Netwerk organiseren

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceMan
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-08 08:58
Ik wil in de herfstvakantie een LAN gaan organiseren voor ongeveer 30 a 40 man.

waar moet ik dan op gaan letten?

Kan zo'n netwerk op 10mbit draaien als ik ervoor zorgen dat de hubs switches zijn van 3com (die kan ik misschien van mijn school lenen vandaar..)

Er komen waarschijnlijk een stuk of 3 vier servers bij.

En is het bijvoorbeeld verstandig om een DHCP server te laten draaien of iedereen een vast IP adres te laten instellen?

Dus alle tips/links/faq's over het organiseren van een lan voor 30 a 40 personen zijn welkom hier of op mijn mailadres :P
thnx

• Questor
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03-2024

Questor

Er staat iets op m'n voet

Ja, DHCP draaien lijkt me sowieso handig, scheelt je veel rompslomp en je bezoekers ook.

Hier stond een hele oude sig.

• FaceMan
Nog andere tips??

Ook wat betreft de hubs/switches...

Volstaat het als ik dus het netwerk op een 10mbit switch laat lopen?

En hoe zou het geheel gaan lopen als ik een aantal 10/100mbit switches aan elkaar koppel via de uplink (hou dan rekening met 4 switches aan elkaar gekoppeld..)

Verwijderd

Dat zijn niet de dingen waar je je zorgen over moet maken.

Een standaard 10mbit hub werkt best. Als je een segmented switch/repeater kunt bemachtigen, beter.

Maar echt belangrijke dingen zijn:
- Elektriciteit. Weet je hoeveel al die bakken trekken?
- Aarding. Elektriciteit vereist een goede aarding
- Behuizing. De computers moeten allemaal beschermt worden tegen weer, wind en diefstal.
- Warmte. 5 computers maken veel warmte, 40 nog veel meer
- slaapplaatsen. nuff said
- eten, drinken.
- zitruimte. Je hebt een keyboard, monitor en zooi!
- Speakerpolicy. Als iedereen speakers meeneemt wordt eht een waardeloze k$therrie.

Qua netwerk de volgende dingen.

Professioneel gezien zou je 5 segmenten van 8 systemen op 100 Mbit kunnen draaien, met daartussen bridges. (Linux of zo)

Amateuristisch gezien, zou je alle 40 personen in twee stacked 10mb switches kunnen proppen en alles gewoon laten draaien.

Beiden werken, alleen je raad wel welke sneller is.

Protocol: Tcp/ip, DHCP is wel handig ja. Internet ook nog?

Naja je begrijpt wel, ik heb al een aantal lans georganiseerd.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 20:10 schreef Questor het volgende:
Ja, DHCP draaien lijkt me sowieso handig, scheelt je veel rompslomp en je bezoekers ook.
DHCP is bijna een must. En het simpelste om dan een gateway naar internet te configureren.

Verwijderd

Heb je al eens gekeken op http://www.lanparties.nl/ ?

Die organiseren zelf constant lanparties, misschien dat je het via hun kan regelen of in ieder geval om tips kan vragen (rondneuzen) :P.

• FaceMan
Owkeej, ik zal ff wat meer informatie geven zodat jullie nog wat tips kunnen geven :)

Ik heb een locatie geregeld, een vrij grote ruimte met genoeg stroom.

De ppl die komen zijn kennissen/vrienden van mij en die nemen ook weer vrienden of kennissen mee. Het zijn dus allemaal redelijke bekende lui, dus geen vage niet bekende gozers ertussen...

Er komt GEEN internet, er ligt namelijk geen kabel/telefoonlijn.

Dus wat betreft die huishoudelijk dingen zit het allemaal goed, waar het mij vooral om gaat zijn dus echt de technische dingen.

Wat moet er gaan gebeuren:
Er gaat gegamed worden. Er zullen waarschijnlijk een aantal spellen door elkaar heen gedraaid gaan worden (denk aan: CS, UT, Q3A, Nascar, F1 2000, Starcraft, OFP, RA2).
Tevens zal er gekopieerd gaan worden (zwaar gekopieerd, mezelf kennende :) )

Ik weet ook dat niet iedereen 100mbit kaarten zal hebben dus de keuze moet worden of 10 of 10/100, alleen 100 is niet mogelijk.

Hoe kan ik dit gewoon het beste laten draaien? Uit eigen ervaring ben ik erachter gekomen dat 10mbit "non-switched" gewoon niet loopt, heb zelf een 8poorts hubbie 10mbit en om dan zowel te gamen als te gaan kopieren dat werkt niet....

Iets met linux servers gaan doen lijkt me niet verstandig, ben zwaar linuxleek, nooit te beroerd om het te gaan leren, maar ik heb ook nog andere dingen te doen voor de herfstvakantie dus liever geen linux..
W2K server daarentegen, noppes problemos, daar moet het meeste me wel in lukken

Als server kan er sowiezo wel een Celeron 600 met 256/512mb intern gaan draaien.

Dus, iedereen die me nog wat kan vertellen/uitleggen graag

Owja, heb inventaris gemaakt naar wie der gaan komen, hou het op 30 man, dan zit ik goed...

Verwijderd

Tja, ik heb zelf vorige week mijn Linux bak uitgerust met een bridge-functie, dus ik heb nu zowel 10Mb als 100Mb thuis liggen (jaja computers zat hoor!)

een bridge is een transparant geval voor het rest van eht netwerk; hij gooit pakketten van de een naar de andere kant [als ze daar horen - dus je netwerk wordt een stuk rustiger]
ik heb dus nu 2 SEGMENTEN.

hoe meer computers aan je netwerk, hoe beter het is strategische segmenten neer te zetten.

Kijk als jullie met zijn allen op een UT server gaan zitten, dan heeft segemteren geen enkele fuck zin. maar als je 4 segmenten van 10 maakt, en 4 servers draait (in elk segemtn een) dan wordt je netwerk een stuk rustiger en beter gemanaged.

Een bridge 10/100 lijkt me in elk geval dus nodig. verders
Switches (en als je het bovenstaande snapt, en zin hebt in eerst een maand klooien, zoek dan repeaters ipv switches.)

[Repeaters doen hetzelfde als mijn linux bak. ik heb thuis ook een repeater (tuurlijk!) 24 poorts, 3 segments. naja met 5 computers grote onzin dus, maar toch. (hey hij kostte 175,- )..]
Pagina: 1