Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 monofasige omvormers op verschillende fases aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:27
Weet iemand waarom je op een digitale meter geen 2 monofasige omvormers zou mogen aansluiten? Bij een analoge meter zou't geen probleem zijn, bij digitale meter wel.

Heeft iemand een idee waarom dit is?

Ik ben tot zover mee dat je "best-practice" de 3 fases mooi in balans wil hebben (en dus een driefasige omvormer koopt).

Alle reacties

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58
Waarom denk je dat dit een probleem zou zijn?

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05
Je belasting van het net is ook niet perfect, of heb je een 3 fase wasmachine?

Met hierboven, waarom zou het een probleem zijn?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:40
dat kan prima, wie zegt dat het niet mag?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bucovaina89
Ik heb prijs gevraagd bij een PV-installateur die ook doe-het-zelvers ondersteunt. Ik heb nu een SE3000h en een SE2200h en een monofasige net-aansluiting. Dat krijg je nooit A.R.E.I. gekeurd dus moet ik een upgrade doen van onze installatie van mono fase naar 3 fase. Dan zou ik de 3kW omvormer op L1 hangen en de 2.2kW op L2. Stel dat ik dan nog verder zou willen gaan, kan ik nog altijd een 3kW op L3 hangen (om maar wat te zeggen).

Maar dus, de installateur zei me dat het mogelijk problemen kon geven: een mono fase omvormers i.c.m. digitale meters.

We hebben nu enkel een inductieplaat die 3 fase kan maar die nu monofasig is aangesloten. We zouden ooit richting warmtepomp, en ooit-ooiter voor een laadpaal gaan, hoogstwaarschijnlijk ook 3-fasig.

Maar op deze moment dus niets driefasig aangesloten

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Ik heb zelf meerdere enkelfase omvormers over mijn driefase netaansluiting verdeeld, gaat prima. Bedenk immers dat als jij bijvoorbeeld je oven aanzet, je ook een vrij grote ongelijke belasting de andere kant op hebt wat altijd goed gaat, waarom zou dat dan bij terug leveren niet kunnen?

Waar wel een verschil in kan zitten is als je er een extra meter tussen hebt die niet geschikt is voor ongelijke belasting, maar je (slimme) meter van je netaansluiting kan daar in ieder geval wel mee overweg kan ik je vertellen. Toevallig gisteren op mijn werk nog een energiemeter ingesteld in een besturingskast voor een kleine waterkrachtcentrale waarbij je kan instellen of deze een gelijk of ongelijk belast net moet meten :).

Het enige waar je rekening mee moet houden is de maximale belasting per fase natuurlijk.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:59
Ik ben geen expert, maar het klinkt een beetje raar.
Die kookplaat doet meer dan die 2 omvormers bij elkaar.
Meestal is je 1-fase aansluiting iets van 35A of 40A.
Daar blijf je ruim onder met die 2 omvormers.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich mag je prima 2 1-fase omvormers op je 1-fase aansluiting hangen. Moet je meterkast die extra stroom wel aan kunnen. Digitale meter (slim of niet) heeft er geen biet mee te maken. Tenminste, ik lees dat je een 1-fase aansluiting hebt. Of heb je wel een 3-fase aansluiting?

Zou ik het aanraden? Absoluut niet. Als je meet dan 4kW terug wilt leveren is dat op 1-fase vragen om problemen naar mijn idee. Grote kans dat je de netspanning opdrijft en dus je omvormers gaan afschakelen / aftoppen. Ook voor de balans in het net is dat veel beter.

Dat je kookplaat nu het enige 3-fase apparaat is maakt verder niet uit. Ook 1-fase groepen kunnen prima verdeelt worden over de drie fases met betere balans tot gevolg. Door de betere balans krijg je van de netbeheerder bij 3-fase dan ook in totaal 75A ipv 40A bij 1-fase voor hetzelfde vaste tarief.

Daarnaast is nu de meterkast future proof maken gunstig voor de veiligheid (alles weer modern) en als je het tegelijk met PV doet mag je de BTW nog terug vragen ook. Enige nadeel, netbeheerders lijken door hun nieuwe meters te zijn door de chiptekorten :/

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:21
Houdt bij het beantwoorden er wel even rekening mee dat de topicstarter uit België komt, de regels en de elektrische installatie zijn daar anders dan in Nederland. De drie fase kan daar uitgevoerd worden als 3 x 230v en als 3 x 400v ( 3 fasen + n).

• Septillion

Septillion

Dat is wel een goede ja. Dat maakt de boel wel wat complexer. Ook al zou dat juist voor meerdere 1-fase omvormers functioneel geen probleem mogen zijn. Zeker het verhaal om de digitale meter zou ik geen reden voor kunnen bedenken. Hoe het zit qua regels in België weet ik dan niet afgezien van dat het een bende is :+

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
wortelsoft schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:13:
Houdt bij het beantwoorden er wel even rekening mee dat de topicstarter uit België komt, de regels en de elektrische installatie zijn daar anders dan in Nederland. De drie fase kan daar uitgevoerd worden als 3 x 230v en als 3 x 400v ( 3 fasen + n).
Goed punt, niet eens bij stil gestaan!

Bij 3x230v heb je een driehoek aansluiting in plaats van een ster aansluiting en dan moet je inderdaad enigszins gelijk belasten over de fasen.

• bucovaina89
@Septillion : De regel is in België max 5kW mono fase, max 10kw met 3 fase met wederom max 5kW/fase. Dus in principe zouden 2 omvormers van 5kW reglementair moeten zijn op 3 fase.

Het vermogen wordt bepaald door het kenplaatje van de omvormer. Je mag dus geen omvormer van 12kW hangen en die dan aftoppen op 10kW. of 9kWp aan panelen leggen op die omvormer.

Stel dat je toch over 10kW wil gaan gelden er plots hele andere regels en moet je aan een boel andere voorwaarden voldoen waar bijna geen enkele consument zit op te wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door bucovaina89 op 29-04-2022 09:22 ]

• bucovaina89
OK hij wees me hier op: https://www.bouwinfo.be/b...driefase-automaat.343373/ . Door een stevige onbalans in de fase zou je het max vermogen van N kunnen overschreiden.

Dus dan gaan we maar aan het rekenen met "worst case scenario".

Volgens deze website zou de formule om het ampèrage op N te berekenen zoiets als dit moeten zijn:
code:
1
SQRT(L1^2 + L2^2 + L3^2 - L1*L2 - L1*L3 - L2*L2)

Als ik dan zou rekenen met mijn 2 omvormers die vol gaan injecteren en al de rest in huis staat af.
L1: -3000W
L2: -2200W
L3: 0W

Dan kom ik voor de stroom op N op 11.211A uit, wat 2690W is met 240V. Ik had dan volgens die tekening van bouwinfo toch een vermogen van boven de 3000W verwacht.

Doe ik iets mis of is de formule niet juist?

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
Nee hoor, formule is prima.
Je fases zijn 120 graden verdraaid.
Over de N loopt derhalve nooit meer ampere (vermogen) dan de grootste verbruiker.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• bucovaina89
@Motorfret : dus als ik 2 fases 100% zou belasten (met 2x 5000W injectie) en de derde fase doet niets, ... zou je zelfs dan nog niet in de problemen kunnen komen? De formule die zegt dat je 20,833A ofte 5kw op de N hebt. Dus wat je zegt klopt idd.

Met andere woorden, wat YokoTsuno in die post zegt met die optelsom van vectoren, is dan eigenlijk wat overroepen/gedeeltelijk waar/onzin (*) ?

(*)schrappen wat niet past

• bucovaina89
Wacht, ik denk dat ik er wat uit ben geraakt. Het is wel degelijk een valide punt van YokoTsuno! De vraag is alleen hoe groot is de kans dat je dit gaat voor hebben als je ervan bewust bent.

Voor injectie moet ik een negatief getal ingeven en dat deed ik eerder niet en dan geraak je idd niet over de 5kW. De fase wordt met injectie omgedraaid.

De meest lompe situatie die ik uit de formule krijg is dat mijn beide omvormers volle bak injecteren en de andere fase met 5000W belast is. Dan krijg ik 7.6kW of 31,8A op de N.

code:
1
2
3
4
5
P L1    -3000W  -12,5A #Volle bak injectie en niks eigen verbruik.
P L2    -2200W  -9,2A #Volle bak injectie en niks eigen verbruik.
P L3    5000W   20,8A #weet niet 3 airco's en de droogkast of zo

Neutral Current 31,8A   7632W

Dus conclusie: Je moet er wat voor over hebben (waar een wil is, is een weg) maar je geraakt echt wel over 5kW op N, zelfs met 2 3kW en 2.2kW mono fase omvormers.

• Septillion

Septillion

Dat is nu net de grap van 3-fase, als je alles fases gelijk belast heb je 0 door de N. Bij grootste onbalans in één richting (1 fase max, 2 fases 0A of 2 fases max en 1 fase 0A) loopt er door de N ook max. Al het andere is meer balans en gaat de N stroom alleen naar beneden.

Het wordt wel iets complexer als je ook terug gaat leveren. Dan kan de stroom door de N wel groter worden. Namelijk 2x de maximale stroom door een fase. Maar hierin maakt het niet uit of je nu op 2 fases maximaal afneemt en op 1 maximaal terug levert (1x 1-fase omvormer) of op 1 fase maximaal afneemt en op 2 fases maximaal terug levert (2x 1-fase omvormer). Dit zijn namelijk alleen maar gespiegelde situaties.

Dit blijkt ook uit je formule:
code:
1
2
3
SQRT(25^2 + 25^2 + (-25)^2 - 25*25 - 25*(-25) - 25*(-25)) = 50A

SQRT(25^2 + (-25)^2 + (-25)^2 - 25*(-25) - 25*(-25) - (-25)*(-25)) = 50A

In je rekenwerk mag je ook niet uit gaan wat jij misschien uit je fase trekt maar wat je maximaal uit je fase kunt trekken. Want er is anders niets dat je tegen houdt en ondanks dat je dat nu misschien nooit trekt zegt Murphy dat het natuurlijk een keer gebeurd. Dat is ook de hele reden van automaten in je meterkast ondanks dat ze er maar 1x in een blauwe maan uit klappen door overbelasting.

Dit maakt het dan ook een geen valide punt van YokoTsuno. Immers treed de mogelijkheid dus al op bij terug leveren op een enkele fase ofwel een enkele 1-fase omvormer. De mogelijkheid dat de N dus zwaarder belast wordt is er altijd bij gebruik van 1-fase terugleveren maar kan de bekabeling van de netbeheerder wel aan als ze überhaupt terugleveren accepteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 02-05-2022 08:07 ]

• bucovaina89
Thanks voor de verhelderende post. Ik heb even met de Excel gespeeld en jouw uitleg komt daarmee overeen. 10kW op N als ik zo groot mogelijke onbalans ingeef, richting maakt idd niet uit.

De bedoeling binnenkort is om alle groepen in de zekeringkast uit te gaan meten en naar influx te sturen. Met dit in het achterhoofd ga ik een grafiek van het vermogen over de N kunnen maken (daar gaat zeker ook een klem over).

Echter, op lange termijn is de kans groot dat er nog een omvormer bij komt. Die zou dan op L3 komen. Dan is de kans al helemaal klein dat het gebeurt. (al gaat een 3-fase altijd beter blijven, daar ben ik me van bewust).

• Septillion

Septillion

Ja en nee. Dat een derde omvormer het beter maakt gaat alleen op als de panelen in dezelfde oriëntatie liggen. Doet de omvormer op L1 Oost en die op L2 West dan zullen ze nooit tegelijk (substantieel) leveren en elkaar dus ook niet "uitdempen" op de N.

Je zorgt daarmee alleen voor een langer deel van de dag dat je of op L1 of op L2 levert en dus juist langer in onbalans :+ Maar nogmaals, dit moet binnen de marges van de netbeheerder vallen dus is geen probleem voor de bekabeling. Maar balans over de 3-fases is natuurlijk wel beter. Makkelijker regelen voor de netbeheerder en minder verliezen.

• bucovaina89
Ja inderdaad, dat bedacht ik me ook. Mijn plan was om op de zijkant van de tuin nog een hoop panelen recht te zetten omdat de avondzon daarop schijnt, dan hebben we langer opbrengst. Maar ja, dan ga ik dus op L3 avondzon zetten, dan zijn we er weer niet. :P .

Ik denk dat ik ooit maar moet gaan nadenken om een 3-fasige 10kW omvormer te zetten en alle strings dan daarop aan te sluiten, dan gaat't geen punt meer zijn.
Pagina: 1