Aannemer verricht prutswerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noahh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05-2022
Hallo,

Ik zal even kort de situatie schetsen..

Bij mij thuis is er een woonkamer van 35 m2 waar ik de pvc vloer er uit heb gehaald om plaats te maken voor keramieke tegels. (60 bij 60 cm). De woonkamervloer beschikt over vloerverwarming en is destijds al geëgaliseerd vòòr het leggen van de pvc vloer.

Nou had ik een oproep gedaan op een klusserswebsite voor een spoedklus om mijn woonkamer te laten betegelen, wel garantie en kwaliteit als voorwaarde.. Zo ben ik terecht gekomen bij een aannemer die contact met mij opnam en vroeg of ze langs konden komen. Zodoende alles besproken en een mondelinge akkoord bereikt over het bedrag inclusief materiaal, de planning, garantie etc.

De aannemer ging het materiaal halen etc. en en vroeg om een aanbetaling van 25 procent. Prima, direct overgemaakt en duidelijk aangegeven dat ik kwaliteit wilde hebben. Bij terugkomst gingen we de vloer nalopen(wat in het begin eigelijk al direct gedaan moest worden) en dhr. kwam tot de conclusie dat de vloer niet goed geëgaliseerd was en dat er tegen bij een plek tegen de muur aan een hoogteverschil van 4 mm te vinden was. Dit vond meneer te veel en was volgens hem niet op te vangen met tegellijm. Hij kwam tot de conclusie de vloer opnieuw geëgaliseerd moest worden, anders zou hij ook de tegels niet zetten ivm het risico etc. Ben ik met moeite in meegegaan omdat er weer een fors bedrag bij kwam.(750,-) de planning was ook veranderd en het leggen van de tegels zouden 3 dagen later pas plaats kunnen vinden ivm droogtijd egalisatie.

Nou begon mij vertrouwen in de ‘aannemer’ langzamerhand te slinken wegens het niet nakomen van tijds afspraken, 2x een klapband gehad op een dag en een paar uur later verschijnen om uiteindelijk pas in de avond te egaliseren. De volgende dag ga ik controleren of de vloer nu wel vlak is en het verschil minimaal is in vergelijking met hiervoor. Met een rei lat van 2 meter tot de conclusie gekomen dat er op andere plekken nog steeds verschil te vinden is van minimaal 4/5 mm.. dus het egaliseren is dan niet goed gebeurd. Ook zijn er maar 4 zakken gebruikt van egalisatiemortel terwijl je ongeveer 10 zakken nodig hebt om een laag van 5 mm aan te brengen op 35 m2. Eigelijk is er dus een dun laagje gesmeerd en thats it. Ook is er niet ontlucht met een prikroller etc. Daarnaast zijn er op mijn witte spagtelmuren klodders egaline terecht gekomen en is de afwerking verre van professioneel. De luik in de keuken bijvoorbeeld is egaline over heen getrokken en kan nu niet meer open.

Kortom, ik ben zeer ontevreden over de werkwijze van deze man en het komt bij mij over alsof je gewoon zo snel mogelijk een bedragje er bij wilt verdienen. Nou heb ik dus ook totaal geen vertrouwen in dat deze ‘tegelzetter’ mijn tegels op de juiste manier kan betegelen, maakt ook geen gebruik van een levelingssysteem. Alleen van tegelkruisjes voor de afstand tussen de voegen. Meneer heeft al 2 dagen de afspraak lopen verzetten, want ik heb aangegeven dat ik de situatie wil bespreken. Dan ga ik hem hiermee confronteren.

Mijn vraag is hoe ik hiermee het beste om kan gaan... als ik mijn rechtsbijstand mag geloven kan ik het beste de klus alsnog af laten maken door hem, maar stel dat het niet goed gebeurd ben ik nog verder van huis en kost het me allemaal nog meer tijd. Wat zijn mijn opties nu.

[ Voor 99% gewijzigd door Noahh op 29-04-2022 06:08 ]

Beste antwoord (via Noahh op 29-04-2022 11:27)

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 23:00

thunder8

Het gedonder begint weer.

TheZenMeister schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:11:
De lekke band is een bekende. Dat overkomt onderaannemers geregeld. Heel vreemd.
Komt door die overbeladen busjes waarmee ze rondrijden. :+

Ik zou eerst een goed gesprek met de beste man aangaan. Geef rustig en zakelijk aan dat je tot nu niet tevreden bent met het verrichte werk en de bijkomende schade. Vraag hoe hij denkt dat hij dit gaat herstellen en op welke termijn. Geef daarbij aan dat als je een afspraak maakt, dat je ook verwacht dat het nagekomen wordt en niet een dag later oid. Zet de gemaakte afspraken op papier en laat hem hiervoor tekenen, zodat beide partijen weten wat er van hun verwacht wordt. Dit kan nadien bij een geschil wel je redding zijn/worden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Alle reacties

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Inmiddels is de OP aangepast zie ik, dus bij deze ook maar gelijk een directe reactie op de OP.

Vervelende situatie, ik lees in je verhaal dat je een mondeling akkoord hebt bereikt. Heb je ergens ook iets getekend en/of een offerte op papier staan? Je rechtsbijstand heeft wel een punt; hoe vervelend het ook is, je zult de aannemer moeten verwittigen van het feit dat je ontevreden bent over de uitgevoerde werkzaamheden en hem de tijd moeten gunnen om het te herstellen.

De beste optie op dit moment is dus imho om het gesprek aan te gaan en de aannemer vertellen waar je niet tevreden over bent.

Dat gezegd hebbende; een aannemer vinden via een kluswebsite die anno nu de tijd en ruimte heeft om even snel tussendoor zo'n klusje mee te pakken is op zich al een red flag, maar goed dat is een beetje mosterd na de maaltijd.

[ Voor 104% gewijzigd door Harrie_ op 29-04-2022 06:17 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-01 21:57
Is deze man wel aannemer? Is er sprake van een bv? Accreditatie?

Zoals @Harrie_ al meegaf, Nederland zit in een crisis als het om bouwtalent en -materialen gaat, en jij vindt iemand via een kluswebsite die à la minute kan beginnen, én die voldoet aan jouw eis om tegen lage prijzen en.. naja, en had moeten voldoen aan hoge kwaliteit te leveren.

Eerlijk gezegd, of doe wat je rbs adviseert, echter als het zo'n type beunhaas is zoals we die weleens op tv voorbij zien komen kan je nog zoveel gelijk hebben, letterlijk je schade vergoed krijgen is een tweede, als die zich in de tussentijd al niet 3x failliet heeft laten verklaren.

Ik zou dit verlies nemen, en een aannemer zoeken met accreditatie. Deze man gaat het niet meer oplossen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Eigenlijk simpel: je vertrouwt de aannemer niet en dus is de enige logische conclusie om er van af te zien. Daarvoor zul je dus in onderhandeling moeten voor een afkoopsom.

Stap 2 is een YouTube video tegelen.

Punt is namelijk dat je nooit meer tevreden zult zijn. En elke actie die nodig is in de toekomst zal meer kosten dan nu afkopen.

Tevens is het een mooie (zelf)test: als afkopen het toch niet waard is dan maakt het ook niet uit en moet je de aannemer het af laten maken en het op zakelijke wijze afronden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij een gebrek aan vertrouwen komt het idd doorgaans nooit meer goed, buiten zetten en op de blaren zitten.

• Noahh
Harrie_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 05:39:
Inmiddels is de OP aangepast zie ik, dus bij deze ook maar gelijk een directe reactie op de OP.

Vervelende situatie, ik lees in je verhaal dat je een mondeling akkoord hebt bereikt. Heb je ergens ook iets getekend en/of een offerte op papier staan? Je rechtsbijstand heeft wel een punt; hoe vervelend het ook is, je zult de aannemer moeten verwittigen van het feit dat je ontevreden bent over de uitgevoerde werkzaamheden en hem de tijd moeten gunnen om het te herstellen.

De beste optie op dit moment is dus imho om het gesprek aan te gaan en de aannemer vertellen waar je niet tevreden over bent.

Dat gezegd hebbende; een aannemer vinden via een kluswebsite die anno nu de tijd en ruimte heeft om even snel tussendoor zo'n klusje mee te pakken is op zich al een red flag, maar goed dat is een beetje mosterd na de maaltijd.
Nee, ik heb wel om een factuur gevraagd.. maar hij heeft gezegd dat ik dat pas krijg als de klus is geklaard en alles betaald is :| Er is wel een app gesprek waarin hij het bedrag aangeeft voor de werkzaamheden(dus alleen het tegelen, niet egaliseren) en waar ik akkoord op geef.

En inderdaad heel stom van mij, dat krijg je dus met tijdsdruk en iedereen die overvol is. Ik had het eigenlijk al moeten weten. Maar goed op het begin kwamen ze wel professioneel over. Haasten spoed is zelden goed :-(

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-01 14:29
Tja… via een site een oproep tot spoedklus vragen.

Alle goede aannemers zitten minimaal tot december vol met werk.

Het heeft een reden dat iemand gelijk tijd heeft.

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:21
Als je in deze huidige tijd een spoedoproep op een kluswebsite plaatst, weet je bij voorbaat al dat je niet de beste aannemers krijgt.

• Noahh
FlowSnake schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:33:
Is deze man wel aannemer? Is er sprake van een bv? Accreditatie?

Zoals @Harrie_ al meegaf, Nederland zit in een crisis als het om bouwtalent en -materialen gaat, en jij vindt iemand via een kluswebsite die à la minute kan beginnen, én die voldoet aan jouw eis om tegen lage prijzen en.. naja, en had moeten voldoen aan hoge kwaliteit te leveren.

Eerlijk gezegd, of doe wat je rbs adviseert, echter als het zo'n type beunhaas is zoals we die weleens op tv voorbij zien komen kan je nog zoveel gelijk hebben, letterlijk je schade vergoed krijgen is een tweede, als die zich in de tussentijd al niet 3x failliet heeft laten verklaren.

Ik zou dit verlies nemen, en een aannemer zoeken met accreditatie. Deze man gaat het niet meer oplossen.
Ja, ik heb gezocht op internet naar zijn bedrijfsnaam.. en daar komt het kvk nummer etc. wel naar voren. Meer ook niet. Maar het bedrijf staat dus blijkbaar op zijn vriendin de naam waar ik later achter ben gekomen.

Nou dat is het nou juist. Ik heb expres iemand anders laten gaan voor een lage prijs om voor hem te kiezen omdat hij rond de 40 euro per meter zat. Dus ik dacht qua meterprijs zit ik niet laag.. Maar inderdaad op zo een website op zo een korte termijn een goede vakman vinden is vragen om problemen dacht ik pas achteraf.

Klopt, ik ga het zoiezo afblazen.. Alleen heb ik met het egaliseren en alles al de helft van het totaalbedrag betaald. Nu vraag ik mij af in hoeverre ik geld terug kan vragen.. want hij zal natuurlijk direct aangeven dat hij ook kosten heeft gemaakt etc. De tegellijm etc. is op zich niet erg, want dat kan ik weer gebruiken bij iemand anders.. maar dan blijft er nog steeds 700,- ongeveer over. En dan zit ik met gevolgschade(muren) en een vloer die niet goed geëgaliseerd is. D

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:18
Maar voordat je alles afblaast, heb je al met de beste man gesproken en aangegeven wat je nu vastgesteld hebt? Wellicht heeft hij een verklaring voor de afwijking die jij hebt gemeten en is hij zonder morren bereid om het op te lossen?
Meteen opgeven is de makkelijkste weg, maar hoe ga je dan verder? Een andere beunhaas inhuren?

*sowieso

• Noahh
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:32:
Maar voordat je alles afblaast, heb je al met de beste man gesproken en aangegeven wat je nu vastgesteld hebt? Wellicht heeft hij een verklaring voor de afwijking die jij hebt gemeten en is hij zonder morren bereid om het op te lossen?
Meteen opgeven is de makkelijkste weg, maar hoe ga je dan verder? Een andere beunhaas inhuren?
Nee, alleen tot tweemaal toe een afspraak gemaakt en meneer heeft zich er niet aan gehouden en telkens weer met een smoes komen, ben er helemaal klaar mee. Ik zou vandaag nog gecontacteerd worden door hem. Dus dat wacht ik af.

De kans dat hij hiervoor een goede verklaring heeft is nihil.

Nou, ik laat de vloer liever zo totdat ik een echte vakman inschakel (met accreditatie zoals flowsnake aangaf) al moet ik maanden wachten.. dan dat ik deze man zijn klus laat afmaken. Maar goed, als hij hiervoor geen verklaring heeft mag hij de vloer herstellen. En anders een deel van het bedrag terugbetalen wat ik al heb overgemaakt. Dit is toch realistisch?

[ Voor 4% gewijzigd door Noahh op 29-04-2022 08:58 ]

Verwijderd

Noahh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:43:
[...]

Nou, ik laat de vloer liever zo totdat ik een echte vakman inschakel al moet ik maanden wachten.. dan dat ik deze man zijn klus laat afmaken. Maar goed, als hij hiervoor geen verklaring heeft mag hij de vloer herstellen. En anders een deel van het bedrag terugbetalen wat ik al heb overgemaakt. Dit is toch realistisch?
Volledig mosterd na de maaltijd, maar de uitspraak "al moet ik maanden wachten" vind ik wel interessant. Waarom had je in eerste instantie het idee, dat jij - in tegenstelling tot de rest van Nederland - geen maanden zou hoeven wachten op het fatsoenlijk laten uitvoeren van zo'n klus? Je moet tegenwoordig overal maanden op wachten. Het enige wat ik tegenwoordig "snel" (als in een paar weken) geregeld krijgt zijn kleine reparaties of "vulklusjes" van 1 of 2 uur. Op grotere klussen krijg ik standaard terug "over een half jaar als het meezit".

Ik verwacht overigens wel dat op termijn dit weer gaat veranderen. De seinen op de huizenmarkt beginnen langzaam op "rood" te komen en ik verwacht daar op termijn een enorm "slot", wat op iets langere termijn ook de nieuwbouw onderuit gaat halen. Misschien gaat het niet zo heftig worden als de vorige bouwcrisis, maar het gaat zeker voor "lucht" in de agenda's van veel aannemers zorgen. De stijgende rente gaat ook verbouwingen lastiger maken voor veel mensen, want veel grote klussen worden nu gefinancierd uit overwaarde op de huidige woning bij een verhuizing of verhoging van de hypotheek voor verbetering van de huidige woning. Nieuwbouw is voor heel veel starters onbetaalbaar en de stikstofcrisis 3.0 gaat daar ook voor veel vertraging zorgen.

• DonJunior
Noahh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:43:
[...]

..al moet ik maanden wachten..
Nou had ik een oproep gedaan op een klusserswebsite voor een spoedklus ..
Wacht even... dus omdat hij zijn werk heeft verprutst is de spoedklus veranderd in een klus die maanden kan wachten??
:?

Overigens, over realistisch gesproken, ga je geen geld terugkrijgen als je hem geen redelijke tijd geeft om zijn 'fouten' te herstellen. Daar zijn allerlei regels voor in deze wereld. Zou wel mooi zijn als dat zo makkelijk ging "Bedankt voor je werk, maar ik vind het niet mooi.. dus ik wil mijn geld terug"
Nee de beste man moet eerst nog netjes de mogelijkheid krijgen om het te herstellen, verzaakt hij dit, dan kan je eens gaan nadenken over het terugvragen van je geld maar ik wens je veel succes daarmee.

*sowieso

• Noahh
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

Wacht even... dus omdat hij zijn werk heeft verprutst is de spoedklus veranderd in een klus die maanden kan wachten??
:?

Overigens, over realistisch gesproken, ga je geen geld terugkrijgen als je hem geen redelijke tijd geeft om zijn 'fouten' te herstellen. Daar zijn allerlei regels voor in deze wereld. Zou wel mooi zijn als dat zo makkelijk ging "Bedankt voor je werk, maar ik vind het niet mooi.. dus ik wil mijn geld terug"
Nee de beste man moet eerst nog netjes de mogelijkheid krijgen om het te herstellen, verzaakt hij dit, dan kan je eens gaan nadenken over het terugvragen van je geld maar ik wens je veel succes daarmee.
Bij wijze van.. :P . Eerder dan dat ik hem laat tegelen bij mij bedoelde ik meer.

Maar inderdaad, daar heb je wel gelijk in met betrekking tot het herstellen van de egalisatie. Die mogelijkheid om het te herstellen is inderdaad volgens mij zelfs rechtsgeldig. Alleen weet ik al zo goed als zeker dat hij wel wat gaat proberen te verzinnen om zich er onder uit te lullen.

• Noahh
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:00:
[...]

Volledig mosterd na de maaltijd, maar de uitspraak "al moet ik maanden wachten" vind ik wel interessant. Waarom had je in eerste instantie het idee, dat jij - in tegenstelling tot de rest van Nederland - geen maanden zou hoeven wachten op het fatsoenlijk laten uitvoeren van zo'n klus? Je moet tegenwoordig overal maanden op wachten. Het enige wat ik tegenwoordig "snel" (als in een paar weken) geregeld krijgt zijn kleine reparaties of "vulklusjes" van 1 of 2 uur. Op grotere klussen krijg ik standaard terug "over een half jaar als het meezit".

Ik verwacht overigens wel dat op termijn dit weer gaat veranderen. De seinen op de huizenmarkt beginnen langzaam op "rood" te komen en ik verwacht daar op termijn een enorm "slot", wat op iets langere termijn ook de nieuwbouw onderuit gaat halen. Misschien gaat het niet zo heftig worden als de vorige bouwcrisis, maar het gaat zeker voor "lucht" in de agenda's van veel aannemers zorgen. De stijgende rente gaat ook verbouwingen lastiger maken voor veel mensen, want veel grote klussen worden nu gefinancierd uit overwaarde op de huidige woning bij een verhuizing of verhoging van de hypotheek voor verbetering van de huidige woning. Nieuwbouw is voor heel veel starters onbetaalbaar en de stikstofcrisis 3.0 gaat daar ook voor veel vertraging zorgen.
Omdat ik eerlijk gezegd niet wist dat het er zo erg aan toe ging in de bouw op dit moment. En ik ging er van uit dat er misschien vakmannen waren die ergens bijvoorbeeld uitval hadden en alsnog een plekje open hadden staan. Heel naïef.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:05
Noahh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:52:
[...]
En ik ging er van uit dat er misschien vakmannen waren die ergens bijvoorbeeld uitval hadden en alsnog een plekje open hadden staan. Heel naïef.
Zodat al die andere wachtende klanten net iets eerder aan de beurt zijn ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
De lekke band is een bekende. Dat overkomt onderaannemers geregeld. Heel vreemd.

Acties:
  • Beste antwoord

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 23:00

thunder8

Het gedonder begint weer.

TheZenMeister schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:11:
Komt door die overbeladen busjes waarmee ze rondrijden. :+

Ik zou eerst een goed gesprek met de beste man aangaan. Geef rustig en zakelijk aan dat je tot nu niet tevreden bent met het verrichte werk en de bijkomende schade. Vraag hoe hij denkt dat hij dit gaat herstellen en op welke termijn. Geef daarbij aan dat als je een afspraak maakt, dat je ook verwacht dat het nagekomen wordt en niet een dag later oid. Zet de gemaakte afspraken op papier en laat hem hiervoor tekenen, zodat beide partijen weten wat er van hun verwacht wordt. Dit kan nadien bij een geschil wel je redding zijn/worden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• DonJunior
Wat @thunder8 schrijft is mijnsinziens de enige (en beste) optie. Gewoon de dialoog aan gaan en niet vooraf al 'bedenken wat hij eventueel niet of wel zou kunnen gaan doen' .. daar schiet je ook niets mee op

*sowieso

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:48
saert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:24:
Als je in deze huidige tijd een spoedoproep op een kluswebsite plaatst, weet je bij voorbaat al dat je niet de beste aannemers krijgt.
Dit is wel een dooddoener. Weet je hoe vaak klussen geannuleerd worden. Of het loopt uit, de plannen wijzigen. Corona, ziektes, overlijdingen.
Een langere wachttijd staat niet geljk aan hogere kwaliteit.
Die zelfde ZZP-ers worden ook ingeschakeld door grotere bedrijven.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stoppen met deze aannemer. Verlies nemen, leergeld betalen. Tijd nemen om een betrouwbare vloerspecialist te vinden.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:53
Klus af laten maken, de rest van je centjes nog even in je zak bewaren. Wachten op het eind resultaat, schade laten oplossen. Als dat niet lukt, betalen - het bedrag van de schade, aangezien alles dus ook de prijs mondeling is besproken.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05
boswandeling schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
Klus af laten maken, de rest van je centjes nog even in je zak bewaren. Wachten op het eind resultaat, schade laten oplossen. Als dat niet lukt, betalen - het bedrag van de schade, aangezien alles dus ook de prijs mondeling is besproken.
Bij slecht tegelen is de schade vaak groter dan de aanneemsom

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:59
Foto's graag

• boswandeling
Makkelijk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
[...]

Bij slecht tegelen is de schade vaak groter dan de aanneemsom
Bedoelde meer de nevenschade, zoals egaline op de muur e.d.
Ik neem toch wel aan dat topicstarter wel zo slim is er vanaf nu bij te blijven en in te grijpen als ook het tegelwerk er niet uit ziet.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
ik wil nog wel even de kanttekening maken dat egaliseren niet hetzelfde is als waterpas maken.
Neem de egalisatie als leergeld en zeg de rest af.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
boswandeling schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56: Wachten op het eind resultaat, schade laten oplossen.
Wat als je tegels hebt met 6 weken levertijd, wat geen uitzondering is tegenwoordig? Dan zit je zo lang te wachten op nieuwe tegels en heeft de aannemer ineens geen tijd meer voor je. Zie dan maar eens met je mondelinge afspraken je nieuwe partij tegels en de schade te verhalen op een dergelijke aannemer.

• DonJunior
Compleet irrelevant tot de vraagstelling van de TS. Ik snap dat je graag wilt genieten van andermans lijden maar foto's voegen weinig toe aan dit topic verder.

*sowieso

• Noahh
PROnline schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:39:
ik wil nog wel even de kanttekening maken dat egaliseren niet hetzelfde is als waterpas maken.
Neem de egalisatie als leergeld en zeg de rest af.
Dat klopt, daar ging ik ook niet vanuit. Alleen de beredenering van de aannemer was dat het verschil 4 mm was bij een hoek van de woonkamer waardoor die de tegels niet kon leggen. Ik weet niet precies van welke vlakheidsklasse er af gegaan wordt bij egaliseren, maar 4/5 mm verschil bij bepaalde plekken is geen vlakke vloer. Dat krijg je ook niet met 4 zakken egalisatie mortel over een vloer van 35 m2.

Ja, maar ik heb wel gevolgschade aan de muren.

[ Voor 3% gewijzigd door Noahh op 29-04-2022 13:46 ]

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Noahh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:44:
[...]

Dat klopt, daar ging ik ook niet vanuit. Alleen de beredenering van de aannemer was dat het verschil 4 mm was bij een hoek van de woonkamer waardoor die de tegels niet kon leggen. Ik weet niet precies van welke vlakheidsklasse er af gegaan wordt bij egaliseren, maar 4/5 mm verschil bij bepaalde plekken is geen vlakke vloer. Dat krijg je ook niet met 4 zakken egalisatie mortel over een vloer van 35 m2.

Ja, maar ik heb wel gevolgschade aan de muren.
Dat is behoorlijk prutswerk. 8 jaar geleden heb ik een project opgeleverd. Een kantoorgebouw met een facade van 450m lang. Wij hadden net iets maar dan 1cm verschil in hoogte tussen beide zijden. Dat is over 450m.

• boswandeling
sypie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:47:
[...]

Wat als je tegels hebt met 6 weken levertijd, wat geen uitzondering is tegenwoordig? Dan zit je zo lang te wachten op nieuwe tegels en heeft de aannemer ineens geen tijd meer voor je. Zie dan maar eens met je mondelinge afspraken je nieuwe partij tegels en de schade te verhalen op een dergelijke aannemer.
Dan moet je de boel direct afblazen en je 25% als leergeld zien, want modelinge afspraak.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:39

DropjesLover

Dit dus ->

Met hierboven, gelijk afblazen.

Helaas heb ik een soortgelijke leerervaring gehad, en wel de hele vloer (nouja, 90%) af laten maken omdat de nieuwe keuken zou komen. Na 90% barstte de bom en heb ik de laatste 10% zelf maar gedaan...
Op paar zichtplekken is de vloer echt slecht gelegd, voegen matig, 3 holle plekken, met keramisch parket 5x dezelfde print in dezelfde richting in 1,5m van elkaar :X
Een verloop van een paar milimeter over 10 meter is niet zo'n probleem, wel als de tegels 2mm of meer ten opzichte van elkaar verschillen, of bij een rand/overgang niet dezelfde hoogte hebben.

Egaliseren doe je met een laser en vervolgens gelijkmatig (elke meter) in kaart brengen, bijv. met vul-blokjes, hoeveel egaline er op moet. En inderdaad minimaal een laag vna 5mm, anders vloeit en egaliseert het niet goed, maar blijft het als een plasje water op een vlakke ondergrond een bobbel vormen.

Ik zou overwegen om er voor een jaartje goedkoop zeilvloertje in te leggen en achteraan te sluiten in de rij bij een goede tegelzetter.

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 29-04-2022 15:50 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1