Twee SWW-vaten icm warmtepomp serie of parallel? (plaatjes!)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Beste mede-tweakers,

In mijn gastenverblijf was ik van plan een warmtepompboiler toe te passen. Die zou dan onafhankelijk naast mijn Mercuria 11kw warmtepomp komen. Echter, ik bedacht me dat ik óók, na relatief eenvoudig hobby programmeerwerk, een tweede boilervat kan toevoegen en gewoon indirect kan verwarmen met dezelfde Mercuria :D .

Hieronder zie je een situatieschets; het boilervat in het gastenverblijf zou nieuw zijn en van hetzelfde type als die reeds aanwezig is in het woonhuis. Ik kan een controller maken die de temperatuursensoren uitleest en de warmtepomp laat denken dat hij maar één boilervat verwarmt. Die controller kan dan natuurlijk ook kleppen gaan aansturen.
Situatieschets;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O4SDq4YbQihHqY2t3mbYFbgJ_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GnU0nOD4JuOa6XgfKNKzLJEG.png?f=user_large

De vraag is alleen; wat is een logische configuratie voor de leidingen... :)
De volgende heb ik bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1pkto6DSqil0QQl7HSkijWKxqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/94X8DtWoXWJIylinwn5ycbTD.png?f=user_large
Parallel aansluiten heeft m.i. deze voordelen:
  • Er ontstaat niet meer stroomweerstand ontstaat, maar juist minder. Dat is best relevant, want de leidingen naar het woonhuis zijn al best wel lang en af een toe zie ik een 'doorstroomstoring' kortstondig (paar sec) op de display.
  • Mogelijkheid om de vaten één voor één te verwarmem. De vaten beïnvloeden elkaar niet en het leidt daarmee ook niet tot onverwachte temperaturen in de retour van de warmtepomp wat eventueel tot onvoorspelbaar gedrag leidt.
  • Als ik wel in parallelle modus wil draaien (beide vaten tegelijk verwarmen) wel het vat in het gastenverblijf smoren met een reduceerventiel, zodat er wel een gelijke hoeveelheid water door beide vaten gaat. Waarbij de WP natuurlijk enorm goed zijn warmte kwijt kan over twee spiralen. :9
Ik ben dus eigenlijk wel fan van de variant 'Parallel kogelkranen'. Initieel kan ik dan simpelweg één voor één verwarmen, maar het maakt het mogelijk te experimenteren met 'parallel bedrijf'. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Misschien even flowindicatoren opnemen in je systeem zodat je een idee hebt hoeveel je aan het smoren bent.
Parallel bedrijf lijkt me vrij inefficient op het moment dat 1 van de boilers koud is en de andere warm.
Om het simpel te houden kun je denk ik beter al het warme water van 1 boiler laten komen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@busscherski helaas kan ik geen tapwater leiding leggen van de bestaande boiler naar het gastenverblijf. Bovendien zou de leiding dan erg lang worden.

Kan je uitleggen waarom de efficientie omlaag gaat als 1 boiler warm is en de andere koud? Voor de warmtepomp ziet dat er dan toch gewoon uit als een boiler van gemiddelde temperatuur? (Onder de aanname van optimale menging van de twee stromen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als je geen SWW leiding kan leggen, hoe kom je dan met twee leidingen van je wp bij de tweede boiler?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ds23man schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:06:
Als je geen SWW leiding kan leggen, hoe kom je dan met twee leidingen van je wp bij de tweede boiler?
die liggen er al, de wp staat immers in het gastenverblijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
ds23man schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:06:
De boiler die wordt toegevoegd is de boiler in het gastenverblijf. De warmtepomp staat daar al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
MWDKing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:53:
@busscherski helaas kan ik geen tapwater leiding leggen van de bestaande boiler naar het gastenverblijf. Bovendien zou de leiding dan erg lang worden.

Kan je uitleggen waarom de efficientie omlaag gaat als 1 boiler warm is en de andere koud? Voor de warmtepomp ziet dat er dan toch gewoon uit als een boiler van gemiddelde temperatuur? (Onder de aanname van optimale menging van de twee stromen).
Als de ene boiler koud is en de andere warm en je verwarmd parallel dan komt het CV water ongeveer net zo warm uit de warme boiler als het er in ging.
Dan komt er dus warmer water retour naar de warmtepomp dan wanneer je alleen de koude boiler aan het verwarmen was.

Dan zal de warmtepomp dus warmer water moeten aanvoeren dan anders nodig was geweest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
busscherski schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:59:
[...]

Als de ene boiler koud is en de andere warm en je verwarmd parallel dan komt het CV water ongeveer net zo warm uit de warme boiler als het er in ging.
Dan komt er dus warmer water retour naar de warmtepomp dan wanneer je alleen de koude boiler aan het verwarmen was.

Dan zal de warmtepomp dus warmer water moeten aanvoeren dan anders nodig was geweest.
Ik denk dat je gelijk hebt. In mijn eigen worden; de gemiddelde aanvoertemperatuur zal hoger zijn, en dus een lagere COP voor de WP.

Dus dan is de 'parallel met 3wegklep' variant, waarbij slechts 1 van de 2 verwarmd wordt een prima oplossing lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:27
Houd er rekening mee dat water de weg van minste weerstand kiest. Dat kan voor onverwachte situaties zorgen. Er is een grote kans dat het water in ongestuurde parerelle modus alleen door de boiler die het dichtst bij de warmtepomp staat stroomt.

Simpelweg 1 vat tegelijkertijd verwarmen met een regelklep is zowel de makkelijkste als de meest efficiënte oplossing. In serie verwarmen zorgt voor extra warmteverlies in de lange leidingen tussen de vaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ricko1 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:32:
Houd er rekening mee dat water de weg van minste weerstand kiest. Dat kan voor onverwachte situaties zorgen. Er is een grote kans dat het water in ongestuurde parerelle modus alleen door de boiler die het dichtst bij de warmtepomp staat stroomt.

Simpelweg 1 vat tegelijkertijd verwarmen met een regelklep is zowel de makkelijkste als de meest efficiënte oplossing. In serie verwarmen zorgt voor extra warmteverlies in de lange leidingen tussen de vaten.
Dat gevaar zag ik inderdaad ook zoals genoemd in OP. Reduceerventielen en flowmeters kunnen dat oplossen. Maar ik ben inmiddels overtuigd dat de 1 voor 1 oplossing de beste is (dus de 3 weg klep variant linksboven). Bedankt voor je reactie!
Pagina: 1