Beste mede-tweakers,
In mijn gastenverblijf was ik van plan een warmtepompboiler toe te passen. Die zou dan onafhankelijk naast mijn Mercuria 11kw warmtepomp komen. Echter, ik bedacht me dat ik óók, na relatief eenvoudig hobby programmeerwerk, een tweede boilervat kan toevoegen en gewoon indirect kan verwarmen met dezelfde Mercuria
.
Hieronder zie je een situatieschets; het boilervat in het gastenverblijf zou nieuw zijn en van hetzelfde type als die reeds aanwezig is in het woonhuis. Ik kan een controller maken die de temperatuursensoren uitleest en de warmtepomp laat denken dat hij maar één boilervat verwarmt. Die controller kan dan natuurlijk ook kleppen gaan aansturen.
Situatieschets;
:fill(white):strip_exif()/f/image/GnU0nOD4JuOa6XgfKNKzLJEG.png?f=user_large)
De vraag is alleen; wat is een logische configuratie voor de leidingen...
De volgende heb ik bedacht:
:fill(white):strip_exif()/f/image/94X8DtWoXWJIylinwn5ycbTD.png?f=user_large)
Parallel aansluiten heeft m.i. deze voordelen:
In mijn gastenverblijf was ik van plan een warmtepompboiler toe te passen. Die zou dan onafhankelijk naast mijn Mercuria 11kw warmtepomp komen. Echter, ik bedacht me dat ik óók, na relatief eenvoudig hobby programmeerwerk, een tweede boilervat kan toevoegen en gewoon indirect kan verwarmen met dezelfde Mercuria
Hieronder zie je een situatieschets; het boilervat in het gastenverblijf zou nieuw zijn en van hetzelfde type als die reeds aanwezig is in het woonhuis. Ik kan een controller maken die de temperatuursensoren uitleest en de warmtepomp laat denken dat hij maar één boilervat verwarmt. Die controller kan dan natuurlijk ook kleppen gaan aansturen.
Situatieschets;
:fill(white):strip_exif()/f/image/GnU0nOD4JuOa6XgfKNKzLJEG.png?f=user_large)
De vraag is alleen; wat is een logische configuratie voor de leidingen...
De volgende heb ik bedacht:
:fill(white):strip_exif()/f/image/94X8DtWoXWJIylinwn5ycbTD.png?f=user_large)
Parallel aansluiten heeft m.i. deze voordelen:
- Er ontstaat niet meer stroomweerstand ontstaat, maar juist minder. Dat is best relevant, want de leidingen naar het woonhuis zijn al best wel lang en af een toe zie ik een 'doorstroomstoring' kortstondig (paar sec) op de display.
- Mogelijkheid om de vaten één voor één te verwarmem. De vaten beïnvloeden elkaar niet en het leidt daarmee ook niet tot onverwachte temperaturen in de retour van de warmtepomp wat eventueel tot onvoorspelbaar gedrag leidt.
- Als ik wel in parallelle modus wil draaien (beide vaten tegelijk verwarmen) wel het vat in het gastenverblijf smoren met een reduceerventiel, zodat er wel een gelijke hoeveelheid water door beide vaten gaat. Waarbij de WP natuurlijk enorm goed zijn warmte kwijt kan over twee spiralen.