Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:27
Goedenavond, na eerder al een post te hebben gemaakt over een specifieke vraag ben ik op het forum steeds dieper de materie ingegaan en lees overal dat jullie adviseren om eigenlijk zo veel mogelijk panelen op je dak te knallen.... dus ik vraag mij af of ik wel groot genoeg denk....

Ik weet mijn verbruik nog niet (net verhuisd) maar de vorige eigenaar betaalde nog 7000 kWh na saldering (groot gezin, bubbelbad, etc). Wij werken wel allebei vanuit thuis, hebben een EV, en een hybride warmtepomp en aircon.

Huidige situatie
19 x 155Wp met een Omnik 3kTL op Zuid. Niet precies te achterhalen wat dit opgeleverd heeft onder de vorige eigenaar, schat 2000 kWh.

Idee 1: Origineel plan
20 panelen (400Wp of iets soortgelijks) extra op de garage met plat dak in Oost-West opstelling. Deze kan ik zelf installeren, de electra door een electricien. Gezien de afstand garage-meterkast zou deze op een eigen omvormer komen. Opbrengst volgens Sunny Design: 6700kWh, schatting kosten: EUR 0,97/kWh. Dit is exclusief optimizers, ben er nog niet uit of ik dit nodig heb (het is een lage garage met bomen eromheen die af en toe een schaduw werpen op het dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt8oAyVUzDw5tp9cnBKoW0m7IVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y3FL7qN6kI5BgZrvaiTvPBGD.jpg?f=user_large

Idee 2: Nieuw idee
Ik heb ook nog een dak op West, waar ik misschien nog 15 panelen kwijt kan. Hoog schuin dak dus dat moet ik aan de professionals over laten. Deze heeft dan een nieuwe omvormer nodig want kan niet op de bestaande Omnik of op de omvormer in de garage. Volgens Sunny Design levert dit op: 4700kWh, schatting kosten op basis van VEH: EUR 1,04/kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAKcOJggi13x0Jta2ZU4-XM1qm8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BG0weZtDtW6WJBVvWpsMYtvF.jpg?f=user_large

Idee 3: Nog een idee
Als ik toch bezig ben, moet ik dan niet meteen de bestaande 155Wp panelen laten vervangen voor moderne, en een nieuwe omvormer neerzetten waarop zowel de panelen op Zuid en de panelen op West komen? Opbrengst van 9 x 400Wp zou 3500kWh zijn (dus 1500kWh meer dan de huidige situatie), maar weinig extra kosten ten opzichte van Idee 2 aangezien dit op dezelfde omvormer kan komen. Schatting kosten: EUR 1,75/kWh, dus terugverdientijd ook relatief lang (dus krijg te maken met de afbouw saldering).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuY9SteuqbJbWhvlQuMXuTNDrnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S3VCKnRYvkwaofGRBrInO5Yt.jpg?f=user_large
  • Duidelijk lijkt me dat het originele plan de meeste 'bang for the buck' heeft, en ik ken het mantra 'dak volgooien', maar hoe ver moet je gaan?
  • Is het verstandig om de bestaande set te vervangen? Lijkt niet het geval te zijn, klopt dat?
  • Geldt de btw aftrek voor alle opties tegelijk? (ook al doe ik een gedeelte zelf, en een gedeelte niet, en ook voor de vervanging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
Als je zoveel opties voor panelen op andere plekken, zou ik de oude gewoon lekker laten liggen. Ik zag bedragen voorbij komen van 75 Euro/paneel alleen maar om de oude te verwijderen!

Veel mensen zien alleen 155 vs. 400 Wp, maar realiseren zich niet dat moderne paneken vooral veel groter zijn geworden. Het rendement per m2 paneel is maar met een paar procent verbeterd.

Op dat platte dak met wisselende schaduw zou ik niet met optimizers (je denkt aan SolerEdge? ) gaan rotzooien. Dat is een halfslachtige oplossing (de bastaard tussen een string en micro-omvormer) waarbij je alleen maar een complexe situatie creert en 'locked-in' bent. InTigo's heb ik (zonder de centrale unit) geen vertrouwen meer.
Doe het dan gelijk goed met micro-omvormers, bv. van APS als je niet te veel wilt uitgeven. Of Enphase als je voor de luxe uitvoering wilt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 28-04-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

155 wp? Dat klinkt als thin film (solar frontier?) panelen. Voordeel is dat het (voor de afmetingen/vermogen) een dik rendement kent, ook bij minder zon..

Dus nog een idee:
Leg oost/west en zuid lekker vol, en gooi de oude panelen op noord. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Gezien je hoge verbruik en dat misschien nog wel wat gaat stijgen,

Ik zou alles gewoon volleggen met nieuwe panelen!
Oude panelen verplaatsen is niet rendabel voor de oude panelen, en zoals genoemd kost het verplaatsen ook wel wat, dus dan heeft gelijk nieuwe panelen plaatsen meer rendement. Wel kan je het oude setje nog gewoon op MP verkopen natuurlijk.

Als je nog iets minder wilt uitgeven, oude setje laten liggen en over een X aantal jaar vervangen door nieuwe panelen.

Ik zou zelf denk ik niet kiezen voor duurdere oplossingen kwa elektronica maar gewoon bulk panelen leggen met seriele omvormers. Zelfs als je een beetje schaduw hebt. Tenzij je alles vollegt met splinternieuwe panelen, en dan nog meer opbrengst wil. Dan kan je 20% meer uitgeven om 5% meer opbrengst te krijgen (als al 5% tenminste…)

Je bedoeld kosten /Wp. Dat is niet per kWh. Die reken je af bij je energie leverancier.
Zonnepaneel leveranciers voorzien je van veel WeeePeee op je dak :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)