Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik lees dat je deze router kan gebruiken in bv hotels om één aansluiting te delen.
Maar ik wil hem op een camping (in Spanje) gebruiken, daar heb ik geen vaste aansluiting, alleen Wifi.
Mijn vraag is of deze Wifi naar Wifi kan bridgen? Ik zie dat niet duidelijk terug in andere vragen.

Op betreffende camping hebben ze casting disabled zodat je niet via hun Wifi bv een chromecast kan gebruiken. Zodoende hoop ik dat te omzeilen door te casten op een eigen Wifi netwerk maar wel gebruik maken van de Wifi van de camping voor de internetaansluiting.

Ik heb al veel gezocht naar travelrouters en het lijkt erop dat deze, ondanks verschillende negatieve puntjes, nog steeds de beste keus is.

Tot slot zou het fijn zijn als deze ook zelf een VPN verbinding op zou kunnen zetten zodat het lijkt of ik in Nederland zit, F1 TV is (nog) niet beschikbaar in Spanje.

[ Voor 1% gewijzigd door ronh op 28-04-2022 20:52 . Reden: extra info ]

Beste antwoord (via ronh op 29-04-2022 09:47)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De term hiervoor is WISP en de wr902AC kan dit inderdaad

is wel oud beestje en ik dnek dat een VPN wat zwaar voor hem gaat zijn. Als ik het mij goed herinner is de memory chip ook net te klein voor de openvpn/wireguard package op die tplink. IS op te lossen om er een usb poort eraan te solderen overigens mrja :P

Een GL_Inet heeft wel wat krachtigere modellen die ook WISP kunnen met vpn ingebakken

bv deze:
https://www.gl-inet.com/products/gl-axt1800/

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 28-04-2022 21:15 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
De term hiervoor is WISP en de wr902AC kan dit inderdaad

is wel oud beestje en ik dnek dat een VPN wat zwaar voor hem gaat zijn. Als ik het mij goed herinner is de memory chip ook net te klein voor de openvpn/wireguard package op die tplink. IS op te lossen om er een usb poort eraan te solderen overigens mrja :P

Een GL_Inet heeft wel wat krachtigere modellen die ook WISP kunnen met vpn ingebakken

bv deze:
https://www.gl-inet.com/products/gl-axt1800/

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 28-04-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:04

jurroen

Security en privacy geek

Precies wat @laurens0619 zegt. De GL_inet devices zijn hier ideaal voor. En tip: gebruik Wireguard, OpenVPN heeft een veel hogere overhead en haalt (in verhouding) een veel lagere throughput.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Ik vermoed dat ze casting blokkeren om hun wifi netwerk niet te overbelasten.
Goede kans dat deze workaround ook geblokkeerd wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:14:
Ik vermoed dat ze casting blokkeren om hun wifi netwerk niet te overbelasten.
Goede kans dat deze workaround ook geblokkeerd wordt.
Mwoah lijkt mij eerder een logisch gevolg van ap client isolation. Je wilt je gasten beetje beschermen en point to point verkeer blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Dank je voor jullie antwoorden.
Ik ga deze verder onderzoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door ronh op 29-04-2022 09:45 . Reden: Zelf antwoord al gevonden. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik heb deze, die kan inderdaad wifi-wifi. Ik zou de VPN gewoon lekker op je laptop/telefoon draaien.

Hoe kan je casting blokkeren op wifi? Een chromecast is gewoon een wifi device, daar is niets magisch aan. That said, misschien dat ze mdsn oid blokkkeren, zodat je ze niet kunt vinden. Een eigen AP gebruiken gaat dat sowieso oplossen.

[ Voor 54% gewijzigd door borft op 29-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
ronh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:38:
Ik zocht op de GL AXT1800, maar is die alleen via China te verkrijgen?
GL Inet meuk kun je via Amazon kopen.

Tevreden gebruiker van een GL Inet travelrouter overigens :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 29-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Ik had het zelf al gevonden en mijn reactie al aangepast, maar jullie zijn zó snel... 8)7

Thanx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:44
ronh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:38:
Ik zocht op de GL AXT1800, maar is die alleen via China te verkrijgen?
De GL-AXT1800 is nog niet uitgebracht; Net als de GL-A1300. Dat worden GL.iNet's volgende high-end en mid-end travelrouters. Deze komen wel binnenkort uit.

Op dit moment zijn de GL-MT1300 en GL-SFT1200 de nieuwste travelrouter van GL.iNet.

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 29-04-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Ik was al driftig aan het zoeken maar kon hem inderdaad niet vinden.
Dank je voor je antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ah dat wist ik niet :)

Die modellen die @Groentjuh aandraagt zijn prima
Op die pagina benoemen ze ook de vpn snelheid:

gl-mt1300 ( 78 euro amazon)
openvpn: 21
wireguard: 91
MT7621A @880MHz
DDR3L 256MB

gl-sft1200: (46 euro amazon)
openvpn: 12
wireguard: 65
SF19A28, Dual-Core @1GHz
DDR3 128MB

Ik zou denk ik toch voor de dure gaan, met wat extra geheugen en hogere vpn snelheid zit je dan net wat flexibeler. Tegelijk 46 euro is wel echt mooi prijsje voor klein travel routertje en 65mbit wireguard is echt wel zat

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:49
Groentjuh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:49:
[...]

De GL-AXT1800 is nog niet uitgebracht; Net als de GL-A1300. Dat worden GL.iNet's volgende high-end en mid-end travelrouters. Deze komen wel binnenkort uit.

Op dit moment zijn de GL-MT1300 en GL-SFT1200 de nieuwste travelrouter van GL.iNet.
Ah nice, deze kende ik nog niet. Echt mooi dat ze ootb met openWRT komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
laurens0619 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:35:
Ik zou denk ik toch voor de dure gaan, met wat extra geheugen en hogere vpn snelheid zit je dan net wat flexibeler. Tegelijk 46 euro is wel echt mooi prijsje voor klein travel routertje en 65mbit wireguard is echt wel zat
Ik zou zeker niet te veel op de VPN-snelheden richten. Mijn ervaring is dat de verbinding zelf regelmatig eerder te bottleneck is, dan de VPN-snelheid. De travelrouters hebben geen extra wifi-radio voor upstream (tenzij je er een USB-dongle aanhangt.). Samen met dat je soms best een stuk van de camping wifi af kan zitten kan het best mogelijk zijn dat je sowieso maar enkele mbps haalt met en zonder VPN aan.

Mijn GL-AR300M haalt ook maar max 15mbps over OpenVPN. Dat is doorgaans dikke prima, want camping en hotel wifi halen dat ook lang niet.
borft schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:54:
[...]

Ah nice, deze kende ik nog niet. Echt mooi dat ze ootb met openWRT komen.
Let wel op dat ze soms eerst met eigen OpenWRT builds komen als OpenWRT de target nog niet ondersteund. De Flint (GL-AX1800) heeft bijvoorbeeld nog geen standaard OpenWRT ondersteuning. Net als de GL-AXT1800 geven ze wel aan dat deze router ook standaard OpenWRT gaat krijgen, maar IPQ6000 chipset zit nog niet in OpenWRT. Dus dat kan wel even gaan duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Als ik het zo lees wat @laurens0619 schrijft is de gl-sft1200 meer dan voldoende voor mij.
Het is puur om wat Chromecast te gebruiken, wat Netflix te doen en VPN naar NL voor de F1 TV app aangezien deze niet beschikbaar is in Spanje.
Worden geen zware zaken voor zo'n apparaatje.
Dan is wellicht deze AXT1800 best wel overkill en is de prijs van de gl-sft1200 ook wel erg aantrekkelijk.
Of zie ik nog zaken over het hoofd waardoor ik beter kan wachten op de AXT1800?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
De GL-SFT1200 heeft een iets wat onbekendere chipset; SF19A28. Nog geen standaard OpenWRT ondersteuning. Je bent op dit moment dus nog afhankelijk van GL.iNet voor firmware updates.

De GL-MT1300 heeft wel standaard OpenWRT ondersteuning. Hiermee kun je altijd overstappen naar standaard OpenWRT en kun je vanuit gaan dat je wel een tijdje gebruik kunt maken van een firmware zonder beveiligingslekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Groentjuh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:02:
[...]

Ik zou zeker niet te veel op de VPN-snelheden richten. Mijn ervaring is dat de verbinding zelf regelmatig eerder te bottleneck is, dan de VPN-snelheid. De travelrouters hebben geen extra wifi-radio voor upstream (tenzij je er een USB-dongle aanhangt.). Samen met dat je soms best een stuk van de camping wifi af kan zitten kan het best mogelijk zijn dat je sowieso maar enkele mbps haalt met en zonder VPN aan.

Mijn GL-AR300M haalt ook maar max 15mbps over OpenVPN. Dat is doorgaans dikke prima, want camping en hotel wifi halen dat ook lang niet.

[...]

Let wel op dat ze soms eerst met eigen OpenWRT builds komen als OpenWRT de target nog niet ondersteund. De Flint (GL-AX1800) heeft bijvoorbeeld nog geen standaard OpenWRT ondersteuning. Net als de GL-AXT1800 geven ze wel aan dat deze router ook standaard OpenWRT gaat krijgen, maar IPQ6000 chipset zit nog niet in OpenWRT. Dus dat kan wel even gaan duren!
Ik vind het persoonlijk echt een gemist, en erg jammer, dat ze geen wisp routesr hebben met een externe 2.4ghz radio en antenne. Wat dat betreft is de EZ Hotspot extender v5 echt een betere keus.
Aparte radio, waterdichte 2.4 radio helemaal goed. Alleen die prijs :P
https://www.wifishop.nl/e...spot-versterker/pid=62986

Maar aangezien steesd meer clients 5ghz kunnen is die dubbele radio wel minder belangrijk aan het worden. Campings zijn nog vaak 2.4ghz en dan pak je voor je eigen devices de 5ghz. Dan pak je gewoon volle snelheid

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Groentjuh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:37:
De GL-SFT1200 heeft een iets wat onbekendere chipset; SF19A28. Nog geen standaard OpenWRT ondersteuning. Je bent op dit moment dus nog afhankelijk van GL.iNet voor firmware updates.

De GL-MT1300 heeft wel standaard OpenWRT ondersteuning. Hiermee kun je altijd overstappen naar standaard OpenWRT en kun je vanuit gaan dat je wel een tijdje gebruik kunt maken van een firmware zonder beveiligingslekken.
Ok, nog een optie :)
Natuurlijk spreekt OpenWRT ondersteuning mij het meest aan zodat ik nog langere tijd up-to-date kan blijven.
Deze ondersteund ook gewoon alle genoemde zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Om die native OpenWRT ondersteuning zou ik het niet zo snel doen hoor. Beetje zonde om niet de GL.iNET firmware te gebruiken

echter een wat meer exotische cpu heeft wel een grotere kans dat updates later komen of minder packages compatibel zullen zijn (in de toekomst). Vooral 128mb vs 256mb geeft wel wat meer ademruimte.
Al is het bv een aparte wifi radio (via de usb) eraan hangen die je buiten kunt hangen. Gaat waarsch op de wat duurdere versie wat simpeler/ruimer

edit:
ah die GL.INET heeft standaard geen usb-wifi. Dat maakt de use case van native openwrt wel wat interessanter ja.

dus wel met @Groentjuh eens. Het is een van de (meerdere nu) voordelen voor die 3 tientjes extra

Overigens gebruik ik zelf als 2e radio een oude Ubiquiti nanostation m2 loco. Mooie richtantenne en super stabiel. Alleen wat minder mobiel met een PoE adapter etc :P
Mrja ik heb dat ding permaent geinstalleerd op de camping.

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
@laurens0619 ik zie nu pas al deze types en moet hier een keuze uit zien te maken.
Lees ik het goed dat de GL-MT1300 meer geheugen en een snellere processor heeft en daardoor langer mee zal gaan?
En met de standaard firmware van GL.iNET eigenlijk alles OOB kan waar ik naar zoek?
Als ik niet hoef te flashen ga ik dat ook niet op mijn hals halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Tenzij je hele specifieke zaken zoekt, of bv via usb nog een aparte usb wifi eraan wilt hangen is de standaard firmware afdoende.

Sterker nog, GL.iNET is een soort commerciele verbetering van standaard openwrt. Met openwrt kun je alles uiteindelijk maar is wel hoop getweak en gezeur (waar het met GL.Inet klikken is)

Toekomstgericht tja. Je kan ook de goedkope kopen voor 40 euro, 30 in je zak houden, en over 2 jaar het nieuwe "40 euro model" kopen. Waarschijnlijk ben je daar meer toekomstighericht eens

Lang verhaal kort: Als het je puur gaat over internet delen en vpn opzetten via wireguard. Gewoon goedkope kopen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
laurens0619 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:43:
Sterker nog, GL.iNET is een soort commerciele verbetering van standaard openwrt. Met openwrt kun je alles uiteindelijk maar is wel hoop getweak en gezeur (waar het met GL.Inet klikken is)
De GL.iNet gui is gebruiksvriendelijker. Als je zelf al ervaring bent in Luci, dan kan de GL.iNet gui wel eens tegenwerken. Oftewel als je zelf in staat bent om dat tweaken (in luci) te doen, dan zorgt de GL.iNet gui voor gezeur. Als je dat niet kunt, dan kan luci het gezeur zijn.

Maar ja, ik heb op mijn travelrouter dan ook zeer exotische instellingen met 4 lan netwerken en ssids tegelijk draaien:
offtopic:
  • zonder VPN voor accepteren captive portals
  • wireguard NLD ipv4&ipv6 (met internet killswitch)
  • wireguard land van bestemming ipv4&ipv6 (met internet killswitch)
  • OpenVPN TAP thuis ipv4&ipv6 (doet het simpelweg niet want DHCP komt vanuit de router thuis)
Ook een extra USB-wifi radio kan de GL.iNet gui wel een beetje storen. (maakt wwan-interface op de verkeerde radio aan).

Maar verder is de GL.iNet wel mooi voor de minder ervaren gebruiker. Het maakt het globale instellen veel gemakkelijk.

Persoonlijk zou ik wel voor de ondersteuning van OpenWRT kiezen. De huidige GL.iNet firmwares zijn nog gebaseerd op OpenWRT 19.07. Later dit jaar komt er waarschijnlijk een firmware gebaseerd op OpenWrt 21.02, maar vergeet niet dat die tegen die tijd OpenWrt 22.03 uit is. GL.iNet is niet snel met updates.

Al die travelrouters gaan WISP kunnen doen en VPN client kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Poeh, ondanks dat ikzelf systeembeheerder ben gaan jullie voor mij wel ver de materie in.
Zo heb ik even moeten zoeken wat Luci is en wat een internet killswitch precies inhield.

Zoals gezegd is het voor mij van belang dat het apparaat Wifi-to-Wifi kan zodat ik als één client een Guest netwerk op kan met meerdere apparaten en dat ik een Chromecast kan gebruiken, én dat ik een VPN op kan zetten naar Nederland (Ziggo, thuis?) voor Ziggo to Go en F1 TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@ronh dat gaat je gewoon lukken met beide routers en beide interfaces!

Pagina: 1