Seagate Barracuda HDD kapot; nieuwe SMR of CMR schijf?

Pagina: 1
Acties:

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 07:15
Mijn Seagate Barracuda 2TB HDD heeft al na 3 1/2 jaar de geest gegeven. Hij werd voornamelijk gebruikt voor opslag van films en series en het afspelen daarvan. Dus best wel redelijk wat lees-en schrijfverkeer.
Helaas was de garantie maar 2 jaar, dus ik krijg geen vervangende schijf van de winkel. De medewerker zei dat de kapotte HDD een SMR schijf was die extra snel slijt bij veel schrijfverkeer. De schijf was eigenlijk meer geschikt voor leesverkeer.

Ik moet dus nu op zoek gaan naar een nieuwe HDD, maar ik denk dat ik nu toch maar kies voor WD.
Ik heb nog andere WD schijven in mijn systeem zitten en die doen het nog steeds goed.
Maar waar moet ik precies op letten bij de aanschaf? Ik heb gelezen dat er SMR en CMR schijven bestaan en dat CMR schijven beter bestand zijn tegen veel (over)schrijven van data.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27
Grappig, ik hield me hier helemaal niet mee bezig, mijn Synology 415+ NAS draaide al jaren (sinds 2014) zonder problemen. Totdat er vorige week ineens een van de WD Red WD60EFRX schijven overleed. Dit model was niet meer verkrijgbaar, maar de nieuwe WD Red WD60EFAX is SMR en Synology "highly recommends not to mix SMR and PMR(CMR) drives in one RAID type".

Uiteindelijk gekozen voor de WD60EFZX (WD Red 'plus'), die wel CMR is, maar officieel (nog) niet wordt ondersteund in de Synology. Werkt gelukkig prima en Raid repair was na een nacht gereed. Maar wat een stelletje honden zeg.

• CoolDude99
Een interessant artikel.
Ik heb geen RAID-setup; ik gebruik de schijven gewoon los in mijn systeem voor opslag.
Wat voor mij nu wel duidelijk is, is dat je als consument dus goed moet uitkijken dat je niet wordt belazerd.

Ik zat zelf te denken aan de aanschaf van een WD Blue HDD (WD40EZAZ), maar die zal waarschijnlijk ook wel SMR zijn.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31

D4NG3R

kiwi

:)

CoolDude99 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:50:
Ik zat zelf te denken aan de aanschaf van een WD Blue HDD (WD40EZAZ), maar die zal waarschijnlijk ook wel SMR zijn.
WD heeft zich daar aardig de vingers aan gebrand, en vermeld nu ook een stuk duidelijker of het om een CMR of SMR schijf gaat. Gewoon even op de productpagina kijken.

Die specifieke schijf is SMR.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 29-04-2022 09:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CoolDude99
Die specifieke schijf is SMR.
Daar was ik al bang voor.
Als ik dan toch voor een WD en een CMR HDD wil gaan, kom ik toch uit op een WD RED die eigenlijk gemaakt zijn voor NAS.
Als ik die HDD nou alleen zou gebruiken voor archivering, dan was er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar ik gebruik hem ook om video`s te maken van uitzendingen op TV. Dus de schijf wordt wel intensiever gebruikt voor schrijfdoeleinden dan het éénmalig opslaan van films en video`s en deze af te spelen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CoolDude99 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:04:
Maar ik gebruik hem ook om video`s te maken van uitzendingen op TV. Dus de schijf wordt wel intensiever gebruikt voor schrijfdoeleinden dan het éénmalig opslaan van films en video`s en deze af te spelen.
Kan je hier iets dieper op in gaan, zit je echt flink video's te editen? Zo ja kan je beter een SSD pakken om dat op te doen, in die situatie maakt het ook geen drol meer uit of je de output vervolgens op een SMR of CMR schijf plakt.

Als je het puur over opnemen of wat licht edit werk hebt zal dat ook op een SMR schijf prima gaan, zo belachelijk traag zijn ze nou ook weer niet. :')

WD reds zijn overigens prima te gebruiken als "normale" schijf, ze worden alleen verkocht als wat bestendiger in een 'drukke' omgeving als een NAS, en gaan beter om met veel spin-up's en down's.
Zie de reactie van @Hell-Slave hieronder en beslis zelf of je dat risico wil/kan nemen.

De grootste ellende met SMR zit hem vooral in 'worst case' scenarios waarbij je (RAID) array naar de kloten gaat en je moet rebuilden. Liggend aan de hoeveelheid SMR schijven kan dat geintje je meerdere dagen extra kosten, met alle risico's van URE's van dien.

Voor 99/100 consumenten met een normale desktop maakt dat dus weinig tot niks uit.

[ Voor 49% gewijzigd door D4NG3R op 29-04-2022 10:56 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:10
sverzijl schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:04:
[...]

Grappig, ik hield me hier helemaal niet mee bezig, mijn Synology 415+ NAS draaide al jaren (sinds 2014) zonder problemen. Totdat er vorige week ineens een van de WD Red WD60EFRX schijven overleed. Dit model was niet meer verkrijgbaar, maar de nieuwe WD Red WD60EFAX is SMR en Synology "highly recommends not to mix SMR and PMR(CMR) drives in one RAID type".

Uiteindelijk gekozen voor de WD60EFZX (WD Red 'plus'), die wel CMR is, maar officieel (nog) niet wordt ondersteund in de Synology. Werkt gelukkig prima en Raid repair was na een nacht gereed. Maar wat een stelletje honden zeg.
Ja het was van WD niet handig om een SMR schijf als NAS (RED) schijf te maken.
SMR schijven zijn puur voor archivering en niet voor snelheid.
Ik persoonlijk vind het ook geen goed idee (betrouwbaarheid?) dat steeds tracks half overschreven worden. :X

• Hell-Slave
D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:26:
[...]

WD reds zijn overigens prima te gebruiken als "normale" schijf, ze worden alleen verkocht als wat bestendiger in een 'drukke' omgeving als een NAS, en gaan beter om met veel spin-up's en down's.
Ik zou RED schijven persoonlijk niet zo maar gebruiken als normale schijf puur vanwege TLER.
TLER houd in dat de schijf veel korter (of zelfs helemaal niet) zelf naar fouten gaat zoeken en dat aan de RAID controller over laat anders wordt de schijf uit een array gegooid. (omdat de schijf niet direct reageert)
Een gewone controller doet geen fout checking en kan je data corruptie krijgen met een RED schijf.
Het kan wel, maar is het verstandig?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hell-Slave schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:52:
[...]

Ik zou RED schijven persoonlijk niet zo maar gebruiken als normale schijf puur vanwege TLER.
TLER houd in dat de schijf veel korter (of zelfs helemaal niet) zelf naar fouten gaat zoeken en dat aan de RAID controller over laat anders wordt de schijf uit een array gegooid. (omdat de schijf niet direct reageert)
Een gewone controller doet geen fout checking en kan je data corruptie krijgen met een RED schijf.
Het kan wel, maar is het verstandig?
Weer wat geleerd, thanks. :)

• Hell-Slave
CoolDude99 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:04:
[...]

Daar was ik al bang voor.
Als ik dan toch voor een WD en een CMR HDD wil gaan, kom ik toch uit op een WD RED die eigenlijk gemaakt zijn voor NAS.
Als ik die HDD nou alleen zou gebruiken voor archivering, dan was er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar ik gebruik hem ook om video`s te maken van uitzendingen op TV. Dus de schijf wordt wel intensiever gebruikt voor schrijfdoeleinden dan het éénmalig opslaan van films en video`s en deze af te spelen.
Ik zou voor een WD black gaan deze zijn snel (7200rpm) en CMR.
WD2003FZEX
pricewatch: WD_Black (2020), 2TB

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou eigenlijk niet weten in welke realistische situatie je tegenwoordig nog een WD Black zou willen pakken, ze zijn nauwelijks sneller dan andere generieke 7200RPM schijfjes, maar wel tergend draag in verhouding met zelfs instap SSD's.

De TS linkte eerder een 4TB schijf, daar even vanuitgaande zou dat geintje ~€190 kosten. Voor dat geld haal je ook een middenmoot 1TB SSD met generieke 4TB schijf. Daar ga je met editen veel meer plezier van beleven, en voor storage doeleinden geen verschil in merken.

• Hell-Slave
D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:26:
Ik zou eigenlijk niet weten in welke realistische situatie je tegenwoordig nog een WD Black zou willen pakken, ze zijn nauwelijks sneller dan andere generieke 7200RPM schijfjes, maar wel tergend draag in verhouding met zelfs instap SSD's.

De TS linkte eerder een 4TB schijf, daar even vanuitgaande zou dat geintje ~€190 kosten. Voor dat geld haal je ook een middenmoot 1TB SSD met generieke 4TB schijf. Daar ga je met editen veel meer plezier van beleven, en voor storage doeleinden geen verschil in merken.
Dat is iets dat de TS zelf moet kiezen. (SSD vs HDD)
Laatste HDD dat ik kocht was 5jaar geleden en wil nooit meer een HDD.
Wel is zo als je veel grote bestanden (video) heen en weer kopieert je SSD harder slijt dan een HDD.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:11
Ik zou voor dit doel gewoon een WD Blue nemen.
zie deze link:
https://www.gamersnexus.n...e-vs-black-vs-red-in-2017

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hell-Slave
Met de keuze van een blue loop je het risico van een SMR schijf en die zijn poep.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:54:
WD heeft zich daar aardig de vingers aan gebrand, en vermeld nu ook een stuk duidelijker of het om een CMR of SMR schijf gaat. Gewoon even op de productpagina kijken.
Overdrijven is ook een kunst, er is geen risico en het is gewoon bekend wat welk model heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94nQ15eigUuByDbrSq4v_Up-Vdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15G4hYq0W4B4gtprIXUNGQKD.png?f=user_large

Ook bij individuele producten kan je onder de specificaties gewoon braaf de recording technology zien.

Als je het bij de koop niet helemaal vertrouwt knal je even een berichtje naar de (web)winkel of ze kunnen bevestigen om welk model het nou precies gaat. :)

• CoolDude99
@D4NG3R Ik ben geen die hard video editor. Soms maak ik wel eens een filmpje, maar het meeste qua "editen" is het opnemen van tv programma`s met software zoals Camtasia en daar dan video`s van maken.
Een SMR schijf zou dan dus perfect daarvoor zijn, maar na deze laatste gebeurtenis weet ik niet of dat nou wel zo verstandig is.

Zo`n WD40EZRZ ziet er goed uit, maar helaas niet bij de bekendere winkels te verkrijgen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De TL;DR is waarschijnlijk dat het voor jouw usecase weinig uit maakt of je nou een SMR of een CMR schijf pakt. Als je je beter voelt bij CMR dan zou ik er daar vooral eentje van halen, het verschil in prijs is relatief klein. :)

Ik verwacht overigens niet dat je wat dat betreft je heil gaat vinden bij 4TB WD blue schijven, de WD40EZRZ stamt alweer uit 2015 en is gezien de beschikbaarheid waarschijnlijk al ver uit productie.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:46
Ga eens naar de website van Seagate en tik daar het serienummer van de harddisk in: grote kans dat je nog garantie hebt van de fabrikant. In dat geval kun je de disk testen met de Seagate-analysetool en de schijf met die code opsturen voor garantie.

Hou wel rekening met het volgende:
- bij het testen met dat tooltje gaat alle data op de harddisk verloren
- je krijgt geen nieuwe harddisk terug, mar een gelijkwaardige Refurbished disk
- als de data op de harddisk vertrouwelijk is, zul je die vóór het opsturen moeten wissen.

• Ben(V)
Hell-Slave schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:52:
[...]

Met de keuze van een blue loop je het risico van een SMR schijf en die zijn poep.
Onzin alle WD Blue disken zijn CMR disken.

https://nascompares.com/a...-and-smr-hard-drives-hdd/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CoolDude99
@Ben(V) Volgens de link die je hebt gepost zijn niet alle WD Blue disken CMR.

@Renault Het probleem is dat ik in WIndows helemaal niet meer bij de inhoud van de Seagate kan komen.
Dus het wissen van eventuele vertrouwelijke data zal dan dus ook niet lukken.

@D4NG3R Wat zou jij dan aanraden als vervanger? Budget rond de € 100,-

• Renault
De rest van mijn post gaat dan overigens wel op.

• Ben(V)
Sorry heb me vergist, lang niet alle WD Blue disken zijn cmr.

• CoolDude99
@Hell-Slave Dat is een mooie schijf. jammer genoeg net boven het budget bij een winkel met een middelmatige beoordeling. Ik hou meer van winkels zoals Azerty, Coolblue, Alternate.

Zou een Seagate Skyhawk ook een geschikte optie zijn?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat TLER betreft, bij de RED doet de disk wel aan error recovery, nml 7 seconden ipv net zolang doorgaan en wachten tot het OS een reset doet.

Direct data verlies zal je niet hebben, daarvoor moet je een WD Purple disk gebruiken, die doen helemaal niks aan error recovery. Seagate Skyhawk is ook geoptimaliseerd voor video recording, ik ga ervanuit dat die ook 0,0 error recovery doet.

• Hell-Slave
CoolDude99 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:55:
@Hell-Slave Dat is een mooie schijf. jammer genoeg net boven het budget bij een winkel met een middelmatige beoordeling. Ik hou meer van winkels zoals Azerty, Coolblue, Alternate.

Zou een Seagate Skyhawk ook een geschikte optie zijn?
Misschien zijn deze wat?
https://www.megekko.nl/pr...3-5-SATA-III-HDWD130UZSVA
https://www.megekko.nl/pr...3-5-SATA-III-HDWD120UZSVA

1x0 serie is CMR en de 2x0 serie is SMR.

De Seagate Skyhawk is net als de WD purple serie voor video streams en als @_JGC_ daar gelijk in heeft nog minder geschikt. :N
_JGC_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:31:
Wat TLER betreft, bij de RED doet de disk wel aan error recovery, nml 7 seconden ipv net zolang doorgaan en wachten tot het OS een reset doet.

Direct data verlies zal je niet hebben, daarvoor moet je een WD Purple disk gebruiken, die doen helemaal niks aan error recovery. Seagate Skyhawk is ook geoptimaliseerd voor video recording, ik ga ervanuit dat die ook 0,0 error recovery doet.
Ik had een paar jaar met een WD RED serie HDD gewerkt op een gewone controller en door problemen met de HDD gaf het me toch wat data corruptie, dus het kan wel. (had gelukkig backup)

• CoolDude99
Ik kan volgens mij de WD40EZRZ via de site van WD bestellen:

https://www.westerndigita...desktop-sata-hdd#WD40EZRZ

• Hell-Slave
Kan ook. d:)b

• CoolDude99
Ik heb net de nieuwe schijf geïnstalleerd en moet hem nu initialiseren.
Als ik het goed heb, moet ik nu toch kiezen voor GPT? De schijf is groter dan 2TB.

• Hell-Slave
CoolDude99 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:59:
Ik heb net de nieuwe schijf geïnstalleerd en moet hem nu initialiseren.
Als ik het goed heb, moet ik nu toch kiezen voor GPT? De schijf is groter dan 2TB.
Correct. :Y

• CoolDude99
De schijf doet het! Nou nog kijken of ik iets bij de fabrikant kan proberen mbt de kapotte schijf.

• Renault
De term "RMA" is dan van toepassing als begrip en procedure.
Pagina: 1