Toon posts:

DotNet-strategie

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik het juiste forum heb gekozen voor dit onderwerp, maar dat merken we vanzelf wel. Zoniet, dan mijn excuses en zou ik graag willen horen waar ik dit wel moet plaatsen.
Ik hoop in iedere geval op veel reacties, op mijn misschien ietwat lange verhaal, maar ik maak me toch enigszins zorgen. :o
Volgens Gates en het concurrerende One-platform van Suns zijn er straks geen floppy of cd-rom meer nodig. De zogenaamde DotNet-strategie. Deze ontwikkelaars vinden dat onze bestanden veiliger staan op een professioneel beveiligde FTP-server.
Dit is natuurlijk erg gevaarlijk. Ik neem aan dat ik niet hoef te beschrijven hoeveel macht je hebt als je daar root hebt!

Wat kunnen wij als alternatieven bedenken om tegenstand/hulp te bieden.
Laten ik dit op 3 manieren bekijken:

1. De DotNet-strategie wordt doorgevoerd, met instemming van de gemeenschap.

Hier gaan we er dus vanuit dat wij inderdaad onze gegevens en bestanden uit handen geven.
Hoe kan ervoor gezorgd worden dat alles goed beveiligd is. Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat 128 bits versleutelingen allang gedateerd zijn, dus denk ik het meer te zoeken in de vorm van iets persoonlijks. Zoals recentelijke ontwikkelingen, in de beveiliging, als irisherkenning. Kan dit zover doorgevoerd worden, zijn er andere betere manieren van persoonsverificatie.

2. De DotNet-strategie wordt doorgevoerd, zonder instemming van de gemeenschap.

Hier is het al wat lastiger. Grote Multinationals zijn met deze strategie uitgevoerd maar wij zijn er tegen.
De eerste keuze die gemaakt zal moeten worden is: Probeer je mee te werken om ervoor te zorgen dat je het toch enigszins in handen hebt en het eventueel kan veranderen/aanpassen, en op welke manier en waarom.
De andere optie is dan: Tegenstand bieden met alle voorhanden zijnde mogelijkheden, legaal of illegaal. Hoe, wat, weer het waarom, maar vooral ook met welke intensiteit.

Bij manier 1. en 2. moet er ook nog worden nagedacht over georganiseerd of niet. Beide is bij de 2 manieren toepasbaar, maar met welke gevolgen en welke eventuele combinatie zou beter zijn.

3. De DotNet-strategie wordt niet doorgevoerd.

Ook hier kunnen er een hoop problemen ontstaan met betrekking tot bijvoorbeeld de overzichtelijkheid en transparantheid van een markt of een community, want waarom zou de DotNet-strategie verkeerd zijn als de privacy gewaarborgd blijft. Het is in ieder geval minder tijdrovend om iets aan te passen, op te zoeken, etc. als alle gegevens op éénzelfde plaats te vinden zijn.
Wat zijn alternatieven om deze en soortgelijke problemen op te lossen is dan een belangrijke vraag. Ook vraag ik mij dan af hoe de communicatie met en tussen systemen en/of mensen kan plaatsvinden en worden onderhouden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Laat ik vooropstellen dat ik geen voorstander van Microsoft ben. Integendeel. Ik weiger principieel Microsoftproducten te gebruiken als er ook wat anders gebruikt kan worden, omdat ik het oneens ben met hun marketingstrategieën.

Dat terzijde - nu over het opslaan van bestanden op FTP-sites ipv op floppies.

Floppies zijn onbetrouwbaar (kwetsbaar), en er kan maar zeer weinig data op - maar het voordeel is dat je ze vrijwel overal in kunt proppen om daar toegang tot je data te hebben.

Zip en Jaz disks zijn al een stuk beter. Minder kwetsbaar, er kan veel meer data op - maar het is helaas nooit doorgebroken, en wordt slechts zeer beperkt gebruikt. En ook 100 meg is tegenwoordig niet eens zoveel meer...

CD-R en CD-RW zijn weer wat beter - maar daar heb je ook weer een brander voor nodig, wat een duur apparaat is dat lang niet iedereen heeft. Ook is er extra software voor nodig om erop te kunnen schrijven, en niet iedereen gebruikt de zelfde software, wat natuurlijk voor Jan de Gebruiker ook weer onhandig is.

FTP is geniaal. Je hebt je bestanden op één plek staan, waar je het altijd en overal vandaan (zolang er internettoegang is) naar kunt downloaden en uploaden. Toen ik op de campus woonde en studeerde, draaide ik ook al thuis Linux, en dat was verdomd handig. Hoefde ik nooit met floppies te slepen. Ik kon mijn practicumwerk gewoon direct vanaf mijn computer thuis downloaden, en het er naartoe uploaden.

Maar de beveiliging? In het geval dat ik noem, was ik zelf de administrator, en had ik dus zelf de verantwoordelijkheid over de beveiliging. Jan de Gebruiker weet niets over beveiliging, en WIL ook niets weten over beveiliging - die wil slechts dat hij bij zijn bestandjes kan, en dat Jan met de Pet niet stiekum in zijn persoonlijke bestandjes kan rondneuzen, hoewel de meeste versies van Jan de Gebruiker zich daarover ook niet eens zo druk maken.

Trust me, I know. De vader van een vriend van me heeft een bedrijf waar natuurlijk ook veel computers staan. Kleine zoontje (klein broertje van die vriend van mij) heeft op al die computers eens iets BO-achtigs geïnstalleerd. Toen ik pappie daarop wees, was hij niet eens geschrokken ofzo. Hij zei slechts iets als "ik zal hem zeggen dat niet meer te doen". Hij had helemaal niet door dat al zijn bedrijfsgegevens te grabbel lagen voor iedereen op Internet, en zelfs toen ik hem dat probeerde uit te leggen wilde hij het niet snappen. Het Internet is voor Jan de Gebruiker gewoon een ding. Ze begrijpen niet, of willen niet begrijpen, dat daar miljoenen mensen achter zitten, en dat niet al die mensen even eerlijk zijn.

Zelfs als dat DotNet FTP gedoe volledig onveilig is, zal het nog gebruikt worden door de massa. Zij die nadenken zullen het mijden als de pest, maar het computervee zal gewoon de richting opgaan die Microsoft hen wijst. Kijk maar naar AOL. Al meerdere malen is door script kiddies en crackers bewezen dat hun mail servers, chat servers en andere services zo lek als een mandje zijn, en dat de gegevens van de klanten voor iedereen te grabbel liggen - maar er is schijnbaar geen hond die er zich wat van aantrekt.

En dan mijn conclusie: Een goed beveiligd FTP systeem is DE manier om je bestanden mobiel te maken. Maar ook als DotNet totaal onveilig is zal het nogsteeds door de gemiddelde gebruiker gebruikt worden. Voor Microsoft is er financieel gezien dus geen incentive om het goed te beveiligen, en dus zullen ze dat waarschijnlijk ook wel niet doen. En dus is DotNet een slechte ontwikkeling. Maar het is waarschijnlijk niet te stoppen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op vrijdag 24 augustus 2001 20:09 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:Een goed beveiligd FTP systeem is DE manier om je bestanden mobiel te maken.
Mee eens; maar 'DE manier' gaat alleen maar op met 'goed beveiligd'...

En dat is het punt...
De Jan Modaal zal zich inderdaad niet interesseren voor de complicaties...

Maar tegen de tijd dat .NET echt op begint te komen, zal IPv6 (hopelijk) ook op komen (aanname, geen feit)...
IPv6 schijnt veiliger te zijn, of meer mogelijkheden te geven daarvoor ?

Op dit moment kan je net zo goed je files op je http-server zetten, want wat veiligheid en internet op dit moment betreft, is het maar een zootje...

IMHO

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Ik vindt welzeker dat dit topic bij W&L hoort. het gaat immers over de filosofie over zulke software, en de ethiek.

Ik moet wel erbij vermelden dat ik niet goed weet wat .net inhoudt, en eerlijk gezegd kan het me op technisch niveau helemaal niet boeien! Wel heb ik een mening over het idee van 'application servers', en 'opslag zonder hd/cdrom'..
Reyn_Eaglestorm:
Laat ik vooropstellen dat ik geen voorstander van Microsoft ben. Integendeel. Ik weiger principieel Microsoftproducten te gebruiken als er ook wat anders gebruikt kan worden, omdat ik het oneens ben met hun marketingstrategieën.
Ik ben ook zoiemand. Ik ben een persoon die beweert dat mensen bewust moeten kunnen kiezen, en niet een bepaalde werkmethode, of in dit geval een bepaalde opslagmethode, opgedrongen moet krijgen. (in de zin van een speciale on-line storage in je maag te splitsen zodat jan-met-de-pet ''dat maar'' gebruikt)

Afgezien daarvan, ben ik ook iemand die vindt dat een persoon volledige controle, beheer en overzicht over zijn eigen gegevens moet kunnen hebben; op een persoonlijke 'eigen' manier, en niet op een grote storage-array waar duizenden (miljoenen?) mensen hun gegevens (bestanden dus) opgeslagen hebben ter betaling of 'gratis' onder toezicht en beheer van een of ander kapitalistisch bedrijf. Tuurlijk, voor een bedrijf of een project is een dergelijke centralisering erg handig (sourceforge), maar voor de normale gebruiker (o.a mijzelf en diegene die dit leest) vindt ik het IMO vrij handig de informatiestroom, applicaties en eigen alles onder controle te kunnen hebben, en vrij op te kunnen slaan zonder interventie van derden!

Zou jij bepaalde 'gevoelige' of 'dure' of weetikwat informatie (als je die al hebt) toevertrouwen aan zulke bedrijven? Afgezien van de veiligheid van zulke zaken, maak ik me persoonlijk meer druk over de integriteit van de opslag zelf: ik ben iemand met een 'trust no-one' instelling; zekers als het om geld gaat i.v.m. gegevens.

Zou jij je aan regels willen houden die slaan op wat je mag opslaan? Ik sla op wat ik wil, afgezien van 'illegaliteiten' (mp3's, divx), zou het me niks verbazen dat daar ook controle over genomen kan worden (afgezien van closed-source OS-'faciliteiten' om bepaalde bestanden te blokkeren, weet ik wat-- mischien bullshit, maar wie weet in de verre toekomst ter bescherming van 'cultureel erfgoed')

Om maar eens het idee van "een cdrw is dan niet meer nodig" aan te vullen; zou jij bepaalde waardevolle informatie (weet ik wat) zomaar op een ftp-server, laat staan een HD opslaan? Een CD is in werkelijkheid vrij robuust, en volgens mij kan de data erop langer meegaan dan jezelf!

Het zelfde geldt ook voor de informatiestroom die je binnenkrijgt. Een simpel (en mischien fictief) voorbeeld (afgezien van tweaks die het wel mogelijk maken): filmpjes of content die je alleen in een speciale browser kan openen (microsoft), die je bovendien niet kan opslaan voor het geval het filmpje verdwijnt van het internet ofzo, of dat je het op een andere manier rustig wil bekijken (mobiel zonder internetverbinding).

Gewoon wat ideeen...

Verwijderd

Hoe komt MS in hemelsnaam aan die belachelijke ideeen om mijn persoonlijke gegevens en info op te slaan op hun schijf. :?

Wie zit daar nu op te wachten ?
Die msn-luitjes misschien die nergens verstand van hebben en MS blind volgen ?
Tweakers niet en bedrijven al helemaal niet denk ik. Die doen het liever zelf denk ik.

Verwijderd

Tsja, het ligt er maar aan wat voor persoon je bent. enerzijds klinkt het aantrekkelijk om gegevens op te slaan bij derden omdat je dan mischien een garantie krijgt dat de gegevens 'veilig' zijn (bij geval van chrashes enzo raak je ze niet kwijt). anderen zijn slim genoeg om backups te maken van bepaalde zaken.

Bovendien is het inderdaad een kwestie van MS blind volgen. Ik denk dat bedrijven zelf hun opslag willen regelen, en dat tweakers dat ook willen! de vraag bij zulke zaken is... hoeveel tweakers zijn er, ten opzichte van niet-tweakers?

Wat mij bijvoorbeeld vaag bijstaat van bijvoorbeeld windows XP, is dat er gesodemieter was/is over audio-codecs, CD's branden en diverse andere zaken. 'standaard voorgeinstalleerd' wordt er een oplossing aangeboden (cq. door je strot gedouwd) om via een bepaalde methode van het bedrijf zelf cd's te branden, of audio te compressen (bijvoorbeeld met een wma-standaard i.p.v MP3 of Ogg Vorbis)

Ok, je kan zeggen van "dan installeer je toch pakketten erlangs?" mee eens; zou ik ook doen als ik windows-gebruiker was, maar de grote meerderheid die niets meer weet dan alleen wat ze voorgeschoteld krijgen op hun desktop zullen het niet meer/minder gebruiken. op den duur zullen zulke 'opgedrongen' zaken dan toch overheersen, volgens mijn optiek.. alleen is er niet 'echt' voor gekozen! De standaarden die je in principe de keuzevrijheid gaven zijn dan in de minderheid en niet meer interessant voor mensen (websites) die bijvoorbeeld legaal muziek distribueren, etc. De standaard bloedt dood, de opgedrongen standaard overleeft! leve de marketing! Dit is natuurlijk vervelend als het om een audio-standaard gaat die het mogelijk maakt meer (teveel?) controle te hebben over 'wie het bestand afdraait' en nog meer van die ongein. persoonlijk zit ik niet op zulke ontwikkelingen te wachten, vanwege mijn eigen visie op het geheel: in principe ben ik een 'informatieanarchist', om het zo uit te drukken. De techniek van tegenwoordig dwingt de mensheid in principe om anders na te denken/om te gaan met commercieel 'cultureel' erfgoed, iets wat dus voornamelijk om duiten draait, dus iets waar onze samenleving op gebaseerd is (helaas naar mijn mening-- maar dat is een discussie op zich denk ik). macht hoort daar ook bij.

Zo kan je dus ook gaan denken over de 'online storage'. als microsoft mensen de mogelijkheid biedt om transparant (dus zonder dat je het merkt, vanwege de zuurstok user-interface) files op te slaan op een server waarvoor je een abbonement nodig hebt, waarmee je dan bepaalde voordelen hebt in de vorm van kosten etc (afgezien dat HD's relatief goedkoop zijn, hoef je geen grote HD meer te kopen, en je hoeft bv. niet lang te wachten voor downloads, omdat een bestand van 1 gig op die server 'lokaal' gekopieerd wordt-- bovendien, als je meer ruimte wil hebben dan betaal je meer per maand, en dat is 100x handiger dan de computer open te schroeven want dat is zowieso al erg gevaarlijk! (yeah, right!) ). In zo'n dergelijke toekomst kan je mischien ook het besturingssysteem zelf 'binnenhalen', en zonder HD draaien. in dit geval zullen opslagmediums (HD's) duurder worden, minder verkocht worden (behalve door bedrijven), en niet meer interessant zijn... ook niet voor de tweaker, die het eigenlijk toch liever zelf doet, maar geen keuze meer heeft.

pech gehad....

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 24 augustus 2001 21:24 schreef chromisX het volgende:
Om maar eens het idee van "een cdrw is dan niet meer nodig" aan te vullen; zou jij bepaalde waardevolle informatie (weet ik wat) zomaar op een ftp-server, laat staan een HD opslaan? Een CD is in werkelijkheid vrij robuust, en volgens mij kan de data erop langer meegaan dan jezelf!
Dat valt nog best tegen hoor... Als je een CD-RW in de zon laat liggen raakt hij vrij snel corrupt omdat de datalaag al bij 300 graden reset. Vooral als hij wat minder goed gebrand is, kan hij bij hitte al vrij snel een paar bitjes verliezen. En er is tegenwoordig ook al een bacterie die de data-laag van CDs en CD-Rs opeet. Gewoon spontaan in de natuur ontstaan. Gelukkig leeft die bacterie alleen in hoge luchtvochtigheid en bij temperaturen hoger dan 30 graden, maar toch...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04-2025

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Ik ben, net zoals menig hier, tegen de producten die M$ maakt. Het id van n ftp server waar je je gegevens opslaat klinkt idd zeer aantrekkelijk maar, zolang M$ die beheert denkt geen haar aan m'n hoofd om daar gebruik van te maken. Ik vind het jammer dat M$ geen sterke concurrentie heeft (op marketinggebied). Bill legt zijn producten echt op. Ik heb laatst gehoord dat ze Java niet standard willen zetten in hun nieuwe browser. Jan en Piet zullen dan ook niet de moeite nemen om Java ergens te downen. Op die manier verliezen andere bedrijven terrein. Dictatuur is dat!! :( Ik gebruik zelf ook af en toe floppy. Niet iedereen heeft i-net en dan is n CD-RW of n floppy best wel handig maar, het duurt niet lang voordat iedereen dat heeft.

Ik weet het niet zeker maar er was ook sprake dat M$ ook de OS op de ftp wou hangen. Dus als je EXCEL wou gebruiken dan moest je ergens op t i-net inloggen en kon je zo het programma gebruiken. Ikzelf hoop dat ze dat wel doen want dan gaan ze toch eindelijk wel klanten kwijtraken omdat mensen dan eindelijk de dictatuur erachter zien. Waarom zo lang w8en als je t programma thuis kan gebruiken? Jan en Piet volgen wel blindelings M$ maar als zoiets veel makkelijker en sneller kan dan zal daarvoor gekozen worden.

De beveiliging bij sommige FTP-sites laat meer dan genoeg te wensen over. Jan en Piet kan dat niet schelen zolang 'het maar werkt'. Maar zoals de laatste tijd al blijk met muziek in mp3 formaat: waarom in de winkel kopen als je het zelf kan branden? Als ze de programma ook op die manier op FTP gaan gooien dan zijn ze weer een hoop klanten kwijt. Ze beginnen al langzamerhand bedrijven als klant kwijt te raken aan linux. Linux is veiliger, sneller en goedkoper.

Ik denk zelf dat M$ vanzelf wel klanten gaat verliezen en het id van n eigen schijf op afstand zal vast wel in werking gaan daar ben ik zeker van overtuigd. De vraag is alleen of iemand die strijd wel zal winnen van M$. Ik hoop het wel ;)

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
heeft natuurlijk wel voordelen
maar ook nadelen

maar ja ik zie niet zo snel in dat ik een 100gb ruimte krijg op een .net systeemje voor weinig ;)

en dan ook nog dat bigbrother heel makkelijk kan toekijken

breedband internet (bedoel ik 100Mbit) nodig (voor groter bestande)

het is gecentralizeerd dus als daar iets mis gaat
kan een heeele grote groep mensen het wel vergeten
dus stel dat iedereen in .Net gaat
en het valt uit
krijg je hetzelfde effect als een comminucatie sateliet voor gsm's uitvalt economische schade is veel groter

ik zou het alleen gebruiken om "er bij" maar niet ter vervanging ofzo
maar dan heb ik nog erge twijfels omdat het van M$ is ;)

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik snap niet wat her voordeel voor de gebruiker is van het gebruik van .net programma's. Je hebt betrouwbaar snel internet nodig en aan een modempje of een casema verbinding heb je niet genoeg. Het kan toch allemaal beter op je eigen hdtje staan. Wel zo snel en veilig.

Ik kan zeker wel het voordeel inzien van een snelle ftp server maar die heb ik nu ook al. Namelijk die van de universiteit en daar kan ik zo veel zooi op zetten als ik maar wil :). Ik kan er zelfs via windows networking heen. Zeer handig maar wel wat traag.

Of mis ik het nu helemaal??
Wat is het voordeel van .net voor de gebruiker??

Virgol

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 25 augustus 2001 11:43 schreef Virgol het volgende:
Niets. Dat is het nou juist. Maar Jan de Gebruiker zal het toch gaan gebruiken "omdat het er gratis bij zit" en "omdat het lekker handig is".

Verwijderd

Op zaterdag 25 augustus 2001 10:18 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Dat valt nog best tegen hoor... Als je een CD-RW in de zon laat liggen raakt hij vrij snel corrupt omdat de datalaag al bij 300 graden reset. Vooral als hij wat minder goed gebrand is, kan hij bij hitte al vrij snel een paar bitjes verliezen. En er is tegenwoordig ook al een bacterie die de data-laag van CDs en CD-Rs opeet. Gewoon spontaan in de natuur ontstaan. Gelukkig leeft die bacterie alleen in hoge luchtvochtigheid en bij temperaturen hoger dan 30 graden, maar toch...
Ja, ok. maar het probleem is dat mijn waardevolle informatie ligt niet in de zon ligt. soms is het hier 30'C, maar niet echt vochtig.. De waardevolle informatie ligt namelijk in veilig in een kistje. als ik het laat rondslingeren, buiten op de tuintafel.. dat schiet natuurlijk niet echt op! ;)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 19:20 schreef breukie het volgende:
Ik hoop dat ik het juiste forum heb gekozen voor dit onderwerp, maar dat merken we vanzelf wel. Zoniet, dan mijn excuses en zou ik graag willen horen waar ik dit wel moet plaatsen.
Zolang het geen technisch verhaal wordt denk ik dat het hier heel goed past.
Dit is natuurlijk erg gevaarlijk.
Toch denk ik dat je in de toekomst niet meer je data binnen 2 meter van je bureaustoel zult terugvinden. Het is trouwens niet echt mooi gezegd dat 'dit de dotNET strategie is', ik weet niet waar je de quote vandaan hebt?
Ik neem aan dat ik niet hoef te beschrijven hoeveel macht je hebt als je daar root hebt!
Hoeveel macht heb je als je als programmeur meewerkt aan een willekeurig populair software pakket?
Wat kunnen wij als alternatieven bedenken om tegenstand/hulp te bieden.
Waartegen wil je je precies verzetten? Je geeft een quote van 2 regels, verder geef je zonder argumenten aan dat je het allemaal maar niks vindt en nu moeten we naar alternatieven gaan zoeken?
1. De DotNet-strategie wordt doorgevoerd, met instemming van de gemeenschap.
Instemming van de gemeenschap heeft Microsoft niet nodig om een dergelijke service aan te mogen bieden aan klanten.
Hier gaan we er dus vanuit dat wij inderdaad onze gegevens en bestanden uit handen geven.
Dat gebeurt ook niet. Tenminste, fysiek wel (als je al van fysiek wilt spreken bij magnetische ladingen ;) ), maar Microsoft of welke aanbieder van een dergelijke service dan ook wordt geen eigenaar van deze gegevens. Dat blijf jij. Wat voor juridische haken en ogen hier nog aan zitten is zo niet te zeggen, je geeft nogal weinig informatie over de service die je je voorstelt.
Hoe kan ervoor gezorgd worden dat alles goed beveiligd is.
Het is uiteraard in zo'n geval niet de bedoeling dat de gebruiker zich daar mee bezig gaat houden.
Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat 128 bits versleutelingen allang gedateerd zijn...
Ik zie hier nog niet zo snel iemand 128 bits encryptie kraken, maar ok, je vindt het niet goed genoeg (ben bang dat het trouwens wat off-topic wordt als we hier op doorgaan).
, dus denk ik het meer te zoeken in de vorm van iets persoonlijks. Zoals recentelijke ontwikkelingen, in de beveiliging, als irisherkenning. Kan dit zover doorgevoerd worden, zijn er andere betere manieren van persoonsverificatie.
Ik denk dat je je zowiezo niet echt bezig moet houden met mogelijke oplossingen voor veiliger authenticatie, maar er vanuit moet gaan dat een beveiliging te kraken is (of niet, ga in ieder geval ergens vanuit) en ga daarop verder met discussieren. Anders zit je denk ik toch in het verkeerde forum.
2. De DotNet-strategie wordt doorgevoerd, zonder instemming van de gemeenschap.
Het zou (wederom) een stuk makkelijker zijn als je wat meer vertelt over wat jij verstaat onder 'de dotNET-strategie'.
Hier is het al wat lastiger. Grote Multinationals zijn met deze strategie uitgevoerd maar wij zijn er tegen.
De eerste keuze die gemaakt zal moeten worden is: Probeer je mee te werken om ervoor te zorgen dat je het toch enigszins in handen hebt en het eventueel kan veranderen/aanpassen, en op welke manier en waarom.
De andere optie is dan: Tegenstand bieden met alle voorhanden zijnde mogelijkheden, legaal of illegaal. Hoe, wat, weer het waarom, maar vooral ook met welke intensiteit.
Ik denk niet dat je op die manier voor een keuze zal komen te staan. Twee mogelijkheden:

1) Je voelt er wel wat voor om van deze service gebruik te maken en doet dit dus. Gezellig enzo :)

2) Je wilt (om welke reden dan ook) geen gebruik maken van deze service en doet het dus ook niet. Verder geen probleem. Je zult hier heus niet toe verplicht worden en hoeft je er dus ook niet tegen te verzetten (legaal of illegaal :P ).
Wanneer (in een ander scenario) je leven dermate afhankelijk zou zijn van deze service zodat je eigenlijk wel moet, zal dit ook zeker niet zomaar tot stand komen omdat Microsoft dat wil. Op dat moment kunnen overheden en andere rechthebbende organisaties er zich natuurlijk wel mee bemoeien en jij zult die kans dan ook krijgen.
Op vrijdag 24 augustus 2001 20:09 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Laat ik vooropstellen dat ik geen voorstander van Microsoft ben.
Microsoft bestaat. Je bent een voorstander van haar ideeen, strategieen, etc of niet, niet van Microsoft zelf ;)
[bespreking van Floppies, Zip en Jaz disks, CD-R en CD-RW
Noem dit gewoon onder 1 noemer, een fysieke locale gegevensdrager oid. Verschillen onderling doen niet zo terzake in deze discussie denk ik, die veranderen trouwens toch iedere x jaar.
FTP is geniaal. Je hebt je bestanden op één plek staan, waar je het altijd en overal vandaan (zolang er internettoegang is) naar kunt downloaden en uploaden.
Bedenk dat FTP niets te maken heeft met het opslaan van data. FTP is een protocol (set communicatieafspraken) om data te versturen tussen verschillende PC's.
Je zet tussen haakjes dat er internettoegang moet zijn. Dit is natuurlijk wel een erg zwak punt van een dergelijke manier van gegevens opslag.
Toen ik op de campus woonde en studeerde, draaide ik ook al thuis Linux, en dat was verdomd handig. Hoefde ik nooit met floppies te slepen. Ik kon mijn practicumwerk gewoon direct vanaf mijn computer thuis downloaden, en het er naartoe uploaden.
Beetje off-topic, maar dit heeft niets met het draaien van Linux te maken. Je kunt dit net zo goed met Windows 2000 doen als je wilt.
Maar de beveiliging? In het geval dat ik noem, was ik zelf de administrator, en had ik dus zelf de verantwoordelijkheid over de beveiliging. Jan de Gebruiker weet niets over beveiliging, en WIL ook niets weten over beveiliging - die wil slechts dat hij bij zijn bestandjes kan, en dat Jan met de Pet niet stiekum in zijn persoonlijke bestandjes kan rondneuzen, hoewel de meeste versies van Jan de Gebruiker zich daarover ook niet eens zo druk maken.
Verschil is dat de gebruiker in de situatie die wordt voorgesteld uiteindelijk niet het beheer krijgt over de opslaglocatie. Dit wordt juist aan een partij als Microsoft overgelaten. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat dit veiliger is voor Jan de Gebruiker, omdat hij zich daar nu niet druk meer over hoeft te maken, terwijl de jaarbalans van zijn werk op dit moment vrij beschikbaar is omdat hij niet weet wat een firewall is.
Trust me, I know. De vader van een vriend van me heeft een bedrijf waar natuurlijk ook veel computers staan. Kleine zoontje (klein broertje van die vriend van mij) heeft op al die computers eens iets BO-achtigs geïnstalleerd. Toen ik pappie daarop wees, was hij niet eens geschrokken ofzo. Hij zei slechts iets als "ik zal hem zeggen dat niet meer te doen". Hij had helemaal niet door dat al zijn bedrijfsgegevens te grabbel lagen voor iedereen op Internet, en zelfs toen ik hem dat probeerde uit te leggen wilde hij het niet snappen.
Dit illustreert des te meer wat ik hierboeven bedoelde. Bedrijven moeten meer geld en moeite steken in systeembeheerders ed, maar ik zie in dit topic een veel gemakkelijker oplossing :)
En dan mijn conclusie: Een goed beveiligd FTP systeem is DE manier om je bestanden mobiel te maken.
Beetje voorbarig imho ;)
Maar ook als DotNet totaal onveilig is zal het nogsteeds door de gemiddelde gebruiker gebruikt worden.
Ben ik niet met je eens. Ken jij mensen die in een bedrijfsomgeving belangrijke informatie via Hotmail oid verzenden/ontvangen? Ik denk dat daar wel degelijk over nagedacht wordt. Wanneer Microsoft zoiets ambitieus begint zal er genoeg onderzocht worden door derden en als daar onomstotelijk uit naar voren komt dat je gegevens op de servers van Microsoft niet veilig zijn denk ik dat ze wel opnieuw kunnen beginnnen.
Voor Microsoft is er financieel gezien dus geen incentive om het goed te beveiligen, en dus zullen ze dat waarschijnlijk ook wel niet doen.
Wat een onzin. Ieder bedrijf dat zo denkt houdt het niet langer dan een half jaar vol.
Op vrijdag 24 augustus 2001 21:24 schreef chromisX het volgende:
Ik moet wel erbij vermelden dat ik niet goed weet wat .net inhoudt, en eerlijk gezegd kan het me op technisch niveau helemaal niet boeien! Wel heb ik een mening over het idee van 'application servers', en 'opslag zonder hd/cdrom'.
Goed zo, daar moet de discussie zich ook tot beperken in dit forum, of er moeten uitgebreide uitleg en specificaties gelinkt worden.
Ik ben een persoon die beweert dat mensen bewust moeten kunnen kiezen, en niet een bepaalde werkmethode, of in dit geval een bepaalde opslagmethode, opgedrongen moet krijgen. (in de zin van een speciale on-line storage in je maag te splitsen zodat jan-met-de-pet ''dat maar'' gebruikt)
Ook leuk om over te discussieren, maar eigenlijk niet waar dit topic over ging volgens mij :)
Afgezien daarvan, ben ik ook iemand die vindt dat een persoon volledige controle, beheer en overzicht over zijn eigen gegevens moet kunnen hebben; op een persoonlijke 'eigen' manier, en niet op een grote storage-array waar duizenden (miljoenen?) mensen hun gegevens (bestanden dus) opgeslagen hebben ter betaling of 'gratis' onder toezicht en beheer van een of ander kapitalistisch bedrijf.
Wat is er volgens jou nou wezenlijk anders aan het lekker browsen door je bestanden, ze sorteren, ze openen, opslaan, etc op een hd 2000 km verderop, dan datzelfde op een hd onder je bureaublad?
Misschien wil je je harde schijf kunnen 'voelen' :? Maar hoeveel procent van de thuisgebruikers heeft daar ooit behoefte aan gehad?
Ik kan me voorstellen dat het zelfs een stuk veiliger manier van dataopslag kan zijn. Wanneer je hd crasht, je kamer uitbrandt, of iets anders wat niet leuk is gebeurt heb je een serieus probleem. Ga me niet vertellen dat een serverruimte professioneel beheerd ook vlam kan vatten, want die kans is er inderdaad, maar je zult het met me eens zijn dat de kans een stuk kleiner is.
Tuurlijk, voor een bedrijf of een project is een dergelijke centralisering erg handig (sourceforge), maar voor de normale gebruiker (o.a mijzelf en diegene die dit leest) vindt ik het IMO vrij handig de informatiestroom, applicaties en eigen alles onder controle te kunnen hebben, en vrij op te kunnen slaan zonder interventie van derden!
Nogmaals, merk je dan ook maar iets van het verschil? Wat is het voordeel voor jou?
Zou jij bepaalde 'gevoelige' of 'dure' of weetikwat informatie (als je die al hebt) toevertrouwen aan zulke bedrijven?
Wat voor bedrijven?
Zou jij je aan regels willen houden die slaan op wat je mag opslaan? Ik sla op wat ik wil, afgezien van 'illegaliteiten' (mp3's, divx), zou het me niks verbazen dat daar ook controle over genomen kan worden
Tsja... als je hier problemen mee hebt dan houdt het natuurlijk al snel op ;)
Niets vreemds of verkeerds aan natuurlijk. Dat jij wilt doen wat je wilt, daar heeft het rechtssysteem uiteraard geen boodschap aan, op het moment dat je het op je locale hd opslaat ben je ook in overtreding.
Een CD-R gaat niet langer dan 100 jaar mee IIRC. Er zijn wel veiliger manieren van opslag te verzinnen. Wanneer een gerenomeerd bedrijf iedere nacht automatisch een complete backup van mijn gegevens verzorgd zou ik mij minder druk maken dan wanneer ik iedere dag moeite moet doen om een CD-RW te bakken om die vervolgens in mijn rugtasje mee te nemen.
Op vrijdag 24 augustus 2001 23:48 schreef Tweaker het volgende:
Hoe komt MS in hemelsnaam aan die belachelijke ideeen om mijn persoonlijke gegevens en info op te slaan op hun schijf. :?
Heb ik iets gemist? Waar wordt dat genoemd :?
Op zaterdag 25 augustus 2001 08:52 schreef chromisX het volgende:
Bovendien is het inderdaad een kwestie van MS blind volgen. Ik denk dat bedrijven zelf hun opslag willen regelen, en dat tweakers dat ook willen! de vraag bij zulke zaken is... hoeveel tweakers zijn er, ten opzichte van niet-tweakers?
Misschien willen tweakers dit inderdaad liever zelf in de hand houden. Ik misschien ook wel. Maar dat zegt natuurlijk niets. Zou het een goed idee zijn om geen voorgeinstalleerde PC's meer te verkopen, maar alleen losse componenten net als tweakers ze het liefst hebben? Ik denk niet dat dat goed uitpakt.
'standaard voorgeinstalleerd' wordt er een oplossing aangeboden (cq. door je strot gedouwd) om via een bepaalde methode van het bedrijf zelf [dingen te doen...]
Standaard voor-installeren is iets heel anders dan iets door iemands strot duwen. Ik hoop dat je inziet dat er alle keuze is voor de gebruiker?
Ok, je kan zeggen van "dan installeer je toch pakketten erlangs?" mee eens; zou ik ook doen als ik windows-gebruiker was, maar de grote meerderheid die niets meer weet dan alleen wat ze voorgeschoteld krijgen op hun desktop zullen het niet meer/minder gebruiken. op den duur zullen zulke 'opgedrongen' zaken dan toch overheersen, volgens mijn optiek..
Ik denk het niet. Ook 'voorgeschotelde' produkten kunnen alleen overheersen wanneer het goede produkten zijn. Ken jij veel mensen die dagelijks Wordpad gebruiken? Prachtig voorgeinstalleerd imo, maar toch neemt iedereen de moeite om een pakket als Word 'aan te schaffen'.
Het kan natuurlijk wel te ver gaan, wanneer het bijvoorbeeld lastig gemaakt wordt om andere software te installeren, wanneer het gebruik van eigen produkten echt opgedrongen wordt. Maar hier is juridisch gewoon iets aan te doen.
In zo'n dergelijke toekomst kan je mischien ook het besturingssysteem zelf 'binnenhalen', en zonder HD draaien. in dit geval zullen opslagmediums (HD's) duurder worden, minder verkocht worden (behalve door bedrijven), en niet meer interessant zijn... ook niet voor de tweaker, die het eigenlijk toch liever zelf doet, maar geen keuze meer heeft.
Opslag zal nodig blijven, of ik het nou verzorg of Bill Gates. Daarnaast zullen hd's uiteraard gewoon beschikbaar blijven als daar vraag naar is vanuit de markt, ik denk dus niet dat je je hier zorgen over hoeft te maken.
Op zaterdag 25 augustus 2001 10:55 schreef RedSonja het volgende:
Ik ben, net zoals menig hier, tegen de producten die M$ maakt.
Hoe kun je nou weer 'tegen de produkten die Microsoft maakt' zijn :? |:(
Het id van n ftp server waar je je gegevens opslaat klinkt idd zeer aantrekkelijk maar, zolang M$ die beheert denkt geen haar aan m'n hoofd om daar gebruik van te maken.
En waarom wel als een ander bedrijf dat doet? Zeer kortzichtig imho.
Ik heb laatst gehoord dat ze Java niet standard willen zetten in hun nieuwe browser.
Dat is niet waar, was het maar zo ;)
Er zal eigen (oude) Java support beschikbaar zijn en daarmee wordt het dus voor de gebruiker al snel triviaal om de (betere) JVM van SUN down te loaden ;(
Jan en Piet zullen dan ook niet de moeite nemen om Java ergens te downen.
Als Java zowiezo niet aanwezig is op de PC, gebeurt dit denk ik juist wel.
Op die manier verliezen andere bedrijven terrein. Dictatuur is dat!!
Dictatuur is iets heel anders ;)
Ik gebruik zelf ook af en toe floppy. Niet iedereen heeft i-net en dan is n CD-RW of n floppy best wel handig maar, het duurt niet lang voordat iedereen dat heeft.
Er is ook niets op tegen om lekker floppies te blijven gebruiken :)
Ik weet het niet zeker maar er was ook sprake dat M$ ook de OS op de ftp wou hangen. Dus als je EXCEL wou gebruiken dan moest je ergens op t i-net inloggen en kon je zo het programma gebruiken. Ikzelf hoop dat ze dat wel doen want dan gaan ze toch eindelijk wel klanten kwijtraken omdat mensen dan eindelijk de dictatuur erachter zien.
Leuke filosofie, maar ik denk dat het kant noch wal raakt :)
Waar je op doelt zijn webservices, een belangrijk onderdeel van de dotNET strategie. Ik denk zelf dat er veel toekomst in webservices zit, al dan niet in het dotNET framework. Er zitten namelijk erg veel voordelen aan.
Waarom zo lang w8en als je t programma thuis kan gebruiken? Jan en Piet volgen wel blindelings M$ maar als zoiets veel makkelijker en sneller kan dan zal daarvoor gekozen worden.
Ik begrijp niet precies wat je nu als 'sneller en makkelijker' ziet :?
Linux is veiliger, sneller en goedkoper.
Beetje off-topic weer, maar geen van de 3 beweringen klopt (begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen Linux).
Ik denk zelf dat M$ vanzelf wel klanten gaat verliezen en het id van n eigen schijf op afstand zal vast wel in werking gaan daar ben ik zeker van overtuigd. De vraag is alleen of iemand die strijd wel zal winnen van M$. Ik hoop het wel ;)
Er zullen zeker concurrenten komen, dus als je echt zo 'tegen Microsoft' bent, weest niet getreurd ;)
Op zaterdag 25 augustus 2001 10:57 schreef Larry4 het volgende:
maar ja ik zie niet zo snel in dat ik een 100gb ruimte krijg op een .net systeemje voor weinig ;)
Jij betaalt nu flink voor een schijf van 100gb. Wanneer een externe partij deze ruimte voor jou verzort zal dat (logischerwijs) niet anders zijn.
Jammer dat de discussie zich daar niet echt op richt, zou wat meer on-topic zijn imo ;(
Kwestie van tijd natuurlijk ;)
Dergelijke bestanden konden 10 jaar geleden nog niet eens op 10 harddisks, ook al stonden ze nog zo locaal.
dus stel dat iedereen in .Net gaat en het valt uit krijg je hetzelfde effect als een comminucatie sateliet voor gsm's uitvalt economische schade is veel groter
Dit is wel een belangrijk punt. Ik denk dat hier wel oplossingen voor te verzinnen zijn (replication servers, over heel de wereld bijvoorbeeld). In ieder geval zal hier aandacht aan besteed moeten worden wanneer een bedrijf besluit een dergelijke service op grote schaal (betaald) aan te gaan bieden.
Op zaterdag 25 augustus 2001 11:43 schreef Virgol het volgende:
Ik snap niet wat her voordeel voor de gebruiker is van het gebruik van .net programma's. Je hebt betrouwbaar snel internet nodig en aan een modempje of een casema verbinding heb je niet genoeg. Het kan toch allemaal beter op je eigen hdtje staan. Wel zo snel en veilig.
Punt is dat 'het allemaal' dan wel op je hdtje moet staan zoals je zegt ;)
Ik kan zeker wel het voordeel inzien van een snelle ftp server maar die heb ik nu ook al. Namelijk die van de universiteit en daar kan ik zo veel zooi op zetten als ik maar wil :). Ik kan er zelfs via windows networking heen. Zeer handig maar wel wat traag.
Niet echt relevant voor de gemiddelde gebruiker gok ik.
Of mis ik het nu helemaal??
Te off-topic om op in te gaan, deze discussie gaat niet echt over dotNET (verkeerde topictitle en quote imho).
Op zaterdag 25 augustus 2001 11:54 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Voordeel van dotNET?

Niets. Dat is het nou juist. Maar Jan de Gebruiker zal het toch gaan gebruiken "omdat het er gratis bij zit" en "omdat het lekker handig is".
Hehe, je spreekt jezelf nogal tegen. Er zouden geen voordelen zijn, maar het is wel gratis, het zit er al bij en het is lekker handig :)
Op zaterdag 25 augustus 2001 12:18 schreef chromisX het volgende:
Ja, ok. maar het probleem is dat mijn waardevolle informatie ligt niet in de zon ligt. soms is het hier 30'C, maar niet echt vochtig.. De waardevolle informatie ligt namelijk in veilig in een kistje. als ik het laat rondslingeren, buiten op de tuintafel.. dat schiet natuurlijk niet echt op! ;)
Je kunt je misschien voorstellen dat gespecialiseerde bedrijven beter raad weten met de opslag van je data?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 25 augustus 2001 15:06 schreef tomato het volgende:
Microsoft bestaat. Je bent een voorstander van haar ideeen, strategieen, etc of niet, niet van Microsoft zelf ;)
|:( |:( |:( Ja duh. Dat leg ik toch ook uit. Ik ben het niet eens met hun marketingstrategie.
Bedenk dat FTP niets te maken heeft met het opslaan van data. FTP is een protocol (set communicatieafspraken) om data te versturen tussen verschillende PC's.
Je zet tussen haakjes dat er internettoegang moet zijn. Dit is natuurlijk wel een erg zwak punt van een dergelijke manier van gegevens opslag.
|:( |:( |:( Ja duh. Ik weet ook wel dat dat slechts een protocol is hoor. Loop toch niet zo gigantisch te mierenneuken alsjeblieft. Het gaat om opslag op een server die via internet te bereiken is, en dat snapt iedereen best wel...
Verschil is dat de gebruiker in de situatie die wordt voorgesteld uiteindelijk niet het beheer krijgt over de opslaglocatie. Dit wordt juist aan een partij als Microsoft overgelaten. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat dit veiliger is voor Jan de Gebruiker, omdat hij zich daar nu niet druk meer over hoeft te maken, terwijl de jaarbalans van zijn werk op dit moment vrij beschikbaar is omdat hij niet weet wat een firewall is.

[..]

Dit illustreert des te meer wat ik hierboeven bedoelde. Bedrijven moeten meer geld en moeite steken in systeembeheerders ed, maar ik zie in dit topic een veel gemakkelijker oplossing :)
Inderdaad. Maar wie garandeert dat Microsoft het ook allemaal veilig opslaat? Microsoft zelf zeker?
Ben ik niet met je eens. Ken jij mensen die in een bedrijfsomgeving belangrijke informatie via Hotmail oid verzenden/ontvangen? Ik denk dat daar wel degelijk over nagedacht wordt. Wanneer Microsoft zoiets ambitieus begint zal er genoeg onderzocht worden door derden en als daar onomstotelijk uit naar voren komt dat je gegevens op de servers van Microsoft niet veilig zijn denk ik dat ze wel opnieuw kunnen beginnnen.
Ik heb het niet over bedrijfsomgeving. Ik heb het over Jan de Gebruiker, die nog steeds Hotmail enzo gebruikt voor zijn persoonlijke mail, hoe vertrouwelijk dan ook. Doe je ogen open. Overal om je heen worden bewezen onveilige produkten gebruikt door Jan met de Pet.
Wat een onzin. Ieder bedrijf dat zo denkt houdt het niet langer dan een half jaar vol.
Case in point, Microsoft. Ze lossen bekijken problemen vanuit het oogpunt van hun eigen portemonnee, niet vanuit het oogpunt van hun klanten.

Verwijderd

Wat is er volgens jou nou wezenlijk anders aan het lekker browsen door je bestanden, ze sorteren, ze openen, opslaan, etc op een hd 2000 km verderop, dan datzelfde op een hd onder je bureaublad?

Je kunt je misschien voorstellen dat gespecialiseerde bedrijven beter raad weten met de opslag van je data?
Dat jij je vertrouwen legt in derden moet jij weten. ik heb daar geen zin in. Vertrouw jij MSN hotmail? gratis of niet... betaald of niet: vertrouw jij je eigen ISP? (aangenomen dat je geen gratis ISP hebt zoals zon ofzo) Wat wezenlijk anders is aan het browsen door je bestanden 2000 km verderop? Ik denk dat snelheid een grote rol speelt, tenzij je ervan uit gaat dat in diezelfde toekomst netwerksnelheid even groot is als de toekomstige verwerkingssnelheid van je systeem of de doorvoersnelheid van een fatsoenlijke controller, plus dat de responsie van een groot opslag-serverpark goed genoeg is. Ik ben daar erg skeptisch over. Een ander wezenlijk verschil is trouwens privacy. ik heb geen behoefte dat het monitoren van mijn activiteiten stukken gemakkelijker wordt, afgezien van fantastische verhalen over "monitorstraling meten" en weet ik wat ze verzinnen. Dat jij geen ander 'gevoel' erbij krijgt, ligt mischien meer aan je vertrouwen in andere mensen. ik zal je niet naief noemen, als jij me niet paranoide noemt! ;) (nah, flauw).
ik: Zou jij bepaalde 'gevoelige' of 'dure' of weetikwat informatie (als je die al hebt) toevertrouwen aan zulke bedrijven?
Wat voor bedrijven?
MSN hotstorage: Now 4 gigs of free space, for people using MSN hotmail... beetje extreem voorbeeld, maar wel iets waar veel gebruik van kan worden gemaakt.
Tsja... als je hier problemen mee hebt dan houdt het natuurlijk al snel op Niets vreemds of verkeerds aan natuurlijk. Dat jij wilt doen wat je wilt, daar heeft het rechtssysteem uiteraard geen boodschap aan, op het moment dat je het op je locale hd opslaat ben je ook in overtreding.
Oh, daar geef je ik je gelijk in hoor. maar denk maar eens verder... als mp3's en divx'en e.d "verboden" zouden worden op een online storage service omdat je met die dingen illegale zooi kan verspreiden, hoe zit het dan als ik ze legaal erop zet? een divx'je van de tweakers.net meeting of een mp3'tje van mijn nieuwste eigen hitsingle "de banaan is rijp" speciaal voor carnaval? Gaan ze dan bots inschakelen, of mankracht, om te controleren of je wel of niet copyrighted materiaal op je ruimte hebt staan? over privacy gesproken... mij niet gezien dus!
Misschien willen tweakers dit inderdaad liever zelf in de hand houden. Ik misschien ook wel. Maar dat zegt natuurlijk niets. Zou het een goed idee zijn om geen voorgeinstalleerde PC's meer te verkopen, maar alleen losse componenten net als tweakers ze het liefst hebben? Ik denk niet dat dat goed uitpakt.

Ik denk het niet. Ook 'voorgeschotelde' produkten kunnen alleen overheersen wanneer het goede produkten zijn. Ken jij veel mensen die dagelijks Wordpad gebruiken? Prachtig voorgeinstalleerd imo, maar toch neemt iedereen de moeite om een pakket als Word 'aan te schaffen'.
Als we het hebben over Dell, Compaq of gateway-systemen.... Ik heb veel computers voor mensen ge(her)installeerd, en haast elke complete computer bevat een CD microsoft works of een CD'tje microsoft word 97 of microsoft office. De meeste jan-met-de-pet-mensen die niet beter weten gebruiken de software die bij hun systeem zit, en kijken meestal niet verder dan hun neus. Hetzelfde geld voor microsoft internet explorer of microsoft mediaplayer of microsoft outlook. homepages maken gebeurt uiteraard met microsoft frontpage. een microsoft-toetsenbord is natuurlijk ook erg leuk... en later natuurlijk ook nog mircrosoft .net! :) Valt je iets op? ik wil nu niet gaan beweren dat al deze voorgeschotelde produkten slecht zijn of niet; dit is een kwestie van smaak en een andere discussie.. alleen zou het prettig zijn als mensen ook meer gestimuleerd werden een eigen smaak konden ontwikkelen, een eigen werkstijl, afgezien van je eigen optiek omdat je denkt dat "standaard voorinstalleren niet door je strot duwen is":
Ik hoop dat je inziet dat er alle keuze is voor de gebruiker?
Ik beweer in principe dat er op bepaalde gebieden weinig keus is in windows, omdat ik keuze zat had in mijn primaire OS, linux, bijvoorbeeld keuze qua filesysteem (ext2, reiserfs, ext3, xfs, whatever t.o.v fat32 of ntfs) en desktop (fwvm, kde, gnome+sawfish of enlightenment, bla, etc t.o.v. startknop-prullenbak), etc. Zeker, er is zat keuze qua software voor windows. mijn punt is meer of de mensen daadwerkelijk de stap nemen om een keuze te maken! Ik heb een sterke neiging om "nee" te zeggen, vanwege mijn ervaringen en aangeboden hulp aan computernewbies in mijn hele leven. Het 'probleem' echter, is dat zulke mensen de meerderheid van de bevolking zijn, en ook in principe bepalen wat 'succesvol' is voor ons, vandaar dat zulke verhalen van "opdringen cq. keuze cq. strotrammen" zeker relevant is met het .net-filesharing-gebeuren.

Verwijderd

Op zaterdag 25 augustus 2001 08:52 schreef chromisX het volgende:
ff stukje geknipt

Zo kan je dus ook gaan denken over de 'online storage'. als microsoft mensen de mogelijkheid biedt om transparant (dus zonder dat je het merkt, vanwege de zuurstok user-interface) files op te slaan op een server waarvoor je een abbonement nodig hebt, waarmee je dan bepaalde voordelen hebt in de vorm van kosten etc (afgezien dat HD's relatief goedkoop zijn, hoef je geen grote HD meer te kopen, en je hoeft bv. niet lang te wachten voor downloads, omdat een bestand van 1 gig op die server 'lokaal' gekopieerd wordt-- bovendien, als je meer ruimte wil hebben dan betaal je meer per maand, en dat is 100x handiger dan de computer open te schroeven want dat is zowieso al erg gevaarlijk! (yeah, right!) ). In zo'n dergelijke toekomst kan je mischien ook het besturingssysteem zelf 'binnenhalen', en zonder HD draaien. in dit geval zullen opslagmediums (HD's) duurder worden, minder verkocht worden (behalve door bedrijven), en niet meer interessant zijn... ook niet voor de tweaker, die het eigenlijk toch liever zelf doet, maar geen keuze meer heeft.

pech gehad....
Ben het helemaal met je eens. Ben ook bang dat het zo zal gaan. Net als met MSN en ICQ.

Ben ook bang dat die bijdrage voor FTP erbij windows bijzit. Je betaalt er dus al voor.

Alleen de meeste niet-tweakers hebben een 56K modem. Dat opslaan lijkt me een dure hobby worden. :)

Verwijderd

Op zaterdag 25 augustus 2001 10:57 schreef Larry4 het volgende:
heeft natuurlijk wel voordelen
maar ook nadelen

dus stel dat iedereen in .Net gaat
en het valt uit
krijg je hetzelfde effect als een comminucatie sateliet voor gsm's uitvalt economische schade is veel groter

ik zou het alleen gebruiken om "er bij" maar niet ter vervanging ofzo
maar dan heb ik nog erge twijfels omdat het van M$ is ;)
Idd, zeker omdat MS een geliefd hackers en crackers doel is.

Ik zou het alleen gebruiken als filesharing iets, echt niet voor info opslag.

Verwijderd

tomato
Heb ik iets gemist? Waar wordt dat genoemd :?
Op het begin.
Volgens Gates en het concurrerende One-platform van Suns zijn er straks geen floppy of cd-rom meer nodig. De zogenaamde DotNet-strategie. Deze ontwikkelaars vinden dat onze bestanden veiliger staan op een professioneel beveiligde FTP-server.

Verwijderd

Welke kant wil Microsoft op met .NET? Nou, onder andere deze:

http://www.usatoday.com/life/cyber/tech/2001-08-13-microsoft-banks-e-info.htm

Hier is ook een intessante beschouwing, over de implicaties van (onder andere) .NET:
Big Brother Bill: It's 1984 all over Again!
by Mike Banks Valentine

Most of the commentary over the George Orwell's novel, "1984" that occured in that year, was derision, saying that now it was quite clear that the eerie picture painted of "Big Brother" was unlikely, and certainly not possible.

Now Microsoft has proposed a sweeping web initiative which it has dubbed "dot Net" or .Net in which they would be the "host" for the personal information of every single online consumer. The idea has some appeal as a possible way to access information from a central bank of servers using XML code to withdraw selected info from the vast database of personal information about anyone from a central "host".

To have web access to that information might save the life of an accident victim allergic to medications or allow you to withdraw cash from any bank via your cell phone.

The privacy implications though, are downright spooky. Now, you combine that information with newly available science-fiction- like "face-mapping" software tested this year at the "Snooper- Bowl" where certain law-enforcement agencies would have access to private personal information and high resolution video scans of the crowd and you have -- Big Brother. Combine that with "Telematics" being used by car rental agencies to track the location and even the speed of their fleet of cars and now it gets real ugly.

This is the George Orwell novel, "1984" come to life, a little late, but it's definitely here. Carry a cell phone?It will be federally mandated that your phone must use global positioning technology so that when used to dial emergency services via 911, you can be located to within twenty feet or less. It doesn't take a genius to realize that could be used by Big Brother just as easily without your knowledge.

Any idea if your boss is peering over your shoulder? More than three-quarters of corporate employers monitor employees in multiple ways. The following is from Onvia.com web article on workplace monitoring.

"Although the average percentage of workers with office e-mail and Internet connections remained relatively constant, overall active monitoring grew to 78 percent from 74 percent in 2000. The overall figure includes such measures as storing and reviewing computer files (36 percent), video recording of employees on the job (15 percent), recording and reviewing telephone messages (12 percent), and storing and reviewing voice mail (8 percent)

Other forms of surveillance, including telephone numbers called and time spent on the phone, logged computer time and video surveillance for security purposes brought the total for all forms of monitoring to 82 percent, up from last year's 78 percent and from 67 percent in 1999."

http://www.news.onvia.com/x20557.xml

Consider that Microsoft provides the desktop software to most of the corporate world and it doesn't take much of a stretch of the imagination to see them building in their own monitoring tools. Add to that, "Smart Tags" that are being built into Microsoft software so that all of their products are tethered together and they now have access to virtually all of your information from Outlook, Word, your calendar, your email addresses, your files, your spreadsheets and your Powerpoint presentations.

The following quote came from a large computing company's lead engineer, he was promised anonymity:

"Bill has held back technology in order to control the growth at his own pace and suck up every ounce of revenue along the way. He is a genius when it comes to business -probably the smartest business man to ever live!

When he released MSDOS (early 80's) there were plenty of multi- tasking OSs available - he released Windows NT in the mid 90's over ten years after the technology was available on the PC! You have to be pretty smart to hold off that kind of technology for over ten years!

The consumer is just now starting to receive the benefits of multi-tasking OS's with Windows 2000 and still has no idea how much technology they are missing!

He uses his install base of (90+%) of the client market to control and kill every standard in his greedy profit hungry companies way.

Now he is trying to kill Java with SOAP, SNMP with CIMOM ... etc.

He killed pop3 with exchange server - you have to buy your corporate email server from Microsoft. No open email standards will stand in his way - eliminate the competition!

The bottom line is Bill is the smartest business man in the software industry and controls the pace of technology. You will not get the technology until Bill can control and own the market!"

Bill Gates made $931 million as Microsoft shares rose about 2 percent, better than the Upside 150's 1 percent gain. The Microsoft chairman was worth $50.6 billion at the end of trading on June 29, based on his company stock holdings. That would finance the Big Brother centralized database called .Net quite easily.

Are you ready for 1984?
Ik heb ook lang gedacht dat dit allemaal paranoïde gedoe was, maar ik ben daar inmiddels niet zo zeker meer van. Hoe meer ik lees over .NET en Passport, hoe meer zorgen ik me begin te maken. Ik heb in elk geval voor de zekerheid 1984 nog maar eens uit de kast gehaald; best een eng vooruitzicht, imho.

(Over monitoring tools gesproken, ik las net ook dit artikel in Intermediair: Big Brother Management - de computer als permanente prikklok. Dat gaat niet zozeer over .NET, maar sluit wel mooi aan bij het bovenstaande 1984-stukje.)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zaterdag 25 augustus 2001 15:20 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
|:( |:( |:( Ja duh. Dat leg ik toch ook uit. Ik ben het niet eens met hun marketingstrategie.
Notice the smiley dude :Z
En ik zei er iets van omdat de vele basherige opmerkingen over Microsoft (zonder enige vorm van argumenten) me nogal irriteren ('de vele', so don't take this personal ;) ).
|:( |:( |:( Ja duh. Ik weet ook wel dat dat slechts een protocol is hoor. Loop toch niet zo gigantisch te mierenneuken alsjeblieft. Het gaat om opslag op een server die via internet te bereiken is, en dat snapt iedereen best wel...
Dat is geen mierenneuken, dat is gewoon iets recht zetten. Niet bedoeld om jou te 'dissen' ofzo, maar gewoon om iets duidelijker te maken voor andere lezers.
Inderdaad. Maar wie garandeert dat Microsoft het ook allemaal veilig opslaat? Microsoft zelf zeker?
Nu maak je het wel moeilijk. Wie garandeert er dat jouw nieuwe Maxtor (c) harddisk de bitjes minimaal 5 jaar lang goed zal vasthouden? Maxtor zelf zeker?
Een dergelijke houding is natuurlijk gevaarlijk voor elke vorm van handel, maar niet onnatuurlijk. Maar zoals nu al bij al deze vormen van handel, zullen ook in dit geval manieren komen voor Microsoft om dit te 'garanderen', of op zijn minst aanneembaar te maken.
Daarnaast geloof ik best dat 'een bedrijf als Microsoft' (let's not focus on this one too much) hier beter toe in staat is als amateurtje ik.
Ik heb het niet over bedrijfsomgeving. Ik heb het over Jan de Gebruiker, die nog steeds Hotmail enzo gebruikt voor zijn persoonlijke mail, hoe vertrouwelijk dan ook. Doe je ogen open. Overal om je heen worden bewezen onveilige produkten gebruikt door Jan met de Pet.
Een beetje heb je hier wel gelijk in, maar je maakt niet echt direct een punt tegen een dergelijke vorm van 'storage-providing', maar eerder tegen alle door n00bs gebruikte services. Waar ligt het probleem dan? Bij de naiviteit van deze gebruikers, of bij die enkele slecht beveiligde service?
Natuurlijk tenminste voor een deel bij de laatste, maar ik denk ook dat een mentaliteitsverandering onder de gebruikersgroep noodzakelijk is. Niet per se om een verantwoorde komst 'storage-providers' mogelijk te maken, maar om het aanbieden van services op internet uberhaupt mogelijk te maken zonder dat daarbij verkeerde dingen (kunnen) gebeuren.
Case in point, Microsoft. Ze lossen bekijken problemen vanuit het oogpunt van hun eigen portemonnee, niet vanuit het oogpunt van hun klanten.
Ongefundeerde flame? :Z
Op zaterdag 25 augustus 2001 16:13 schreef chromisX het volgende:
Dat jij je vertrouwen legt in derden moet jij weten. ik heb daar geen zin in.
Ik hoop dat we dit niet te algemeen moeten opvatten? Anders heb je vast een heel zwaar leven ;)
Vertrouw jij MSN hotmail? gratis of niet... betaald of niet: vertrouw jij je eigen ISP? (aangenomen dat je geen gratis ISP hebt zoals zon ofzo)
Wat is vertrouwen? Ik vertrouw in die zin op MSN Hotmail dat ik geloof dat de berichten die ik verstuur verzonden en gelezen worden en dat de antwoorden daarop ook aankomen in mijn Inbox. Ik geloof niet dat deze berichten onmogelijk door derden te catchen zijn, of dat er een 100% garantie is dat een bericht binnen 1 minuut aankomt.
Ik heb ook vertrouwen in mijn ISP, dat wil zeggen dat ik rustig kan slapen zonder dat ik mij druk hoef te maken over mijn internetverbinding van morgen. Ik geloof niet dat ik 3 jaar van deze ISP klant zal blijven en in die tijd nooit een downtime van mijn verbinding zal meemaken. Vertrouw ik dan mijn ISP?
Vertrouwen gaat om bepaalde punten en kent altijd een grens.
Wat wezenlijk anders is aan het browsen door je bestanden 2000 km verderop? Ik denk dat snelheid een grote rol speelt, tenzij je ervan uit gaat dat in diezelfde toekomst netwerksnelheid even groot is als de toekomstige verwerkingssnelheid van je systeem of de doorvoersnelheid van een fatsoenlijke controller, plus dat de responsie van een groot opslag-serverpark goed genoeg is.
Goed en duidelijk punt natuurlijk, vreemd dat het nog niet eerder genoemd is ;) . Ook al zal de doorvoersnelheid van mijn internetverbinding in de toekomst even hoog zijn als die van mijn hd controller nu is (wellicht niet ondenkbaar), is het denk ik wel ondenkbaar dat de snelheid van mijn hd controler in die tijd even groot is gebleven. Ik denk dus dat je wel kunt aannemen dat er een performance verlies zal blijven bestaan.
Maar ik durf eigenlijk niet zo goed te voorspellen of dat nog relevant zal zijn. Bedenk goed waar de opslag voor gebruikt zal worden. Niet als scratchdisk voor Photoshop, naar ik hopen mag :D (in tegenstelling, wanneer je applicatie zelf op een server draait en daar gaat het naartoe, zal die scratchdisk zich ook daar bevinden).
Daarnaast zullen veel bewerkingen die je uitvoert op die data helemaal geen complete transfers eisen.
Ik ben daar erg skeptisch over. Een ander wezenlijk verschil is trouwens privacy. ik heb geen behoefte dat het monitoren van mijn activiteiten stukken gemakkelijker wordt, afgezien van fantastische verhalen over "monitorstraling meten" en weet ik wat ze verzinnen.
Hmmmjah, maar voor wie wordt dat monitoren stukken gemakkelijker en is dat wel echt zo? Hiervoor zullen inderdaad zekere garanties moeten komen om grootschalig gebruik van zulke services mogelijk te laten zijn.
Aan de andere kant, hoe 'gemakkelijk' maakt de huidige vorm van internetten het potentiele monitor'rers? En hoeveel wordt er gebruik gemaakt van deze vorm van internetten? Precies, een zekere achteruitgang van privacy wordt blijkbaar 'op de koop toe genomen' wanneer je er veel positiefs voor terug krijgt (wat dat dan ook moge zijn).
Dat jij geen ander 'gevoel' erbij krijgt, ligt mischien meer aan je vertrouwen in andere mensen. ik zal je niet naief noemen, als jij me niet paranoide noemt! ;) (nah, flauw).
Ik heb hier nergens iets gezegd over wat ik voor een dergelijke service voel en ik denk niet dat dat zo is als jij op basis van mijn reacties wellicht zult verwachten. Ik bekijk de zaak alleen graag vanuit meer dan 1 standpunt ;)
Daarnaast is heel de discussie om zeep geholpen als ik af en toe mijn mening er tussendoor zou ventileren :P
MSN hotstorage: Now 4 gigs of free space, for people using MSN hotmail.[/i].. beetje extreem voorbeeld, maar wel iets waar veel gebruik van kan worden gemaakt.
Ben wel benieuwd of er ook veel gebruik van wordt gemaakt eigenlijk :)
Oh, daar geef je ik je gelijk in hoor. maar denk maar eens verder... als mp3's en divx'en e.d "verboden" zouden worden op een online storage service omdat je met die dingen illegale zooi kan verspreiden, hoe zit het dan als ik ze legaal erop zet? een divx'je van de tweakers.net meeting of een mp3'tje van mijn nieuwste eigen hitsingle "de banaan is rijp" speciaal voor carnaval? Gaan ze dan bots inschakelen, of mankracht, om te controleren of je wel of niet copyrighted materiaal op je ruimte hebt staan? over privacy gesproken... mij niet gezien dus!
Nee, ik denk niet dat je het zo moet zien. Opslaan van dergelijke content is verboden, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk zal zijn. Op dit moment is het ook verboden om het op je hd te hebben staan, maar het kan toch. Ik denk niet dat een aanbieder van zo'n service er een dagtaak van zal gaan maken om jouw data af te speuren naar 'foute' delen. Feit is wel dat 'men' (? nog wel een goeie om te discussieren over wie dat mag/kan zijn) het *kan* checken en je dus een risico loopt, maar dat is in wezen niet anders dan nu het geval is.
Als we het hebben over Dell, Compaq of gateway-systemen.... Ik heb veel computers voor mensen ge(her)installeerd, en haast elke complete computer bevat een CD microsoft works of een CD'tje microsoft word 97 of microsoft office. De meeste jan-met-de-pet-mensen die niet beter weten gebruiken de software die bij hun systeem zit, en kijken meestal niet verder dan hun neus. Hetzelfde geld voor microsoft internet explorer of microsoft mediaplayer of microsoft outlook. homepages maken gebeurt uiteraard met microsoft frontpage. een microsoft-toetsenbord is natuurlijk ook erg leuk... en later natuurlijk ook nog mircrosoft .net! :) Valt je iets op?
Euhmmm ja, geloof het wel :D
Al had ik het eigenlijk niet per se over A merk voorgeassembleerde systemen, je hebt wel gelijk. Maar hoe zou jij het dan liever zien? 5 wordprocessors gratis bij ieder systeem, of misschien 0?
Je hebt wel een goed punt natuurlijk, niet voor niets al die rechtzaken waarmee MS het toch zo moeilijk heeft ;) , maar ik denk dat het voor in deze thread een beetje erg off-topic is.
Ik beweer in principe dat er op bepaalde gebieden weinig keus is in windows, omdat ik keuze zat had in mijn primaire OS, linux, bijvoorbeeld keuze qua filesysteem (ext2, reiserfs, ext3, xfs, whatever t.o.v fat32 of ntfs) en desktop (fwvm, kde, gnome+sawfish of enlightenment, bla, etc t.o.v. startknop-prullenbak), etc. Zeker, er is zat keuze qua software voor windows. mijn punt is meer of de mensen daadwerkelijk de stap nemen om een keuze te maken! Ik heb een sterke neiging om "nee" te zeggen, vanwege mijn ervaringen en aangeboden hulp aan computernewbies in mijn hele leven.
Tsja, vraag ik me weer af of je dat dan moet gaan zoeken in de 'opdringerigheid' van Microsoft of in de 'luie, naïve, onwetende' houding van deze newbies? Daarnaast zijn het misschien helemaal niet die produkten die standaard meegeleverd en gebruikt worden omdat ze van Microsoft afkomstig zijn, maar omdat ze perfect aansluiten op de computernewbie, op de thuisgebruiker die geen boodschap heeft aan tweakbare software van derden. Misschien zijn het dus wel gewoon de perfecte producten voor deze grootste gebruikersgroep?
Het 'probleem' echter, is dat zulke mensen de meerderheid van de bevolking zijn, en ook in principe bepalen wat 'succesvol' is voor ons, vandaar dat zulke verhalen van "opdringen cq. keuze cq. strotrammen" zeker relevant is met het .net-filesharing-gebeuren.
Okay, maar dan blijf ik vasthouden aan mijn laatste stelling: deze produkten zijn voor die meerderheid van gebruikers de juiste keuze.
Dat de juiste keuze voor jou en mij tweakers dan toevallig een andere is, is misschien wat lastig voor ons. Maar het wordt nog veel lastiger voor 'de grote schare' als wij het voor het zeggen krijgen. Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat de markt de wil van de meerderheid volgt. En dit hoeft helemaal niet zo erg te zijn als je het nu doet voorkomen; Britney Spears fans mogen tot 'de grote schare' gerekend worden wat mij betreft, maar dit betekent toch ook niet dat het voor mij onmogelijk wordt muziek te kopen die minder mensen aanspreekt? In tegendeel, de muziek is volgens mij een goed voorbeeld van hoe zo'n marktsysteem heel aardig werkt, voor iedereen.
Op zaterdag 25 augustus 2001 19:32 schreef Tweaker het volgende:
Ben ook bang dat die bijdrage voor FTP erbij windows bijzit. Je betaalt er dus al voor.
Als jij weet dat je het niet wilt hebben, hoef je het natuurlijk niet te kopen. Belangrijker punt is denk ik waar de discussie al over ging, namelijk of je wel weet dat je het niet wilt hebben.
Alleen de meeste niet-tweakers hebben een 56K modem. Dat opslaan lijkt me een dure hobby worden. :)
Dit lijkt me een grote misvatting. Ten eerste is het niet waar dat de meeste niet-tweakers met een modem werken en ten tweede zie je nu al dat veel services op het internet totaal geen rekening meer houden met 56k'ers en echt niet alleen op 'tweak-sites'. Lullig misschien, maar het blijkt dus voor de aanbieder van de diensten al vrijwel geen probleem meer te zijn en dit zal alleen maar erger worden (die modems verdwijnen heus wel, maak je geen zorgen ;) ).
Op zaterdag 25 augustus 2001 19:46 schreef Tweaker het volgende:
Ik zou het alleen gebruiken als filesharing iets, echt niet voor info opslag.
Volgens mij is hetgeen we het nu over hebben juist niet bedoeld voor filesharing ;)
'Info opslag' vind ik maar een vage omschrijving.
Op zaterdag 25 augustus 2001 19:49 schreef Tweaker het volgende:
Hoe komt MS in hemelsnaam aan die belachelijke ideeen om mijn persoonlijke gegevens en info op te slaan op hun schijf?

tomato: Heb ik iets gemist? Waar wordt dat genoemd :?

Op het begin.

Wordt dus niet genoemd :)
De omschrijving 'onze bestanden' zegt niets over de aard ervan, behalve dat ze van ons zijn (duh). Het zegt dus absoluut niet dat deze bestanden "jouw persoonlijke gegevens en info" bevatten! Ja, je kunt natuurlijk stug volhouden dat 'persoonlijke' letterlijk gezien slaat op het 'onze' in 'onze bestanden', maar uiteraard heeft 'persoonlijke' in deze context een veel strakker betekenis, in veel engere zin.
Op zondag 26 augustus 2001 17:26 schreef MORA het volgende:
Welke kant wil Microsoft op met .NET? Nou, onder andere deze:

[link en c/p artikel]
Fijne, objectieve artikelen :z
Ik heb ook lang gedacht dat dit allemaal paranoïde gedoe was, maar ik ben daar inmiddels niet zo zeker meer van. Hoe meer ik lees over .NET en Passport, hoe meer zorgen ik me begin te maken.
Gelukkig, iemand die zijn mening pas vormt na zich er enigzins in verdiept te hebben :) Zorg alleen wel dat je bronnen goed op hun waarde schat, zeker op dit gebied kom je natuurlijk erg veel artikelen tegen die bij voorbaat al een negatieve toon hebben en zeer subjectief zijn.

Het is op zich niet erg al eerder 'gedachten' of zelfs meningen te hebben, maar gooi deze pas in de rondte wanneer je weet waar je het over hebt en doe het dan ook gefundeerd. Voorkomt nogal wat flames ;) (geen reactie op MORA, voor de duidelijkheid)
Ik heb in elk geval voor de zekerheid 1984 nog maar eens uit de kast gehaald; best een eng vooruitzicht, imho.
*LOL* :D

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 22:51 schreef tomato het volgende:

[..]

<héél lang verhaal> :)

[..]

Fijne, objectieve artikelen :z
Nou, dat eerste artikel van USAtoday.com is imho een behoorlijk objectief nieuwsbericht; zeker geen anti-Microsoft artikel (het gaat om een gevecht om marktaandeel tussen Microsoft en de banken). Het tweede artikel is misschien wat minder objectief, maar daardoor nog niet onwaar. De bronnen die deze meneer Valentine aanhaalt lijken me ook niet al te biased en met Google is het niet zo moeilijk om wat meer te weten te komen over meneer Valentine zelf. Dat '1984' artikel is overigens op diverse sites gequote en die sites zijn zeker niet per definitie anti-Microsoft.
MORA:
Ik heb in elk geval voor de zekerheid 1984 nog maar eens uit de kast gehaald; best een eng vooruitzicht, imho.

tomato
*LOL* :D
Vind je? Heb je dat boek wel eens gelezen? Als je het mij vraagt vormen sommige aspecten van Passport en .NET wel degelijk een bedreiging van de privacy, die overigens sowieso al steeds meer onder druk komt te staan. Zie ook die link naar dat Intermediair artikel: hier geen anti-Microsoft verhalen, maar wel een hele duidelijke maatschappelijke ontwikkeling! Kijk naar de opmars van spyware programma's (tot en met sommige BIOS'sen aan toe!), zie hoe bepaalde 'gratis' diensten na faillisement opeens hun klantengegevens doorverkopen. Kijk naar de ontwikkeling van 'data-mining' programma's, waarmee het steeds eenvoudiger wordt om losstaande gegevens aan elkaar te koppelen. En lees dat artikel van meneer Valentine nog eens goed (ook de stukken die niet over Microsoft gaan).

Ik word daar persoonlijk echt niet vrolijk van, dus ik snap niet zo goed dat jij zoiets lollig kan vinden. Waarschijnlijk vind jij dat ik overdrijf. Een jaar geleden zou ik dat ook gedacht hebben, maar Smart Tags zijn écht, spyware is geen hoax en RealPlayer belde echt klantgegevens door 'naar huis'. Vind je het gek dat ik sceptisch sta tegenover .NET? Ik ga in elk geval echt niet al mijn gegevens op een server van Microsoft opslaan.

(Nog afgezien van de security aspecten. Wist je dat verzekeraars in de US tegenwoordig hogere premies berekenen aan bedrijven die Microsoft OS'sen en webservers gebruiken, omdat die zoveel vaker gehackt worden dan *nix systemen? Nee, dat zuig ik niet uit mijn duim.)

• zwahiel
  • Laatst online: 22-01 18:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

K vind het een beetje fout om over een DotNet strategie te babbelen (ook van dat ventje met die maffe bril)

Omdat de DotNet strategie in Internet land toch wel iets totaal anders was... Toch, (www.wired.com staat daar wel ergens op geloof ik)

Duzzz. En over het hele idee gesproken...

Heb bij een bedrijf gewerkt met domme terminals (da's toch het idee, geen hdd!) en daar heb ik maar een woord voor KL*TEZ**I !!!!!

Server vast, netwerk down, niemand kan meer aan zijn of haar bestanden niets meer doen, werk ligt stil.... |:(

NEEE, laat dit idee maar net als de NetPC van Larry Allison snel in de vergetelheid vloeien zodat wij "serieuse pc gebruikers" daar onze tijd niet aan hoeven te voldoen.... >:)

Zozo, dat wazzud!

Greetz Zwa

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

koboy

Heb een idee voor een icon

Het gevaarlijkste aan het .NET programma van MS is het onderliggende "Internet authenticatie systeem" Passport. Hier wordt je "lid" van, en hiervoor moet je akkoord gaan met licentievoorwaarden. (Let op: dit geldt ook al voor Hotmail!)
Deze licentievoorwaarden zijn zeer listig opgesteld, en onlangs gewijzigd. Voor de wijziging maakte je nl. MS mede-eigenaar van alles wat je via Passport deed. Het kwam er dus op neer dat als je een uitvinding in ontwikkeling via Hotmail stuurde naar je mede-uitvinder, je MS toestemming en ALLE RECHTEN gaf op de informatie (de uitvinding) die je stuurde.
De nieuwe voorwaarden heb ik nog niet gezien, maar het geeft wel aan waar MS mee bezig is: Geld verdienen over de rug van de gebruiker.

M.a.w. voor mij is .NET -> .NOT

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Ik hoop dat we dit niet te algemeen moeten opvatten? Anders heb je vast een heel zwaar leven ;)
Tsja ;) Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. De maatschappij is naar mijn inzicht meer ingesteld op produktiviteit dan kwaliteit. dit merk je aan mensen die services verlenen op op welk gebied dan ook, of mensen die produkten moeten ontwerpen met een strakke tijdplanning. Je merkt het dus ook vaak aan de produkten, helaas.
Vertrouw ik dan mijn ISP? Vertrouwen gaat om bepaalde punten en kent altijd een grens.
Ohja, daar heb je gelijk in. het ligt er inderdaad maar aan waar je de grens legt. Jij vertrouwt er bijvoorbeeld erop dat je berichten die je verstuurt goed verzonden en gelezen worden. ik heb daar dus (wel bij @home) geen vertrouwen in, bijvoorbeeld. (@home in het algemeen heeft genoeg problemen gehad met e-mail, ik dus ook-- tot echte irritaties aan toe!). Dat deze berichten niet door derden te catchen zijn, weet ik niet. ik heb geen idee of wel eens in hotmail is ingebroken (ik denk van wel). Jij hebt ook vertrouwen in je ISP waar je inbelt. ik had een periode geen vertrouwen in mijn ISP toen ik nog een modem had: xs4all. ik heb een tijd meegemaakt (ongeveer 2 maanden) dat je 25% kans had een kapot modem aan de lijn te krijgen waar ik inbelde. dit werdt uiteraard verholpen, maar toch.. Bij die ISP kon ik overstappen, maar bij @home gaat dat in principe niet tot minder (kiezen tussen 90,- en 30,- + telefoonrekening is geen optie en DSL ligt niet in mijn gebied)
Ik heb hier nergens iets gezegd over wat ik voor een dergelijke service voel en ik denk niet dat dat zo is als jij op basis van mijn reacties wellicht zult verwachten. Ik bekijk de zaak alleen graag vanuit meer dan 1 standpunt ;)
Ohja, dat is zeker goed hoor! Ik snap ook wel wat je me probeert duidelijk te maken, alleen redenereer ik meer vanuit het standpunt "we hebben later mischien weinig keus", en dat is waar ik me zorgen over maak.
Al had ik het eigenlijk niet per se over A merk voorgeassembleerde systemen, je hebt wel gelijk. Maar hoe zou jij het dan liever zien? 5 wordprocessors gratis bij ieder systeem, of misschien 0?
Er zijn verschillende dingen mogelijk natuurlijk. Ten eerste ligt het eraan of de wordprocessor gratis is of niet. Als er 5 goedkope cq. gratis tekstverwerkers bestaan, voor de ene kant.. waarom niet? (alhoewel dat wel de linux-methodiek is, installeer maar eens een distributie en je bent 10 e-mail clients rijker ofzo: dan kan je ze uitproberen en de beste kiezen) Voor de andere kant (voor geldbesparing): eigenlijk zou de klant zelf moeten kunnen kiezen uit pakketten, in plaats van.. "alsjeblieft! inclusief een ceedee'tje word"; mensen zouden korting kunnen krijgen op software, en mogen dan voor een bepaald bedrag/credit software uitkiezen voor hun nieuwe PC (met een discount ofzo). op deze manier kan de gamer 8 spellen meenemen, terwijl de advocaat microsoft office kiest, de dokter staroffice en de accountant openoffice (ofzo). Mensen die niks hoeven betalen dus ook niet meer, als ze helemaal geen software willen! (ik had laatst iets meegemaakt met iemand die een laptop wilde kopen.. ZONDER windows.. hij heeft uiteindelijk toch voor de licentie moeten dokken :( -- over keuzevrijheid gesproken! ;) )

Als mensen bewust voor de software moeten kiezen, daardoor over software gaan denken en praten, en ook geadviseerd kunnen worden, dan zullen ook bewuste keuzes gemaakt worden (afhankelijk van prijs, etc). Daardoor wordt de software goedkoper of gratis (denk maar aan gratis paketten zoals staroffice, die goed genoeg zijn voor een nette brief zo nu en dan op te stellen), en de diversiteit (dus de keuze) zal groter worden.
Je hebt wel een goed punt natuurlijk, niet voor niets al die rechtzaken waarmee MS het toch zo moeilijk heeft , maar ik denk dat het voor in deze thread een beetje erg off-topic is.
Nouja, wat heet off-topic. Ook de rest van mijn reply heeft niet meer direct met .net te maken, maar meer over de 'keuze'. in werkelijkheid kan je de redeneringen van mij ook toepassen op het .net gebeuren, vandaar dat dit toch wel interessant is om eens over te discussieren.
Tsja, vraag ik me weer af of je dat dan moet gaan zoeken in de 'opdringerigheid' van Microsoft of in de 'luie, naïve, onwetende' houding van deze newbies?
Allebei, in mijn optiek! zeker, newbies zullen naief en onwetend zijn. lui vindt ik een beetje erg ver gaan, maar voor sommigen zal dat ook kunnen gelden. Daar is natuurlijk ook makkelijk in in te spelen! Immers, als het de opdringerigheid van MS niet was geweest, dan hadden ze geen rechtzaak aan de broek, en dan was de software niet van hetzelfde merk als het OS.
Daarnaast zijn het misschien helemaal niet die produkten die standaard meegeleverd en gebruikt worden omdat ze van Microsoft afkomstig zijn, maar omdat ze perfect aansluiten op de computernewbie, op de thuisgebruiker die geen boodschap heeft aan tweakbare software van derden. Misschien zijn het dus wel gewoon de perfecte producten voor deze grootste gebruikersgroep?
Hoe weten ze dat het 'de perfecte' producten zijn? heb je ze wel eens wat anders zien testen? hebben ze ooit echt een keuze gemaakt? (om terug te vallen op dat a-merken gedoe, wat overigens ook voorkomt bij pc-prive projecten etc) Afgezien van de prijs (die ik overigens niet ervoor wil uitgeven). Ik geloof niet in 'het perfecte produkt' voor een massa, jouw "grootste gebruikersgroep" omdat in werkelijkheid de massa bestaat uit individuele entiteiten elk met een smaak en werkwijze die ontwikkeld is of zou kunnen worden.
Okay, maar dan blijf ik vasthouden aan mijn laatste stelling: deze produkten zijn voor die meerderheid van gebruikers de juiste keuze. Dat de juiste keuze voor jou en mij tweakers dan toevallig een andere is, is misschien wat lastig voor ons. Maar het wordt nog veel lastiger voor 'de grote schare' als wij het voor het zeggen krijgen.
Zou het niet fijn zijn als *iedereen* het voor zichzelf voor het zeggen zou hebben? Dan zijn we allemaal blij :) ..dan hoeft ook niemand voor de meerderheid, of voor mij te bepalen wat wel of niet 'goed' voor me is.
Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat de markt de wil van de meerderheid volgt. En dit hoeft helemaal niet zo erg te zijn als je het nu doet voorkomen; Britney Spears fans mogen tot 'de grote schare' gerekend worden wat mij betreft, maar dit betekent toch ook niet dat het voor mij onmogelijk wordt muziek te kopen die minder mensen aanspreekt?
heh ;) maar stel je voor (met de nadruk op voorstellen!) dat op de radio op elke zender altijd Britney Spears gedraaid zou worden, en dat iedereen bij een CD-speler 3 britney spears cd's zou krijgen (waardoor de prijs van de speler 500,- duurder is, want er is een britney-monopolie-- en vanwege de deal met philips, sony en britneycorp), zou je dan (fictief gesteld) beter weten? heb je behoefte aan iets beters omdat je nog niet eens eraan denkt of er uberhaupt iets beters is, laat staan dat je erna op zoek gaat? Klinkt mischien extreem, maar toch helaas vaak correct om de vergelijking te trekken hoe mensen denken op computergebied. (naar mijn ervaring-- want soms is dat ook "de" tegenreactie die ik krijg als ik vertel dat ik hoofdzakelijk in linux werk)

Dat jij die ene bent die dan toch op zoek gaat naar iets anders, zul je ook diegene zijn die zich aan de 'massa' vanwege die reden gaat irriteren, plus je irriteert je eraan dat er zo weinig andere produkten zijn.

Dit is de reden waarom ik de vergelijking 'muziekindustrie' en dit verhaal niet juist vindt.

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 22:51 schreef tomato het volgende:

[..]

Als jij weet dat je het niet wilt hebben, hoef je het natuurlijk niet te kopen. Belangrijker punt is denk ik waar de discussie al over ging, namelijk of je wel weet dat je het niet wilt hebben.
Het probleem is dat het wel bij windows included is waarschijnlijk. Het wordt als gratis erbij gedaan maar de prijs stijgt gewoon, je kunt niet kiezen, net als bij IE. Later als iedereen geen HD meer heeft moet je los gaan betalen waarschijnlijk.
[..]

Dit lijkt me een grote misvatting. Ten eerste is het niet waar dat de meeste niet-tweakers met een modem werken en ten tweede zie je nu al dat veel services op het internet totaal geen rekening meer houden met 56k'ers en echt niet alleen op 'tweak-sites'. Lullig misschien, maar het blijkt dus voor de aanbieder van de diensten al vrijwel geen probleem meer te zijn en dit zal alleen maar erger worden (die modems verdwijnen heus wel, maak je geen zorgen ;) ).
Dan lopen ze toch klanten mis. Ook download limiet zorgt ervoor dat mensen het niet zullen gebruiken.
[..]

Volgens mij is hetgeen we het nu over hebben juist niet bedoeld voor filesharing ;)
'Info opslag' vind ik maar een vage omschrijving.
Maar filesharing zal wel een van de dingen zijn die toch gedaan kunnen worden.
[..]

Wordt dus niet genoemd :)
De omschrijving 'onze bestanden' zegt niets over de aard ervan, behalve dat ze van ons zijn (duh). Het zegt dus absoluut niet dat deze bestanden "jouw persoonlijke gegevens en info" bevatten! Ja, je kunt natuurlijk stug volhouden dat 'persoonlijke' letterlijk gezien slaat op het 'onze' in 'onze bestanden', maar uiteraard heeft 'persoonlijke' in deze context een veel strakker betekenis, in veel engere zin.
Mijn bestanden bevatten gegevens van mij en dat is bij andere mensen ook zo. Denk aan brieven, boekhouding, enz, enz.

• Tux
  • Laatst online: 22-01 22:02

Tux

Ach ja tegen dew tijd dat jan-met-de-pet een computer met 100mb glasvezel verbinding heeft is Microsoft allang failliet :)

en als ze niet failliet zijn dan is het een klein bedrijfje geworden wat een alternatief OS aanbiedt

Dit is namelijk met alle bedrijven zo dat ze na verloop van tijd gewoon de macht verliezen, genoeg voorbeelden lijkt mij: Netscape (helemaal gestopt met browsers. nu M$ met de M$n explorer komt zal IE over een paar jaar afgeschaft worden), enz.

en als M$ een OS over een internetverbinding wil gaan aanbieden dan zullen ze dus Terminal Servers gaan draaien met ontelbare clients eraan, dus dan moeten ze toch iets van een 100 terabyte glasvezel hebben om genoeg bandbreedte te hebben, en daar kunnen ze lang op wachten.

M$ wil gewoon dat je helemaal afhankelijk van hun bent, M$ servers plat niet computeren, dit gebeurt al in XP met de MSN Explorer. Zoiets zou ik ook kunnen doen met de klanten van mn websitebedrijf, kijken of een record in een database op mijn server wel de juiste waarde heeft anders geen site, mijn server plat door storing bij Cybercomm of AMS-IX en al mn klanten hebben geen site.

Tegen de tijd dat M$ .NET kan realiseren zit volgens mij toch bijna iedereen zelfs jan-met-de-pet achter een Linux systeem te werken, want hoe meer stupide microsoft hoe beter Linux :) omdat steeds meer developers dan gaan inzien dat m$ geen toekomst meer heeft en voor andere OSsen gaan ontwikkelen.

Zoiets vergelijkbaars als .NET gebeurt gewoon in Afghanistan met de Taliban die verbieden alles wat er maar voor zou kunnen zorgen dat zij schade oplopen (wanneer gaan ze het slapen en ademen vebieden na het internet)

Maar ze hebben dus wel in Afghanistan het internet verboden dus als M$ .NET letterlijk door mn strot douwt dan verhuis ik maar naar afghanistan en sluit mij aan bij Osama Bin Laden om een aanslag op M$ te plegen.

Conclusie: De ideeen van Bill Gates en consorten vind ik :'( :( |:( :( :'( :r :'( :r

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Pagina: 1