Schoorsteen boven dicht maken, deze wordt niet gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpio81
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-01 11:46
De vorige bewoner heeft in de woonkamer de schoorsteen weg gehaald.

Op de eerste verdieping en zolder is de schoorsteen nog wel intact.

De bovenzijde van de schoorsteen is afgedekt met bitumen. Helaas is deze los gekomen waardoor er regenwater de schoorsteen in kan komen. Gelukkig nog geen schade maar moet het wel op korte termijn repareren.

Iemand tips om dit dicht te zetten? Kan er online maar heel weinig over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr6NrxB8bCajgaMpMimr_gyjK34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZ0lIqho0rXSDBgUVFGU51T2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axJQVimkqGn8snSjV3CW8nxVw44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6nRJGaVlLHG300YTq2mVChR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
rand cement erop en een grindtegel erop.

Hele schoorsteen weghalen geen optie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 08:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbreken. Scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Dakdekkers kunnen dit netjes dichtmaken, afbreken is ook een goede optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:27
No Hands schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:28:
rand cement erop en een grindtegel erop.
.....
Was ook mijn eerste gedachte.

Anders misschien eerst een plaatje of stuk plastic erin laten zakken en dicht maken met purschuim en afsmeren met cement voordat je het nog een keer met bitumen dicht (laat) maken.
Kan me voorstellen dat er toch nog iets van beweging ontstaat doordat het bitumen zweeft waardoor het los is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zinken plaat, randjes omzetten en vastzetten met schroeven?

Maar de beste (en duurste) oplossing is het weghalen, zowel binnen als buiten. Geeft je in huis net wat meer ruimte en minder hoekjes in een kamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Als je ervoor kiest om de schoorsteen weg te (laten) halen: Laat er iemand met kennis naar kijken. Wij zijn er ook mee bezig en bij ons loopt de bovenste draagbalk niet helemaal door tot het einde en moet vervangen/ verlengd worden. Stuk meer werk dan gehoopt/ verwacht.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:12
plak met specie een tegel erop.
Verlies je ook geen warmte.

Ik zou in deze roerige tijd een schoorsteen niet weg breken.
Met weinig moeite zet je in de woonkamer een kacheltje, voor als het gas op is, of de olie onbetaalbaar.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 10:44
Een schoorsteen geeft je in de toekomst ook wat meer mogelijkheden als je naar centrale WTW ventilatie wil kijken. Of een Warmtepompboiler, zou 'm gewoon dichtmaken zodat ie in de toekomst gewoon weer een keer open kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
beascob schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:39:
plak met specie een tegel erop.
Verlies je ook geen warmte.

Ik zou in deze roerige tijd een schoorsteen niet weg breken.
Met weinig moeite zet je in de woonkamer een kacheltje, voor als het gas op is, of de olie onbetaalbaar.
In de kamer is ie al weg, je kunt prima verwarmen met een warmtepomp zonder schoorsteen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 08:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

WTW ventilatie kan prima, zo niet beter, met een dakdoorvoer. Daarvoor je schoorsteen laten zitten is niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Korte termijn: de genoemde tegel-cement oplossing.

Lange termijn: schoorsteen weg en dichtmaken. Een gemetselde schoorsteen wordt altijd slechter en levert vroeg op laat weer werk op.
En dat rookkanaal hergebruiken zou ik sowieso niet doen, dan is een pijp met dak doorvoer handiger meestal.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:11
Hangt de schoorsteen nu in het luchtledige dan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

Oogje schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:46:
Korte termijn: de genoemde tegel-cement oplossing.

Lange termijn: schoorsteen weg en dichtmaken. Een gemetselde schoorsteen wordt altijd slechter en levert vroeg op laat weer werk op.
En dat rookkanaal hergebruiken zou ik sowieso niet doen, dan is een pijp met dak doorvoer handiger meestal.
Ik heb zelf dat kanaal hergebruikt zodat ik geen gaten hoef te boren naar de begane grond. Uiteraard wel een buis erin, maar zo zijn aan en afvoer (van lucht in het huis, niet naar buiten, mijn wtw unit staat op zolder) een stuk makkelijker te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sypie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:30:
Zinken plaat, randjes omzetten en vastzetten met schroeven?

Maar de beste (en duurste) oplossing is het weghalen, zowel binnen als buiten. Geeft je in huis net wat meer ruimte en minder hoekjes in een kamer.
Dat is wel een serieuze verbouwing die je niet even tussendoor doet :) Bij mij lopen de schoorstenen door de huiskamer, keuken, toilet boven en de logeerkamer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Nog niet genoemd als argument:
De schoorsteen is een enorme koudebrug. Weghalen lost dat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:33

Church of Noise

Drive it like you stole it

Gelijkaardige situatie hier, en beslist om het stuk van de schoorsteen dat boven het dak uitsteekt weg te halen.

Redenen:
  • Voegen gingen stuk en zouden moeten opgeknapt worden, en dat zal blijven terugkeren
  • Het is inderdaad een koudebrug - dus door de schouw tot onder het dak weg te nemen, verwijder je de koudebrug zonder al te grove afbraakwerken binnen in het huis. Uiteraard wordt het 'gat' in het dak netjes geisoleerd en dichtgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Marzman schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:53:
[...]

Dat is wel een serieuze verbouwing die je niet even tussendoor doet :) Bij mij lopen de schoorstenen door de huiskamer, keuken, toilet boven en de logeerkamer.
Ik heb bij twee huizen de schoorsteen tot net onder het dak weggehaald, de balkjes van het dak verlengd en met dakpannen/nokvorsten de boel dichtgemaakt. Doe je met z'n tweeën in 1 dag. Dan heb je binnen nog niet de extra ruimte, maar heb je wel nooit meer lekkage, en binnen kan altijd later nog gedaan worden.

Ik heb het bij mijn eerste huis uiteindelijk alleen buiten, op de begane en eerste verdieping weggehaald. Op de tweede verdieping heb ik de schoorsteen laten zitten want ik vond het de moeite voor de halve vierkante meter daar niet waard.

In het tweede huis heb ik wel alles weggehaald, maar dat is inderdaad een hoop meer werk.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03
Weet niet in welke regio je woont, maar ik heb ruim een jaar geleden door een precisie sloopbedrijf de schoorsteen helemaal laten verwijderen. Daarna hebben ze voor mij ook de nokpannen verwisseld met nieuwe (die had ik zelf geregeld). Kostte me totaal zo'n 700 euro en ze waren met 2 man een dag bezig.

Schoorsteen zal altijd een zwak punt in het dak blijven. Nu is het de bitumen, over een paar jaar zijn het de voegen of het lood.
Gebruik je het niet, dan kun je 'm het best gewoon weghalen!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 08:42
hoe hebben jullie het oude gat gerepareeerd? Hout weer terugplaatsen en de randen afgekit? Of van bovenaf beginnen met spinvliesdoek over het gerepareerde hout zodat je zeker weet dat het water goed weg kan lopen?

@pentaw1nz als jou adres in de buurt van Twente zit dan hoor ik het graag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03
bazzzzzz schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:59:
hoe hebben jullie het oude gat gerepareeerd? Hout weer terugplaatsen en de randen afgekit? Of van bovenaf beginnen met spinvliesdoek over het gerepareerde hout zodat je zeker weet dat het water goed weg kan lopen?

@pentaw1nz als jou adres in de buurt van Twente zit dan hoor ik het graag
Er is een stukje plaatmateriaal over het gat geplaatst met weer panlatten en daarop dakpannen.Als je dak een damp open folie heeft kun je dat uiteraard ook weer aanbrengen.
Op de zolder is de schoorsteen blijven zitten, De isolatie aan de binnenzijde sluit dus aan op de schoorsteen.
Nog mooier is binnen ook alles verwijderen, maar daar had ik geen puf voor :)

Mijn adres zit heel toevallig in Twente. Volgens mij zijn ze nu wel extreem druk en wat duurder geworden, zoals iedereen de afgelopen tijd :'( Je kunt eens contact opnemen met MAMI uit Oldenzaal. Zij doen betonboringen, maar ook vloerverwarming en precisie sloop. Als referentie kun je aangeven dat je via een klant van hen in Losser over ze hebt gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES2qbnAepp0NvjOtqJQxZXql7RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EMkl5Rtr4TuLWmMN3VfWmic3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yi-wk9INn1gfgI99iBWLug9t3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIRln3abQFR10uKSBJahLvxn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door pentaw1nz op 29-04-2022 13:13 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:22
pentaw1nz schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:44:

Schoorsteen zal altijd een zwak punt in het dak blijven. Nu is het de bitumen, over een paar jaar zijn het de voegen of het lood.
Gebruik je het niet, dan kun je 'm het best gewoon weghalen!
Klopt ja, wij hadden op ons huis zo'n probleem schoorsteen. Eerst was er een klein lek, daarna laten impregneren. Daarna lekte het weer ergens anders, dit keer veel erger was ook direct de winter erna alweer raak. De vorige bewoners hadden zo ontzettend veel lood tegen dat ding aangeplakt zag er ook niet uit.
We hadden dus uiteindelijk best erge lekkages op zolder. Dus het hele ding eraf laten halen. Was behoorlijk duur want het was zo'n enorme blok, deel van het huis moest richting de nok worden "bij gemetseld" omdat het dak niet symmetrisch is. Maar geen moment spijt van gehad. Alleen op de zolder zelf en de slaapkamer is er nog een hoekje van te zien. Vanwege de dakconstructie die erop rust was hem verder weghalen een te grote operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:28

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil op de begane grond de open haard weghalen, en daarvoor moet ook alles wat er boven zit (waarschijnlijk) weg.
Ik vraag me dus af @scorpio81 , hoe dat bij jou zit.
Heel vaak kun je niet zomaar de open haard of schoorsteen op de begane grond verwijderen, en het totale gewicht dat er nog boven hangt, laten zitten.

Ik wil de schoorsteen ook weg vanwege lekkage. Nu is er niks aan de hand, maar ik kan aan het dakbeschot zien dat er in het verleden lekkage is geweest.

Ook vanwege het eerder genoemde koudebrug-effect. als je met een warmte-camera kijkt in de winter, zie je het deel van de pijp op zolder 'koud' zijn.

Er komt ook een dakkapel en daarvoor zit de schoorsteen ook in de weg omdat hij niet centraal op het dak staat. Maar meer naar de achterzijde van het huis is geplaatst.

Belangrijk aspect voor ons is ook nog dat er asbest in de pijp zit.
Daar ben ik achtergekomen door een asbest-inventarisatie.
Dat weet ik nu en daarom gaat de schoorsteen er ook af. Kan het laten zitten, maar ik wil het niet, en ik denk dat bij een eventuele verkoop het asbest-aspect de prijs kan drukken.

Genoeg redenen om dat ding dus weg te halen.

Asbest verwijderen en schoorsteen totaal slopen (dak, zolder, slaapkamer) kost ± € 10.500.
Daar zit ook asbest verwijdering bij van 25 M2 asbesthoudend vloerzeil en 2 tegelwandjes met asbestlijm.
Dak repareren met de juiste nokvorsten kost ook iets van € 500.

Dan maar geen zomervakantie in Torremolinos.
Pagina: 1