Bios reset bij cold boot na aanpassen RAM instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-10 00:07
Vorige week heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet. Bijna alles werkt naar behoren, echter heb ik wel een probleem: het BIOS wordt namelijk gereset zodra ik iets verander aan de RAM instellingen. Dit gebeurt wanneer ik de pc cold boot (dus wanneer deze van het stroomnet is geweest).

In de BIOS pas ik wat instellingen aan, bijvoorbeeld XMP aanzetten. Deze instellingen worden opgeslagen (Save and Exit). Vervolgens boot ik naar Windows en zie ik in HWinfo64 en CPU-Z dat de nieuwe instellingen van kracht zijn (bijvoorbeeld snelheid naar 3600 MT/s na het aanzetten van XMP). De PC functioneert verder ook naar behoren op dat moment.

Zodra ik de pc uitzet en de stroomtoevoer afsluit (door middel van zo'n stekkerdoos met een rode knop) en ik vervolgens de computer na een tijd (volgende dag) weer aan wil zetten (Cold Boot), krijg ik de volgende melding te zien zodra ik in de settings duik: "BIOS has been reset. Please re-config your BIOS setup items if needed". Het valt mij ook op dat het systeem 2x achter elkaar start (ik hoor 2x een beep).

Ik dacht eerst dat dit te maken heeft met de CMOS batterij, maar het viel mij op dat deze melding alleen tevoorschijn komt wanneer ik iets aanpas qua RAM instellingen (zoals snelheid, timings, aanzetten XMP etcetera). Windows kan wel gewoon gestart worden maar dan heb ik weer de standaard RAM snelheid van 2400 MT/s (JEDEC).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Processor: AMD Ryzen 7 5800x
Moederbord: Gigabyte X570 Aorus Pro (Bios versie: F36a)
Geheugen: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 (geheugen bevindt zich in de banken A2 en B2 zoals voorgeschreven in handleiding)
Voeding: Cooler Master V750 Gold-V2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Updaten naar de nieuwste BIOS (F36a). Updaten ging prima, probleem m.b.t. RAM settings helaas niet opgelost.

- Instellingen in Bios aangepast: aanzetten AMD-V, uitzetten fTPM, aanpassen fan curves, geen geheugeninstellingen aangepast.
Resultaat: geen BIOS reset bij cold boot. Systeem start gewoon op en de BIOS instellingen blijven behouden.

- XMP profiel aangezet (3600 MT/s 16-20-20-39 1.35V).
Resultaat: BIOS reset bij cold boot.

- XMP profiel aangezet (3600 MT/s 16-20-20-39 1.35V). Handmatig DRAM channel A/B voltage naar 1.35V gezet in plaats van auto.

- XMP profiel aangezet en de volgende voltages verhoogd: Vcore SOC van auto naar 1.125V + DRAM channel A/B voltage van 1.35V naar 1.38V.

- Handmatig de instellingen aangepast qua RAM (XMP disabled): System memory multiplier op 32 (iets lagere snelheid gekozen), FCLK naar 1600MHz, timings 16-20-20 en de rest van de timings op auto. DRAM channel A/B voltage van 1.20V naar 1.35V.

Het lijkt erop dat zodra ik iets verander qua RAM instellingen de PC niet correct wil starten na een cold boot (BIOS wordt gereset en daarna kom ik in Windows). Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen of is dit een kwestie van ander RAM kopen en kijken of deze wel gebruik kan maken van XMP/hogere snelheid (bijvoorbeeld G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC)?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Je hebt dit dus niet als je XMP niet aan hebt staan?

Heb je de RAM wel getest op stabiliteit, met XMP aan?
Klinkt namelijk alsof de RAM niet stabiel is.,zou dit als eerste checken indien je er dus geen last van hebt als XMP uitstaat.

XMP is geen garantie ,dat dat werkt, het blijft een overclock.
Ryzen met bepaalde RAM gaat ook niet altijd lekker.

Deze RAM staat wel op de QVL van het Moederbord?

Beste programma hiervoor om dit te testen vind ik is Karhu, deze is wel betaald, maar vind veel beter fouten als als bv TM5 of Memtest86 of MEM test pro:

https://www.karhusoftware.com/ramtest/

Als je iets aanpast qua RAM instellingen, dan zal die altijd opnieuw de boel aanpassen bij een reboot.
Als dat geslaagd is,dan zal die gewoon altijd normaal opstarten.
En zal die dus de normale post doorlopen,bij het opstarten.

Maar begrijp ik het goed het moderbord dus gemaakte instellingen niet onthoud?

[ Voor 65% gewijzigd door freaky35 op 28-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47
Als je XMP instelling je reboots veroorzaken dan zal je bord/CMOS die setting "resetten"
Lijkt me gewoon zoals het hoort?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-10 11:46
Wat hiervoor al gezegd is: draai memtest o.i.d.
Verder: Cold boot problemen op verder stabiel draaiend geheugen, niet de eerste keer dat ik dat lees over Ryzen, zeker aangezien je gekozen geheugen niet op de QVL staat.

Stappenplan:
Stap 1: Memtest: geen issues op 2400MT/s: Door naar stap 2. Wel issues: RMA je geheugen.
Stap 2: Probeer eens lagere XMP snelheden (3200MT/s?).
Stabiel?: Kies hogere snelheden, tot je de grens hebt gevonden.
Stap 3: Ga via ryzen memory calculator aan de slag om het hoogst haalbare eruit te krijgen.
Mocht je uiteindelijke stabiele snelheid te langzaam zijn naar jouw smaak: Retourneer je geheugen, en probeer dan iets te kiezen dat wel op de QVL staat. (link: https://download.gigabyte...us-pro_vermeer_210224.pdf)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
Dank voor de reacties!
freaky35 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:56:
Je hebt dit dus niet als je XMP niet aan hebt staan?

Heb je de RAM wel getest op stabiliteit, met XMP aan?
Klinkt namelijk alsof de RAM niet stabiel is.,zou dit als eerste checken indien je er dus geen last van hebt als XMP uitstaat.

XMP is geen garantie ,dat dat werkt, het blijft een overclock.
Ryzen met bepaalde RAM gaat ook niet altijd lekker.

Deze RAM staat wel op de QVL van het Moederbord?

Beste programma hiervoor om dit te testen vind ik is Karhu, deze is wel betaald, maar vind veel beter fouten als als bv TM5 of Memtest86 of MEM test pro:

https://www.karhusoftware.com/ramtest/

Als je iets aanpast qua RAM instellingen, dan zal die altijd opnieuw de boel aanpassen bij een reboot.
Als dat geslaagd is,dan zal die gewoon altijd normaal opstarten.
En zal die dus de normale post doorlopen,bij het opstarten.

Maar begrijp ik het goed het moderbord dus gemaakte instellingen niet onthoud?
Ik heb zowel met als zonder XMP geprobeerd om de RAM snelheid te verhogen met allebei dezelfde uitkomst.
Deze set van Kingston staat niet in de QVL van Gigabyte X570 Aorus pro.
Zodra ik de instellingen aanpas kan ik daarna wel gewoon booten naar Windows. Het gaat erom dat de instellingen worden gereset zodra de pc een tijdje van het stroomnet af is geweest (cold boot).
Cpt.nIX schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:57:
Wat hiervoor al gezegd is: draai memtest o.i.d.
Verder: Cold boot problemen op verder stabiel draaiend geheugen, niet de eerste keer dat ik dat lees over Ryzen, zeker aangezien je gekozen geheugen niet op de QVL staat.

Stappenplan:
Stap 1: Memtest: geen issues op 2400MT/s: Door naar stap 2. Wel issues: RMA je geheugen.
Stap 2: Probeer eens lagere XMP snelheden (3200MT/s?).
Stabiel?: Kies hogere snelheden, tot je de grens hebt gevonden.
Stap 3: Ga via ryzen memory calculator aan de slag om het hoogst haalbare eruit te krijgen.
Mocht je uiteindelijke stabiele snelheid te langzaam zijn naar jouw smaak: Retourneer je geheugen, en probeer dan iets te kiezen dat wel op de QVL staat. (link: https://download.gigabyte...us-pro_vermeer_210224.pdf)

Succes!
Ik heb gisteravond het geheugen getest met Memtest86. Het geheugen liep hierbij op 2400 MT/s 17-17-17-39 1.20V. Er zijn hierbij geen errors gevonden.

Toen ik vandaag de PC voor het eerst weer startte, ging deze gewoon in 1x door POST, dus geen BIOS resets of iets dergelijks.

Ik heb nog een aantal testen uitgevoerd met XMP ingeschakeld in combinatie met lagere geheugensnelheden.

- XMP aan en system memory multiplier op 32 (dus 3200 MT/s), de rest van de instellingen op auto laten staan.
Resultaat: ik kan het systeem booten en naar Windows toe gaan. Zie ook screenshot hieronder, het geheugen draait op 3200 MT/s 16-20-20-39 1.35V. Dat functioneert dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KktNkddgdvTcLxNfx-fRsVn9cJU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jekjEe08r0cbnO4tmP6uZwT.jpg?f=user_large

Ik sluit de pc weer af en haal deze van het stroomnet. Een uurtje later zet ik de pc weer aan en krijg ik helaas exact hetzelfde als wat ik in TS heb neergezet (dus 2x booten, 2x beep etc.). Wanneer de pc dan is opgestart zie ik in Windows de volgende waarden bij RAM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfxOSH0-Y3O8FaaLFEUP7to4Xr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkczKTvppaMCIeBUzZv59wS2.jpg?f=user_large

Ook in de BIOS krijg ik weer dezelfde melding dat deze is gereset.

Dezelfde test heb ik nogmaals uitgevoerd maar dan met de snelheid op 2800 MT/s in plaats van 3200 MT/s. De uitkomst is echter exact hetzelfde als hiervoor beschreven (dus weer BIOS reset bij cold boot).

Ik heb het idee dat dit Kingston geheugen niet echt fijn samenwerkt met de Gigabyte X570 Aorus Pro en/of Ryzen processor.

Als alternatief heb ik G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC gevonden. Op de site van G.Skill staat aangegeven dat dit geheugen compatible is met mijn moederbord (Gigabyte => AMD X570 => Ryzen 5000 CPU series => hier staat de X570 Aorus Pro tussen).
In de QVL van mijn moederbord staan ook een aantal G.Skill setjes aangegeven als compatible. Hier staat dan de F4-3600C16Q-32GVKC tussen als compatible met 3600 MT/s CL16. In plaats van D is er een Q in de productnaam. Ik vermoed dat de Q en D hier staan voor Quad resp. Dual.

Ik was al aan het twijfelen tussen de Kingston en G.Skill RAM en zo te zien lijkt het erop dat ik de incorrecte heb gekozen... Wellicht toch maar even het G.Skill setje kopen en testen of deze het wel doet op hogere snelheden.

[ Voor 1% gewijzigd door Osbos op 29-04-2022 16:40 . Reden: Info toegevoegd m.b.t. eerste keer opstarten vandaag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

DataGhost

iPL dev

Ik neem aan dat je ook al geprobeerd hebt de PC een keertje niet van het stroomnet te halen om te kijken of je instellingen dan wel blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
DataGhost schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:45:
Ik neem aan dat je ook al geprobeerd hebt de PC een keertje niet van het stroomnet te halen om te kijken of je instellingen dan wel blijven staan?
Jep en zojuist nog een aantal keer geprobeerd met tussenpozen van zo'n 5 minuten. Ik heb in BIOS XMP aangezet met snelheid 3200 MT/s en ik kan gewoon naar Windows booten (in HWinfo en CPU-Z zie ik ook de correcte snelheid, timings en voltage) en ik krijg ook geen melding in de BIOS dat deze is gereset.

Ik zal zo nog eens proberen wat er gebeurt als ik de pc weer uitzet en de stroom eraf haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
Osbos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:38:
Dank voor de reacties!

[...]

Ik heb zowel met als zonder XMP geprobeerd om de RAM snelheid te verhogen met allebei dezelfde uitkomst.
Deze set van Kingston staat niet in de QVL van Gigabyte X570 Aorus pro.
Zodra ik de instellingen aanpas kan ik daarna wel gewoon booten naar Windows. Het gaat erom dat de instellingen worden gereset zodra de pc een tijdje van het stroomnet af is geweest (cold boot).

[...]

Ik heb gisteravond het geheugen getest met Memtest86. Het geheugen liep hierbij op 2400 MT/s 17-17-17-39 1.20V. Er zijn hierbij geen errors gevonden.

Toen ik vandaag de PC voor het eerst weer startte, ging deze gewoon in 1x door POST, dus geen BIOS resets of iets dergelijks.

Ik heb nog een aantal testen uitgevoerd met XMP ingeschakeld in combinatie met lagere geheugensnelheden.

- XMP aan en system memory multiplier op 32 (dus 3200 MT/s), de rest van de instellingen op auto laten staan.
Resultaat: ik kan het systeem booten en naar Windows toe gaan. Zie ook screenshot hieronder, het geheugen draait op 3200 MT/s 16-20-20-39 1.35V. Dat functioneert dus.

[Afbeelding]

Ik sluit de pc weer af en haal deze van het stroomnet. Een uurtje later zet ik de pc weer aan en krijg ik helaas exact hetzelfde als wat ik in TS heb neergezet (dus 2x booten, 2x beep etc.). Wanneer de pc dan is opgestart zie ik in Windows de volgende waarden bij RAM.

[Afbeelding]

Ook in de BIOS krijg ik weer dezelfde melding dat deze is gereset.

Dezelfde test heb ik nogmaals uitgevoerd maar dan met de snelheid op 2800 MT/s in plaats van 3200 MT/s. De uitkomst is echter exact hetzelfde als hiervoor beschreven (dus weer BIOS reset bij cold boot).

Ik heb het idee dat dit Kingston geheugen niet echt fijn samenwerkt met de Gigabyte X570 Aorus Pro en/of Ryzen processor.

Als alternatief heb ik G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC gevonden. Op de site van G.Skill staat aangegeven dat dit geheugen compatible is met mijn moederbord (Gigabyte => AMD X570 => Ryzen 5000 CPU series => hier staat de X570 Aorus Pro tussen).
In de QVL van mijn moederbord staan ook een aantal G.Skill setjes aangegeven als compatible. Hier staat dan de F4-3600C16Q-32GVKC tussen als compatible met 3600 MT/s CL16. In plaats van D is er een Q in de productnaam. Ik vermoed dat de Q en D hier staan voor Quad resp. Dual.

Ik was al aan het twijfelen tussen de Kingston en G.Skill RAM en zo te zien lijkt het erop dat ik de incorrecte heb gekozen... Wellicht toch maar even het G.Skill setje kopen en testen of deze het wel doet op hogere snelheden.
Met 2400 loopt die dus wel gewoon door? , meerdere keren geprobeerd?

Als dit zo is, dan zal het te maken hebben met XMP, die niet stabiel is. Mijn moederbord zet bv ook de settings terug als die niet kan booten, door RAM problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
freaky35 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:16:
[...]

Met 2400 loopt die dus wel gewoon door? , meerdere keren geprobeerd?

Als dit zo is, dan zal het te maken hebben met XMP, die niet stabiel is. Mijn moederbord zet bv ook de settings terug als die niet kan booten, door RAM problemen.
Ik heb zojuist weer een cold boot gedaan waarbij in de BIOS XMP aan stond met snelheid 3200 MT/s. Systeem boot 2x, POST duurt ook ruim een minuut en op het moederbord zie ik een rood ledje staan bij DRAM. De BIOS is weer gereset: AMD-V staat weer uit en het geheugen loopt weer op 2400 MT/s (JEDEC).

Ik ga nu opnieuw proberen met de default instellingen in BIOS en alleen 2 aanpassingen: AMD-V inschakelen en fTPM uitschakelen. Geheugen laat ik op 2400 MT/s en de standaard timings en voltage draaien. Eens kijken wat er nu gebeurt bij een warm en cold boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

DataGhost

iPL dev

Osbos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:02:
[...]

Jep en zojuist nog een aantal keer geprobeerd met tussenpozen van zo'n 5 minuten. Ik heb in BIOS XMP aangezet met snelheid 3200 MT/s en ik kan gewoon naar Windows booten (in HWinfo en CPU-Z zie ik ook de correcte snelheid, timings en voltage) en ik krijg ook geen melding in de BIOS dat deze is gereset.

Ik zal zo nog eens proberen wat er gebeurt als ik de pc weer uitzet en de stroom eraf haal.
Dan zou ik toch echt eerst naar je CMOS-batterij gaan kijken. De CMOS Reset-jumper staat ook goed? Volgens mij kan dat best gewoon een jumper zijn die de stroomkring met de batterij in stand houdt of onderbreekt, in dat geval kan het goed gaan zolang er prik op je moederbord blijft staan.

[ Voor 47% gewijzigd door DataGhost op 29-04-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
DataGhost schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:31:
[...]

Dan zou ik toch echt eerst naar je CMOS-batterij gaan kijken. De CMOS Reset-jumper staat ook goed? Volgens mij kan dat best gewoon een jumper zijn die de stroomkring met de batterij in stand houdt of onderbreekt, in dat geval kan het goed gaan zolang er prik op je moederbord blijft staan.
CMOS reset jumper staat goed, ik heb net even gecontroleerd. Ik snap dat dit inderdaad lijkt op een CMOS error vanwege de resets maar dan zou het m.i. ook fout moeten gaan als er geen instellingen worden aangepast qua geheugen.

Ik heb zojuist een warm en cold boot gedaan waarbij ik in de BIOS de volgende aanpassingen had gedaan van tevoren:
- AMD-V ingeschakeld
- fTPM uitgeschakeld
Geheugen loopt op standaard JEDEC setting (2400 MT/s 17-17-17-39 1.20V).

Bij zowel de warm als cold boot zijn deze instellingen behouden gebleven en is er dus geen BIOS reset geweest. Op basis hiervan heb ik het vermoeden dat er geen storing is met CMOS. Het enige verschil tussen de cold en warm boot van zojuist is dat de POST bij de cold boot ongeveer 20-30 seconden duurde en bij de warm boot ong. 15-20 seconden. In beide gevallen boot het systeem in 1x door naar Windows.

Bij de foutieve cold boots (dus incl. BIOS reset en waarbij ik de RAM instellingen aangepast had voor de cold boot) duurde de POST +/- 1 minuut en hoorde ik 2x beep en kwam het POST scherm met Aorus logo ook 2x in beeld voordat Windows opstartte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oudje67
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05-2022

oudje67

Somewhere I'm better than you!

AMD-V en fTPM uitschakelen heeft geen enkele zin. Het enige wat gaat helpen is ander geheugen.

Er is een verschil tussen cold en hot post. Bij Ryzen is het namelijk dat tijdens een cold post het memory eerst op default voltage wordt geïnitieerd (dus niet met de 1.35v) die je in geeft. Hierdoor zal het systeem dus starten met memory op maximaal volgens XMP/DOCP. Wanneer dit niet lukt zal systeem dit nog twee keer proberen (instelbaar in BIOS). Hierna wordt de setting naar 2133 of 2400 terug gezet. Bij Gigabyte moederborden ben je dan ook de BIOS memory instellingen kwijt, bij ASUS spring je naar de BIOS.

Bij een warm boot is het een ander verhaal. Daar wordt het voltage direct op 1.35 gezet nadat je herstart zonder harde power off. Hierdoor lijkt het te werken. Je kan dan 100 keer booten, het blijft werken. Tot de power er af gaat (cold boot).

Met mem test zal je dan ook niets vinden want je doet nooit een cold boot met memtest in jouw geval.

Het enige wat je kan doen is memory nemen die op de lijst van het MB staat met de geteste snelheid. Of een werkend equivalent.

Dit fenomeen treed met name op met de eerste Ryzen series, 1xxx en 2xxx. En is j bij on ASUs bijvoorbeeld opgelost door het voltage voor memory al in de pre-boot fase goed te zetten.

Human invented Computer, so if you can't fix your computer issue, you are a Loser with a capital L. Because your not a Human after all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
oudje67 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:14:
AMD-V en fTPM uitschakelen heeft geen enkele zin. Het enige wat gaat helpen is ander geheugen.

Er is een verschil tussen cold en hot post. Bij Ryzen is het namelijk dat tijdens een cold post het memory eerst op default voltage wordt geïnitieerd (dus niet met de 1.35v) die je in geeft. Hierdoor zal het systeem dus starten met memory op maximaal volgens XMP/DOCP. Wanneer dit niet lukt zal systeem dit nog twee keer proberen (instelbaar in BIOS). Hierna wordt de setting naar 2133 of 2400 terug gezet. Bij Gigabyte moederborden ben je dan ook de BIOS memory instellingen kwijt, bij ASUS spring je naar de BIOS.

Bij een warm boot is het een ander verhaal. Daar wordt het voltage direct op 1.35 gezet nadat je herstart zonder harde power off. Hierdoor lijkt het te werken. Je kan dan 100 keer booten, het blijft werken. Tot de power er af gaat (cold boot).

Met mem test zal je dan ook niets vinden want je doet nooit een cold boot met memtest in jouw geval.

Het enige wat je kan doen is memory nemen die op de lijst van het MB staat met de geteste snelheid. Of een werkend equivalent.

Dit fenomeen treed met name op met de eerste Ryzen series, 1xxx en 2xxx. En is j bij on ASUs bijvoorbeeld opgelost door het voltage voor memory al in de pre-boot fase goed te zetten.
Helder, dit wist ik niet, dank voor de informatie!

Ik ga G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC bestellen. In QVL van mobo is deze getest als quad variant (3600 MT/s 16-19-19-39 1.35V) en ook op de G.Skill site zelf staat dat dit geheugen zou moeten werken met mijn mobo en 5000 CPU series van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
Ik heb de G.Skill geheugenset geïnstalleerd in sloten A2 en B2 van moederbord. Helaas krijg ik het nog steeds niet voor elkaar om geheugen op een hogere snelheid te laten draaien dan de JEDEC specificatie.

Allereerst in moederbord XMP profiel geselecteerd met alles verder op auto qua instellingen. Rarara wat gebeurt er bij een cold boot? Bios reset zichzelf weer waardoor geheugen op 2133 MT/s loopt.

Bij de volgende poging XMP aangezet en DRAM voltage handmatig verhoogd naar 1.36V i.p.v. auto. Zonder succes, bij cold boot krijg ik nog steeds dat BIOS zichzelf reset.

Wanneer ik XMP uit laat staan en handmatig de settings qua RAM verander: System memory multiplier op 26.66, timings 16-19-19-39 en de rest van de timings op auto. DRAM channel A/B voltage van 1.20V naar 1.35V + Vcore SOC van auto naar 1.15V. Resultaat bij cold boot nog steeds BIOS reset :(

Zou er soms iets mis zijn met de CPU en/of moederbord? Vind het namelijk wel vreemd dat er nu bij 2 setjes het niet mogelijk is om snelheid van het geheugen te verhogen.

Update: BIOS geflasht van versie F36a naar F35, helaas zonder resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Osbos op 30-04-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
Dat is inderdaad heel vervelend om te horen.
Ik zou dan inderdaad verwachten dat de memory controller van je CPU niet lekker is: RMA'en die hap, maar dan zit je wel weer te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
Cpt.nIX schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:23:
Dat is inderdaad heel vervelend om te horen.
Ik zou dan inderdaad verwachten dat de memory controller van je CPU niet lekker is: RMA'en die hap, maar dan zit je wel weer te wachten.
Denk dat er inderdaad wat mis is met CPU en/of moederbord helaas.

Ik heb vanmiddag nog een aantal testen uitgevoerd:

- DRAM channel A/B voltage aanpassen van auto (1.2V) naar 1.35 volt => Bios reset bij cold boot.

- Vcore soc voltage aanpassen van auto naar 1.15V => geen bios reset bij cold boot.
Het verhogen van de Vcore SOC voltage zorgt dus niet voor een BIOS reset bij cold boot. Na een cold boot zie ik in Hwinfo de correcte waarde staan.

- DRAM voltage aanpassen van auto (1.2V) naar 1.35V en Vcore soc voltage aanpassen van auto naar 1.15V => Bios reset bij cold boot.

Op het moment dat ik DRAM channel A/B voltage aanpas terwijl ik de overige RAM instellingen op de JEDEC spec laat staan (2133 MT/s 15-15-15-36) vindt er een BIOS reset plaats bij cold boot.

Ik heb voor de zekerheid de CMOS batterij een tijdje uit 't moederbord gehaald en weer teruggeplaatst maar dit heeft niet voor een verandering gezorgd. Hwinfo geeft aan dat de CMOS batterij (VBAT) een voltage heeft van 3.000 of 3.168V (VBAT staat 2x in Hwinfo). Dit lijkt mij genoeg.

Hierna heb ik gekeken wat er gebeurt wanneer ik het DRAM channel A/B voltage verander van auto naar 1.20V, net zoals bij de eerdere tests laat ik de overige RAM gerelateerde instellingen op default/auto staan (2133 MT/s etc. dus geen overclock). Zelfs deze waarde (1.20V handmatig i.p.v. auto) qua voltage zorgt ervoor dat het BIOS zichzelf reset bij een cold boot :|

Ten slotte nog gekeken of het uitmaakt of er slechts 1 geheugenbank wordt gebruikt. Helaas nog steeds hetzelfde issue.

De tests hiervoor zijn uitgevoerd met stabiele BIOS versie F35. Ik heb weer de laatste beta BIOS F36a geflasht en ook hier heb ik weer exact dezelfde problemen. DRAM voltage van auto naar 1.20V zorgt ook bij F36a voor een bios reset bij cold boot.

Heeft er iemand enig idee wat ik nog kan proberen of is er inderdaad wat mis met CPU en/of moederbord?

Oja, de CPU en 24 pins moederbord connectoren van voeding zijn gewoon netjes aangesloten. (3.3V, 5V en 12V hebben nette waarden, zie hieronder.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBCq8DRVaaAVVr6pUCHB321JpHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0eZ2T5n6bvtWNssKaKVgC6yh.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Osbos op 02-05-2022 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osbos
Ik heb nog een aantal tests uitgevoerd met een andere CPU in het socket (Ryzen 5 2600).

- XMP aanzetten en snelheid omlaag naar 2933 MT/s. Warm reboot na opslaan van instellingen gaat goed en ik kan gewoon in Windows komen. HWinfo laat de correcte snelheid, timings en voltage zien. Pc vervolgens uitgezet en van het stroom gehaald. Een uurtje later weer pc aangezet en pc moet 2x booten voordat ik naar Windows ga. Wanneer ik naar de BIOS settings ga krijg ik weer de melding: BIOS has been reset...

- DRAM channel A/B voltage veranderd van auto naar 1.20V. (XMP was uiteraard uitgeschakeld bij deze test) Resultaat precies hetzelfde als zojuist beschreven...

De R5 2600 heeft altijd probleemloos gefunctioneerd in een B450 Tomahawk. Ik installeer deze in de X570 Aorus Pro en krijg nog steeds dezelfde issues :(

[ Voor 4% gewijzigd door Osbos op 02-05-2022 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.nIX
Nou, dan is het fijn dat je die andere CPU nog had liggen: Het moederbord is het probleem, dat lijkt me nu wel duidelijk.

Hopelijk heb je je oude mobo nog liggen zodat je in ieder geval iets kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osbos
Update: inmiddels gebruik ik alweer een tijdje een MSI X570s torpedo max moederbord in combinatie met het G.Skill geheugen en heb tot nu toe geen enkel probleem ervaren.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1