Aantal van een teken in een celbereik tellen (excel)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
Hallo,

Ik loop tegen een probleem aan. Ik zou graag willen dat excel het aantal maal dat een bepaald teken in een celbereik voor komt telt, bijvoorbeeld het aantal keer dat de letter a in de cellen A2:A7 te vinden is.

Ik heb op diverse websites twee formules gevonden:
=SUMPRODUCT(LEN(A2:A7)-LEN(SUBSTITUTE(A2:A7,"a","")))
en
=SUM(LEN(A2:A7)-LEN(SUBSTITUTE(A2:A7,"a","")))

Ik heb beide herhaaldelijk van de diverse sites gepoogd te copoy/pasten (om typfouten te voorkomen), diverse keren haakjes en aanhalingstekens geteld, afgesloten met CRTL-SHIFT-ENTER, maar hij wil de formule maar niet uitvoeren.

Wat doe ik fout?
Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:27
Volgens mij moet je de komma's vervangen door puntkomma's.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
Dankjewel voor de reactie. Dat heb ik geprobeerd (sorry: vergeten te vermelden), dat werkte ook niet....
(althans: dan leek de formule het wel te doen, maar kreeg ik geen resultaat, met ; kreeg ik een andere foutmelding dus: #NAAM? in de cel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je #NAAM krijgt, dan heb je een Nederlandse Excel en moet je ook de Nederlandse formulenamen gebruiken. Dus even uitzoeken wat de NL namen zijn van de formules uit de voorbeelden die je gevonden had.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
Ik krijg als ik begin te typen gewoon de Engelstalige aanvullingen met alle bovenstaande opties in het Engels als keuze, dus ik heb nie het idee dat de taal het probleem is. Maar ik heb voor de zekerheid geprobeerd:
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(VERVANGEN(A2:A7,"a","")))
en
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2:A7,"a","")))
Maar krijg nog steeds een foutmelding.

Hij geeft steeds aan dat de fout in dit stuk zit:
A7,"a",""
(dat wordt gemarkeerd als ik voorbij de melding klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:13

g0tanks

Moderator CSA
Merel Visschers schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:23:
Ik krijg als ik begin te typen gewoon de Engelstalige aanvullingen met alle bovenstaande opties in het Engels als keuze, dus ik heb nie het idee dat de taal het probleem is. Maar ik heb voor de zekerheid geprobeerd:
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(VERVANGEN(A2:A7,"a","")))
en
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2:A7,"a","")))
Maar krijg nog steeds een foutmelding.

Hij geeft steeds aan dat de fout in dit stuk zit:
A7,"a",""
(dat wordt gemarkeerd als ik voorbij de melding klik)
Jouw Excel heeft waarschijnlijk in formules als scheidingsteken een puntkomma ; in plaats van een komma.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:27
Dit werkt wel:
=SOMPRODUCT(LENGTE(A2:A7))-SOMPRODUCT(LENGTE(VERVANGING(A2:A7;"a";"")))

De vraag is alleen of je bij jouw Excel komma's of puntkomma's moet gebruiken

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
Ik heb dit geprobeerd:
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(VERVANGEN(A2:A7;"a";"")))
en krijg de melding: 'u hebt te weinig argumenten opgegeven voor deze functie'

Maar...... Deze werkte:
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2:A7;"a";"")))

Veel dank! Nu even kijken of ik dat kan extrapoleren naar formules die ook andere zaken tellen en hoofdlettergebruik buiten beschouwing laten.

Vraagje: is er een plaats/manier waarop je dit soort informatie over formules kan vinden op type/versie excel? Zodat ik volgende keer niet eerst heel veel dingen hoef te proberen/jullie lastig te vallen met vragen die te maken hebben met wat 'mijn excel' precies wel en niet wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 20:12
Merel Visschers schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:02:
Ik heb dit geprobeerd:
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(VERVANGEN(A2:A7;"a";"")))
en krijg de melding: 'u hebt te weinig argumenten opgegeven voor deze functie'

Maar...... Deze werkte:
=SOM(LENGTE(A2:A7)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2:A7;"a";"")))

Veel dank! Nu even kijken of ik dat kan extrapoleren naar formules die ook andere zaken tellen en hoofdlettergebruik buiten beschouwing laten.
vervangen is ook een wezenlijk andere functie, daarin hak je er een stuk tekst uit en plaats je er iets nieuws voor terug
bijv in "lepel tafellaken bord" daar vervangen op toepassen als =REPLACE(A1;3;5;"pan") levert "lePANafellaken bord". vervangen/replace is typisch zo een functie waar ik nooit het doel van heb gebreken, ergo ooit heb gebruikt.

als je hoofletters wilt mijden, eerst in de formule de tekst naar kleine letters omzetten, en daaromheen de substitute, len, of ander functies plaatsten.

Hier staat een hele lijst. Maar vaak is het handiger om in de functie wizard eerst naar de groep te gaan die het meest lijkt op wat je wilt bereiken, en dan daarin door de formules te scrollen, dan zie je eronder vaak een beknopt voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
Wederom bedankt!
In het verleden kwam ik er vaak met google wel, maar toen had ik blijkbaar een versie die Engels was en dezelfde criteria vereiste als er op de diverse pagina's op internet te vinden was. Blijkbaar heb ik nu een andere versie (of zijn er sowieso een hoop verschillende versies ontstaan met ieder eigen eisen).
Ik heb de informatie aangevuld in het documentje wat ik zelf maar ben gaan bijhouden met handige excel weetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Merel Visschers schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:02:Vraagje: is er een plaats/manier waarop je dit soort informatie over formules kan vinden op type/versie excel?
Welke functies er zijn in Excel en uitvoerige uitleg erbij vindt je in Excel zelf, in de helpfile.
Druk, als je een werkblad voor je hebt, op F1 en vul links-boven als zoekopdracht in: werkbladfuncties. De eerste resultaten zijn dan (althans in mijn Excel): "Werbladfuncties per categorie" en "Lijst met werkbladfuncties (alfabetisch)". Met die laatste heb je ze dus allemaal en ze worden ook allemaal zeer goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:37

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Merel Visschers schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:30:
Wederom bedankt!
In het verleden kwam ik er vaak met google wel, maar toen had ik blijkbaar een versie die Engels was en dezelfde criteria vereiste als er op de diverse pagina's op internet te vinden was. Blijkbaar heb ik nu een andere versie (of zijn er sowieso een hoop verschillende versies ontstaan met ieder eigen eisen).
Ik heb de informatie aangevuld in het documentje wat ik zelf maar ben gaan bijhouden met handige excel weetjes.
Je kan aangeven welke taal je wilt gebruiken. Dit kan je instellen via Bestand -> Opties (helemaal links onderin) -> Taal en waarschijnlijk staat er Nederlands of systeemtaal oid bovenaan. Als je liever werkt dus met Engelse formules zou je Engels als default kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40
The_Vice schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:18:
[...]

vervangen is ook een wezenlijk andere functie, daarin hak je er een stuk tekst uit en plaats je er iets nieuws voor terug
bijv in "lepel tafellaken bord" daar vervangen op toepassen als =REPLACE(A1;3;5;"pan") levert "lePANafellaken bord". vervangen/replace is typisch zo een functie waar ik nooit het doel van heb gebreken, ergo ooit heb gebruikt.

als je hoofletters wilt mijden, eerst in de formule de tekst naar kleine letters omzetten, en daaromheen de substitute, len, of ander functies plaatsten.

Hier staat een hele lijst. Maar vaak is het handiger om in de functie wizard eerst naar de groep te gaan die het meest lijkt op wat je wilt bereiken, en dan daarin door de formules te scrollen, dan zie je eronder vaak een beknopt voorbeeld.
Zodat je in grote bestanden ineens alles kunt veranderen met 1 formule. Zo kunnen alle groene appels ineens rood worden met deze formule. Of gebreken wordt ineens begrepen...

Ik gebruik hem ook zelden, behalve om inderdaad aantal tekens te tellen in een string of als ik puntkomma's in een CSV wil vervangen voor @ ofzo. maar Excel is hier gewoon overkill voor. Notepad++ werkt vele malen makkelijker.
Pagina: 1