Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:18
Goedemorgen,
Ik wil graag 20 panelen (~400Wp) op het dak van mijn garage plaatsen.

Situatie:
  • De garage ligt hemelsbreed 45m achter de voorgevel van mijn huis, waar de meterkast zit.
  • Er ligt al een krachtstroom aansluiting tot halverwege de tuin (voor een bubbelbad van de vorige eigenaar) die op een eigen groep zit, afgezekerd met C20. Bekabeling hiervan is YMvK 5G4 door het huis naar achteren (zeg eerste 10m) en daarna Draka 03 Vulto 5x4+as4 (nog eens 10m ingegraven in de tuin). De rest van het stuk naar de garage moet nog bekabeld worden.
  • Ik wil ook graag bij de garage een laadpaal zetten, mijn auto gaat tot 22kW dus zou daar graag gebruik van maken als het kan.
  • Er liggen al 19x155Wp op het dak van mijn huis met een Omnik omvormer op 1 fase.
Mijn idee:
  • Bestaande 4mm2 kabel gebruiken tot waar deze nu ligt, en een onderaardse verlenging maken (3 fasen omvomer en 3 fasen laadpaal).
  • De boel ingraven tot aan de garage op 50cm diepte.
  • In de garage een sub-meterkastje met 2 x 3 fasen, voor de panelen en voor de laadpaal.
Is dit een goed plan? Is de bestaande kabel voldoende met 4mm2? Het opnieuw trekken van een kabel van de meterkast helemaal naar achter zou een flinke klus worden....

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:30
Bestaande kabel is prima. Je kunt die afzekeren met een B25 zekering en in je garage 2 16A groepen maken.

De huidige kabel kun je verlengen met een gietmof o.i.d. die geschikt is voor ondergronds gebruik. Als hij in een mantelbuis ligt is het wellicht slimmer hem in zijn geheel te vervangen (minder weerstand, minder kans op gezeik).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor 3-fase lijkt me 4qmm prima. C20 lijkt me ook prima als je niet de volle 3x25A uit het net wilt inzetten voor het laden van je EV. Indien aardweerstand niet laag genoeg (of onbekend) nog wel een aardlek op.

Maar dan ga je met die vermogens waarschijnlijk wel over de rating van je meterkast in huis. Makkelijkste optie is om de gebruikers in huis nog achter een 3x40A automaat te hangen. En als je deze vermogens toevoegt natuurlijk goed moment om de meterkast even tegen het licht te houden. Niet te oud? Netjes? Overal type A aardlek? etc.

In de schuur naast de automaten nog hoofdschakelaar.

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:18
Dat is goed om te horen.... de sunnydesign machine gaf aan dat er 1% loss zou zijn op deze afstand met 4mm2 (een geel uitroeptekentje)