Commute fiets voor heuvel op met laag onderhoud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08 13:07
Hallo!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe fiets, maar tot dusver heb ik nog niet iets gevonden wat echt goed voelt. Ik zal de situatie even schetsen:

- Ik ben woonachtig in Noorwegen, en fiets dagelijks naar mijn werk. Op het moment is dit een klim van zo'n 100 hoogte meters. Dit getal is in de toekomst echter wel onderhevig aan enige fluctuatie, gezien ik ook nog wel eens binnen mijn stad zal verhuizen :).
- Mijn huidige fiets is ruim toerijkend voor mijn klim met een laagste versnelling van 16" (22 / 36 op 26" wielen), maar er zijn delen in de stad waar ik niet in een veel hogere versnelling dan deze wil rijden. De hoogste versnelling is 95", wat gewoon prima is.
- Zout op de wegen in de winter is echt funest geweest voor mijn fiets. Ondanks dat ik 'm op werk vaak schoonmaakte, kan ik dat thuis niet zo heel makkelijk doen. Hierdoor is roest een serieus probleem in mijn situatie. De periode met zout op de wegen is ongeveer van oktober t/m maart, dus het is niet even een kleine periode om te overbruggen.

Mijn fiets is ondertussen bijna aan zijn eind, en ik zoek naar een goede vervanger. Eigenlijk vind ik het maar stom dat iedereen in mijn omgeving met een derailleur fietst, gezien de winterse omstandigheden. Ik ben wat onderzoek gaan doen, en ik denk dat een Gates CDX belt drive icm een naaf versnelling een goede optie kan zijn. Waar ik echter bang voor ben, is dat de versnellingen niet toerijkend zijn voor waar ik woon.

Neem bijvoorbeeld de Cube Editor (https://www.cube.eu/en/20.../cube-editor-greynsilver/) met 11 versnelling naaf (https://bike.shimano.com/...7000s700/SG-S7001-11.html), de gearing in dit geval is:

- min: (46/22) * 28 * 0.527 = 30.85 (tov 16" nu)
- max: (46/22) * 28 * 2.165 = 126.95 (!) (tov 95" nu)

De Cube Hyde (https://www.cube.eu/en/20...-mobility/commuting/hyde/) met 8 versnelling naaf (https://bike.shimano.com/...s7000s700/SG-S7001-8.html) is iets redelijker in de maximale versnelling, maar heeft nog steeds de 0.527 overbrenging in de eerste versnelling.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een van deze fietsen te kopen, en daarna de sprocket en/of crank te vervangen door een gunstigere overbrenging. Echter heb ik hier niet heel veel zin in op het moment dat ik een nieuwe fiets koop.

Een alternatief is een fiets met een andere versnellings naaf, zoals de Rohloff E14. Echter vind ik het prijskaartje wat hierbij gepaart gaat wat minder leuk. Een fiets met deze naaf kost als snel meer dan 3000 euro in duitsland, en dan moet ik 'm nog importeren :).

Mijn laatste alternatief is om voor een conventionele mtb te gaan, zoals de Cube Analog. https://www.cube.eu/en/20...ube-analog-flashgreynred/ Deze heeft goede gearing (18" t/m 84") en heeft een enkele shifter. Mijn redenatie is dat dit gewoon veel gaat schelen met afstellen en reparaties. Immers gaat een simpeler systeem waarschijnlijk minder snel kuren vertonen. Daarbij spaar ik met deze fiets zoveel geld uit, dat ik reparaties bij de fietsenmaker kan veroorloven :D. Het grootste nadeel hiervan dat ik aan het schoonmaken blijf.

Heb ik wellicht nog een optie over het hoofd gezien? Zoals je ziet heb ik mij op Cube fietsen gefocust. Dit was met name omdat ze een duidelijke catalogus hebben. Echter ben ik niet gebonden aan een merk :).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En elektrische ondersteuning in plaats van je heil zoeken in roestvaste versnellingsoplossingen?
(uitgaande van enkel de use case woon-werk natuurlijk, als je met dergelijke hoogtemeterverschilen er ook mee wil touren is de pret snel klaar met een elektrische fiets)

Overigens is er (in ieder geval voor motorfietsen) ook het een en ander te verkrijgen aan roestbeschermende sprays e.d., dat zou de levensduur van je pekelfiets aanzienlijk kunnen verlengen.

[ Voor 73% gewijzigd door pagani op 28-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
@pagani Elektrische ondersteuning is een optie, maar op het moment wil ik liever helemaal zelf trappen :D. De prijs van een elektrische fiets gaat ook al snel richting de 3k, en dan zou ik beter voor een fiets met een Rohloff E14 kunnen gaan.

Ik ben niet bekent met sprays, maar ik gebruik wel seizoensgebonden olie om alles te smeren. Of doel je op sprays om het frame te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:35

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb zelf een Cube Travel EXC en de overbrenging van de eerste versnellings is inderdaad niet ideaal.
Op echt steile hellingen moet ik afstappen.
De fietsen met Alfine 11 hebben ook weinig meerwaarde t.o.v. Nexus / Alfine 8 omdat er 3 versnellingen bovenop komen.

Je kunt met jouw huidige fiets eens proberen de laagste versnellingen niet te gebruiken, dan kun je bepalen of een fiets met riem/naaf zou kunnen werken. Ik ben bang dat een fiets met een ketting qua bereik van de versnellingen de beste optie blijft. Verklaart misschien ook waarom iedereen met een derailleur fietst.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 12:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DaWaN schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:30:
Ik heb zelf een Cube Travel EXC en de overbrenging van de eerste versnellings is inderdaad niet ideaal.
De fietsen met Alfine 11 hebben ook weinig meerwaarde t.o.v. Nexus / Alfine 8 omdat er 3 versnellingen bovenop komen.
Met een groter tandwiel er op (of een kleiner op de trapas) kun je het bereik naar beneden aanpassen, dan heb je wel wat aan die extra versnellingen.

Probleem met de riemaandrijving is dat je minder keuze hebt in tandwielen. Ik zou voor dit scenario een ketting met een volledige chainguard (kettingkast) overwegen.

De Hebie Chainglider is beschikbaar in verschillende formaten voor de voor- en achterkant dus je kan 38 tanden voor, en 22 tanden achter doen. Met flink wat vet er in zou je probleemloos de winter moeten kunnen doorkomen.

Het llont volgens mij ook niet om veel geld uitgeven aan dure roestbestendige kettingen maar gewoon regelmatig de ketting vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 28-04-2022 15:50 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Die heb ik ook op mijn lijstje staan! De 8 versnelling naaf is eigenlijk voldoende met de huidige crank/cassete combo. Ik denk dat de 11 versnelling pas tot zijn recht komt, zodra je de vertanding verhoudingen aanpast.

Net even gekeken, de crankset lijkt voor zowel CDN als CDX met 46T te starten:
https://www.gatescarbondr...ranksets?product_line=CDX
https://www.gatescarbondr...ranksets?product_line=CDN

Aan de achterkant kun je wellicht wat meer:
https://www.gatescarbondr...prockets?product_line=CDX

Echter kan ik niet goed achterhalen wat voor type mount deze fiets gebruikt.
Je kunt met jouw huidige fiets eens proberen de laagste versnellingen niet te gebruiken, dan kun je bepalen of een fiets met riem/naaf zou kunnen werken. Ik ben bang dat een fiets met een ketting qua bereik van de versnellingen de beste optie blijft. Verklaart misschien ook waarom iedereen met een derailleur fietst.
Toevallig heb ik dit zojuist even geprobeerd met 22 / 18 (32", tov 30" wat de belt drive fiets kan) en het is te doen. Dit is op zomerbanden, in de winter (met spikes) zal het wellicht anders zijn. Daarentegen zal een belt drive wel minder weerstand hebben dan een vieze derailleur :).

[ Voor 42% gewijzigd door evanraalte op 28-04-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 09:30
Houdt er rekening mee dat je bij het nemen van een grotere sprocket je ook weer een nieuwe riem a 100 euro moet hebben. Zou beter zijn een dealer van dergelijke fietsen te zoeken en een dealtje hier op te maken.

Eigenlijk zou ik in jouw geval toch echt die investering in iets beters doen. Is het waard! Er zijn genoeg merken zoals Avaghon, Contoura, Gudereit, Intec die mooie dingen maken voor 3000 tot 4000 euro.

Voor meer bereik zeker ook eens naar Pinion opties kijken :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
@Makkelijk Ik denk dat je gelijk hebt, waarschijnljk compenseert de langere levensduur de aanschaf (en het is ook gewoon leuk om iets moois te hebben af en toe :) ). Dank dat je een aantal merken noemt, ik vind het vrij lastig om de meer "premium" merken te vinden, waarschijnlijk omdat ze een veel lagere afzet hebben, en daardoor niet bij online winkels staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 10:20
evanraalte schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:08:
@pagani Elektrische ondersteuning is een optie, maar op het moment wil ik liever helemaal zelf trappen :D. De prijs van een elektrische fiets gaat ook al snel richting de 3k, en dan zou ik beter voor een fiets met een Rohloff E14 kunnen gaan.

Ik ben niet bekent met sprays, maar ik gebruik wel seizoensgebonden olie om alles te smeren. Of doel je op sprays om het frame te beschermen?
De door jouw aangehaalde Rohloff E14 is de variant van een Rohloff naaf geschikt voor elektrische fietsen. Daar zijn normaal gesproken de prijskaartjes nog wat hoger van.

Zelf rij ik al 10 jaar op een Stevens Sovereing met Rohloff naaf. Na zo'n 60000 km functioneerd deze nog steeds perfect. Het is een hele klap geld maar je koopt er wel iets duurzaams voor terug wat op de lange termijn goedkoper is en minder ergernis geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:35

DaWaN

'r you wicked ??

Johnny schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:41:
[...]
Probleem met de riemaandrijving is dat je minder keuze hebt in tandwielen. Ik zou voor dit scenario een ketting met een volledige chainguard (kettingkast) overwegen.

Het loont volgens mij ook niet om veel geld uitgeven aan dure roestbestendige kettingen maar gewoon regelmatig de ketting vervangen.
Mijn vorige fiets was een Gazelle Chamonix Lite waar ik na iedere winter de ketting verving.
Kosten zijn het niet; zo'n nieuwe ketting is minder dan 10 euro.
Uiteindelijk ruim 50.000km op die fiets gefietst met de originele tandwielen, toen scheurde de velg en vond ik het mooi geweest.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Makkelijk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:32:
Houdt er rekening mee dat je bij het nemen van een grotere sprocket je ook weer een nieuwe riem a 100 euro moet hebben. Zou beter zijn een dealer van dergelijke fietsen te zoeken en een dealtje hier op te maken.

Eigenlijk zou ik in jouw geval toch echt die investering in iets beters doen. Is het waard! Er zijn genoeg merken zoals Avaghon, Contoura, Gudereit, Intec die mooie dingen maken voor 3000 tot 4000 euro.

Voor meer bereik zeker ook eens naar Pinion opties kijken :)
Helaas gaan een hoop van die merken ruimschoots over de 4k euro. Een fiets waar mijn oog op viel was de Bøtcher Dakkar: https://boettcher.velocom.de/boettcher/b_main.jsf?cid=883

Volgens mij checkt ie alle boxen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:32
Het voordeel van de rohloff fietsen is dat ze vaak gemaakt zijn voor longevity, dus 2e hands ook een goede keus. Kijk eens naar Santos of Idworx fietsen op de 2e hands sites. voor <3K moet je daar fietsen kunnen vinden waar je de wereld mee rond kunt voordat ze groot onderhoud nodig hebben. (Heb zelf een Idworx All Rohler met rohloff en riem)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:42
evanraalte schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:33:
Mijn fiets is ondertussen bijna aan zijn eind, en ik zoek naar een goede vervanger. Eigenlijk vind ik het maar stom dat iedereen in mijn omgeving met een derailleur fietst, gezien de winterse omstandigheden. .
Een derailleur heeft wel twee grote voordelen:

1. Elke overbrenging heeft evenveel weerstand, terwijl bij naafversnellingen er vaak maar enkele 'direct drive' versnellingen zijn die efficient trappen. De Shimano Nexus 7-speed is hierom berucht maar ik heb een fiets met de duurdere Alfine 8 en die heeft ook duidelijk 'vage' posities die sponziger aanvoelen.

2. Vervangen van ketting en cassette is goedkoop én je kan het makkelijk zelf doen. Voor het prijsverschil met een Rohloff naaf kan je heel wat jaren onderdelen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evanraalte
Cereal schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:19:
Het voordeel van de rohloff fietsen is dat ze vaak gemaakt zijn voor longevity, dus 2e hands ook een goede keus. Kijk eens naar Santos of Idworx fietsen op de 2e hands sites. voor <3K moet je daar fietsen kunnen vinden waar je de wereld mee rond kunt voordat ze groot onderhoud nodig hebben. (Heb zelf een Idworx All Rohler met rohloff en riem)
Goede tip! Ga ik doen! Nu moet ik wel zeggen dat de Noorse marktplaats niet zo groot is als we dat in Nederland gewend zijn, daarnaast heb ik geen auto, dus moet ik een vrij kleine straal zetten.

Tevens merk ik dat er niet zo veel importeurs zijn van premium fietsen hier, dus wellicht moet ik er een aanschaffen als ik weer in NL ben voor een bezoekje ;).

Iedereen in elk geval heel erg bedankt voor het commentaar! Ik zal een berichtje doen als ik een keuze gemaakt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

evanraalte schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:14:
[...]

Goede tip! Ga ik doen! Nu moet ik wel zeggen dat de Noorse marktplaats niet zo groot is als we dat in Nederland gewend zijn, daarnaast heb ik geen auto, dus moet ik een vrij kleine straal zetten.

Tevens merk ik dat er niet zo veel importeurs zijn van premium fietsen hier, dus wellicht moet ik er een aanschaffen als ik weer in NL ben voor een bezoekje ;).

Iedereen in elk geval heel erg bedankt voor het commentaar! Ik zal een berichtje doen als ik een keuze gemaakt heb :)
Die Cubes geven je wel een hoop waar voor je geld!

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerguy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-08 17:48
Ik had pas een Hongaars fietsenmerk gevonden genaamd Booda Bike, die hebben een fiets met een Rohloff naaf en CDX voor 2890,- euro. de goedkoopste die ik ben tegen gekomen, misschien alleen nog wat spatborden erop monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 14-08 09:30
Gudereit SX-R 4.0 EVO -> 2849, Müsing misschien nog wel goedkoper
Contoura AL-12 -> Pinion voor 3300
Drössiger maakt prima fietsen, weet niet wat die nu hebben

[ Voor 55% gewijzigd door Makkelijk op 29-04-2022 11:17 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Oh het kan dus zeker wel wat goedkoper. Met name de SX-R 4.0 evo klinkt als precies wat ik zoek. 3k is te doen voor een fiets die lang mee kan. Het grootste nadeel blijft dat ik de import zelf zal moeten regelen. Wellicht stuur ik ze even een berichtje, niet geschoten is altijd mis :).
Pagina: 1