Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lick
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-11 18:29
Ik wil zonnepanelen laten installeren op een dak dat heel licht helt naar het noorden. Om de invalshoek te verbeteren worden de panelen op zoiets als ValkPro+ gemonteerd. Het dak is 50x20 m groot met rondom een opstaande dakrand. Aan de zuidkant van het dak steekt de dakrand ongeveer 25cm uit. Aan de noordkant zal het ongeveer 50 cm zijn. Over 20m dak is het verval dus 25cm.

Ik vraag me af of die dakrand zoveel invloed uitoefent op de opbrengst dat ik de panelen op een hoger montagesysteem moet laten plaatsen.

Qua installatie denk ik aan:
96 DMEGC 370WP full black zonnepanelen
6 ValkPro+ 8x2 montagesets
Solaredge SE30K omvormer
48 Solaredge P850 optimizers

Beste antwoord (via Lick op 28-04-2022 12:45)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat voor paneelhoek denk je aan dan? met ~15 graden heb je toch al beperkt opbrengst als de zon gelijk staat aan de horizon (zeker als je ze op zuid richt) lage zon (winter, ochtend en avond hebben baat bij een hoge helingshoek) jaaropbrengst heeft doorgaans baat bij relatief platte panelen. plat dak is dus eigenlijk altijd op jaaropbrengst gericht (piekvermogen en zomer stand van de zon). ik zou mij niet teveel zorgen maken over die dakrandjes.

Alle reacties

• twain4me
  • Nu online

twain4me

met 20x 50 (1000m2) kan je die 1.8m2 x96 ~170 m2 panelen toch plaatsen waar je wil? dan heb je helemaal geen last van de dakrand

• Lick
Tja, ik was er onzeker over omdat de directe instraling net iets korter per dag is, zeker in de maanden dat de zon laag staat. Hoe verder ik ze van de zuidelijke dakrand plaats, des te lager komen ze ook weer te liggen omdat het dak afloopt naar het noorden.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Nu online

twain4me

wat voor paneelhoek denk je aan dan? met ~15 graden heb je toch al beperkt opbrengst als de zon gelijk staat aan de horizon (zeker als je ze op zuid richt) lage zon (winter, ochtend en avond hebben baat bij een hoge helingshoek) jaaropbrengst heeft doorgaans baat bij relatief platte panelen. plat dak is dus eigenlijk altijd op jaaropbrengst gericht (piekvermogen en zomer stand van de zon). ik zou mij niet teveel zorgen maken over die dakrandjes.

• Lick
Dank je!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zou je wel voor optimizers gaan op zo'n dak zonder schaduw? Heb je een foto en klopt je afmeting wel? (20 x 50 m)

[ Voor 31% gewijzigd door Navi op 28-04-2022 12:52 ]

• Lick
De voornaamste reden dat ik optimizers in de opstelling heb, is omdat ze in 1 van de offertes staan die ik heb gekregen. Schaduwval door bomen is er niet. De invloed van schaduwval door bewolking acht ik eigenlijk nihil, dus dan zou over blijven dat er schaduwval is vanwege de dakrand (?) of uitval van het systeem doordat een paneel kapot gaat.

Ik ben er zelf ook niet zeker van dat optimizers nodig zijn. Ze voegen ongeveer 3000,- excl. BTW toe aan de prijs.

Ik heb helaas geen foto bij de hand. De afmetingen kloppen.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ik zou dan lekker normale string omvormers nemen en extra panelen kopen voor die 3k

• Lick
Daar neig ik inderdaad ook naar.
Pagina: 1