Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-05 23:43
Mijn vraag
Ik heb een kantoor gehuurd, maar daar alleen koperdraad-internet (dus max 73 gb down 13 up oid)
Kan ik een sim only abo koppelen aan een avm fritzbox 6850 5G en gaat dat werken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
2 PC's via Lan aangesloten
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nog niets, krijg volgende week de sleutel ;-)

Beste antwoord (via HvdBent op 29-04-2022 22:59)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:02
Als er 73Mb down mogelijk is, dan bestaat er best een kleine kans dat de snelheid nog iets hoger kan liggen, ook qua upload

Wat zegt een website als breedbandwinkel.nl? Daar kun je een grove schatting van de afstand zien. Tot een kleine 500 meter zou je best nog een flinke snelheid moeten kunnen krijgen.

En dat koper ruk is is echt puur afhankelijk van de locatie. Hier deed koper het met VVDSL (wat die verbinding bij jou ook zal zijn) het echt niet slechter dan glasvezel, latency zat zo rond de 8ms en dat is echt niet slecht en zeker lager dan op 4G en 5G. Daarnaast is die snelheid ruim voldoende voor remote werken of een videocall.

Ik zou dus lekker die koperlijn pakken, desnoods met een goedkope DSL provider als Budget of youfone. Is gewoon KPN netwerk met een ander stickertje maar kost dan niet heel veel. En mocht je dan een keer even willen knallen met uploaden, dan zet je dan even een 4G hotspot in.

Je kan eventueel bij KPN een maandcontract afsluiten om te testen hoe de stabiliteit en snelheid is van die verbinding. Is het goed, zeg je KPN weer op en neem je een goedkopere provider via hetzelfde KPN netwerk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tuurlijk, werkt prima, maar wat wil je doen dat 73Mb down en 13 up niet voldoende is?

Dit is veel te weinig informatie.

Wat wil je doen, wat is je budget, wat is de locatie. etc. Onbeperkt zakelijk 5G, dan kan je voor dat geld ook wel glasvezel aan laten leggen. Dat verdien je wel weer terug.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-04-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Ik gebruik het om remote te werken bij mijn opdrachtgevers, ik heb geprobeerd te zien wat ons datagebruik thuis nu is (waar ik nu werk).
Mijn ervaring met koper internet is al even geleden (zit al jaren op glasvezel) en ik heb altijd gedoe gehad met packet loss en beroerde verbindingen (als fanatieke gamer destijds, nu ben ik niet zo actief meer)
Mijn wensen/eisen (wellicht eerst maar even aanzien hoe het werkt daar)
Een snelle verbinding zowel up als down, ik werk met Geodata..
Een betrouwbare verbinding (geen storingen)
Een veilige verbinding (spreekt voor zich, maar ik zit in een kantoor waar meer mensen over hetzelfde koper gaan)
Liever wil ik geen zakelijk 5g gebruiken, want dat is inderdaad reteduur. Volgens mij kom ik niet over de datalimiet van een fair use prive abo....
Mijn grootste vrees zit hem in de uploadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:28
Voor een citrix verbinding en videoconference is dat toch genoeg bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
geen idee, ik hoop het maar. Wil ook nog wel eens lokaal werken met GIS en data.... Maar kan altijd thuiswerken als het te veel vraagt (al heb ik daarvoor geen kantoor natuurlijk)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:02
Als er 73Mb down mogelijk is, dan bestaat er best een kleine kans dat de snelheid nog iets hoger kan liggen, ook qua upload

Wat zegt een website als breedbandwinkel.nl? Daar kun je een grove schatting van de afstand zien. Tot een kleine 500 meter zou je best nog een flinke snelheid moeten kunnen krijgen.

En dat koper ruk is is echt puur afhankelijk van de locatie. Hier deed koper het met VVDSL (wat die verbinding bij jou ook zal zijn) het echt niet slechter dan glasvezel, latency zat zo rond de 8ms en dat is echt niet slecht en zeker lager dan op 4G en 5G. Daarnaast is die snelheid ruim voldoende voor remote werken of een videocall.

Ik zou dus lekker die koperlijn pakken, desnoods met een goedkope DSL provider als Budget of youfone. Is gewoon KPN netwerk met een ander stickertje maar kost dan niet heel veel. En mocht je dan een keer even willen knallen met uploaden, dan zet je dan even een 4G hotspot in.

Je kan eventueel bij KPN een maandcontract afsluiten om te testen hoe de stabiliteit en snelheid is van die verbinding. Is het goed, zeg je KPN weer op en neem je een goedkopere provider via hetzelfde KPN netwerk.
Pagina: 1