Elon Musk-trolls doxen Twitter-medewerkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 19:09
nieuws: 'Elon Musk-trolls doxen Twitter-medewerkers'

Waarschijnlijk ligt het aan het vroege tijdstip dat ik dit stuk probeerde te lezen en het niet tot mij doordrong wat er geschreven was. Of misschien de slechte opbouw van zinnen als oorzaak aan te wijzen?

Ik begin met de openingszin.

"Trolls die gelinkt zijn aan Tesla- en SpaceX-voorman Elon Musk zetten volgens Platformer ongevraagd privégegevens van Twitter-medewerkers"

Wat of waar "zetten" die Trolls? Hun voetafdruk in de sneeuw? Wat plaatwerk in een zetbank?

Een volgende zin

"Musk heeft in tweets deze week ook al kritiek geuit op onder meerdere topmensen van Twitter"

Een voor mij begrijpelijke zin.

"Musk heeft in tweets deze week ook al kritiek geuit op meerdere topmensen van Twitter"
of
"Musk heeft in tweets deze week ook al kritiek geuit op ondermeer topmensen van Twitter"

Het woord Doxing en de vervoeging Doxen. Wat een afschuwelijk woord.

Misschien wat Vlamingen in de redactie opnemen. Deze van het nederlands als basistaal gebruik makende bevolkingsgroep in België verstaat de kunst om "vreemde" woorden om te zetten naar het nederlands.

Magnetron -> Microwave -> Golfoven is als voorbeeld een door mij zeer gewaardeerd woord. :)

Dat is "zeker en vast"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-men
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 12:11
@arnoudwokke "Trolls die gelinkt zijn aan Tesla- en SpaceX-voorman Elon Musk zetten volgens Platformer ongevraagd privégegevens van Twitter-medewerkers"

Om wat voor ''link" gaat het hier ? Dat wordt me niet duidelijk uit het artikel.

Ik lees het nu alsof Musk een trollenleger opdracht heeft gegeven privégegevens van Twitter-medewerkers te publiceren. Ik mag toch hopen dat een (aanstaande) baas beter met zijn personeel omgaat.

[ Voor 1% gewijzigd door T-men op 28-04-2022 09:41 . Reden: Typo (wordt is met dt) + taggen @arnoudwokke ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Handig om de auteur even te taggen: @arnoudwokke

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
@yalerta dank voor je opmerkingen :) De zinnen zijn nu als het goed is beter leesbaar
Het woord Doxing en de vervoeging Doxen. Wat een afschuwelijk woord.
Het lijkt erop dat het als 'doxing' in de wet gaat belanden. Ik zie het voor nu in elk geval als meest gangbare term voor dit fenomeen :)

edit: @T-men
Om wat voor ''link" gaat het hier ? Dat wordt me niet duidelijk uit het artikel.
Zij ondernemen onder meer actie naar aanleiding van replies op tweets van Musk, dat staat ook in het artikel :)

[ Voor 21% gewijzigd door arnoudwokke op 28-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

arnoudwokke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:56:
@yalerta dank voor je opmerkingen :) De zinnen zijn nu als het goed is beter leesbaar

[...]

Het lijkt erop dat het als 'doxing' in de wet gaat belanden. Ik zie het voor nu in elk geval als meest gangbare term voor dit fenomeen :)
In elk geval ben je niet de enige die soms brakke zinnen produceert :>
Minister Grapperhaus (JenV) informeert de Tweede Kamer over het conceptwetsvoorstel voor de strafbaarstelling van van identificerende persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden (‘doxing’).
Daar mist ook iets (tussen die 2x van) :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
In elk geval ben je niet de enige die soms brakke zinnen produceert :>
Haha, wie veel schrijft, doet ook veel fout ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lalilaloe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 21:27
@arnoudwokke Zelf viel me op dat het artikel verder niet ingaat op wie de groep trolls zijn.

Wanneer is een twitter account een Musk troll? Kortom wat is de definitie en op welke manier zijn trolls gelinkt, dat wordt niet duidelijk in het artikel maar wel zo benoemd in titel en intro.

Als je de tekst snel scant lijkt het zelfs dat Elon Musk toestaat dat dit gebeurd. Suggestie om de woorden 'overeenstemming voor' weg te laten.
De doxing door trolls volgt na overeenstemming voor de overname van Twitter door Musk eerder deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Als je de tekst snel scant lijkt het zelfs dat Elon Musk toestaat dat dit gebeurd. Suggestie om de woorden 'overeenstemming voor' weg te laten.
Hmmz, ik snap de suggestie, maar de overname is simpelweg nog niet rond, er is alleen overeenstemming. Ik ga even kijken hoe ik dat taalkundig uti elkaar kan trekken zodat er geen verwarring kan ontstaan.

Musk zal hiervan weten, maar ik kan me niet voorstellen dat hij het goedkeurt, dat zou heel raar zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 18:57
arnoudwokke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:56:

[...]

Zij ondernemen onder meer actie naar aanleiding van replies op tweets van Musk, dat staat ook in het artikel :)
Is het dan juist om in de titel 'Elon Musk-trolls' te gebruiken? Het zijn gekkies die fan zijn van Elon Musk, maar ze zijn geen eigendom van hem en werken niet in opdracht van hem.

Ik snap dat dit gekoppeld aan organisaties logischer is (Ajax-hooligans ofzo), maar nu is het gekoppeld aan een persoon, dat lijkt me niet terecht/juist.

Is een aanpassing naar: Trollende fans van Elon Musk ... niet beter?

Edit: Ah, ik zie je reactie nu net boven die van mij komen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Smobbo op 28-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Pussycat_
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 05:37
Muak-trolls vind ik nogal speculatie. Heeft Musk ze gestuurd? Of opgehitst? Of zijn het doorgeslagen fans? Of iets heel anders?

Zeg gewoon dat mensen die Twitter verlaten hebben gedoxt werden door onbekende personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Is het dan juist om in de titel 'Elon Musk-trolls' te gebruiken? Het zijn gekkies die fan zijn van Elon Musk, maar ze zijn geen eigendom van hem en werken niet in opdracht van hem.

Ik snap dat dit gekoppeld aan organisaties logischer is (Ajax-hooligans ofzo), maar nu is het gekoppeld aan een persoon, dat lijkt me niet terecht/juist.

Is een aanpassing naar: Trollende fans van Elon Musk ... niet beter?
Ik zie dit inderdaad taalkundig hetzelfde als Ajax-hooligans. Hitst Ajax ze op? Stuurt Ajax ze? Nee, maar Ajax is wel de verbindende factor in hun daden.

Laat ik het op mezelf betrekken. Stel je voor dat luisteraars van de Tweakers Podcast besluiten om elke keer als ik aan het woord kom een autoruit waar ze langslopen in te slaan (zullen ze nooit doen, maar dit is als voorbeeld), dan zullen die ook iets als 'Wokke-vandalen' omschreven worden, ondanks dat mijn enige relatie tot hen is dat ze luisteraars van de podcast zijn en ik ze verder niet stuur of ophits.

Ik weet ook niet of ze fans zijn, of volgers of iets anders wat het beter omschrijft. Het zijn in elk geval trolls en ze verhouden zich tot Elon Musk persoonlijk. Het simpelweg op trolls of kwaadwillenden houden minimaliseert de rol van Musk (@_Pussycat_ in hun acties en dat klopt ook niet. Ik snap de bedenkingen tegen deze bewoording, maar ik denk als je de vergelijking trekt naar hooligans, dat je ziet dat het wel klopt en een goede omschrijving is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Twitter heeft zich net als andere Big Tech bedrijven zich niet bezig gehouden gelijke kansen voor iedereen. Dat is niet goed gevallen waardoor velen zich hebben afgekeerd, en eigen platformen zijn gaan ontwikkelen of die zelfs al actief hebben.

Nu Musk Twitter overneemt is er veel weerstand van diegenen die het best lekker voore elkaar hadden met 'hun' Twitter.

Zij en hun gelijksgezinden willen dan Twitter ook niet zonder slag of stoot opgeven en het aangehaalde artikel lees ik dan ook als een poging om Musk te besmeuren en in kwaad daglicht te zetten.
Pagina: 1