Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tintin116
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-11-2023
Beste Tweakers,

Eind juli worden er 14 zonnepanelen geplaatst of 3 plekken
(zie foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AA9M2mgtuxADnL9MRY5tv__S6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a593NNGZYAZEgZOKXnXs6XS1.png?f=user_large

Tuin ligt op het Westen

8 stuks op een platdak ( overkapping)
3 stuks op een platdak ( aanbouw woning)
3 stuks schuindak onder dakkapel ( wil ze niet op het dakkapel)

14 x ja Solar
14 x Enphase IQ7+

1 of 2 kabels van meterkast naar achterkant huis trekken?

...

Beste antwoord (via tintin116 op 28-04-2022 12:23)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De maximumcapaciteit van de verdeelbklokjes in de meterkast is inderdaad op papier een risico, in deze praktijk zal dat wel meevallen.
De grotere risico zit erin als er nog een installatie uit 1970 ofzo zit waar gewoon "bij geknutseld" gaat worden. Je weet wel, meer kabels onder een automaat klemmen, en doorlussen enzo...

Een ander punt waar je op moet letten is de maximumstroom van het Q-Relay, maar die kan 16 IQ7+ omvormers hebben. Anders moet je er daar ook twee van hebben.
Als deze vraag bedoeld was als, "hoeveel kabels gaan er weg van de meterkast?", dan is het antwoord van mij 2.
1 naar boven, en 1 naar de tuin.
Als deze vraag bedoeld was als, "hoeveel kabels gaan er naar de overkapping in de tuin?", dan is het antwoord van mij 1.

Ongeacht aantal inkomende fases

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ik ga er vanuit dat je in totaal wel twee kabels hebt, naar je overkapping en je pannendak/uitbouw. Maar niet twee naar je overkapping.

Het is een enphase systeem, het maakt niet echt uit zolang je niet meer dan 8 tot 10 omvormers per kabel hebt.
Dat heb je niet, je hebt 8xIQ7+, (dus 8x1.26A) en zolang je 2x4 panelen naar een lasdoos brengt komt het goed met het spanningsverlies.

Anders is de meerprijs voor 4mm2 kabel altijd nog minder dan twee kabels volgens mij.

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 28-04-2022 09:25 . Reden: opheldering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let er dan wel op dat e over de 16A kunt gaan, dan zal je 20A automaat moeten plaatsen. En voor die stromen zou ik zeker voor 4qmm gaan.

Maar, met 20A kom je nu ook op een 3x25A in de problemen qua maximale stroom in de meterkast. Daar moet je dus ook maatregelen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Septillion Je kunt prima twee groepen gebruiken bij enphase, bijvoorbeeld de kabel van de overkapping en de kabel van het huis zelf allebei een 16A automaat geven.

Het totale aansluitvermogen is hier 17 Ampere, en waarschijnlijk niet eens tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jeroen3 Dat er mogelijk geen 17A loopt is voor de beveiliging niet relevant. De omvormers geven hier geen garantie voor, een automaat wel. Als je denk altijd onder de 16A te blijven zou je het kunnen afzekeren op 16A. Dan zit je bij een 3x25 "in de marge". Of als je 3x25A hebt zou je ook twee kabels kunnen trekken (of een 3-fase kabel) en die verdelen over twee fases. Dan zou je zelfs weg komen met 10A per fase. Advies van Enphase is 13 op een 20A eindgroep. Dat zijn er 10(-11) op 16A.

Maar, bij een 1x40A aansluiting zit je in de meeste gevallen gelijk "in de problemen". Want de meeste kasten zijn gebouwd op 40A, niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 28-04-2022 09:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
De maximumcapaciteit van de verdeelbklokjes in de meterkast is inderdaad op papier een risico, in deze praktijk zal dat wel meevallen.
De grotere risico zit erin als er nog een installatie uit 1970 ofzo zit waar gewoon "bij geknutseld" gaat worden. Je weet wel, meer kabels onder een automaat klemmen, en doorlussen enzo...

Een ander punt waar je op moet letten is de maximumstroom van het Q-Relay, maar die kan 16 IQ7+ omvormers hebben. Anders moet je er daar ook twee van hebben.
Als deze vraag bedoeld was als, "hoeveel kabels gaan er weg van de meterkast?", dan is het antwoord van mij 2.
1 naar boven, en 1 naar de tuin.
Als deze vraag bedoeld was als, "hoeveel kabels gaan er naar de overkapping in de tuin?", dan is het antwoord van mij 1.

Ongeacht aantal inkomende fases
Pagina: 1