Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 11:41
Goedemorgen allen,

Ik probeer mijn Lenovo T480 te verbinden met mijn 2 Acer ED273UAbmiipx 27" schermen middels (liefst 1) USB-C stekker, en dan beide beeldschermen (zonder het laptopscherm) te gebruiken op 2560*1440.

In eerste instantie probeerde ik dit middels een goedkoop USB-C dock, wat niet werkte. Na wat speurwerk online begreep ik dat het probleem te zoeken was in de Displayport versie (1.2 ipv 1.4), wat op te lossen zou zijn middels een Thunderbolt 3 dock.
Ik kocht een Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2 uit de V&A alhier, maar ook deze weigert om beide schermen tegelijk op 2560*1440 weer te geven. Vreemd, want volgens de specs van zowel laptop als dock (ook middels DP 1.2) zou het moeten kunnen.

OS: Windows 10 Pro. OS is volledig geupdate evenals de BIOS & dock firmware.

Kunnen jullie me verder helpen? O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor type kabels gebruik je van dock naar scherm? Welke tekst staat er op de mantel gedrukt?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Heb je wel de 2 verschillende groepen op het dock gebruikt?
Er zijn namelijk 2 sets van elk 1 DP en 1 HDMI. Je kunt van iedere set maar 1 aansluiting gebruiken.

Als het dat niet is…

De Thunderbolt 3-standaard heeft 2 verschillende mogelijkheden qua aantal pci-e-kanalen. Vandaar ook de “up-to” 40 Gbit/s.

De hoogste snelheid is alleen te halen met 4 pci-express kanalen. Er mag echter ook gebruik gemaakt worden van 2 pci-express kanalen. Dat hebben zowel Apple als Lenovo gedaan voor een aantal van hun modellen.

Reden daarvoor is meestal kosten, een chip voor 2 kanalen is goedkoper en het gebruiken van 1 controller voor 2 poorten ook.

Gelukkig zijn er bij Thunderbolt 4 per definitie altijd 4 lanes beschikbaar. Daar speelt dit issue dus niet.

Bij die beperking komt ook de beperking dat er dan maar 1 Displayport-kanaal is (in plaats van 2 bij 4 pci-express kanalen.)
Omdat docks meestal uitgaan van de volledige standaard, worden de Displayport kanalen gewoon doorgelinkt naar de uitgangen op de dock. En dan heeft een van de uitgangen (of een groep uitgangen in het geval met de genoemde dock, daar zitten de Displayport en de daaronder liggende HDMI-poort aan elkaar en kunnen dus niet samen gebruikt worden) dus geen signaal.
Dit speelt dus ook bij de T480.

Daarom kan deze via de standaard Thunderbolt-docks maar 1 monitor aansturen.

Zoiets zou wel moeten werken:
https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Dat is geen Thunderbolt, maar USB-C naar dual HDMI. Daar wordt dan gebruik gemaakt van het Alternate Mode-systeem van USB-C door Displayport uit te sturen. Dit enkele signaal bevat dan de beide signalen die door de adapter weer uit elkaar gehaald worden.
Deze truck werkt ook op de Displayport-signaal dat door Thunderbolt verstuurd wordt, dus daarom zou dit moeten werken (en doet het volgens de link).

Zie voor onderbouwing ook deze:
https://forums.lenovo.com...I-A-nightmare/m-p/4618664

Displayport 1.2 is overigens voldoende voor 2 1440p-monitoren op 60Hz/75Hz:
Wikipedia: DisplayPort

Echter, als een USB-C-poort zowel video als data moet versturen, dan wordt de bandbreedte gedeeld. Het kan dan zijn dat de poort niet meer voldoende bandbreedte heeft om zowel een volledig Displayport-signaal als een datadiefstal te sturen. Dat is waar je tegenaan loopt als je naar een dock kijkt. Je laptop kan maximaal Displayport 1.2 uitsturen en als daarvan de totale bandbreedte niet gehaald wordt, dan kun je dus die 2 monitoren niet aansturen. De oplossing is dan:
1) Displayport 1.4 uitsturen (waarbij ook een verminderde bandbreedte beschikbaar is, maar wel genoeg om 2 1440p-monitoren aan te sturen), of
2) de volledige USB-C-poort voor het video-signaal te gebruiken
3) een dock te zoeken die dit wel kan (heel lastig op te zoeken, maar ze schijnen er wel te zijn. Waarschijnlijk wordt de USB-data dan in het videosignaal gecodeerd en er door de dock weer uitgevist)
4) een dock te nemen met een Displaylink-chipset. Dan gaat alle data als USB-data en wordt het videosignaal er door de dock er weer uitgevist. Op zich prima voor alles behalve games. Een Dell D6000 staat regelmatig op V&A en die kan zelfs 2 4K-monitoren aan.
(5. Je kunt natuurlijk verder zoeken naar een Thunderbolt-dock dat wel werkt, maar ik denk dat als ze er zijn ze ook heel moeilijk te vinden zijn. Een losse video-adapter bij 2) of 4) is veel simpeler en goedkoper.)

Succes!

Voor er iemand inhoudelijk commentaar levert dat de uitleg niet 100% klopt: het is nog een beetje in Jip en Janneke uitgelegd, technisch ligt het nog wat gecompliceerder.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 28-04-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
PD2JK schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:36:
Wat voor type kabels gebruik je van dock naar scherm? Welke tekst staat er op de mantel gedrukt?
HDMI. Sommigen met en sommigen zonder ethernet, zou dat iets uit maken?
High speed staat erop, verder niks.
White Feather schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:31:
Heb je wel de 2 verschillende groepen op het dock gebruikt?
Er zijn namelijk 2 sets van elk 1 DP en 1 HDMI. Je kunt van iedere set maar 1 aansluiting gebruiken.
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Dat had ik even moeten vermelden inderdaad, ik heb beide beeldschermen aangesloten middels HDMI en dus inderdaad op de 2 groepen.
White Feather schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:31:
Omdat docks meestal uitgaan van de volledige standaard, worden de Displayport kanalen gewoon doorgelinkt naar de uitgangen op de dock. En dan heeft een van de uitgangen (...) dus geen signaal.
Dit speelt dus ook bij de T480.
Het 2e beeldscherm krijgt wel signaal, maar de resolutie wordt gereduceerd naar 1280*768.
Het lijkt dus meer een "bandbreedte probleem" dan dat het 2e kanaal geen signaal krijgt.
Dit is wel van toepassing als ik 1 HDMI kabel van het dock verplaats naar de laptop. Blijkbaar deelt de USB-C poort met PD het beeldschermkanaal met de HDMI poort.

Een oplossing zou kunnen zijn om de eerdergenoemde USB-C dual HDMI adapter van Amazon te bestellen en te gebruiken in de voorste USB-C poort voor beeld, en dan de Lenovo Dock alleen te gebruiken voor PD en als USB-C HUB.

Wat het verhaal lastiger maakt in deze keuzes, is dat ik nog een laptop heb die ik veel gebruik (Elitebook 830 G5) van de baas, die maar 1 USB-C poort heeft. Deze werkt overigens feilloos i.c.m. het Lenovo dock.

Dus de vraag is: wat is een oplossing waarbij ik zo min mogelijk stekkers moet wisselen als ik van laptop wissel? Ik denk dat op de T480 het niet mogelijk is om de display-functie van het Lenovo dock uit te schakelen, of wel? Dan kan ik namelijk op de Elitebook alleen de Dock aansluiten, en op de T480 de USB-C->HDMI van Amazon erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Kun je bij hardware in Windows niet gewoon de displays uitschakelen van het dock? Dan heb je kans dat hij de displays via de adapter gelijk ziet en het gelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37
tinus89 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 04:08:
OS: Windows 10 Pro. OS is volledig geupdate evenals de BIOS & dock firmware.
Firmware en software van de Thunderbolt controller ook bijgewerkt?

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/solutions/ht508988

En je gebruikt een originele/goede Thunderbolt3 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
White Feather schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:12:
Kun je bij hardware in Windows niet gewoon de displays uitschakelen van het dock? Dan heb je kans dat hij de displays via de adapter gelijk ziet en het gelijk werkt.
Nee, dan blijven ze gewoon werken helaas.
Nielson schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:26:
[...]
Firmware en software van de Thunderbolt controller ook bijgewerkt?

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/solutions/ht508988

En je gebruikt een originele/goede Thunderbolt3 kabel?
Kabel is origineel inderdaad, en nieuw (evenals het dock).
Ik heb zojuist wel de firmware van de controller geupdate (had ik nog niet gedaan), maar dat maakt helaas geen verschil...
Pagina: 1