Wat is dit voor weerstand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik heb een gitaar pedaal gekregen. Een ibanez AD9. Deze werkt niet meer, bij openhalen lijkt een weerstand doorgebrand. Ik weet alleen niet wat dit is, iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwxR8mWUD4NFePbh3bt1lDef3-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TplLVpd3uFkJg4fKPQlLRPm4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Dat is denk ik eerder een diode.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:38
Dat lijkt me een zener diode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
U gaat door voor de koelkast; dit is inderdaad een zener diode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En hij ziet er niet doorgebrand uit. Je multimeter zal maar 1 kant op een weerstand / continuïteitstest kunnen doen.

Aka: probeer andersom te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 27-04-2022 22:20 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Het vermoedelijke schema staat hier, dus ff dat onderdeel opzoeken en dan weet je zeker wat het voor een type diode is:
https://experimentalistsa...Samplers/Ibanez%20AD9.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
_eLMo_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:20:
En hij ziet er niet doorgebrand uit. Je multimeter zal maar 1 kant op een weerstand / continuïteitstest kunnen doen.

Aka: probeer andersom te testen.
Helaas is dit niet de mijne maar een referentie foto.

Dit is mijne helaas is deze wel doorgebrand, andere manier om te achterhalen welke waardes er gebruikt zouden worden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIoafTWxqL70gLDPuXHC2P52DUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1BykbHFPbSYGzKwAPU75SaC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het lijkt me geen zenerdiode die D3 die het wrs is, in de buurt van die VR van 20k.
Maar je kunt misleid worden, ook ik.... je moet de logica toch het best behalen door de koperbanen van die diode te volgen om te checken waar die nu werkelijk mee verbonden is, mss kom je dan is het voedingsdeel terecht waar een paar diodes zitten en ook een grotere C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-zvBiPP3abymCUMkv6CZ9Sn3LE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4gq7YInXDoMp01BcW7KPopwg.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door route99 op 27-04-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:34

Illusion

(the art of)

route99 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:31:
Het lijkt me geen zenerdiode die D3 die het wrs is, in de buurt van die VR van 20k.
Maar je kunt misleid worden, ook ik.... je moet de logica toch het best behalen door de koperbanen van die diode te volgen om te checken waar die nu werkelijk mee verbonden is, mss kom je dan is het voedingsdeel terecht waar een paar diodes zitten en ook een grotere C.

[Afbeelding]
Het lijkt me zeker niet die d3

Gezien de plek naast de voedingselco, dcjack en draadjes van de 9v batterij ga ik voor d4 of d5.

@Mizojojo heb je wat betere foto’s van boven- en onderkant printplaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 27-04-2022 22:48 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Illusion Ik corrigeerde me al, zag na de foto verder te bestuderen dat mijn 1e voorstel het wrs niet zou zijn....en stelde die diodes in het voedingsgebied.... eens nader te bekijken icm het koperpatroon en de connecting onderdelen, leek me wel duidelijk, het vinden van het schema maakt dit probleem een stuk overzichtelijker.... zeker met het beter uitzoeken mbv de koperbanen/aanpalende onderdelen zou het nu voor de TS toch haast een inkopper moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 27-04-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
Illusion schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:45:
[...]

Het lijkt me zeker niet die d3

Gezien de plek naast de voedingselco, dcjack en draadjes van de 9v batterij ga ik voor d4 of d5.

@Mizojojo heb je wat betere foto’s van boven- en onderkant printplaat?
Ik heb nog snel 2 foto’s gemaakt, zal kijken of ik morgen duidelijkere kan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKUVvTwpXbqwTLvg5WY-rkTwkpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0phHhuxST1b3cyAFqDUbQgdD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKa1vk05ckMcTT545LkNr9J3h_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8H8CwP94KPcmEgyYGvMvbt5m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cacRnjA9OsWFp0XbXdomnHlSVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OYw8pOdaKaOTrXQWnUdyX1f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dat lijkt er heel sterk op dat het hier over D4 gaat van het eerder gelinkte schema.
Oftewel, een doodsimpele 1N4002 diode.
Zo te zien op de achterkant van de print zitten beide pinnen direct aangesloten op de DC input, (het is een klein beetje onduidelijk door de fluxresten op de print) en staat de diode ook parallel aan de elco ernaast, wat volgens het schema (C33) een 100uF 16V elco zou moeten zijn.

Zo te zien lijkt de diode alleen maar bedoeld als polariteitsbeveiliging voor de voedingsinput… Dat kan dan ook meteen verklaren waarom ie kapot is (en waarbij er een langere tijd een flink hogere stroom gelopen heeft, in combinatie met de slechte soldeerverbinding op de rechterpoot van de diode, te zien aan de zwartgeblakerde print) : Waarschijnlijk heeft iemand ooit een verkeerde voeding erop aangesloten, met de + en - omgewisseld… Daardoor is de boel kortgesloten door de diode, en als de verkeerde voeding voldoende krachtig was, dan fikt ie zo die diode eruit. De diode kan dan na defect een volledige kortsluiting vormen (in beide richtingen dus), waardoor de originele voeding ook niet meer werkt..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

En het goeie nieuws is dan: dat printje kan prima zonder die diode. Één kant losknippen of los solderen is genoeg. Wel opletten dat je de voeding met juiste polariteit aansluit anders ontsnapt de magic smoke ook uit veel andere componenten en dan doen ze het niet meer. Dan kan je dat ding zeker weten afschrijven.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 14:34
En het slecht nieuws is: die diode is al vervangen door iemand. Hij ziet er ongeschonden uit maar de print is wel verbrand. Aan de achterkant zie je dat er iemand aan heeft zitten solderen.
Als het apparaat nu niet werkt is de kans heel groot dat er meer kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik zou die diode echt vervangen door een minimaal net zo'n zware als erin zat, 1N4002 of betere.
Ze stoppen hem er echt niet voor niets in.... er wordt ook veel gebruikt gemaakt van universele adapters, maar daar van de kun je op de adapter snoeren door de de koppeling 180 graden andersom aan te sluiten de polariteit ook veranderen. Kijk en die beveiliging wil je op de DX9 overeind houden.
https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@EricTC Goed punt.
Heb er een detail uitsnede van gemaakt. Het is vervolgens zaak om minimaal 2 zaken goed te onderzoeken:
  • De geleidbaarheid van alle koperbanen in dat gebied onderin te checken, zeker ook de massabaan of die niet ergens onderbroken is door wat er eerder was
  • En, of wat er onder aansloten is boven meetbaar aankomt, dus zijn er slechte of geen niet geleidende verbindingen die dat we; bovenop de print hadden moeten zijn.
  • En, als die nog gebruikt wordt, is de zwarte connector nog OK.
  • Wat levert het meten van spanningen je op op als je ze op het bordje meet en klopt dat met wat je mag verwachten op het schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSGUU4tW9mhSBcZ4o3XRVcSWXIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSTIMv2xuhdlwscSll4Evvr9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwKx1FnmCsxULjQPbxRGyViaz-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRwC6nW6mkSkRMKzoAQA7vxb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 28-04-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb ook nog een kleine service manual gevonden waar printplaten en schema met de nodige checkpoints nog aangegeven staan (lijken er meer dan in het eerdere schema, de leesbaarheid is wel wat minder.
https://www.tonehome.de/a...nez_AD9_ServiceManual.pdf
Voor die AD9 betaal je in het muziekcircuit 2e hands als rap boven de 150 euro. Bij Bax hebben ze geen nieuwe meer, laatste nieuwprijs 318 euro.... bij Dijkman hebben ze heruitgebrachte versie voor 195 euro...

Het loont wel om hem te repareren mits dat de klap toen ie stuk ging mogelijk zo groot was dat er heel veel meer stuk was. Dan wordt het echt heel veel werk...

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 28-04-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 18:51
Die soldeerverbinding ziet er niet goed uit ook, grote kans dat die daardoor geblakerd is want een slechte verbinding geeft weerstand en dus warmte.
Wanneer de diode goed is als je deze aan de pootjes meet, de verbinding even schoonmaken en overnieuw vloeien is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
Na de diode opnieuw te zetten, werkt hij op batterij. Op netstroom rookt het voornamelijk 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:35
Mizojojo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:01:
Na de diode opnieuw te zetten, werkt hij op batterij. Op netstroom rookt het voornamelijk 🤣
Zit de diode wel goed om dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien de diode als een ompoolbeveiliging wordt gebruikt is inderdaad de plaatsing van de diode in de juiste richting erg belangrijk. Maar mogelijk zegt dat ook iets over het gebruik van een verkeerde adapter met een verkeerde polariteit?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Mizojojo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:01:
Na de diode opnieuw te zetten, werkt hij op batterij.
Het min randje van de diode moet dus wel een de plus vd voedingskant zitten.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuS64Fpx-uwATZDyvKVHESlbQSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4vR52cBmLI9yR2fqxbclpWB6.png?f=user_large
Op netstroom rookt het voornamelijk 🤣
Bij verkeerd monteren?
LET OP: De originele adapter heeft de MIN als centrale pin.... das meestal de plus..... daar had ik al voor gewaarschuwd, zeker als je een andere adapter neemt dat je dit wel moet checken!
route99 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:49:
Ik zou die diode echt vervangen door een minimaal net zo'n zware als erin zat, 1N4002 of betere.
Ze stoppen hem er echt niet voor niets in.... er wordt ook veel gebruikt gemaakt van universele adapters, maar daar van de kun je op de adapter snoeren door de de koppeling 180 graden andersom aan te sluiten de polariteit ook veranderen. Kijk en die beveiliging wil je op de DX9 overeind houden.

[ Voor 33% gewijzigd door route99 op 30-04-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
route99 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:16:
[...]
Het min randje van de diode moet dus wel een de plus vd voedingskant zitten.....
[Afbeelding]
[...]
Bij verkeerd monteren?
LET OP: De originele adapter heeft de MIN als centrale pin.... das meestal de plus..... daar had ik al voor gewaarschuwd, zeker als je een andere adapter neemt dat je dit wel moet checken!

[...]
Oh echt?
Bestaan dat soort apparaten nog met center negative voeding? |:(
Dat is natuurlijk de reden dat die diode al vervangen was geweest.
Plaats er een sticker op met een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ja, dat soort voedingen bestaan, niet alleen met een DC connector maar ook met andere connectoren moet je altijd controleren of de plus en de min goed zitten als je een vreemde adapter pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:36
Voor gitaar effecten is het nagenoeg altijd center negative.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En daarom zijn er dit soort adapters, waarbij het uiteinde beide kanten op te plaatsen is. Zo kun je de polariteitskwestie oplossen: https://www.allekabels.nl...regelbaar-3-tot-12-v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@sypie Dat noem je een universele adapter, werden hiervoor al een paar keer genoemd o.a. hier. Ik meet met een multimeter altijd de polariteit, zeker bij dit soort universele types.
Zo'n meter heb je voor < 5 euro al bij de Action: https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAh5B3ovoseM9MVbAUndAiz8BWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j10n4dvWTlayOwoaSuQObGGj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

route99 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:38:
@sypie Dat noem je een universele adapter, werden hiervoor al een paar keer genoemd o.a. hier. Ik meet met een multimeter altijd de polariteit, zeker bij dit soort universele types.
Zo'n meter heb je voor < 5 euro al bij de Action: https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/
[Afbeelding]
meet er nooit meer dan 50V mee, je weet nooit wanneer ie ontploft.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Damic
Voor het echte werk heb ik mooi al jaren een professionele Soar 4040... 8) die mag tot 1000V DC/AC.
https://www.cedesa.com.mx...0-DMM4050_user_manual.pdf
Maar hier gaat het om polariteit voor DC-laag-spanningen.... kan die Action meter prima aan.... (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Damic schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:12:
[...]

meet er nooit meer dan 50V mee, je weet nooit wanneer ie ontploft.
Er zijn high end smartphones van gerenomeerde merken die eerder ontploffen dan zo'n simpele meter.
Lijkt mij een overbodige opmerking.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

YouTube: YouTube
Zoek de grenzen van de hoge spanning niet op en je hebt er vooral voor het lagere V en i gebied een prima/ zeer goedkoop metertje aan.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 30-04-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
Ik vind dit wel een vreemde polariteit bescherming, of je ziet vaak de diode in serie in de plus, waarbij hij continue de stroom geleidt, of vaak zoals in dit schema i.c.m. een zekering, waarbij de zekering springt via de stroom van de diode. Stel de diode brandt volledig door, heb je alsnog de volle verkeerde polariteit over je schakeling. In ieder geval, dat viel mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
memphis schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:44:
Ja, dat soort voedingen bestaan, niet alleen met een DC connector maar ook met andere connectoren moet je altijd controleren of de plus en de min goed zitten als je een vreemde adapter pakt.
Ik weet dat ze bestaan, maar dacht dat ze vandaag de dag toch iets verstandiger waren om het standaard negatief buitenkant te doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@carbidsjitter Tis idd een bijzondere beveiliging, een wat misplaatste poor mens beveiliging.
@Hell-Slave Lees hier eea over waarom het zo gekomen zou zijn dat in dit segment ooit voor centre negative gekozen werd.....
https://gearspace.com/boa...ositive-power-supply.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij komt het center negative uit het feit dat je deze sockets kan krijgen met een schakelaar erin.
Die schakelaars schakelen de buitenkant van de connector, dus als je die wil gebruiken om bijvoorbeeld te schakelen tussen de adapter en een battery ofzo wil je de + schakelen.
Maar alleen de buitenkant zit een schakelpool op, dus dan is de buitenkant maar +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SA007 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:15:
Volgens mij komt het center negative uit het feit dat je deze sockets kan krijgen met een schakelaar erin.
Die schakelaars schakelen de buitenkant van de connector, dus als je die wil gebruiken om bijvoorbeeld te schakelen tussen de adapter en een battery ofzo wil je de + schakelen.
Maar alleen de buitenkant zit een schakelpool op, dus dan is de buitenkant maar +.
Voor het nette wil je de plus schakelen omdat dat ontwerptechnisch een soort van regel is maar de min mag net zo makkelijk geschakkelt worden hetgeen dan ook bij een hoop apparaten vandaag de dag gebeurt.

Pagina: 1