UTP kabels trekken oude woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:56
Mijn vraag
Wij hebben onlangs de sleutel gekregen van ons jaren 60 huis. Hier willen we op 2 plekken bedraad internet maken. We willen hier Cat7 kiezen om goed op de toekomst voorbereid te zijn.

We hebben hierover de volgende vragen:
- In de trapkast zit het modem/router. Aan de andere kant van deze muur zit onze televisie. Deze willen we bedraad aansluiten. Om dat mooi te doen willen we deze wegwerken in een inbouwWCD: https://www.elektramat.nl...t6a-39071/#specifications
- Vanaf de trapkast willen we de kabel trekken naar zolder. Hier willen we een opbouw UTP-doos plaatsen.

1. Welk type UTP kabel moeten we hebben? De stugge of soepele?
2. Is het aan te raden om ook in de trapkast de twee verbindingen (van zolder en van de TV) netjes te voorzien van een connector in de vorm van een opbouwdoos?

Ik hoor het graag en alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

tip: 1 is geen...
Doe er minstens 2.
Bij je TV wil je wellicht ooit nog eens een media center, console, versterker met internet radio/spotify, etc.
En op zolder wellicht nog eens een Access Point naast je pc (o.i.d.).
Ja, switches kunnen ook, maar dan zit je wéér met een kastje op een plek waar je die eigenlijk niet wil + een adapter (er vanuitgaande dat je geen POE inzet).

Ik heb zelf soepele kabels gebruikt, voor binnenshuis kan dat imho prima.
En netjes afgemonteerd op een switchpaneel zodat ik 'echt' kan patchen naar mijn switch.
Maar goed, ik heb dan ook aardig wat poorten / kabels aan laten leggen (en zijn nog bijna allemaal vol ook...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
Neem maximum Cat6A want de normen voor Cat7 ga je nooit halen in huis want word niet ondersteund voor de gewone RJ45 connectoren. Maar met Cat6 zul je ook wel de komende 30 a 40 jaar toekomen.

En je kunt beter een muuraansluiting met keystones nemen want de meeste netwerkkabel fabrikanten hebben het niet op muuraansluitingen met LSA stroken .

[ Voor 33% gewijzigd door Dyckie op 27-04-2022 21:06 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

Anoniem: 111246 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:58:
[...]
Ik heb zelf soepele kabels gebruikt, voor binnenshuis kan dat imho prima.
En netjes afgemonteerd op een switchpaneel zodat ik 'echt' kan patchen naar mijn switch.
Maar goed, ik heb dan ook aardig wat poorten / kabels aan laten leggen (en zijn nog bijna allemaal vol ook...).
Dat zou ik toch ten zeerste afraden aangezien connectoren/keystones aders met massieve kern verwachten die je in de "mesjes" drukt. Soepele kern/stranded vervormt heel makkelijk tussen die mesjes waardoor je slecht contact krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 20:03
Ik weet niet hoe je dit noemt, maar onlangs is het hier op deze manier aangesloten in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suVbd1oEEOGXf-4Ou0Tbxvme5DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gq5tfGLfUva95eBlL8gHufH.jpg?f=fotoalbum_large

Imho beter dan een connector aan de kabel of verschillende opbouw dozen in je trapkast.
In deze kunnen 12 aansluitingen dus als je in de toekomst wilt uitbreiden kan je bij prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Cat6 is meer dan toekomst bestendig, dat kan tot 55m een snelheid van 10Gbps aan.
En zeker geen shielded kabel gebruiken, dat heeft geen enkel toegevoegde waarde en levert hooguit problemen op met verkeerde aarde of te dikke kabels.

Voor vaste bekabeling neem je stugge UTP cat6 kabel en die monteer je af op een doos en op het punt waar ze samenkomen op een een patchpanel.
Dus alles stugge aders op lsa connectors.

Vandaaruit sluit je de apparatuur aan met kant en klaar gekochte patchkabels.

Nooit zelf RJ45's aanknijpen dat levert altijd prutswerk op, als dat niet meteen is dan zeker in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 27-04-2022 21:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

tozzke schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:05:
[...]

Dat zou ik toch ten zeerste afraden aangezien connectoren/keystones aders met massieve kern verwachten die je in de "mesjes" drukt. Soepele kern/stranded vervormt heel makkelijk tussen die mesjes waardoor je slecht contact krijgt
Al jaren zo aangesloten, geen enkel issue hier in huis.
Voor zakelijk zou ik het idd ook niet zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
tozzke schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:05:
[...]

Nexans heeft een reeks keystones voor soepele kabels.

https://www.nexans.be/pro...31/product~N420.667~.html

[ Voor 13% gewijzigd door Dyckie op 27-04-2022 21:55 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 111246 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:50:
[...]

Al jaren zo aangesloten, geen enkel issue hier in huis.
Voor zakelijk zou ik het idd ook niet zo doen.
Ik denk dat je enorm veel mazzel hebt gehad dan ;) Mijn ervaringen met stranded op LSA afmonteren is dat er afhankelijk van temperatuur sommige kabels wel of niet werkten :+

RJ45 afmonteren is dan wel weer prima, altijd dat geroep hier (niet door jou btw) dat RJ45 zelf monteren onmogelijk lastig en slecht is :')

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
(eerst : jonges stop nu is met elke vraag te beantwoorden met wel/niet geshielde kabel en LSA of nie...)
start eens met het begin ...

Ga je nog verbouwen ?
zoja : heb je de mogelijkheid nieuwe leidingen aan te leggen ?
zonee . waarmee moet je werken ? is er bv een oude coax leiding van meterkast naar de woonkamer ? is er een oude telefoonleiding naar een vd slaapkamers ?
maak eventueel is wat foto's van de meterkast.. wij herkennen leidingen vanop een kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Naast stugge of soepele kernen moet je ook kijken naar de dikte van de aderen (uitgedrukt in AWG)
Geld voor afmonteren met zowel Lsa, keystone of rj45. De draad moet immers niet te dik of (wat vaker voorkomt) te dun zijn voor het product.
De AWG staat altijd vermeld.

Check het subforum: "let op inferieure netwerkkabeks" daar staan goede tips in.

Persoonlijk ervaringen:
A) LSA punchen vind ik *****. Gaat bij nooit in 1 keer goed. (Misschien moet ik een betere tool kopen)
B) rj45 knijpen kan prigelen zijn. Lukt altijd wel maar als ik 20 keer een rj45 connector moet knijpen op een dag draai ik ook door.
C) (toolless) keystone zijn mijn nieuwe favourite. Gaat vrij makkelijk en als 1 ader net niet goed gaat de eerste keer kan je nog herstellen.

Tip: knijpen/ punchen of iets anders: Probeer het een keer proef en zorg voor extra draad, knip niet te kort af. Geef jezelf ruimte voor een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Rj45 knijpen geeft op zijn best een contact verbinding, wat slecht en onbetrouwbaar contact maakt en waar op den duur corrosie tussen kan komen.

Bij een LSA wordt de stugge ader in de kaken van een vorkje geperst waardoor die de ader een beetje insnijd en zo een permanente koude las maak, dat is uiteraard een veel betere verbinding waar nooit corrosie tussen kan komen.

Als je vaste bekabeling aanlegt is het gewoon verstandiger het meteen goed te doen, want proberen is geen optie lijkt mij, je wilt over een paar jaar niet met vage netwerkklachten zitten terwijl je denkt goede bekabeling te hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1