Dus als Eneco met hun modelcontract hun tarieven per 1 januari en per 1 juli veranderen, dan wordt er dus per half jaar gesaldeerd. Dat valt nog te overzien... BudgetEnergie verandert maandelijks hun tarieven...ASS-Ware schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:34:
Ik kreeg dit vandaag van Eneco:
De saldering gebeurt per tariefperiode. Dwz: Voor elke periode tussen 2 meterstanden apart wordt het verbruik verminderd met het teruggeleverde verbruik. Als een tarief voor stroom of een belasting wijzigt, lezen we bij een slimme meter de meterstanden uit.
Bij een conventionele meter schatten we de standen. Vanaf die meterstand geldt het nieuwe tarief. Op een jaar- of eindnota wordt het verbruik en de teruglevering in dezelfde tariefperiode gesaldeerd.
Als er meer verbruik is dan er wordt terug geleverd, dan wordt het verbruik tegen de juiste tarieven afgerekend op de nota. Als er meer wordt terug geleverd, dan verbruikt dan wordt er ook voor het juiste tarief terugleververgoeding uitbetaald.
Het kan hierdoor voorkomen dat de klant in de ene tariefperiode verbruik moet betalen en in een volgende verbruik terug geleverd krijgt.
- route99
- Registratie: Augustus 2017
- Laatst online: 05-06-2024
just passionately curious...
:strip_icc():strip_exif()/u/954179/crop5984dfaeb0f41_cropped.jpeg?f=community)
Matched: budgetenergie
@GioStylePast exact bij de aantallen tarieven waar je mee te maken krijgt. Met Eneco en BudgetEnergie noem je al hele grote verschillen voor een variabel tarief. Als je het per dag zou zijn... ben je helemaal de Sjaak...
Edit:
Greenchoice heeft nu 2 opties: https://www.greenchoice.n...oom-en-gas/modelcontract/
Edit:
Greenchoice heeft nu 2 opties: https://www.greenchoice.n...oom-en-gas/modelcontract/
Dan zou het voor ons "mee kunnen vallen"....De prijzen van het Greenchoice Modelcontract zijn variabel en kunnen twee keer per jaar wijzigen, namelijk op 1 januari en 1 juli. Daarnaast is het Modelcontract flexibel. Dit betekent dat jij kunt opzeggen wanneer je wilt, met een opzegtermijn van 30 dagen.
[ Voor 49% gewijzigd door route99 op 19-05-2022 19:51 ]
- route99
- Registratie: Augustus 2017
- Laatst online: 05-06-2024
just passionately curious...
:strip_icc():strip_exif()/u/954179/crop5984dfaeb0f41_cropped.jpeg?f=community)
Het komt bij mij binnen dat je niet goed leest ... ik schreef immers:cryptapix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:19:
@route99 jij verdedigt de leveranciers nogal, dus wil toch eens een voorbeeld voorleggen met de vraag of jij die nou echt redelijk vindt:
Ik betrek het echt op mijzelf.... en vanuit hoe ik de voorwaarden zoals ik ze ook ga krijgen lees.route99 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:48:
@GioStylePast exact bij de aantallen tarieven waar je mee te maken krijgt. Met Eneco en BudgetEnergie noem je al hele grote verschillen voor een variabel tarief. Als je het per dag zou zijn... ben je helemaal de Sjaak...
Edit:
[...]
Dan zou het voor ons "mee kunnen vallen"....
Welk voordeel zou ik hebben als ik dat anders zou gaan doen? Dan houd ik me zelf een vette worst voor die niet bestaat... komt heel bizar bij me binnen.
Tja ik kan het ook niet mooier maken dan het is en dat is de realiteit waar ik mee te maken heb en die ik ook zonder Schmuck hier weergeef en die weergave is ook compleet voor mijn rekening. Mijn rekening gaat me ook niet tegenvallen qua opbouw met die tarievenstructuur, dat heb ik van het begin af aan al hier aangehouden als the only way, in mijn perceptie uiteraard..
Of het eind bedrag me bevalt...tja... welkom in deze tijd.... ook ik zal het er mee moeten doen.
Ik loop er op dit moment tegen aan dat budgetenergie geen maandoverzicht meer levert sinds april. De laatste was over maart. Ik heb hierover gesproken met budgetenergie en ik moest nog geduld hebben.
In eerste instantie lag het volgens budgetenergie aan de netbeheerder, die had niets verstuurd. De netbeheerder op zijn beurt (Liander) gaf mij aan dat budgetenergie wel degelijk mijn meterstand heeft uitgelezen. Hierna gaf budgetenergie toe dat men een storing had in de communicatie met Liander en dat heel veel klanten hier last van hebben.
In deze tijd van variabele tarieven mag het natuurlijk niet gebeuren dat een energieleverancier mij al twee maanden niet kan vertellen wat mijn verbruik en mijn teruglevering is.
Ook heb ik aan budgetenergie een gedetailleerde voorbeeldberekening gevraagd over de toepassing van saldering in combinatie met maandelijks wisselende tarieven. Ook hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen.
- Hebben meer mensen dit probleem met Liander geconstateerd buiten budgetenergie om?
- Of hebben alleen budgetenergie-klanten hier last van?
Update: Lees net op klachtenkompas dat de storing nog steeds gaande is. Oorzaak is mede omdat een deel van de IT-afdeling zich in Oekraïne bevindt.
In eerste instantie lag het volgens budgetenergie aan de netbeheerder, die had niets verstuurd. De netbeheerder op zijn beurt (Liander) gaf mij aan dat budgetenergie wel degelijk mijn meterstand heeft uitgelezen. Hierna gaf budgetenergie toe dat men een storing had in de communicatie met Liander en dat heel veel klanten hier last van hebben.
In deze tijd van variabele tarieven mag het natuurlijk niet gebeuren dat een energieleverancier mij al twee maanden niet kan vertellen wat mijn verbruik en mijn teruglevering is.
Ook heb ik aan budgetenergie een gedetailleerde voorbeeldberekening gevraagd over de toepassing van saldering in combinatie met maandelijks wisselende tarieven. Ook hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen.
- Hebben meer mensen dit probleem met Liander geconstateerd buiten budgetenergie om?
- Of hebben alleen budgetenergie-klanten hier last van?
Update: Lees net op klachtenkompas dat de storing nog steeds gaande is. Oorzaak is mede omdat een deel van de IT-afdeling zich in Oekraïne bevindt.
[ Voor 11% gewijzigd door Not_Disclosed op 08-06-2022 12:35 ]
A life lived in fear is a life half lived
@MSXBas
Bedankt voor de tip. Maar ik doe dat al via homewizard waarbij ik de API lokaal uitlees samen met de zonnepanelen in Home Assistant.
Ik heb de data grotendeels wel. Het is net dat ik de zonnepanelen pas geïnstalleerd heb gekregen nadat budgetenergie niet meer gerapporteerd heeft. Ik kan nog niet eens zien of alles juist verwerkt wordt. Ik weet mijn verbruik dus wel, maar weet budgetenergie het ook (nog).
Dus moet ik nog bewezen zien dat budgetenergie de gegevens ook met terugwerkende kracht nog heeft. Bij ontbreken van deze gegevens in combinatie met variabele tarieven voorzie ik daar ook een vervelende discussie.
En een fatsoenlijke discussie over de verlaging van je maandbedrag is nu al een stuk lastiger.
Bedankt voor de tip. Maar ik doe dat al via homewizard waarbij ik de API lokaal uitlees samen met de zonnepanelen in Home Assistant.
Ik heb de data grotendeels wel. Het is net dat ik de zonnepanelen pas geïnstalleerd heb gekregen nadat budgetenergie niet meer gerapporteerd heeft. Ik kan nog niet eens zien of alles juist verwerkt wordt. Ik weet mijn verbruik dus wel, maar weet budgetenergie het ook (nog).
Dus moet ik nog bewezen zien dat budgetenergie de gegevens ook met terugwerkende kracht nog heeft. Bij ontbreken van deze gegevens in combinatie met variabele tarieven voorzie ik daar ook een vervelende discussie.
En een fatsoenlijke discussie over de verlaging van je maandbedrag is nu al een stuk lastiger.
Voor de geintereseerden, naar aanleiding van dit topic heb ik ook eens expliciet de vraag gesteld bij BudgetEnergie - die wijzigen maandelijks hun tarieven.
--> saldering is dus maandelijks dus in de winter dikke pech en dure energie aanschaffen .. ik ga ook maar eens overstappen !
--> saldering is dus maandelijks dus in de winter dikke pech en dure energie aanschaffen .. ik ga ook maar eens overstappen !
Al een klacht ingediend bij de ACM?PuijkeN schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:56:
Voor de geintereseerden, naar aanleiding van dit topic heb ik ook eens expliciet de vraag gesteld bij BudgetEnergie - die wijzigen maandelijks hun tarieven.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik heb onlangs ook een gesprek gehad met de ACM. Uit dat gesprek bleek dat de ACM ook zoekende is naar een juiste interpretatie. Op dit moment lijkt het zo te zijn dat een energiebedrijf maandelijks mag salderen als ze het ook duidelijk vermelden in de voorwaarden.
Nu heb ik al een aantal weken een vraag uitstaan bij budgetenergie voor een duidelijke voorbeeldberekening waarin rekening werd gehouden met salderen en maandelijks wisselende tarieven. Tot op dit moment heb ik nog niets ontvangen.
Nu heb ik al een aantal weken een vraag uitstaan bij budgetenergie voor een duidelijke voorbeeldberekening waarin rekening werd gehouden met salderen en maandelijks wisselende tarieven. Tot op dit moment heb ik nog niets ontvangen.
Helaas laat budgetenergie zich nu ook kennen:
Van https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen :
Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen maar anderen al wel met daar op ook deze aantekening.
Budgetenergie vermeld in zijn voorwaarden GEEN berekenwijze voor der saldering. Deze aanpassing maken ze dan ook via de tarieven. Dan vraag ik me af of dit wel geldig is.
Maar ook dan telt natuurlijk, als je het er niet mee eens bent:
In ieder geval raakt budgetenergie op deze manier snel trouwe klanten kwijt.
Van https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen :
Dit is pas de eerste heldere uitleg over de wijze waarop de saldering plaatsvind, en deze is volgens mij in tegenspraak met die van de ACM.Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.
Ik heb nog geen nieuwe tarieven ontvangen maar anderen al wel met daar op ook deze aantekening.
Budgetenergie vermeld in zijn voorwaarden GEEN berekenwijze voor der saldering. Deze aanpassing maken ze dan ook via de tarieven. Dan vraag ik me af of dit wel geldig is.
Maar ook dan telt natuurlijk, als je het er niet mee eens bent:

[ Voor 0% gewijzigd door Not_Disclosed op 17-06-2022 15:43 . Reden: Link verbeterd ]
Zojuist ook met een medewerker van BudgetEnergie in de chat gezeten hieromtrent. Hij gaf kortgezegd aan geen boodschap te hebben aan mijn bezwaren en dat zij gewoon gaan salderen per maand. Voor de overproductie in de zomermaanden krijg je vervolgens maar 50% van de kale prijs (wat neer komt op zo'n €0,16). Dit betekent per saldo een afschaffing van de salderingsregeling.Not_Disclosed schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:54:
Helaas laat budgetenergie zich nu ook kennen:
Van https://www.budgetthuis.n...om/terugleveren-salderen:
[...]
Dit is pas de eerste heldere uitleg over de wijze waarop de saldering plaatsvind, en deze is volgens mij in tegenspraak met die van de ACM.
Maar ook dan telt natuurlijk, als je het er niet mee eens bent:![]()
Ik ben nu aan het twijfelen om de installatie van mijn zonnepanelen over 2 weken te annuleren. Mijn vorige energieleverancier ging in december failliet, waardoor ik automatisch op een variabel contract bij BudgetEnergie kwam. Er waren ook geen vaste contracten beschikbaar, ook niet bij andere leveranciers. Mijn oplossing was dus om maar duur energie af te nemen in het eerste half jaar, om ongeveer hetzelfde aantal KWH te gaan terugleveren in het tweede halfjaar (door een investering in zonnepanelen). Na saldering verwachtte ik dan een energierekening o.b.v. netto KWH verbruik van €0 (afgezien van belastingen en subsidies). Nu steekt de energieleverancier daar een stokje voor en kan de investering in de panelen eigenlijk niet meer uit.
Jij laat de installatie van zonnepanelen afhangen van 1 leverancier? OkArjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:31:
[...]
Zojuist ook met een medewerker van BudgetEnergie in de chat gezeten hieromtrent. Hij gaf kortgezegd aan geen boodschap te hebben aan mijn bezwaren en dat zij gewoon gaan salderen per maand. Voor de overproductie in de zomermaanden krijg je vervolgens maar 50% van de kale prijs (wat neer komt op zo'n €0,16). Dit betekent per saldo een afschaffing van de salderingsregeling.
Ik ben nu aan het twijfelen om de installatie van mijn zonnepanelen over 2 weken te annuleren. Mijn vorige energieleverancier ging in december failliet, waardoor ik automatisch op een variabel contract bij BudgetEnergie kwam. Er waren ook geen vaste contracten beschikbaar, ook niet bij andere leveranciers. Mijn oplossing was dus om maar duur energie af te nemen in het eerste half jaar, om ongeveer hetzelfde aantal KWH te gaan terugleveren in het tweede halfjaar (door een investering in zonnepanelen). Na saldering verwachtte ik dan een energierekening o.b.v. netto KWH verbruik van €0 (afgezien van belastingen en subsidies). Nu steekt de energieleverancier daar een stokje voor en kan de investering in de panelen eigenlijk niet meer uit.

De ratten van Budgetenergie!
Altijd verkondigen dat het teruglever tarief gelijk is aan het energietarief gaan ze dit halverwege juni per 1 juli wijzigen!
50% is overigens ook niet eens de redelijke vergoeding van 70% kale energietarief.
Adios Budgetenergie
Altijd verkondigen dat het teruglever tarief gelijk is aan het energietarief gaan ze dit halverwege juni per 1 juli wijzigen!
50% is overigens ook niet eens de redelijke vergoeding van 70% kale energietarief.
Adios Budgetenergie
Interessant, ik heb zojuist een medewerker van Budget telefonisch gesproken en ze vertelde me dat:Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:31:
[...]
Zojuist ook met een medewerker van BudgetEnergie in de chat gezeten hieromtrent. Hij gaf kortgezegd aan geen boodschap te hebben aan mijn bezwaren en dat zij gewoon gaan salderen per maand. Voor de overproductie in de zomermaanden krijg je vervolgens maar 50% van de kale prijs (wat neer komt op zo'n €0,16). Dit betekent per saldo een afschaffing van de salderingsregeling.
- Salderen van teruggeleverde stroom tegen verbruikte stroom niet verandert en nog steeds op jaarbasis gebeurt,
- Het overschot aan teruggeleverde stroom wordt per maand berekend en vergoed tegen 50% van het dan geldende kale leveringstarief. Dit wordt inzichtelijk gemaakt op de jaarafrekening.
- Ze wilde / kon geen voorbeeld jaarafrekening delen.
In mijn leveringsovereenkomst staat het volgende over saldering:
6. Teruglevering
Als u op een van de aansluitingen binnen dit contract met zonnepanelen of een kleine windmolen zelf
energie opwekt, kunt u terugleveren aan Budget Energie als uw installatie is aangemeld bij
www.energieleveren.nl.
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de
hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En
indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen
elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit
moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen
(zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen,
dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u
niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.
Al met al ben ik er (nog) niet gerust op maar het lijkt toch minder dramatisch te zijn dan ik in de eerste instantie dacht (KWhs in de zomer opgewekt tegen 50% van kaal tarief vergoed, KWhs in de winter verbruikt tegen hoog kaal tarief betaald)
8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3
Ik snap je redenatie niet helemaal. Juist met deze stroomtarieven is je investering toch juist eerder terugverdiend? En inmiddels wacht je zo lang, dat je straks een jaarnota krijgt en dan is er niets te salderen. Dan betaal je dus over een heel jaar die 60ct per kWh.Arjan_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:22:
[...]
Aangezien ik daar al een half jaar (soort van noodgedwongen) stroom afneem (ook tarieven van €0,60/kwh gehad volgens mij) en de zonnepanelen aan wilde schaffen om die dure afname te salderen.
Als ik van leverancier wissel, krijg ik nog een dure eindafrekening. Dat bovenop de aan mij geoffreerde prijs van de zonnepanelen (€1,50/wp), maakt dat het investeringsbedrag dat ik nu nodig heb dan wel erg groot wordt. Daarnaast kom ik bij een nieuwe leverancier dan meteen in een terugleversituatie terecht aangezien ik niets te salderen heb. De terugleververgoeding is altijd lager dan de prijs die ik moet betalen voor de afname (zeker de €0,60 die ik al betaald heb).
Zou jouw overweging in deze situatie anders zijn?
Volgens mij kun je beter nu even de pijn lijden en evt dat half jaar budgetenergie aftikken, ok vervolgens de komende jaren lekker te salderen en voor overschot een hoge TLV te ontvangen.
Maar goed, het budget moet er wel zijn natuurlijk.
Dank voor jouw reactie. Dat is inderdaad het geval. Als de energiemaatschappijen echter allen beslissen om de TLV zwaar naar beneden bij te stellen, te salderen op maandbasis en vervolgens in de wintermaanden extreem hoge leveringstarieven te hanteren, dan is een terugverdientijd bijna niet meer te berekenen. Uiteraard blijft er een besparing op de direct verbruikte energie die dan niet meer afgenomen hoeft te worden i.c.m. de gesaldeerde energie binnen een maand.cryptapix schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:56:
[...]
Ik snap je redenatie niet helemaal. Juist met deze stroomtarieven is je investering toch juist eerder terugverdiend? En inmiddels wacht je zo lang, dat je straks een jaarnota krijgt en dan is er niets te salderen. Dan betaal je dus over een heel jaar die 60ct per kWh.
Volgens mij kun je beter nu even de pijn lijden en evt dat half jaar budgetenergie aftikken, ok vervolgens de komende jaren lekker te salderen en voor overschot een hoge TLV te ontvangen.
Maar goed, het budget moet er wel zijn natuurlijk.
Misschien maak ik het inderdaad te complex. Ik ben een beetje gedesillusioneerd aangezien ik dacht mijn stroomverbruik van de afgelopen maanden mooi te kunnen salderen met mijn opbrengst van de aankomende maanden na installatie van de panelen. Dat gaat helaas niet door. Dan inderdaad maar even de pijn nemen en op zoek naar een leverancier met een betere TLV. Ik heb alleen geen idee wat dit gaat betekenen voor de vermindering energiebelasting die volgens mij op jaarbasis bepaald wordt?
Is hier iemand die een energiemaatschappij kent die bij een variabel contract niet maandelijks saldeert? BudgetEnergie nu opeens wel en dat is zeer ongunstig met hun plotselinge 50% terugleververgoeding.
Of 1 die gewoon nog 100% rekent bij teruglevering?
Wij hebben juist zonnepanelen genomen ivm verwarmen met airco.
Dit gaat ons nu dus heel veel extra kosten geven omdat we het teveel geproduceerde tegen 50% verkopen (weggeven..) en deze in de winter voor 100% moeten kopen..
Dit gaat ons nu dus heel veel extra kosten geven omdat we het teveel geproduceerde tegen 50% verkopen (weggeven..) en deze in de winter voor 100% moeten kopen..
[ Voor 30% gewijzigd door Lowlands op 18-06-2022 22:19 . Reden: Iets vergeteb ]
ik zou eerst even een klacht indienen bij de ACM, kan heel simpel via hun website. De ACM houdt nl vol dat per maand salderen niet mag en dan mogen ze ook de ' overtreders' aanpakken, lijkt me.Lowlands schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:15:
Is hier iemand die een energiemaatschappij kent die bij een variabel contract niet maandelijks saldeert? BudgetEnergie nu opeens wel en dat is zeer ongunstig met hun plotselinge 50% terugleververgoeding.
mijn leverancier, Pure Energie, heeft mij bevestigt dat ze per jaar blijven salderen.
[ Voor 8% gewijzigd door emielbf op 19-06-2022 07:47 ]
Ja, bij Essent. Zit ik zelf ook. Meterstanden uitlezing uit laten zetten. Kan nog maar één keer per jaar. Juiste manier van salderen vind ik belangrijker dan de teruglever vergoeding.Lowlands schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:15:
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Ik overweeg ook nog om bij ze weg te gaan, maar het kan natuurlijk ook een strategie zijn om klanten met overproductie weg te jagen. Als je je contract opzegt, wordt er automatisch niet meer over het hele jaar gesaldeerd. Vervolgens zorgen dat je in de winter weer de goedkoopste bent en de klanten zijn weer terug. Zo voorkomen zij dat ze geld hoeven te betalen aan klanten.Lieuwe15 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:07:
Vanmorgen hier ook achter gekomen dat budget per maand gaat salderen en dit even nagevraagd bij de chat. Maar het klopt inderdaad.
Dit heeft als gevolg dat ik per 1 juli het contract opgezegd heb bij budget energie en dit ook door hun geaccepteerd is zonder dat ze schermen met een opzegtermijn van 1 maand.
Dus nu op zoek naar een leverancier die per 1 juli wil leveren en wel een normale saldering in stand houdt.
Ik ga morgen bellen met het ACM om te informeren wat mijn rechten zijn t.a.v. de salderingsregeling bij een variabel contract. Via het internet blijft het multi-interpretabel en mijn voorkeur gaat er toch echt naar uit om aan het einde van het jaar alles te salderen bij budget-energie.
Klopt, alleen in mijn geval liep mijn vorig jaar contract tot 31 maart. Dus het gaat om de maanden april, mei en juni. Dit zijn prima zonnemaanden en hun teruglevertarief was altijd het normale tarief. Dus de terugbetaling die ik nu ga ontvangen zal vast wel prima zijn.Arjan_M schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:29:
[...]
Ik overweeg ook nog om bij ze weg te gaan, maar het kan natuurlijk ook een strategie zijn om klanten met overproductie weg te jagen. Als je je contract opzegt, wordt er automatisch niet meer over het hele jaar gesaldeerd. Vervolgens zorgen dat je in de winter weer de goedkoopste bent en de klanten zijn weer terug. Zo voorkomen zij dat ze geld hoeven te betalen aan klanten.
Ik ga morgen bellen met het ACM om te informeren wat mijn rechten zijn t.a.v. de salderingsregeling bij een variabel contract. Via het internet blijft het multi-interpretabel en mijn voorkeur gaat er toch echt naar uit om aan het einde van het jaar alles te salderen bij budget-energie.
Of het het voordeligst was om nu ergens anders heen te gaan, weet ik niet. Maar iig naar een partij waarbij ik vanaf nu weer een jaar kan salderen. Netto kwam ik vorig jaar uit op 71kwh verbruik (±6200kwh verbruik/teruglevering).
En als ik bij hun zou blijven zou het al snel een erg nadelig sommetje voor mij worden.
Nu een jaarcontract afgesloten bij Innova (ook niet de beste partij volgens mij), maar nu gedoe met de startdatum, die kunnen ze niet op 1 juli krijgen
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vermoed dat de meeste energieleveranciers per tariefperiode gaan salderen op leveringstarief en per (contract)jaar op belasting.
Het komt dus sterk overeen met salderen per telwerk. Ik heb net de jaar/eindnota van BudgetEnergie mogen ontvangen en BudgetEnergie saldeert per telwerk qua leveringstarief en saldeert per jaar qua belastingen.
Het komt dus sterk overeen met salderen per telwerk. Ik heb net de jaar/eindnota van BudgetEnergie mogen ontvangen en BudgetEnergie saldeert per telwerk qua leveringstarief en saldeert per jaar qua belastingen.
Er zijn meerdere topics die ik in de gaten houd, dus het kan best zijn dat ik het in een andere topic heb gezegd.route99 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:47:
@GioStyle Had je dat zelf van te voren ook zo ingeschat of overvalt je dit? Kan me niet herinneren of je dat al schreef en een zo’n opmerking is ook niet altijd makkelijk terug te vinden.
Naja, ik bekeek net de jaar-/eindnota van BudgetEnergie. BE saldeert dus per telwerk en toen viel hier het kwartje. Ik had 1500kWh over op normaaltarief en ik moest op laagtarief voor 200 kWh betalen. Echter hoef ik geen energiebelasting en ODE te betalen, want ik heb door het salderen nog steeds 1300kWh aan overschot.
Dus als de energieleveranciers in plaats van per telwerk per tariefsperiode gaan salderen, dan is het nog steeds mogelijk dat ze op jaarbasis de belastingen salderen. Het gevolg is dat je mogelijk wel gaat betalen voor stroomafname in bepaalde tariefsperiodes. Overigens hoeft dat niet perse het geval te zijn. In mijn geval was het juist positief; laagtarief is goedkoper dan normaaltarief, dus ik heb 200 * (normaaltarief - laagtarief) 'winst'.
Maar als je leverancier maandelijks de tarieven wijzigt is het natuurlijk wel koffiedik kijken wat je kwijt bent qua kosten. Je hebt geen zekerheid, je kan niet vooruit rekenen... Je bent in feite overgeleverd aan de grillen van je stroomleverancier. Ik zit momenteel met een modelcontract bij Eneco, maar na 1 juli overweeg ik wel weer een jaarcontract (zo ver dat mogelijk is) af te sluiten om zekerheid te hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door GioStyle op 22-06-2022 01:12 ]
Ik heb vanmorgen melding gemaakt bij de ACM van het voornemen van mijn energiemaatschappij om per maand te gaan salderen. Zojuist heb ik reactie van de ACM gehad:
(Even zo omdat ik niet graag berichten van anderen deel in het openbaar:)
Vervolgens geven ze aan dat je je leverancier om uitleg moet vragen (heb ik gedaan, antwoord: ja we hebben besloten om dit inderdaad zo te gaan doen per 1-7) en dat als je er daarna nog steeds een probleem ermee hebt, hiervoor een klacht bij de leverancier in te dienen.
Ik denk niet dat BudgetEnergie wakker ligt van mijn klacht of ook maar iets zal veranderen. Ik had ze aan de telefoon nog gevraagd of het voor alle klanten geldt (ja) en of ze mij niet een aanbod konden doen (nee). Ook heb ik mijn ongenoegen geuit over het feit dat ze mij hierover helemaal niet geïnformeerd hebben, maar bijzonder onthutst over mijn ongenoegen kwamen ze niet over.
Ergo: appie is aan het kijken voor een andere leverancier voor (tenminste) elektra (en mogelijk ook gas)...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vervolgens geven ze aan dat je je leverancier om uitleg moet vragen (heb ik gedaan, antwoord: ja we hebben besloten om dit inderdaad zo te gaan doen per 1-7) en dat als je er daarna nog steeds een probleem ermee hebt, hiervoor een klacht bij de leverancier in te dienen.
Ik denk niet dat BudgetEnergie wakker ligt van mijn klacht of ook maar iets zal veranderen. Ik had ze aan de telefoon nog gevraagd of het voor alle klanten geldt (ja) en of ze mij niet een aanbod konden doen (nee). Ook heb ik mijn ongenoegen geuit over het feit dat ze mij hierover helemaal niet geïnformeerd hebben, maar bijzonder onthutst over mijn ongenoegen kwamen ze niet over.
Ergo: appie is aan het kijken voor een andere leverancier voor (tenminste) elektra (en mogelijk ook gas)...
[ Voor 10% gewijzigd door Appie76 op 28-06-2022 14:52 ]
Ik heb geen signature
Weet de ACM dat het in dit geval een variabel contract met hoogstwaarschijnlijk een ander tarief per maand betreft?Appie76 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:56:
Ik heb vanmorgen melding gemaakt bij de ACM van het voornemen van mijn energiemaatschappij om per maand te gaan salderen. Zojuist heb ik reactie van de ACM gehad:
spoiler:Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken naar hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen in het contractjaar. En moet de elektriciteit die u zelf hebt opgewekt daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas tijdens het contractjaar bent begonnen met het opwekken van elektriciteit.
Hier evenzo een melding gemaakt bij de ACM van Budget Energie. Heel duidelijk gesprek met de dame aan de telefoon gehad dat ook bij een variabel contract op jaarbasis over het aantal kWh gesaldeerd moet worden en niet per maand. Benieuwd naar het vervolg.Appie76 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:56:
spoiler:Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken naar hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen in het contractjaar. En moet de elektriciteit die u zelf hebt opgewekt daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas tijdens het contractjaar bent begonnen met het opwekken van elektriciteit.
Je hebt het volledig mis.klump4u schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:07:
[...]
Gewoon een andere leverancier nemen, waarom zo makkelijk wijzen naar de regering? De regels voor zonnepanelen zijn nog nooit zo helder geweest dus twijfelen is gewoon zuinigheid en wijzen naar een ander.
Hoewel overstappen nu het advies is (en mogelijk is) heb je straks een andere verhaal als blijkt dat:
- Wat budgetenergie doet wordt toegestaan (anderen zullen volgen omdat dit energie leverancier veel geld opleverd)
- Geen vaste contracten meer worden aangeboden
Deze topic is er niet voor niets en zorgt voor onzekerheid in de markt.
Waar ik eerder nog vertrouwen had dat het salderen niet per periode mocht durf ik daar geen uitspraken over te doen.
Deze topic begon als voordat budgetenergie zijn vergoeding met 50% had verlaagd.
Dus ondertussen meer onduidelijkheid=onzekerheid.
Hopelijk worden ze teruggefloten omdat salderen alleen per jaar/contracteinde toegepast mag worden.
Da's leuk van Budget Energie, maar de onderstaande partijen hebben daarvoor een gedragscode opgesteld, en BudgetEnergie voldoet daar niet aan omdat ze niet expliciet duidelijk maken aan de klant dat ze met dynamische uurprijzen werken. Het is óf je aan de bestaande klassieke salderingsregeling houden met vrijwel vaste tarieven, óf volledig dynamisch beprijzen en salderen in de geest van de aanvullende verklaring. BudgetEnergie eet nu van 2 walletjes. Consument kan hier niet op bouwen.Franciesco schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:38:
Meelezend in dit topic: is het principe van saldering per tariefperiode zoals Budget energie het doet niet enigszins vergelijkbaar aan het salderen zoals dat ook bij dynamische prijzen gebeurt?
Zoals bij Tibber waarbij je saldeert tegen het dynamische uurtarief? En het dus mogelijk is om bij negatieve stroomprijzen geld te moeten betalen/kWh (excl belastingen). Terwijl je op andere momenten er wel geld voor krijgt.
Bij mijn weten is of wordt dit toegestaan.
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Edit: oeps, ik zie dat dit al besproken is.
https://www.dynamische-energieprijzen.nl/gedragscode/
Betreft:
- Energy Zero
- Frank
- Easy Energy
- Tibber
- Nieuwestroom
Dit topic zorgt echt niet voor onzekerheid in de markt, dat zijn hele andere factoren waar wij helemaal geen invloed op hebben, dus jij denkt dat dadelijk de grote leveranciers hier aan gaan meedoen? Gelukkig wordt het salderen afgeschaft en krijgen we daar een fatsoenlijke (80%) TLV voor terug.buiter schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:21:
[...]
Je hebt het volledig mis.
Hoewel overstappen nu het advies is (en mogelijk is) heb je straks een andere verhaal als blijkt dat:Kortom:
- Wat budgetenergie doet wordt toegestaan (anderen zullen volgen omdat dit energie leverancier veel geld opleverd)
- Geen vaste contracten meer worden aangeboden
Deze topic is er niet voor niets en zorgt voor onzekerheid in de markt.
Waar ik eerder nog vertrouwen had dat het salderen niet per periode mocht durf ik daar geen uitspraken over te doen.
Deze topic begon als voordat budgetenergie zijn vergoeding met 50% had verlaagd.
Dus ondertussen meer onduidelijkheid=onzekerheid.
Hopelijk worden ze teruggefloten omdat salderen alleen per jaar/contracteinde toegepast mag worden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik lees mijn bericht terug, nee dit topic zorgt niet voor onzekerheid (dat doen de energieleveranciers)klump4u schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:57:
[...]
Dit topic zorgt echt niet voor onzekerheid in de markt, dat zijn hele andere factoren waar wij helemaal geen invloed op hebben, dus jij denkt dat dadelijk de grote leveranciers hier aan gaan meedoen? Gelukkig wordt het salderen afgeschaft en krijgen we daar een fatsoenlijke (80%) TLV voor terug.
En/of andere leveranciers mee gaan is de vraag (ik heb geen glazen bol)
In Mei had ik zo'n 900kWh "overschot".
Daar kreeg ik
714 x 0,48268 = €344,63
244 x 0,42424 = €103,52
Totaal = €448,15
Van Budgetenergie ontvang ik in mei €448,15
Stel dat de 50% regel die per 1 juli ingaat in mei was ingegaan dan zou het er als volgt uitzien:
714 x 0,48268 = €344,63
244 x 0,42424 = €103,52
Totaal = €448,15 *50% = €224,08
Van Budgetenergie ontvang ik nu in mei €224,08
Budgetenergie bespaard dit even €224,08, door dit niet aan mij uit te keren.
Daarnaast kunnen ze deze energie weer verkopen voor 100% van het bedrag (verkoopbedrag €448,15).
Aangezien het energie is dat ze nu zelf niet meer in hoeven te kopen maken ze absurde marge op de opbrengst van MIJN zonnepanelen.
Voor minder groot nieuws worden de krantenkoppen gevuld!
Dus ja: ik verwacht dat de grote energiereuzen dit met interesse volgen.
Geen idee wat ze ermee gaan doen.
Dan was je voor mei dus al weg geweest bij die toko, er zijn genoeg andere maatschappijenbuiter schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:18:
[...]
Ik lees mijn bericht terug, nee dit topic zorgt niet voor onzekerheid (dat doen de energieleveranciers)
En/of andere leveranciers mee gaan is de vraag (ik heb geen glazen bol)
In Mei had ik zo'n 900kWh "overschot".
Daar kreeg ik
714 x 0,48268 = €344,63
244 x 0,42424 = €103,52
Totaal = €448,15
Van Budgetenergie ontvang ik in mei €448,15
Stel dat de 50% regel die per 1 juli ingaat in mei was ingegaan dan zou het er als volgt uitzien:
714 x 0,48268 = €344,63
244 x 0,42424 = €103,52
Totaal = €448,15 *50% = €224,08
Van Budgetenergie ontvang ik nu in mei €224,08
Budgetenergie bespaard dit even €224,08, door dit niet aan mij uit te keren.
Daarnaast kunnen ze deze energie weer verkopen voor 100% van het bedrag (verkoopbedrag €448,15).
Aangezien het energie is dat ze nu zelf niet meer in hoeven te kopen maken ze absurde marge op de opbrengst van MIJN zonnepanelen.
Voor minder groot nieuws worden de krantenkoppen gevuld!
Dus ja: ik verwacht dat de grote energiereuzen dit met interesse volgen.
Geen idee wat ze ermee gaan doen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Zie nu dit topic pas. Zit ook bij budgetenergie. En in verband met aankomende warmtepomp heb ik na afloop van het jaarcontract de levering daar door laten lopen.
Dus flexibel tarief, maar ook zonder contract. Kan volgens mij dus gewoon weg.
Dan nog uitvinden wie het wel goed doen.
Overigens kan ik mij voorstellen dat overstappen het niet direct beter maakt. Neem aan dat ze dan alsnog salderen over de maanden die ik daar gezeten heb. In dat geval terecht wellicht.
Overigens kan ik mij voorstellen dat overstappen het niet direct beter maakt. Neem aan dat ze dan alsnog salderen over de maanden die ik daar gezeten heb. In dat geval terecht wellicht.
[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2022 09:06 ]
Precies dit, BudgetEnergie en nog een aantal andere leveranciers worden slapend rijk om het op deze manier te salderen.MikeyMan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:48:
Zie nu dit topic pas. Zit ook bij budgetenergie. En in verband met aankomende warmtepomp heb ik na afloop van het jaarcontract de levering daar door laten lopen.
Veel mensen snappen het niet en denken dat het wel zal kloppen op de jaarrekening, maar zelfs als je net zoveel of minder opwekt dan je gebruikt ga je voor honderden euro’s het schip in!
Salderen moet per jaar!
Iedereen die hier mee te maken heeft moet een klacht indienen bij de ACM en de leverancier, hoe meer klachten hoe beter dan moeten ze er iets aan doen.
Als er niet tegen wordt geageerd dan voeren straks alle leveranciers het in en heb je niks meer aan je zonnepanelen en zeker niet als ook nog het salderen straks wordt afgebouwd!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ja logisch beredeneerd is overstappen ook al ongunstig. Ga idd zwart op wit vragen dat ze per maand salderen. En dan eens een berichtje aan de rechtsbijstand wagen.HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Precies dit, BudgetEnergie en nog een aantal andere leveranciers worden slapend rijk om het op deze manier te salderen.
Veel mensen snappen het niet en denken dat het wel zal kloppen op de jaarrekening, maar zelfs als je net zoveel of minder opwekt dan je gebruikt ga je voor honderden euro’s het schip in!
Salderen moet per jaar!
Iedereen die hier mee te maken heeft moet een klacht indienen bij de ACM en de leverancier, hoe meer klachten hoe beter dan moeten ze er iets aan doen.
Als er niet tegen wordt geageerd dan voeren straks alle leveranciers het in en heb je niks meer aan je zonnepanelen en zeker niet als ook nog het salderen straks wordt afgebouwd!
Toch staat er bij budgetenergie op de site:HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Precies dit, BudgetEnergie en nog een aantal andere leveranciers worden slapend rijk om het op deze manier te salderen.
Salderen moet per jaar!
salderen?Als je zonnepanelen hebt wek je stroom op. Een deel daarvan wordt direct in je woning verbruikt, het andere deel wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op je jaar- of eindnota staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen. Daarvan wordt de energie die je hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
Misschien even doorlezen, dan staat er dit;jeroenst schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Toch staat er bij budgetenergie op de site:
salderen?Als je zonnepanelen hebt wek je stroom op. Een deel daarvan wordt direct in je woning verbruikt, het andere deel wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op je jaar- of eindnota staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen. Daarvan wordt de energie die je hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
“ *Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota.”
Salderen kan je prima per (contract)jaar doen (belastingen) en leveringstarieven per tariefsperiode, zoals BudgetEnergie nu per maand doet.ds23man schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:44:
[...]
Blijkbaar is begrijpend lezen tegenwoordig een behoorlijk probleem geworden.
Als de ambtenaren en juristen van economische zaken op de website van de tweede kamer zeggen dat in de huidige wet en regelgeving saldering per (contract) jaar gedaan moet worden, waar moet je dan nog aan twijfelen? Sinds de invoering van deze regelgeving is er nog nooit enige jurisprudentie ontstaan dat het anders is.
Of per kwartaal zoals Vrijopnaam:
https://vrijopnaam.nl/blog/salderen-juist-interpreteren
En wil je per jaar salderen, dan moet je een jaarcontract afsluiten... Spijtig genoeg zijn die op dit moment behoorlijk karig.
[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 25-06-2022 16:18 ]
Inmiddels al wat andere artikelen en reacties elders gelezen. Daarmee conclusie trekkend dat salderen op jaar basis gewoon wettelijk is vastgelegd. Zodat iemand in de zomermaanden een pot kan opbouwen welke tegen de wintermaanden weggestreept kan worden.GioStyle schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Salderen kan je prima per (contract)jaar doen (belastingen) en leveringstarieven per tariefsperiode, zoals BudgetEnergie nu per maand doet.
En wil je per jaar salderen, dan moet je een jaarcontract afsluiten... Spijtig genoeg zijn die op dit moment behoorlijk karig.
Lever tarieven daarin tegen zou inderdaad per kleinere perioden kunnen. Het wordt alleen een wat ingewikkeldere rekensom voor energieleveranciers.
Ik zou zeggen meldt je zoveel als mogelijk bij de consumenten wijzer, als je hier tegen aanloopt, dan zal de ACM input hebben om te gaan acteren en energieleveranciers op de vingers tikken.
Overigens recent nog gekeken naar langer lopende contracten, maar werkelijk niets kunnen vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 25-06-2022 16:40 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Deze reactie voelt voor mij als topic-noob toch wel een beetje als de tldr. Oktober loopt bij mij het vaste contract af. Op basis van wat ik hier in de 25+ pagina’s lees zie ik dat niet goed komen.
Met alle respect @emielbf , Pure Energie kan iets toezeggen en op manier x uitleggen aan de telefoon of e-mail, maar of men dat dan uiteindelijk ook doet? Men pakt de vrijheid om dingen eenzijdig te mogen herzien en gebruikt als basis de oorlog / schaarste als reden om dit alles te mogen doen en dus de onwetende consument uiteindelijk een oor aan te naaien.
Als je denkt dat de overheid hierop gaat ingrijpen tja.. er gaan dus nu kamervragen komen? En dan? Sorry, heb daar weinig vertrouwen in tegenwoordig, teveel incompetentie.
Heb je veel paneeltjes en dacht je leuk het surplus in de zomer volledig weg te kunnen strepen met het hoge verbruik in de winter dan zul je dus sowieso altijd moeten gaan voor een vast contract voor minimaal een jaar.
Met alle respect @emielbf , Pure Energie kan iets toezeggen en op manier x uitleggen aan de telefoon of e-mail, maar of men dat dan uiteindelijk ook doet? Men pakt de vrijheid om dingen eenzijdig te mogen herzien en gebruikt als basis de oorlog / schaarste als reden om dit alles te mogen doen en dus de onwetende consument uiteindelijk een oor aan te naaien.
Als je denkt dat de overheid hierop gaat ingrijpen tja.. er gaan dus nu kamervragen komen? En dan? Sorry, heb daar weinig vertrouwen in tegenwoordig, teveel incompetentie.

Heb je veel paneeltjes en dacht je leuk het surplus in de zomer volledig weg te kunnen strepen met het hoge verbruik in de winter dan zul je dus sowieso altijd moeten gaan voor een vast contract voor minimaal een jaar.
GioStyle schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Salderen kan je prima per (contract)jaar doen (belastingen) en leveringstarieven per tariefsperiode, zoals BudgetEnergie nu per maand doet.
Hoi,
Wij zitten noodgedwongen (failliet fenor) bij budgetenergie met zonnepanelen. Met de nieuwe truc per juli (saldering per maand en 50% terug op teruglevering, lees wegval wegstrepen zomer en winter) graag naar een energiemaatschappij die daar anders mee omgaat. Heeft iemand advies voor een betere optie? Al wel klacht ingediend maar dit zal allemaal wel erg lang duren ben ik bang. Hopelijk iemand met goed advies ......
Is greenchoice iets? Zoek dus naar energiemaatschappij die niet doet aan maandelijks salderen, ik heb een slimme meter.
gr Gijs en bvd
Wij zitten noodgedwongen (failliet fenor) bij budgetenergie met zonnepanelen. Met de nieuwe truc per juli (saldering per maand en 50% terug op teruglevering, lees wegval wegstrepen zomer en winter) graag naar een energiemaatschappij die daar anders mee omgaat. Heeft iemand advies voor een betere optie? Al wel klacht ingediend maar dit zal allemaal wel erg lang duren ben ik bang. Hopelijk iemand met goed advies ......
Is greenchoice iets? Zoek dus naar energiemaatschappij die niet doet aan maandelijks salderen, ik heb een slimme meter.
gr Gijs en bvd
Ligt het aan mij maar snap hier nu echt niets meer van.

En dat doen ze niet bij budgetenergie. (Naam supportmedewerker aangepast)vincent_1971 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Ligt het aan mij maar snap hier nu echt niets meer van.zou hier wel eens een voorbeeld berekening van willen zien.
Jij:
In een chatgesprek met budgetenergie van 12 mei is mij toegezegd dat er contact opgenomen zou worden over een voorbeeldberekening
Mijn vraag was toen:
"Hebben jullie een rekenvoorbeeld welke duidelijk laat zien hoe er gerekend wordt met saldering en maandelijks wisselende tarieven? In combinatie met een overschot aan teruglevering"
Ik heb niets meer gehoord hier over. Ik wil hier graag duidelijkheid over.
Budgetenergie:
Oke. Nee dit hebben we niet. Dit word alleen op de nota bekend gemaakt
Jij:
Dus ik weet pas in April 2023 hoe jullie omgaan met saldering en maandelijks wisselende tarieven?
Budgetenergie:
Klopt
Jij:
Ik hoop dat je zelf ziet hoe verontrustend dat antwoord is?
Budgetenergie:
Ja begrijp ik. Het spijt me voor het antwoord.
Zojuist ook even een chat gehad gesprek gehad met BudgetEnergie aangezien mijn vast contract 3 juli afloopt.
Ik: In de mail die ik van jullie ontvangen heb, wordt gemeld dat jullie maandelijks salderen. Dat wil dus zeggen als ik in juni 500 kwh meer opwek dan dat ik in juni verbruik. Deze 500 kwh meteen verrekend wordt. Deze wordt helaas niet "opgespaard" zodat ik deze in de winter maanden kan gebruiken om te salderen met het verbruik dan.
Budget: dat klopt.
Dus ga nu maar haastig opzoek naar een maatschappij waar niet per maand wordt gesaldeerd. Aangezien ik meer opwek dan ik verbruik. (Verhouding 1/3 verbruik en 2/3 terug leveren)
Bij gaslicht geven ze aan ze niet te weten welke maatschappijen vanaf 1 juli maandelijks gaan salderen. Deze informatie is nog niet binnen. Ze konden alleen vertellen dat bij de 2 maatschappijen die nu vast contract aanbieden jaarlijkse gesaldeerd wordt.
Echter is hier de gasprijs een stuk hoger. Dat wordt even wat berekeningen maken in Excel.
P.s. Wat denkt men van de energie prijzen in de winter maanden? Deze lijken in mijn ogen wel te gaan stijgen vergeleken met de zomermaanden, of zie ik dit verkeerd.
Ik: In de mail die ik van jullie ontvangen heb, wordt gemeld dat jullie maandelijks salderen. Dat wil dus zeggen als ik in juni 500 kwh meer opwek dan dat ik in juni verbruik. Deze 500 kwh meteen verrekend wordt. Deze wordt helaas niet "opgespaard" zodat ik deze in de winter maanden kan gebruiken om te salderen met het verbruik dan.
Dus ga nu maar haastig opzoek naar een maatschappij waar niet per maand wordt gesaldeerd. Aangezien ik meer opwek dan ik verbruik. (Verhouding 1/3 verbruik en 2/3 terug leveren)
Bij gaslicht geven ze aan ze niet te weten welke maatschappijen vanaf 1 juli maandelijks gaan salderen. Deze informatie is nog niet binnen. Ze konden alleen vertellen dat bij de 2 maatschappijen die nu vast contract aanbieden jaarlijkse gesaldeerd wordt.
Echter is hier de gasprijs een stuk hoger. Dat wordt even wat berekeningen maken in Excel.
P.s. Wat denkt men van de energie prijzen in de winter maanden? Deze lijken in mijn ogen wel te gaan stijgen vergeleken met de zomermaanden, of zie ik dit verkeerd.
Zou het kopietje van de chat ook even naar de ACM sturen. Hoe meer meldingen hoe beter!EHVDGXTE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:14:
Zojuist ook even een chat gehad gesprek gehad met BudgetEnergie aangezien mijn vast contract 3 juli afloopt.
Ik: In de mail die ik van jullie ontvangen heb, wordt gemeld dat jullie maandelijks salderen. Dat wil dus zeggen als ik in juni 500 kwh meer opwek dan dat ik in juni verbruik. Deze 500 kwh worden meteen verrekend wordt. Deze wordt helaas niet "opgespaard" zodat ik deze in de winter maanden kan gebruiken om te salderen met het verbruik dan.
Ook hiervan zou ik een melding maken bij de ACM, eventueel met kopie van de chat. De ACM heeft dan via dit forum alleen al 4 meldingen gekregen over Budget Energie in 1 week tijd. Dat i.c.m. de publiciteit op o.a. nu.nl maakt onze casus steeds sterker.Not_Disclosed schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:01:
[...]
En dat doen ze niet bij budgetenergie. (Naam supportmedewerker aangepast)
Jij:
In een chatgesprek met budgetenergie van 12 mei is mij toegezegd dat er contact opgenomen zou worden over een voorbeeldberekening
Mijn vraag was toen:
"Hebben jullie een rekenvoorbeeld welke duidelijk laat zien hoe er gerekend wordt met saldering en maandelijks wisselende tarieven? In combinatie met een overschot aan teruglevering"
Ik heb niets meer gehoord hier over. Ik wil hier graag duidelijkheid over.
Budgetenergie:
Oke. Nee dit hebben we niet. Dit word alleen op de nota bekend gemaakt
Jij:
Dus ik weet pas in April 2023 hoe jullie omgaan met saldering en maandelijks wisselende tarieven?
Budgetenergie:
Klopt
Jij:
Ik hoop dat je zelf ziet hoe verontrustend dat antwoord is?
Budgetenergie:
Ja begrijp ik. Het spijt me voor het antwoord.
Ze zullen bij BudgetEnergie wel een Budget hebben gereserveerd voor een legertje advocaten die zullen pleiten dat “jaarlijks salderen” alleen inhoudt dat het zichtbaar moet zijn op de jaarlijkse notamdcobra schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:43:
Ik heb ook net bevestiging gehad van Budget Energie:Dus net ook een klacht bij ACM ingediend.....
- U ontvangt de teruglevering zoals u gewend bent…. alleen gaan wij per maand de overcapaciteit met u verrekenen - 50%
Nee, de regel is juist: wat je teveel hebt in een jaar, mag je wegstrepen in een jaar.klump4u schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:31:
[...]
Nee want wat je teveel hebt in positieve kwartalen mag je wegstrepen in negatieve kwartalen.
Bij wisselende tarieven leidt dus tot een vraagstuk, want op welk tarief streep je het dan tegen weg?
Jouw berekening is daar één mogelijke oplossing voor, wegstrepen per kwartaal, en vier kwartalen maakt een jaar dus uiteindelijk: salderen in een jaar.
Een andere oplossing is om de 'overgebleven' 600 teruglevering te verrekenen met het gemiddelde tarief door het jaar heen. Kan ook. Of met het laagste tarief. Of per maand gaan verrekenen en verder schijt hebben zoals budgetenergie doet.
In elk geval is er geen duidelijke oplossing of regel, als dat er was hadden we geen topic van 26 pagina's volgekregen

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 27-06-2022 12:56 ]
Dat denk ik ook:Wolly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:51:
[...]
Ze zullen bij BudgetEnergie wel een Budget hebben gereserveerd voor een legertje advocaten die zullen pleiten dat “jaarlijks salderen” alleen inhoudt dat het zichtbaar moet zijn op de jaarlijkse nota
@klump4u Ik heb een variabel tarief.U bent niet de eerste vandaag… de juridische afdeling heeft dit goedgekeurd anders hadden wij dit nooit doorgevoerd. Vele bedrijven zijn ons voor gegaan, wij volgens slechts vanaf 1 juli
De politiek steggelt al jaren over de afbouw van de salderingsregeling en BudgetEnergie doet het in een maand tijdjeroenst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:43:
Bij budget energie salderen ze niet in kWh maar in euro's:
[...]

En dan bevat dat voorbeeld ook nog eens dalende energieprijzen terwijl het er niet naar uitziet dat dat erg realistisch is.
[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 27-06-2022 15:58 ]
- Heroic_Nonsense
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 10:23
bartonsontheweb.nl
/u/649844/crop5f804331d9657_cropped.png?f=community)
Het is creatief omgaan met taal.
[1] In het antwoord van BudgetEnertgie uit de laatste post van @jeroenst stelt het bedrijf:
[2] BudgetEnergie stelt dan dat, indien er na die "saldering over een periode van een maand" nog wat opwerk over die die niet weggestreept kan worden, dat voor de helft wordt vergoed. Met andere woorden, je krijgt over de helft van die hoeveelheid de waarde in euro's; de andere helft geef je kado aan ze.
Over het eerste deel heb ik dezelfde mening die de meesten hier ook hebben: dit mag niet. Salderen dient over een kalenderjaar te gaan, tenzij je contract korter dan een kalenderjaar duurde. En ik denk dat daar de crux zit: BudgetEnergie lijkt te stellen dat ze iedere maand een nieuwe overeenkomst met je aangaan en die afrekenen aan het eind van die periode. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit mag.
Over het tweede deel: dat is natuurlijk een vreemde beredenering: als men had gezegd dat men de terugleververgoeding maandelijks op de helft van de gemiddelde prijs van levering over die periode vhad vastgesteld, had ik ze meer kans gegeven bij de rechter. Nu echter, zetten ze de deur wagenwijd open voor een rechtszaak die ze gaan verliezen.
Waarom zou je de helft van het aanbod van PV weigeren (als in: niet willen inkopen)? Er is geen overschot op die momenten namelijk.
[1] In het antwoord van BudgetEnertgie uit de laatste post van @jeroenst stelt het bedrijf:
Dus men lijkt het erop te gooien dat men wel gewoon saldeert in kWh zonder 50% aftrek, maar beperkt de periode waar die berekening over gaat tot een maand in plaats van een jaar.[...]
(dat is dus nadat het afgestreept is tegen het verbruik van die maand)
[...]
[2] BudgetEnergie stelt dan dat, indien er na die "saldering over een periode van een maand" nog wat opwerk over die die niet weggestreept kan worden, dat voor de helft wordt vergoed. Met andere woorden, je krijgt over de helft van die hoeveelheid de waarde in euro's; de andere helft geef je kado aan ze.
Over het eerste deel heb ik dezelfde mening die de meesten hier ook hebben: dit mag niet. Salderen dient over een kalenderjaar te gaan, tenzij je contract korter dan een kalenderjaar duurde. En ik denk dat daar de crux zit: BudgetEnergie lijkt te stellen dat ze iedere maand een nieuwe overeenkomst met je aangaan en die afrekenen aan het eind van die periode. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit mag.
Over het tweede deel: dat is natuurlijk een vreemde beredenering: als men had gezegd dat men de terugleververgoeding maandelijks op de helft van de gemiddelde prijs van levering over die periode vhad vastgesteld, had ik ze meer kans gegeven bij de rechter. Nu echter, zetten ze de deur wagenwijd open voor een rechtszaak die ze gaan verliezen.
Waarom zou je de helft van het aanbod van PV weigeren (als in: niet willen inkopen)? Er is geen overschot op die momenten namelijk.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik vind de antwoorden van BudgetEnergie heel leuk. Maar BudgetEnergie rekent helemaal niet per maand af, ik betaal nog steeds een voorschot iedere maand en krijg een jaarafrekening. Ja, ik krijg een maandoverzicht met mijn gebruik (en daar koppelen ze heel handig een kostenoverzichtje aan vast, maar dat is niet gelijk aan een factuur. Hoezo kunnen ze dan een maandelijkse factuur als loophole gebruiken terwijl ze daar helemaal niet aan voldoen?
Dat is niet zo moeilijk, maar de vraag is of je dan goedkoper uit bent._Dune_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:41:
[...]
Probeer maar eens een leverancier te vinden die een jaarcontract wil aangaan... dat zal waarschijnlijk behoorlijk gaan tegenvallen.
Zoals je hieronder kunt zien ben ik bij de goedkoopste aanbieder met een vast contract alsnog 430 euro duurder uit per jaar dan bij BudgetEnergie...
/f/image/n5YDqU289KfY6lrxQr7x4q5a.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af of die online calculator de nieuwe "salderings"-regels van BE meeneemt in de berekening.Chickendorp schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Dat is niet zo moeilijk, maar de vraag is of je dan goedkoper uit bent.
Zoals je hieronder kunt zien ben ik bij de goedkoopste aanbieder met een vast contract alsnog 430 euro duurder uit per jaar dan bij BudgetEnergie...
[Afbeelding]
Dat betekent, stam + t .
Geldt dit voor een vast of variabel contract? Als het om een variabel contract gaat dat klopt het niet wat zeggen.Blik1984 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:33:
Ik vind de antwoorden van BudgetEnergie heel leuk. Maar BudgetEnergie rekent helemaal niet per maand af, ik betaal nog steeds een voorschot iedere maand en krijg een jaarafrekening. Ja, ik krijg een maandoverzicht met mijn gebruik (en daar koppelen ze heel handig een kostenoverzichtje aan vast, maar dat is niet gelijk aan een factuur. Hoezo kunnen ze dan een maandelijkse factuur als loophole gebruiken terwijl ze daar helemaal niet aan voldoen?
Niet helemaal waar, er wordt wel degelijks als beleidsregel door de NMa (nu AFM) over een jaar gesproken, zie hetvolgende:jeroenst schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:06:
Het enige wettelijke in een vergaderstuk wat ik heb gevonden over de (dus niet eens in de electriciteitswet want daar wordt nergens gesproken over een periode voor zover ik kan vinden) is dit:
[...]
Dus dan is belangrijk te weten wat de definitie van een verbruiksperiode is. Als dit niet gedefinieerd is kan dit zijn van een nanoseconde tot oneindig en legt deze wet in de letter niks vast.
In dat geval zijn we overgeleverd aan de goodwill of badwill van de energieleveranciers.
Alleen bij een jaarcontract waarbij dit is vastgelegd weet je waar je aan toe bent.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html
[...]
De gesaldeerde hoeveelheid wordt jaarlijks doorgegeven en op basis daarvan wordt de jaarlijkse afrekening op gemaakt.Als deze afnemers niet alleen invoeden maar ook elektriciteit onttrekken aan het net moet de netbeheerder salderen (artikel 31c, tweede lid Elektriciteitwet 1998). Dat betekent dat de netbeheerder moet bijhouden hoeveel er is verbruikt (onttrokken) en die hoeveelheid moet hij verminderen met de hoeveelheid elektriciteit die op het net is ingevoed (teruggeleverd). De gesaldeerde hoeveelheid geeft hij jaarlijks door aan de vergunninghouder die op basis hiervan de jaarlijkse afrekening stuurt aan de afnemer
Is dit waterdicht? Nee, nogmaals: als het helder was, dan was er geen 27 pagina's discussie.
Maar het jaarlijks salderen is niet uit de lucht gegrepen. Het maandelijks salderen van budgetenergie is sowieso fout. Hoe het wel moet? Onduidelijk.
Als je niet weet hoe het wel moet, hoe kan je dan stellen dat wat BudgetEnergie doet (maandelijks salderen) fout is?Jovatov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:48:
Maar het jaarlijks salderen is niet uit de lucht gegrepen. Het maandelijks salderen van budgetenergie is sowieso fout. Hoe het wel moet? Onduidelijk.
Ik ben van mening dat wat BudgetEnergie doet gewoon binnen de regels is. Vind ik het leuk? Nee, want het gaat mij hoogstwaarschijnlijk geld kosten.
Dus per tariefsperiode salderen (in het geval van BudgetEnergie maandelijks) qua leveringstarieven en jaarlijks salderen qua belastingen.
Wil je dit gezeur niet? Sluit een jaarcontract af.
[ Voor 31% gewijzigd door GioStyle op 27-06-2022 18:25 ]
Ofwel zonder slimme meter tast de energieleverancier theoretisch in het duister. Ze zouden zelfs niet eens de meterstanden moeten doorkrijgen maar alleen het totale verbruik of teruglevering.
Of dit in de praktijk zo werkt is de vraag. Van Eneco ontving ik de informatie ik dat ze aan het einde van het contractjaar de eindnota opmaken met de tarieven die dan gelden, dus dan tast men helemaal in het duister over wat de eindnota gaat worden. De tarieven kunnen immers nog alle kanten op gaan.
Of dit in de praktijk zo werkt is de vraag. Van Eneco ontving ik de informatie ik dat ze aan het einde van het contractjaar de eindnota opmaken met de tarieven die dan gelden, dus dan tast men helemaal in het duister over wat de eindnota gaat worden. De tarieven kunnen immers nog alle kanten op gaan.
Jovatov schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Niet helemaal waar, er wordt wel degelijks als beleidsregel door de NMa (nu AFM) over een jaar gesproken, zie hetvolgende:
[...]
De gesaldeerde hoeveelheid wordt jaarlijks doorgegeven en op basis daarvan wordt de jaarlijkse afrekening op gemaakt.
Is dit waterdicht? Nee, nogmaals: als het helder was, dan was er geen 27 pagina's discussie.
Wat ik ervan gezien heb gaan de meeste energiemaatschappijen het niet zo bont maken als Budgetenergie (die dus elke maand de salderingsgrens bepalen). De meeste kijken daarvoor nog wel naar het hele jaar. Wat (alle?) energiemaatschappijen nu wel doen bij variabele contracten is levering en teruglevering over tariefsperiodes salderen in euro's met behulp van de meterstanden aan het begin en eind van die periodes. Is dat redelijk? Ik weet het niet.Indoubt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:04:
[...]
En naar welke toko ga je dan? Het lijkt erop alsof de meeste energiemaatschappijen dezelfde truuk gaan uithalen.
Als je op dít moment een beslissing moest nemen over een offerte voor zonnepanelen, wat zouden jullie dan doen? Is er nog geld op te verdienen als alle energiemaatschappijen het voorbeeld van BudgetEnergie gaan volgen?
Je zou het geld ook in isolatie kunnen stoppen, dat heeft ook een effect op je energieverbruik...
Er van uit gaande dat je het geld maar 1 keer kan uitgeven en er niet ander geld beschikbaar is.
Je zou het geld ook in isolatie kunnen stoppen, dat heeft ook een effect op je energieverbruik...
Er van uit gaande dat je het geld maar 1 keer kan uitgeven en er niet ander geld beschikbaar is.
[ Voor 13% gewijzigd door Chickendorp op 28-06-2022 12:45 ]
Oh, dat kan zeker, met de rekenmethode van Budgetenergie, zeker als je een warmtepomp hebt.Chickendorp schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:49:
Ik kan niet zo gauw de rekensom maken, maar het lijkt me moeilijk voor te stellen dat maandelijks salderen 400 euro per jaar gaat kosten?
Driekwart van het jaar krijg je voor je teruggeleverde kWh grotendeels 50% van je leveringstarief, want zeker als je geen airco hebt zul je in die periode van het jaar aanzienlijk meer energie terugleveren dan je geleverd krijgt.
- Heroic_Nonsense
bartonsontheweb.nl
Dankjewel voor het delen. Ik zou deze opname delen met ACM.NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:39:
Ik hang met budget thuis aan de lijn. Ik zal het opgenomen gesprek even muten waar nodig en het dan hier plaatsen. Het is echt idioot wat ze zeggen.
Hier is ie dan:
https://drive.google.com/...EwZDibx_/view?usp=sharing
lekker tegenstrijdig ook. Eerst zeggen dat het maandelijks is. En dan ineens is de berekening maandelijks, maar salderen jaarlijks? Jaja
Maar ook dat de verbinding ineens verbroken was. Sure...
-----
Wat vinden jullie hier van?
Zoals ik de uitleg van de dame aan de telefoon begrijp, is dit wat BudgetEnergie haar medewerkers laat oplezen:
- "Juridisch uitgezocht" = lees: onze juridische afdeling heeft de definitie van "jaarlijks salderen" opgerekt
- "We salderen eens per jaar" = lees: we sturen u één keer per jaar een jaarnota waarop we een overzicht tonen van wat we dat jaar salderen
- "We berekenen eens per maand" = lees: ook al sturen we u eens per jaar een jaarnota, we hanteren iedere maand een ander tarief en strepen de opbrengt en afname per maand tegen elkaar weg in plaats van jaarlijks.
De eerstvolgende keer dat je zo'n argument hoort: nog geen jaar geleden zagen we dat energieleveranciers eenzijdig contracten met een vast leveringstarief ontbonden waar dat juridisch helemaal niet mag. Ook dat was ongetwijfeld "juridisch uitgezocht".
[ Voor 26% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-06-2022 16:03 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
- Heroic_Nonsense
bartonsontheweb.nl
Ze proberen om de wet heen te praten.NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:06:
[...]
Wat dan? Het kwam er op neer dat ze eerst zei dat het maandelijks was (wat dus ook op de website staat), maar dat na overleg met een collega, ze er ineens op terug kwam dat de berekening maandelijks is, maar salderen op jaarbasis. En dat slaat dus kant noch wal, met wat er op de website staat ook. Dat hele zaakje stinkt bij hun...
Als ze stellen dat ze maandelijks salderen, geven ze toe dat ze fout zitten. Dus ze salderen niet maandelijks, ze "berekenen" het tarief maandelijks.
Door verwarring te scheppen over wat salderen dan precies inhoudt, kweken ze bij een groot deel van de bellers het beeld dat het niet anders is en BudgetEnergie gelijk heeft.
Het is heel eenvoudig: per jaar (ongeacht wat de ingangs- en einddatum is, gewoon twaalf maanden) dient je leveranciers de eindstand op te maken. Wat heb je ingekocht, wat heb je teruggeleverd, wat is het tarief en welke voorschotten heb je betaald.
Dat men nu, bij een variabel contract, maandelijks de tarieven voor geleverde energie bepaalt, is helemaal prima. Er is echter geen voorziening in de wet om dat ook voor de te salderen energie te doen. Die moet dus, aan het eind van het jaar, kWh-voor-kWh van de afname afgetrokken worden. err wordt niet gesproken over euro's in de regeling, maar over kiloWatt-uren.
En dat is vervelend nieuws voor BudgetEnergie. Ze lopen hierdoor inkomsten mis. Dat is de hele reden waarom ze dit op deze manier proberen recht te praten.
Dat ze vervolgens maar 50% van je teruggeleverde energie (dus het deel dat resteert na aftrek eigen verbruik) van je willen inkopen, klinkt ook niet zuiver. Daar heb ik echter nog even geen juridische onderbouwing voor.
ik snap je verhaal bijna helemaal. Maar tegen welk tarief moet dan aan het eind van het jaar gesaldeerd worden?Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:16:
[...]
Ze proberen om de wet heen te praten.
Als ze stellen dat ze maandelijks salderen, geven ze toe dat ze fout zitten. Dus ze salderen niet maandelijks, ze "berekenen" het tarief maandelijks.
Door verwarring te scheppen over wat salderen dan precies inhoudt, kweken ze bij een groot deel van de bellers het beeld dat het niet anders is en BudgetEnergie gelijk heeft.
Het is heel eenvoudig: per jaar (ongeacht wat de ingangs- en einddatum is, gewoon twaalf maanden) dient je leveranciers de eindstand op te maken. Wat heb je ingekocht, wat heb je teruggeleverd, wat is het tarief en welke voorschotten heb je betaald.
Dat men nu, bij een variabel contract, maandelijks de tarieven voor geleverde energie bepaalt, is helemaal prima. Er is echter geen voorziening in de wet om dat ook voor de te salderen energie te doen. Die moet dus, aan het eind van het jaar, kWh-voor-kWh van de afname afgetrokken worden. err wordt niet gesproken over euro's in de regeling, maar over kiloWatt-uren.
En dat is vervelend nieuws voor BudgetEnergie. Ze lopen hierdoor inkomsten mis. Dat is de hele reden waarom ze dit op deze manier proberen recht te praten.
Dat ze vervolgens maar 50% van je teruggeleverde energie (dus het deel dat resteert na aftrek eigen verbruik) van je willen inkopen, klinkt ook niet zuiver. Daar heb ik echter nog even geen juridische onderbouwing voor.
Professioneel Heftruck Syndroom
Zie deze info van gaslicht.com
Hierin per leverancier tarieven en beleid (naar beneden scrollen)
De ongunstige regeling van BudgetEnergie is opgenomen.
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Ik heb nog een mail verzonden naar gaslicht ivm BudgetEnergie. Miste bij het vergelijken op gaslicht dat rekening gehouden wordt met een dergelijke ongunstige regeling.
Via mail antwoord gekregen. Een gedeelte hiervan:
===
Wij zijn ermee bezig om dit duidelijker op onze website te vermelden. Ook zijn wij aan het uitzoeken wat er precies maandelijks of jaarlijkst gesaldeerd mag worden.
===
Zou mooi zijn als dit gebeurt.
Lijkt mij goed voor de velen die geen idee hebben dat iets dergelijks bestaat.
Hierin per leverancier tarieven en beleid (naar beneden scrollen)
De ongunstige regeling van BudgetEnergie is opgenomen.
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Ik heb nog een mail verzonden naar gaslicht ivm BudgetEnergie. Miste bij het vergelijken op gaslicht dat rekening gehouden wordt met een dergelijke ongunstige regeling.
Via mail antwoord gekregen. Een gedeelte hiervan:
===
Wij zijn ermee bezig om dit duidelijker op onze website te vermelden. Ook zijn wij aan het uitzoeken wat er precies maandelijks of jaarlijkst gesaldeerd mag worden.
===
Zou mooi zijn als dit gebeurt.
Lijkt mij goed voor de velen die geen idee hebben dat iets dergelijks bestaat.
[ Voor 1% gewijzigd door Lowlands op 28-06-2022 20:46 . Reden: Link aangepast ]
Zo zit ik ook. Dit is de beste ofzo die eruit kwam. Maar is dat dan weer to good to be true? Lastig.GioStyle schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:31:
[...]
Op dit moment hier Gewoon Energie en Innova Energie. Gewoon Energie is onderdeel van Innova Energie.
Gewoon Energie:
Stroom
Leveringstarief (normaal): € 0,66435 per kWh
Leveringstarief (dal): € 0,58289 per kWh
Teruglevertarief (normaal): € 0,48176 per kWh
Teruglevertarief (dal): € 0,41444 per kWh
Vaste leveringskosten: € 5,95 per maand
Ik twijfel alleen... moet denk ik even de gevolgen van een faillissement in de berekening meenemen..
Wat ik wel weet is dat ik genaaid wordt bij BudgetEnergie. Dus veel minder dan dit kan het niet worden. Maar ja, nu overstappen, dat gaan we wel merken dan qua eindafrekening volgens mij, halverwege de zomer de stekker eruit, en weer van 0 beginnen. Pff wat een gekut ook.
Professioneel Heftruck Syndroom
Iemand ervaring met vandebron? zit nu dus bij budgetenergie... op de website lijkt vandebron het volgens de regeltjes te doen maar hoe up to date is die info...
Paar dagen terug op de email bevestigd gekregen dat VDB de saldering "een keer per jaar doet op de jaarafrekening".squashedraven schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:56:
Iemand ervaring met vandebron? zit nu dus bij budgetenergie... op de website lijkt vandebron het volgens de regeltjes te doen maar hoe up to date is die info...
Op zich goed, maar dit is wel wat veel aanbieders nu zeggen en ik heb het idee dat dit een beetje ontwijken is van de vraag die er echt toe doet, namelijk of ze ook echt op jaarbasis kWh tegen elkaar wegstrepen. Dat het rekensommetje op de jaarfactuur staat geloof ik wel, maar van belang is dat er niet "onderliggend" per tariefsperiode gesaldeerd wordt.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Bij mijn vraag een paar dagen terug weigerde budgetenergie nog een voorbeeldrekening te leveren. Ze verwezen me naar de jaarrekening (die ik pas in april 2023 krijg).
Misschien dat de aandacht van de consument voor dit probleem toch vervelend begint te worden en men de berekening heroverweegt (hoeveel uren servicedesk zou dit niet kosten?) . Misschien in combinatie met de ACM. We kunnen alleen maar hopen.
Misschien dat de aandacht van de consument voor dit probleem toch vervelend begint te worden en men de berekening heroverweegt (hoeveel uren servicedesk zou dit niet kosten?) . Misschien in combinatie met de ACM. We kunnen alleen maar hopen.
Ik vind het bewonderenswaardig dat er nog mensen zijn die BudgetEnergie bellen en vragen om uitleg.Tiesert schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:00:
Heb bericht aan de ACM gestuurd en gewezen op de site van BE waarop letterlijk staat "De saldering vindt maandelijks plaats" (https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen).
Net via e-mail antwoord gekregen van de ACM: "in de wet staat duidelijk dat energieleveranciers moeten salderen per contractjaar, dus over uw totale jaarafrekening. Ook als u een contract hebt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, moet uw leverancier per contractjaar salderen."
Heb vervolgens BE gebeld en de situatie voorgelegd. De dame aan de telefoon gaf aan eerst aan dat verrekenen per maand gaat, en salderen per jaar. Na mijn vraag over nadere uitleg kwam ik in de wacht, waarna de toelichting volgde dat de website nog oude informatie bevat en nog bijgewerkt moet worden. Salderen gaat per jaar, ook bij variabele tarieven. Heb doorgevraagd met voorbeelden over extra opwekken in juli en verbruiken in december, en opnieuw werd bevestigd dat dit zal blijven kunnen zonder meerkosten.
Geen idee wat er nu speelt of aan de hand is. Heb om een schriftelijke bevestiging gevraagd van wat de support-medewerker heeft uitgelegd, Die zou ik moeten gaan ontvangen. Ben benieuwd...
Het antwoord is immers allang een keer duidelijk uitgewerkt en gepost.
Ik bel niet met vragen omdat ik het antwoord niet weet. Ik bel om na te gaan wat hun antwoord is, zodat ik verder kan met een klachtenprocedure. Dat wil ik doen obv informatie direct van de bron en niet obv informatie van derden.Wolly schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:33:
[...]
Ik vind het bewonderenswaardig dat er nog mensen zijn die BudgetEnergie bellen en vragen om uitleg.
Het antwoord is immers allang een keer duidelijk uitgewerkt en gepost.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Dat is de mooiweer versie. Op de site van budgetenergie https://mijn.budgetthuis.nl/energie/facturen staan er naast de jaarnota ook twee kleine linkjes naar de "factuurspecificatie Incl. btw / Excl. btw". Hierin zie je hoe de zaken echt verdeeld worden.MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:46:
Even de afrekening voor dit jaar van BE erbij gepakt.
En dat ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
Dat lijkt op het oog goed te gaan dus.
Die wijken niet af. Maar het ging me om een reactie op een eerdere factuur waarbij dal met dal en piek met piek werd verrekend. Dat gedeelte lijkt met dit jaarcontract wel goed te gaanNot_Disclosed schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:58:
[...]
Dat is de mooiweer versie. Op de site van budgetenergie https://mijn.budgetthuis.nl/energie/facturen staan er naast de jaarnota ook twee kleine linkjes naar de "factuurspecificatie Incl. btw / Excl. btw". Hierin zie je hoe de zaken echt verdeeld worden.
Iets verderop staat nog steeds dit:boeke209 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:12:
volgens mij trekken ze bij budget energie de keutel weer in. Ik lees nu dit op de website van budget energie:
[...]
inclusief goede voorbeelden:
[...]
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen
of heb ik nou wat gemist in deze 40 pagina's en is dit al gemeld?
:strip_exif()/f/image/6xtEdxgKtoaJLguFHiNDbKi9.jpg?f=fotoalbum_large)
En het onderste deel gaat het bij BudgetEnergie om
[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 01-07-2022 09:18 ]
Hier staat ook een heel stuk over de wanpraktijken van Budget Energie per 1 Juli:
https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html
Ik ben alleen bang dat meer energiebedrijven gaan volgen en we straks dus overal gekort worden op wat we retour leveren. Belangrijk dus, niet alleen wat je jaarlijks MEER terug geeft dan afneemt, maar gewoon op alles.
Laatst kwam ik ook dit artikel hier al over tegen, je korten op wat je terug gaat leveren mag dus blijkbaar, maandelijks salderen dan hopelijk niet. Maargoed, wat heb je nog aan salderen als energieleveranciers je teruglevertarief gewoon op 0,0001 cent kunnen zetten?
Ik ben alleen bang dat meer energiebedrijven gaan volgen en we straks dus overal gekort worden op wat we retour leveren. Belangrijk dus, niet alleen wat je jaarlijks MEER terug geeft dan afneemt, maar gewoon op alles.
Laatst kwam ik ook dit artikel hier al over tegen, je korten op wat je terug gaat leveren mag dus blijkbaar, maandelijks salderen dan hopelijk niet. Maargoed, wat heb je nog aan salderen als energieleveranciers je teruglevertarief gewoon op 0,0001 cent kunnen zetten?
/f/image/ZxwxmVmtoW1FrIvqc621eLUS.png?f=fotoalbum_large)
@Arjan_M, lees het aangegeven bericht op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html met de supportdesk van Budget, gaat dus echt niet alleen op het tarief bij overproductie, dan zou het probleem lang niet zo groot zijn geweest.
Het volgende probleem is namelijk ook dat Budget dit dus wel stilletjes doordrukt... tenminste... ik heb wel talloze mailtjes ontvangen dat ze ook bellen en andere onzin diensten aanbieden, maar niks over deze tariefverlaging etc. Daarnaast heb je momenteel geen optie om een vast contract af te nemen waar dit (nog) niet van toepassing is.
Dus en ze korten je eenzijdig voor wat je terug gaat leveren en je hebt geen optie om een vast contract bij ze af te nemen waarbij ze dat niet doen.
Ook ik ben dus met spoed overgestapt naar Vattenfall omdat die mij in de whatsapp konden bevestigen dat die dit soort streken niet van plan zijn. Maargoed..., als straks alle leveranciers volgen en dit gewoon mag, dan is die regelgeving dus weer gewoon bijzonder slecht.
Het volgende probleem is namelijk ook dat Budget dit dus wel stilletjes doordrukt... tenminste... ik heb wel talloze mailtjes ontvangen dat ze ook bellen en andere onzin diensten aanbieden, maar niks over deze tariefverlaging etc. Daarnaast heb je momenteel geen optie om een vast contract af te nemen waar dit (nog) niet van toepassing is.
Dus en ze korten je eenzijdig voor wat je terug gaat leveren en je hebt geen optie om een vast contract bij ze af te nemen waarbij ze dat niet doen.
Ook ik ben dus met spoed overgestapt naar Vattenfall omdat die mij in de whatsapp konden bevestigen dat die dit soort streken niet van plan zijn. Maargoed..., als straks alle leveranciers volgen en dit gewoon mag, dan is die regelgeving dus weer gewoon bijzonder slecht.
[ Voor 3% gewijzigd door cuflee op 04-07-2022 20:00 ]
Dank voor het delen. Het wordt in steeds meer media kanalen genoemd. Dat is goed nieuws. Ik zie alleen weer een chat met de klantenservice waar het eindigt in het zoeken naar een andere leverancier en dat ze dat eigenlijk prima vinden. Let er op dat je BE haar zin geeft als je je contract opzegt. Er zal dan namelijk sowieso niet over het hele jaar gesaldeerd hoeven te worden.cuflee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:50:
Hier staat ook een heel stuk over de wanpraktijken van Budget Energie per 1 Juli:
[Afbeelding]
c.c @Lowlands @Heroic_Nonsense Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook het voorbeeld gegeven van 1000 kWh teveel opwekken in juli, betekent dat 1000 kWh gebruiken in december tegen 0 kosten. Dat werd bevestigd. Salderen zou gaan door verrekening en terugleveren betreft stroom terugverkopen boven je eigen verbruik op jaarbasis. Blijft vreemd dat dit dan maandelijks verrekend wordt, want zoiets weet je pas aan het eind van het jaar. Heb al bij ACM gemeld en die laten al weten dat saldering op jaarbasis moet (zie kopie eerder in dit topic). Ik zal morgen op de chat nog eens de bevestiging delen van mijn gesprek en de chat van https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html erbij. Welke van de twee is nu de waarheid!Lowlands schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:46:
[...]
@Tiesert
Zou u dit eens door kunnen zetten naar de ACM?
Op de website staat nog steeds dit:
*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota
Als Budget Energie WEL maandelijks saldeert (en dat doen ze denk ik) maar dit soort berichten stuurt vind ik dit namelijk verdacht veel lijken op misleiding. Heb zelf ervaren dat ze er alles aan doen om in de communicatie zó onduidelijk te zijn dat de klant op het verkeerde been wordt gezet.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
@TiesertTiesert schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:01:
[...]
c.c @Lowlands @Heroic_Nonsense Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook het voorbeeld gegeven van 1000 kWh teveel opwekken in juli, betekent dat 1000 kWh gebruiken in december tegen 0 kosten. Dat werd bevestigd. Salderen zou gaan door verrekening en terugleveren betreft stroom terugverkopen boven je eigen verbruik op jaarbasis. Blijft vreemd dat dit dan maandelijks verrekend wordt, want zoiets weet je pas aan het eind van het jaar. Heb al bij ACM gemeld en die laten al weten dat saldering op jaarbasis moet (zie kopie eerder in dit topic). Ik zal morgen op de chat nog eens de bevestiging delen van mijn gesprek en de chat van https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html erbij. Welke van de twee is nu de waarheid!
Dit is nu precies wat ik bedoel. Ze zijn dermate wisselend en onduidelijk in hun communicatie dat ik het zeer misleidend vind. Ik hoop dat je dit onder de aandacht kunt brengen van de ACM en dat die vervolgens Budget Energie eens flink op de vingers tikt.
Als wij bij Budget Energie waren gebleven had ons dat zeker 1000 euro per jaar gekost door het maandelijks salderen.
Dit wordt steeds meer een “spel” dat alleen gewonnen kan worden door de opzoekers/denkers onder ons en dat zou beslist niet moeten mogen!
En de echte winnaar hier is natuurlijk Budget Energie….
@Arjan_M, nee, zo zit het helaas niet. Lees het artikel op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html en de overige informatie eerder in dit topic er nog even goed op na.
Volgens mij voor geen enkele eigenaar van zonnepanelen nu dus nog interessant om bij Budget Energie te blijven en al helemaal niet als je daar nog maar net zit met een variabel contract.
Volgens mij voor geen enkele eigenaar van zonnepanelen nu dus nog interessant om bij Budget Energie te blijven en al helemaal niet als je daar nog maar net zit met een variabel contract.
[ Voor 35% gewijzigd door cuflee op 06-07-2022 13:04 ]
Maar inderdaad, wat is dan het alternatief?cuflee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:02:
@Arjan_M, nee, zo zit het helaas niet. Lees het artikel op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html en de overige informatie eerder in dit topic er nog even goed op na.
Zit zelf te kijken naar Innova. Lijkt er op dat je hier momenteel nog wel voor 1 jaar vast kan zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Daacuso op 06-07-2022 14:53 ]
If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!
Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. De discussie op dit forum gaat al weken over het feit dat BE per 1 juli maandelijks wil salderen en dat dat in strijd is met wat het ACM zegt, namelijk jaarlijks salderen. Het is ook zeer nadelig voor mensen die noodgedwongen naar BE zijn overgeheveld begin dit jaar, zoals ik.cuflee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:02:
De TLV telt pas voor het overschot aan productie en daar wil BE maar 50% voor betalen. Dat is zuur maar niet in strijd met de wet, ze mogen dat tarief namelijk zelf bepalen. Dit is dan ook niet waar de discussie over gaat. Voor mensen die het over de TLV willen hebben is er dan ook een ander topic (Het grote terugleververgoeding topic)
- Heroic_Nonsense
bartonsontheweb.nl
In EW 31c wordt gesproken over het plussen en minnen in kWh op de factuur. In 95b tweede lid staat dat een leveringstarief voor levering aan kleinverbruikers jaarlijks moet worden aangeleverd bij ACM en moet worden goedgekeurd. Dat staat de huidige handelswijze van (bijvoorbeeld) BudgetEnergie dus per definitie in de weg.JanHenk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:30:
[...]
Daar is de spraakverwarring helemaal niet. Het doet er wel toe als je de jaarrekening op wilt maken.
We rekenen namelijk wel af in euro's.
Dus ik ben heel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet in een jaar met 12 verschillende tarieven en 2 verschillende btw percentages.
Hoe ga jij de te salderen kWh toerekenen aan die periode? Of wellicht beter gezegd; hoe ga je afrekenen over het "resterende" verbruik welke na salderen overblijft? Welk tarief, welk btw percentage?
Daaruit vloeit 95b 3, waarin staat dat ACM bepaalt of een tarief door de beugel kan. Dus ACM heeft er wel wat over te zeggen en is niet slechts een handhaver.
Ik ben het met je eens dat het te wollig en onduidelijk is, maar de ACM mag dus bepalen dat een tarief op jaarbasis gemiddeld moet worden; ook met terugwerkende kracht.
Mijn leverancier (Vattenfall) doet dat heel netjes: die berekenen het gemiddelde leveringstarief over het afgelopen jaar.
Zie boven; ACM is niet alleen een controlerende instantie, maar bepaalt ook regelgeving in zover zij die ruimte krijg in bepaalde wetsartikelen (zoals EW 95b 3).[...]
Ik denk niet dat energieleveranciers wetten maken. Ook de ACM doet dit niet, dat is een autoriteit om te controleren of iedereen zich houdt aan de regeltjes voor consumenten. Ze maken zelf geen regels.
[...]
Het is in zoverre een probleem dat de wet duidelijker geschreven had moeten zijn. Nu ruiken partijen ruimte om creatief met de jaarafrekening om te gaan en zijn zolderkamers vol met Tweakers hier dagen over aan het discussiëren.Dit is een probleem.
Dat moet ander kunnen.
Mijn energieleverancier gaat per maand salderen.
Volgend de ACM mag dit helemaal niet en moet het 1x per jaar maar Budgetenergie wijst naar artikel 31c van de energiewet waarbij voor de saldering geen tijdspanne genoemd staat en beweert dus dat het mag.
Waar vind ik nu (wettelijk) dat het maar 1x per jaar mag want Budgetenergie blijft bij zijn standpunt en zo kom ik er niet uit.
Volgend de ACM mag dit helemaal niet en moet het 1x per jaar maar Budgetenergie wijst naar artikel 31c van de energiewet waarbij voor de saldering geen tijdspanne genoemd staat en beweert dus dat het mag.
Waar vind ik nu (wettelijk) dat het maar 1x per jaar mag want Budgetenergie blijft bij zijn standpunt en zo kom ik er niet uit.
Dit topic al eens doorgelezen? Butget energie is hier inmiddels veelvuldig besproken.huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:58:
Mijn energieleverancier gaat per maand salderen.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Right.Arjan_M schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Nee. Budget Energie is in overleg met de ACM en komt als het goed is deze week met een terugkoppeling naar haar klanten toe.
Ze overleggen wat af met het ACM daar bij BudgetEnergie. Zie deze post van 5 maandan geleden op het consumentenbond forum.

Ik heb vanmorgen nog kontakt gehad met Budgetenergie en ze gaan het NIET veranderen van maandelijks naar jaarlijks
Zij verwijzen naar artikel 32c van de energiewet waarin geen tijdspanne genoemd wordt over de periode van saldering en zeggen dus dat het mag en datt ze daar vrij in zijn
Vandaar mijn vraag of ergens een wet is waarin staat dat het maar 1x per jaar mag.
Dat de ACM zegt dat het niet mag hebben ze dus geen boodschap aan (ze zeggen wel in overleg te zijn met de ACM)
Lijkt een doodlopende weg te worden
Twijfel er nu aan om naar de geschillen commissie energie te stappen maar daar hangen kosten aan dus wil ik eerst zekerheid.
Zij verwijzen naar artikel 32c van de energiewet waarin geen tijdspanne genoemd wordt over de periode van saldering en zeggen dus dat het mag en datt ze daar vrij in zijn
Vandaar mijn vraag of ergens een wet is waarin staat dat het maar 1x per jaar mag.
Dat de ACM zegt dat het niet mag hebben ze dus geen boodschap aan (ze zeggen wel in overleg te zijn met de ACM)
Twijfel er nu aan om naar de geschillen commissie energie te stappen maar daar hangen kosten aan dus wil ik eerst zekerheid.
Het probleem is inderdaad de wetgeving er niet in voorziet, tenminste niet letterlijk. Echter heeft de wetgeving een bepaalde intentie, deze is om het aantrekkelijk te maken zonnepanelen te plaatsen. Echter als je de zomer- en de wintermaanden niet meer tegen elkaar weg kunt strepen (in Kwh) wordt de investering minder interessant en stijgen terugverdientijden weer, omdat je het hoge wintertarief mag betalen.huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:53:
Ik heb vanmorgen nog kontakt gehad met Budgetenergie en ze gaan het NIET veranderen van maandelijks naar jaarlijks
De energie leveranciers bieden ook geen keuze aangezien jaar contracten niet geboden worden.
[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 12-07-2022 15:04 ]
Mijn laatste contact was van vorige week en toen gaven zij aan met het ACM in overleg te zijn n.a.v. alle commotie en deze week met een reactie bij mij terug te komen. Ik ga bij de eerste nota waaruit blijkt dat er maandelijks gesaldeerd wordt sowieso naar de geschillencommissie. Als de TLV gewoon tegen 100% van het geldende tarief werd uitbetaald, kon ik er nog enigszins begrip voor opbrengen. De huidige aanpak die BE wil gaan doorvoeren gaat wat mij betreft veel te ver.huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:53:
In artikel 31c, lid 1 van de energiewet staat het volgende:huublind schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:53:
Er staat niet nadrukkelijk dat het dus per maand mag of per jaar zou moeten. Misschien dat er iets te zeggen is over "onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit", door te stellen dat hier niet gesproken wordt over de kosten, maar specifiek de gebruikte/geleverde "elektriciteit". (maar IANAL)Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
Net even gechat met BudgetEnergie:
Jij
Hallo, ik heb zonnepanelen en lever dus ook stroom terug. Hoe vaak wordt er door BE gesaldeerd?
Dat was altijd per jaar. Is dat nog steeds zo? Per jaar lever ik ong 1300 kWh terug en gebruik
ong 2300. Per saldo neem ik dus ong 1000 kWh per jaar af van jullie
BudgetEnergie
Per 1 juli gebeurd dit maandelijks, echter wordt dit op de jaarnota verrekend
Jij
Dus als ik in de zomer meer opwek dan ik verbruik, dan kost me dat geld tov jaarlijks salderen
Want terugleververgoeding is nu 50%
BudgetEnergie
Dat klopt inderdaad
Helder verhaal, dus maar eens op zoek naar een andere stroomboer.
Jij
Hallo, ik heb zonnepanelen en lever dus ook stroom terug. Hoe vaak wordt er door BE gesaldeerd?
Dat was altijd per jaar. Is dat nog steeds zo? Per jaar lever ik ong 1300 kWh terug en gebruik
BudgetEnergie
Jij
Dus als ik in de zomer meer opwek dan ik verbruik, dan kost me dat geld tov jaarlijks salderen
BudgetEnergie
Dat klopt inderdaad
... en gaat over tot de orde van de dag
Verhaal doorsturen naar de ACM en de kamerleden van de vaste kamercommissie economie.P_Tingen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:36:
Net even gechat met BudgetEnergie:
Jij
BudgetEnergie
Jij
BudgetEnergie
Dat klopt inderdaad
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
@Knopsje, het grootste probleem bij Budget Energie is volgens mij ontstaan per 1 juli dit jaar door deze regel:
/f/image/Pao8BazAIpVnfwSSzw3EAvGY.png?f=fotoalbum_large)
Dat kan haast niet alleen over het overschot / teruglevertarief gaan, want dat is bij vrijwel geen enkele energieleverancier gelijk aan het tarief waarvoor je afneemt.
Budget Energie heeft dit ook bevestigd op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html, al is het deze maand dus afwachten wat ze echt gaan doen. Ik heb daar zelf niet op willen wachten.
Edit: Bron https://www.budgetthuis.n...formatie-energie-opwekken
/f/image/Pao8BazAIpVnfwSSzw3EAvGY.png?f=fotoalbum_large)
Dat kan haast niet alleen over het overschot / teruglevertarief gaan, want dat is bij vrijwel geen enkele energieleverancier gelijk aan het tarief waarvoor je afneemt.
Budget Energie heeft dit ook bevestigd op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html, al is het deze maand dus afwachten wat ze echt gaan doen. Ik heb daar zelf niet op willen wachten.
Edit: Bron https://www.budgetthuis.n...formatie-energie-opwekken
[ Voor 5% gewijzigd door cuflee op 15-07-2022 10:32 ]
Nee, kwestie van "run, Forrest, run". De boeven zeer gewaardeerde mensen van BE vertellen er namelijk niet bij dat het salderen niet alleen per maand gebeurt, maar ook nog eens tegen de helft van je leveringstarief * Zolang je per jaar minder opwekt dan verbruikt (je bent een netto verbruiker) maakt per maand/per jaar nog niet eens zoveel uit als het met 100% van het leveringstarief gaat, maar als dat ook nog eens gehalveerd wordt....Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:53:
Kennis kreeg dit gemaild van BudgetEnergie.
[...]
Behalve overstappen, kan hij nog iets doen?
Ik heb zes panelen die zo'n 1200 kWh / jaar opwekken en ik verbruik ongeveer 1/3 deel van daarvan direct zelf. De rest lever ik terug. Dat is dus 800 kWh. Tegen de helft van het levertarief, dus dan geef ik per saldo 400 kWh per jaar weg.
* Zie https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen
Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand.
... en gaat over tot de orde van de dag
Klacht indienen bij Budget Energie. Klacht indienden bij het ACM over Budget Energie. Naar de geschillencommissie gaan om dit aan te vechten. Budget Energie kan dat allemaal heel logisch vinden, maar ze bieden zelf geen vaste contracten meer aan en hebben de klanten van Fenor overgenomen begin dit jaar en direct op een variabel contract gezet. Tot zo ver de keuzemogelijkheid van de consument...Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:53:
Kennis kreeg dit gemaild van BudgetEnergie.
[...]
Behalve overstappen, kan hij nog iets doen?
En ook dit is bijna goed. Zover ik het weet saldeert BudgetEnergie wel netjes, alleen dan maar maandelijks ipv jaarlijks. Voor de kWh die overblijven na de maandelijkse saldering ontvang je dan de 50% terugleververgoeding, In eerste instantie ontvang je tot zover je verbruikt wel het volledige tarief dus terug, dat is dan de saldering, alleen is die dus maandelijks in geval van BE.P_Tingen schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Bijna, je gebruikt 50 voor je teruglevering maar de redenatie klopt volgens mij inderdaad. BE doet er dan nog een schepje bovenop door terugleveren te doen á 50% van het levertarief. Als je bij BE zou zitten zou het dus zijn:
Als het tarief gelijk blijft: (100 x €1) - (100 x €1) = €0 BE Variant (100 x €1) - (100 x 50% x €1) = €75. Dalend tarief: (100 x €1) - (100 x €0,50) = €75. Dalend tarief BE Variant: (100 x €1) - (100 x 50% x €0,50) = €87,50.
Ja, salderen op kwartaal/maand is nadeliger, maar met de huidige stijgende tarieven is er alsnog veel voor te zeggen. Zelfs al zou de saldering er helemaal af zijn.Indoubt schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Nou, ik zit in hetzelfde schuitje, nog geen panelen maar wil ze wel, bovendien probeer ik enkele andere VvE leden mee te krijgen.
Het hangt helemaal van de tarieven af of het nog wel rendabel is. Als ik in de zomer 3 cent krijg en in de winter 3 € moet betalen dan is het zinloos als ze salderen per kwartaal of per maand.
Die redelijke termijn is opeens heel onzeker geworden.
Laat ik een versimpelde rekensom doen losjes gebaseerd op mijn eigen situatie, uitgaande van een gelijkblijvend stroomverbruik door het jaar heen (ik heb geen warmtepomp, airco of elektrische auto).
Dat is 150 kWh per maand.
De zonnige maanden (maart-oktober) betaal ik daar €0,30 voor, in de winter (november-februari) betaal ik daar €0,50 voor. Lijken me iets realistischer bedragen dan drie cent en drie euro.
Zonder zonnepanelen is de som simpel: op laagtarief betaal ik €360,- en hoog tarief €300,- dus €660,- totaal.
Vorig jaar heb ik zonnepanelen gekocht à €3000,- en wek ik 2360 kWh mee op per jaar. Daarvan is het overgrote deel in de zonnige maanden dus laagtarief. Zeg 2200 kWh, de andere 160 kWh in de wintermaanden dus hoogtarief.
Gedurende laagtarief ga ik van 150 kWh naar 90 kWh gemiddeld gebruik per maand (daar zit nog wat winst in als je op zonnige tijden de vaatwasser draait, maar ik houd hem krap). Dat scheelt je dan 480 kWh en dus direct €144,-. op de €360,-. De overige 1720 kWh die wordt opgewekt krijg je een terugleververgoeding voor, die houd ik op de mager 50% van BudgetEnergie: €258,-
In de wintermaanden ga je maar terug van 150 kWh naar 135 kWh. Dat levert dan €30,- op en de overige 100 kWh krijg je nog eens €25,- aan terugleververgoeding.
Al met al is je stroomrekening dus €486,- en krijg je nog eens €283,- terug. Kom je op jaarbasis op €203,- betalen
Conclusie, zonder een enkele saldering, een magere TLV van 50% en waarschijnlijk nog winst te halen uit direct verbruiken van energie kom je alsnog op een besparing van €457,- per jaar.
Individuele situaties zullen verschillen, maar denk echt dat zonnepanelen juist ook met de huidige hogere tarieven nog steeds de moeite van het aanschaffen waard zijn. En als je dan dus wél (op zijn minst) maandelijks mag salderen komende jaren wordt het alleen maar voordeliger...
- Indoubt
- Registratie: Maart 2003
- Laatst online: 06-07 22:33
Always be indoubt until sure
:strip_icc():strip_exif()/u/81921/back_front_s_small.jpg?f=community)
Ik snap je berekening niet helemaal. Je bedoelt dat je in de zomer 900kWh uit het net opneemt en 2200kWh teruglevert? Tot aan je eigen verbruik kun je salderen. Daarboven krijg je inderdaad een terugleververgoeding. Die is vaak helemaal geen 50% van die 30 of 50 cent die je noemt. Bovendien is mijn zomertarief al hoger dan die 30 cent en dan heb ik nog 20% lange klant korting (zal vanavond even kijken , ik heb per 1 juli nieuwe tarieven gekregen), Ben benieuwd wat het wordt in de winter. Helaas een variabel contract en vaste contracten zijn vrijwel niet te krijgen.Jovatov schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Ja, salderen op kwartaal/maand is nadeliger, maar met de huidige stijgende tarieven is er alsnog veel voor te zeggen. Zelfs al zou de saldering er helemaal af zijn.
Laat ik een versimpelde rekensom doen losjes gebaseerd op mijn eigen situatie, uitgaande van een gelijkblijvend stroomverbruik door het jaar heen (ik heb geen warmtepomp, airco of elektrische auto).
Dat is 150 kWh per maand.
De zonnige maanden (maart-oktober) betaal ik daar €0,30 voor, in de winter (november-februari) betaal ik daar €0,50 voor. Lijken me iets realistischer bedragen dan drie cent en drie euro.
Zonder zonnepanelen is de som simpel: op laagtarief betaal ik €360,- en hoog tarief €300,- dus €660,- totaal.
Vorig jaar heb ik zonnepanelen gekocht à €3000,- en wek ik 2360 kWh mee op per jaar. Daarvan is het overgrote deel in de zonnige maanden dus laagtarief. Zeg 2200 kWh, de andere 160 kWh in de wintermaanden dus hoogtarief.
Gedurende laagtarief ga ik van 150 kWh naar 90 kWh gemiddeld gebruik per maand (daar zit nog wat winst in als je op zonnige tijden de vaatwasser draait, maar ik houd hem krap). Dat scheelt je dan 480 kWh en dus direct €144,-. op de €360,-. De overige 1720 kWh die wordt opgewekt krijg je een terugleververgoeding voor, die houd ik op de mager 50% van BudgetEnergie: €258,-
In de wintermaanden ga je maar terug van 150 kWh naar 135 kWh. Dat levert dan €30,- op en de overige 100 kWh krijg je nog eens €50,- aan terugleververgoeding.
Al met al is je stroomrekening dus €486,- en krijg je nog eens €308,- terug. Kom je op jaarbasis op €178,-
Conclusie, zonder een enkele saldering, een magere TLV van 50% en waarschijnlijk nog winst te halen uit direct verbruiken van energie kom je alsnog op een besparing van €482,- per jaar.
Individuele situaties zullen verschillen, maar denk echt dat zonnepanelen juist ook met de huidige hogere tarieven nog steeds de moeite van het aanschaffen waard zijn. En als je dan dus wél (op zijn minst) maandelijks mag salderen komende jaren wordt het alleen maar voordeliger...
Als je die berekening maakt met maandelijks salderen krijg je een heel ander plaatje met bedragen die veel ongunstiger zijn.
Bovendien heb ik nog geen panelen, op 1 sept is de VvE vergadering over MJOP en Panelen, Ik heb mazzel als ik dit jaar nog panelen heb en die zijn nu al flink duurder als hetgeen jij noemt.
Wat gek, ik kan bij Greenchoice dat wel, ook al lezen zij mijn meter uit. Je zou zeggen dat BudgetEnergie blij is met elke meterstand die ze kunnen krijgen.Truus01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:30:
Er wordt wel vaker gezegd dat je met een oude meter zelf maandelijks de meterstand moet doorgeven. Ik zag in MijnBudget toevallig 'Mijn meterstanden', dus ik dacht ik kijk even:
[Afbeelding]
Ik kan ze helemaal niet zelf maandelijks doorgeven.
De mail, klachten@budgetenergie.nl, werkt ook. Ontvangen wel, maar reageren niet.
Reageren op klachten doen ze pas als je het op sites als Klacht.nl meldt...
Hun 'bereikbaarheid' is voor mij voldoende om er net zo goed geen klant meer te willen zijn:
Auto-reply op mails met dat ze niet inhoudelijk ingaan op mails en dat je maar moet chatten of bellen. Op de chat zeggen dat je toch echt naar het mailadres moet mailen, dat er geen andere contactmogelijkheid is.
Een chat waar dan komt te staan dat ze overbezet zijn en dat je maar moet bellen.
En bellen en dan meer dan anderhalf uur in de wacht moeten staan.
En uiteindelijk dus pas reageren als je op klachtensites de klacht zet. (En dan ook alleen nog maar met de standaard reacties als 'Er is een klachtenprocedure opgestart, even geduld aub'.)
Reageren op klachten doen ze pas als je het op sites als Klacht.nl meldt...
Hun 'bereikbaarheid' is voor mij voldoende om er net zo goed geen klant meer te willen zijn:
Auto-reply op mails met dat ze niet inhoudelijk ingaan op mails en dat je maar moet chatten of bellen. Op de chat zeggen dat je toch echt naar het mailadres moet mailen, dat er geen andere contactmogelijkheid is.
Een chat waar dan komt te staan dat ze overbezet zijn en dat je maar moet bellen.
En bellen en dan meer dan anderhalf uur in de wacht moeten staan.
En uiteindelijk dus pas reageren als je op klachtensites de klacht zet. (En dan ook alleen nog maar met de standaard reacties als 'Er is een klachtenprocedure opgestart, even geduld aub'.)
Dat dat ook een probleem is, ontken ik niet.psy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:59:
Daarmee ga je wel heel gemakkelijk voorbij aan de kern van het probleem. Dat de leverancier maar gaat bepalen hoe ze dit gaan factureren.
Maar dan is het jaarlijks salderen wel netjes gedaan. En dat is waar het om gaat, dat dat jaarlijks gebeurd, dus najaar/winter tegen voorjaar/zomer en niet maandelijks/per tariefsperiode, want dan kan het zijn dat je over de zomer (weinig) TLV krijgt en in de winter (duur) betaald. Dat is niet netjes salderen, jaarlijks wel.
De problemen met het uitrekenen tegen wel tarief dan het overschot of tekort moet worden verrekend, zullen er zeker zijn. En dat gaan we meemaken.
Het is nu al best ondoorzichtig bij degenen die eein eindafrekening hebben gehad (vooral bij BudgetEnergie die er nog t/m juli hebben gezeten). Is zelfs voor accountants eigenlijk geen touw meer aan vast te knopen.