Wandverwarming aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 10:37
Hallo allemaal,

Heeft iemand hier ervaring met Ecopleister van Variotherm? Ik ben van plan om wandverwarming
aan te leggen in onze woonkamer en neig naar Variotherm register. Dit om over te kunnen stappen van hoge temperatuur (convectorput) naar lage temperatuur, en daarbij in de toekomst de mogelijkheid te hebben om te koelen. Vloerverwarming willen we vermijden vanwege een mooie houten vloer.

Nu hebben we de installatiehandleiding doorgespit, maar zijn er ons nog een paar dingen onduidelijk.

In de handleiding van Variotherm wordt er geadviseerd om bij de register wandverwarming gebruik te maken van hun Ecopleister. Ik heb geen ervaring met stuccen, maar wil het in eerste instantie wel proberen zelf te doen. Ik heb daarover een aantal vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.

Voorbehandelen houtvezelplaat
Om te voorkomen dat de warmte via de muur teveel naar de slaapkamers boven doortrekt, ben ik
van plan om eerst 22 mm houtvezelplaat op de muur te bevestigen, voordat ik het register monteer.
Hoe moet ik de houtvezelplaat voorbehandelen om te zorgen dat de Ecopleister hecht, en om te voorkomen dat het vocht uit de Ecopleister in de houtvezelplaat trekt? Variotherm heeft het in de handleiding op pagina 10 over een vertinlaag, maar wat is dat en hoe werkt dat? En kan dat ook ophoutvezelplaat? En is het van belang dat dat ook over de buizen heen aangebracht wordt, of is het
voldoende om dat op de plaat erachter te doen?

Laagdikte/Afwerking
Verder geeft Variotherm aan dat er twee mogelijkheden zijn voor de afwerking van de muur.
De eerste mogelijkheid is eerst een laag van 21 mm Ecopleister met daaroverheen een afwerklaag die
voldoet aan de volgende eigenschappen: Soortgelijke massa (28d): ≥ 1,200 kg/m³, maximale korrelgrootte: 1.2 mm, druksterkte: < 3 N/mm². Ik heb nog geen gipspleister kunnen vinden die aan deze eisen voldoet. Of zou bijvoorbeeld Knauf roodband of MP 75 wel kunnen? En zo ja, moet ik dan de basislaag van Ecopleister voorbehandelen om dit eroverheen te kunnen doen?
De tweede mogelijkheid voor de afwerking wordt gegeven onderaan pagina 14, daar wekken ze de suggestie dat je de muur ook helemaal met ecopleister kunt afwerken. Er komt dat een laag van 21 mm + 10 mm = 31 mm op de muur. Maar op pagina 9 zeggen ze dat de maximale laagdikte die je in één keer mag aanbrengen 25 mm is.

Als ik de muur volledig wil afwerken met ecopleister, moet ik dat dan in twee keer doen? En zo ja, kan ik de tweede laag gewoon aanbrengen nadat de eerste droog is? Of moet ik de eerste laag dan weer voorbehandelen met iets, zodat de tweede laag goed
hecht?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 10:06
Geen ervaring met ecopleister. Wel ervaring met variotherm i.c.m. leemstuc op houtvezelplaat.

Voor leemstuc op houtvezelplaat werd mij een speciale primer aangeraden voor de hechting. De persoon die mij geholpen heeft met leemstuc gaf aan dat met een papje van leemstuc hetzelfde effect gerealiseerd wordt en goedkoper. De primer had ik al aangebracht.

De leemstuc basislaag werd in 2 lagen aangebracht. Totale dekking 35mm waarbij de eerste laag rondom de leidingen soms loslaat maar dat is prima met de handen aan te drukken tot het verder droogt. De 2e laag werd afgesloten met wapeningsgaas en vlak afgewerkt. Als afwerklaag heb ik een leemfinish op kleur aangebracht.

Totaal 2 m3 zakken met basisleem verwerkt in ca 50m2 leemstuc waarvan ca 30-35 m2 met wandverwarming en 35mm opbouw. Ongeveer 3 dagen werk in een week tijd waarbij een bouwdroger zorgde voor het sneller drogen van de leemstuc. Dat gecombineerd met ventilatoren op de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Munveq schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:23:
Ik heb nog geen gipspleister kunnen vinden die aan deze eisen voldoet.
Waarom beperk je jezelf tot een gipspleister?

Ik vermoed dat de eigenschappen van gips an sich niet voldoen. Daarom geeft die Variotherm als voorbeelden ook aan:
  • kalkpleister
  • kalkcementpleister
  • kalkgipspleister
  • kleipleister
Bij de kalkpleisters heb je de keuze uit een hydraulische kalk (benaming NHL, bevat een beetje klei) of een luchtkalk (benaming: CL (calcium lime) of DL (dolomitic lime)) mortel. Luchtkalk: minder thermische uitzetting, minder sterkte. Of een hoge sterkte hot mix kalk mortel. Zie Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgv/voeg_12_uit_brochure_voegwerk_www_monumentenwacht_be.jpg

Druksterkte

Hydraulische kalk, zelfs een laagdrukvaste NHL2, bereikt vermoedelijk een druksterkte van > 4 N/mm2. Zie Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/figure/Figuur-171-Uithardingskarakteristieken-van-een-luchtkalk-CL70-een-Natuurlijke_fig4_319421212

Bij luchtkalk is het CL [7-9]0 S type afkomstig uit de cement industrie.

Soortelijk gewicht

Aan de 1200 kg/3 kom je al snel; 75% van de mortel bestaat uit (fijn gezeefd) zand à 1500 kg/m3. Als dat in de cementmolen wordt gemixt gaat dat naar 1660 kg/m3. Daarna nog een beetje aankloppen tijdens het opbrengen is 1990 kg/m3. Dan is 75% al 1492 kg/m3 (nog steeds excl. de kalk). Een universitaire bron meldt voor CL 90-S: 2210 kg/m3 en voor de mortelmix (weliswaar met zand tot 2 mm korrelgrootte) excl. water: 1629 kg/m3.

Thermische eigenschappen van luchtkalk

Diezelfde bron meldt voor de warmtegeleidbaarheid (λ) van de CL 90-S luchtkalk na 28 dagen uitharden:
1,34 ±0,13 W/mK
bij een warmteopslagcapaciteit van 1,58 × 106 ±0,24 J/m3∙K.
Vergeleken met ecopleister en leem
De warmtegeleidbaarheid van CL 90-S luchtkalkpleister is dus een stuk hoger (lees: beter voor wandverwarming) dan die van de Variotherm Ecopleister zelf, of de 0,59-0,73 W/m∙K van een Conluto leemstuc of 0,91 W/m∙K van Claytec basisleem met stro.

Met 1,65-1,80 × 106 J/m3∙K is de warmtebuffercapaciteit van leem iets beter.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 04-04-2023 10:54 . Reden: quote voorgevoegd; hot mix kalk mortel toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Hot mix lime mortar
Als iemand de gemeten sterkte en/of warmtecapaciteit van een hot mix kalkmortel weet te achterhalen, dan is die informatie bijzonder welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 04-04-2023 10:58 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j