Toon posts:

Omnik 3k-TL vraag betreft overspanning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 18:12
Beste allen,
Ik heb sinds 2014 een Omniksol 3k-TL hangen met 11 250Wp panelen. Sinds dit jaar is de spanning in de wijk aardig opgelopen, door groei van installaties hier in de buurt. tot nog net niet boven de max van 253V (op piekdagen rond 249v-250v).
Helaas schakelt deze omvormer al uit bij ca. 249V en dat wordt dus wel gehaald. De netbeheerder heeft het in onderzoek, maar omdat de 253v niet aangetikt wordt, lopen ze niet zo hard, en komt er maar geen oplossing.

Mijn vragen zijn:
- heeft iemand ervaring met deze omvormers, en klopt het wel dat deze al bij 249v stopt?
- Is er iets aan te doen? Ik heb dus eigenlijk een kleine spanningsval nodig van ca. 4 volt tussen omvormer en netspanning. Is er iets mogelijk met b.v. een autofrafo, zodat de omvormer pas uitvalt als het net daadwerkelijk de 253v aantikt?

NB: omvormer zit vlak bij meterkast op eigen groep, 2,5 meter met 2,5 mm2 kabel. Spanningsval is minimaal van omvormer naar meterkast.

Plaatje van power uitval (op de plekken met 0W, overige dipjes zijn wolken):

plaatje van spanningsverloop (spanningsval is overigens minimaal: ong. 1v, zoals te zien op 14:20):

Fabrikant is al tijdje falliet, dus in die hoek valt niks meer te halen. Omvormer zelf doet het verder nog prima zolang de spanning maar onder de 249v blijft. Dus zonde om hem nu al te vervangen.

Hopelijk weet iemand een goede tip om dat uitschakelgedrag bij 249v te voorkomen.

Beste antwoord (via gmj2 op 28-04-2022 10:01)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Bekend probleem, ik heb er ook eentje gehad die op 249 afsloeg. Het probleem is dat de 'standaard' NL setting uit die tijd 250V is. Helaas kun je die niet aanpassen. Wat wél kan is een ander land kiezen (mag niet, kan wel en werkt ook).

Maak met je telefoon eerst verbinding met de omvormer (via wifi).
Open de Omnik app (dat is de oude OmnikPortal app!)
Klik rechtsonder op manual mode.
Als het goed is zie je dan jouw omvormer in een lijstje.
Klik op jouw omvormer.
Er opent zich dan een scherm met bovenin (even uit mijn hoofd) iets dat
volgens mij safety settings heet.
Kies in het rolmenu voor cBelgium.

Let op dit mag niet maar werkt wel. Aan jou de keus.

[Voor 44% gewijzigd door hesselbeertje op 27-04-2022 19:22]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
Bekend probleem, ik heb er ook eentje gehad die op 249 afsloeg. Het probleem is dat de 'standaard' NL setting uit die tijd 250V is. Helaas kun je die niet aanpassen. Wat wél kan is een ander land kiezen (mag niet, kan wel en werkt ook).

Klik op jouw omvormer.

[Voor 44% gewijzigd door hesselbeertje op 27-04-2022 19:22]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 21:15
Neem een grote elektrische boiler van 150 liter en laat die alleen opwarmen tijdens top-opbrengst. Maar in elk geval tussen 11 en 15 uur. Op deze wijze gebruik je je eigen opgewekte energie en zal de spanning uiteindelijk 1 of 2 volt zakken. Misschien is dat genoeg om uitschakelen te voorkomen.

• gmj2
hesselbeertje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:19:

Klik op jouw omvormer.

Kijk, dat verklaart een hoop. Ik ga morgen eens proberen als het licht genoeg is. Gelukkig stond de oude ominkportal app nog op de playstore. Nu alvast bedankt voor deze nuttige info!

Edit: werkt die landinstelling overigens ook nog op een unit die al een tijd in bedrijf is? Ik dacht dat je de landsetting alleen kon aanpassen als de omvormer nog nieuw is (Etotal minder dan 1kWh), Daarna is deze setting "locked". Dit is in ieder geval wel het geval op de unit zelf (via settings/function knop).
Ben nu dus heel nieuwsgierig of het morgen lukt via de app. Fingers crossed

[Voor 16% gewijzigd door gmj2 op 27-04-2022 21:34]

• gmj2
MarkS90 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:26:
Neem een grote elektrische boiler van 150 liter en laat die alleen opwarmen tijdens top-opbrengst. Maar in elk geval tussen 11 en 15 uur. Op deze wijze gebruik je je eigen opgewekte energie en zal de spanning uiteindelijk 1 of 2 volt zakken. Misschien is dat genoeg om uitschakelen te voorkomen.
Dat is een beetje overkill. Ik heb al een grote zonneboiler staan. Maar het klopt wat je zegt dat als je wat verbruikt het net genoeg kan zijn om de spanning 1 a 2 volt te laten zakken. Had zelf al een elektrisch kacheltje aangezet tijdje terug toen de omvormer heel wild zat aan/uit te flippen. Prima natuurlijk als het nog koud is, maar in de zomer is dit kacheltje niet echt een oplossing.

• gmj2
Oplossing werkt zo te zien. Nogmaals dank!

• dehorst8
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 10:07
Ik heb hetzelfde probleem, maar als je de oude gebruikers naam en wachtwoord niet meer weet hoe kom in dan in de oude Omnik-portal app? Of kan ik de gegevens gebruiken van de Solarman app gebruiken?

• dehorst8
gmj2 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:11:
[...]

Kijk, dat verklaart een hoop. Ik ga morgen eens proberen als het licht genoeg is. Gelukkig stond de oude ominkportal app nog op de playstore. Nu alvast bedankt voor deze nuttige info!

Edit: werkt die landinstelling overigens ook nog op een unit die al een tijd in bedrijf is? Ik dacht dat je de landsetting alleen kon aanpassen als de omvormer nog nieuw is (Etotal minder dan 1kWh), Daarna is deze setting "locked". Dit is in ieder geval wel het geval op de unit zelf (via settings/function knop).
Ben nu dus heel nieuwsgierig of het morgen lukt via de app. Fingers crossed

• dehorst8
Of is het aanpassen op de omvormer zelf gelukt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gmj2
dehorst8 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:38:
Ik heb hetzelfde probleem, maar als je de oude gebruikers naam en wachtwoord niet meer weet hoe kom in dan in de oude Omnik-portal app? Of kan ik de gegevens gebruiken van de Solarman app gebruiken?
Je hebt de login van de oude portal niet nodig. Alleen die oude Omnikportal app op je telefoon. Vervolgens maak je verbinding met de wifi van de omvormer zelf en niet je eigen wifi netwerk van je router (dat is wat ik heb gedaan, maar het werkt trouwens ook als je op het zelfde wifi netwerk zit als de inverter, 2.4 Ghz dus). Start de Omnik app op. Je ziet dan login/password velden en 2 buttons: "LOGIN" en "DEMO". Daar rechtsonder staat een link met text "Manual Mode". Die moet je hebben, van daaruit kan je de inverter instellen. Als je op het wifi netwerk van je inverter zit, zie je 'm in de lijst verschijnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dehorst8
Ik heb verschillende optie geprobeerd maar de oude Omnik-app ziet alleen de omvormer van mijn nieuwe panelen. Ik heb o.a. de wifi van de Omnik een fabrieks-reset laten doen en dan zie je in je netwerklijst AP-******* en dan kan ik daar op inloggen maar dan nog wil het niet lukken.

• HansWorst4
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
Ik heb hetzelfde probleem en bovenstaande tips opgevolgd. Bij mij verschijnt na het selecteren van cBelgium "error No response error".

Wat gaat er mis?

Ik maak verbinding met de omvormer via hetzelfde netwerk en ook geprobeerd direct verbonden met omvormer. In beide gevallen verschijnt dezelfde error

Via netwerk en direct verbonden met omvormer lijkt alles in orde. Met IP adres in wifi module van omvormer en instellingen lijken in orde. Pingen met sever A is succesvol.

Mijn vragen:
- wat gaat er mis of wat doe ik verkeerd?
-zijn er andere manieren (bv via scherm op omvormer) om cbelgium te selecteren?

• gmj2
HansWorst4 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:16:
Ik heb hetzelfde probleem en bovenstaande tips opgevolgd. Bij mij verschijnt na het selecteren van cBelgium "error No response error".

Wat gaat er mis?

Ik maak verbinding met de omvormer via hetzelfde netwerk en ook geprobeerd direct verbonden met omvormer. In beide gevallen verschijnt dezelfde error

Via netwerk en direct verbonden met omvormer lijkt alles in orde. Met IP adres in wifi module van omvormer en instellingen lijken in orde. Pingen met sever A is succesvol.

Mijn vragen:
Geen idee wat er mis gaat. Wellicht heb je een iets nieuwere firmware in de inverter die het aanpassen niet mogelijk maakt. Land/regio instellen via frontpaneel kan alleen als de unit nieuw is. En je moet de oude Omnik app hebben, er zijn verschillende versies, bij mij werkte alleen de oudste versie zonder problemen om e.e.a. in te stellen. Het is de Omnik Portal app met dit logo:

Firmware versies van mijn inverter:
Inverter model: omnik3000tl
Firmware version (main): NL1-V1.0-0077-4 (!! Na aanpassing via app is het: BE1-V1.0-0077-4 )
Firmware version (slave): V2.0-0026
Wifi module: H4.01.38Y1.0.08W1.0.06

• deleij.f
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-01 18:52
ik kan die oude app niet vinden in de store's. heeft iemand een linkje oid?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

edit: sorry, zag nu pas dat ik antwoorde op een oude post.
Zit er geen Duitsland (Germany) tussen ? Die heeft al langer het zelfde limit als NL (253 V) mogelijk staat die wel goed in de Omnik.

[Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 12-08-2022 13:18]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

deleij.f schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:07:
ik kan die oude app niet vinden in de store's. heeft iemand een linkje oid?
https://omnikportal.nl.aptoide.com/app

n.b. zelf verantwoordelijk voor checken op virus e.d.

[Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 12-08-2022 13:17]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• deleij.f
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-01 18:52
Het werkt perfect nu, dank!

• rduizend
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:06
Ik heb inmiddels de omnik app via bovenstaande link ook geïnstalleerd, ik zie ook manual mode, maar als ik die selecteer blijf ik alleen 'loading' zien. (loopt niet vast, maar hij komt ook niet verder). Ik zit direct op het AP.... wifi adres van de omvormer. Wat doe ik verkeerd of mis ik wat, iemand?

• milliondollarman111
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 10:57
rduizend schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:33:
Ik heb inmiddels de omnik app via bovenstaande link ook geïnstalleerd, ik zie ook manual mode, maar als ik die selecteer blijf ik alleen 'loading' zien. (loopt niet vast, maar hij komt ook niet verder). Ik zit direct op het AP.... wifi adres van de omvormer. Wat doe ik verkeerd of mis ik wat, iemand?
Hi,

Ik ervaar hetzelfde probleem met een Omnik 3.0. Ik overweeg gewoon de 9 jaar oude omvormer compleet te vervangen door een nieuwe.

Is het jouw nog wel gelukt om de landencode aan te passen?

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:52
Iemand die weet of/hoe ik de Omnik app terug krijg op een iphone?

1 van de 2 omvormers hier blijft hangen op "waiting 0s". Het viel mij dat diegene die blijft hangen op land "vde4105" staat terwijl de andere (die het dus wel doet) op "Holland" staat. Op de omvormer zelf kan ik dit niet aanpassen (ik krijg een "Lock" melding wanneer ik de "set" toets lang indruk).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet. Android gebakje zoeken. :Y

Wise enough to play the fool

• arj1o1
HansWorst4 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:16:

Wat gaat er mis?

Mijn vragen:
Ik krijg ook een "error No response error" na het maken van een verbinding (gelukt nadat ik ergens een Android toestel heb weten te vinden). Heb je dit weten op te lossen?

• milliondollarman111
het is mij gelukt om met een Android tablet en de APK versie niet een land in te stellen maar gewoon het voltage: 253 volt.

• toxict
  • Laatst online: 06-06 15:11
In plaatje drie zie je de optie om bepaalde maximalen aan te passen.
Dit heb ik niet gedurft en daarnaast kan ik geen chinees lezen, iets wat je te zien krijgt als je zo'n optie aanklikt.

[Voor 5% gewijzigd door toxict op 28-09-2022 17:47]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• arj1o1
toxict schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:45:
Dit heb ik niet gedurft en daarnaast kan ik geen chinees lezen, iets wat je te zien krijgt als je zo'n optie aanklikt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze stappen kan ik ook allemaal doorlopen maar bij het aanklikken van een optie onder reset safety regulations krijg ik “error no response error” ;(

• toxict
arj1o1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:49:
[...]

Deze stappen kan ik ook allemaal doorlopen maar bij het aanklikken van een optie onder reset safety regulations krijg ik “error no response error” ;(
Ik heb het zelf eerlijk gezegd niet gedaan, want mijn set draait als een zonnetje.
Het laatste wat ik wil, is dat er problemen ontstaan, omdat ik mogelijk verkeerde settings maak.
Als je al issues hebt, dan is de keuze makkelijker.

Wellicht firmware versie?

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:44
Ik moest denken aan deze foto's die uit een oude handleiding komen:

Misschien heeft iemand er nog wat aan.

• milliondollarman111
rookieblue schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:15:
Ik moest denken aan deze foto's die uit een oude handleiding komen:

[Afbeelding][Afbeelding]

Misschien heeft iemand er nog wat aan.
Dit werkt dus bij mij helaas niet meer. Vaak is dit vastgezet na installatie door de installateur.

Maar dank voor de tip.

• teacher
  • Laatst online: 09:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kies overigens voor duitsland en niet voor belgie (want 260v grens).

Wise enough to play the fool

• gmj2
teacher schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:00:
Kies overigens voor duitsland en niet voor belgie (want 260v grens).
Er zijn 3 "Duitslanden" in het lijstje: cGermany4105, cGernmany0126 en cGermanyBDEW. Welke is 260v? Trouwens is 260v volgens mij gevaarlijk hoog.

In de lijst met landen is overigens 2x cHolland te zien. Ik heb nu de tweede in de lijst geselecteerd, op het display van de inverter staat nu N161-1-V1.0-0077-4, en nu lijkt de inverter goed te werken (schakelt uit net boven 253,8v, wat bijna nooit voorkomt).

Bij cBelgium viel de inverter uit bij ca 252,8V en bleef vervolgens 15 minuten in "waiting" alvorens weer eens te proberen. Bij huidige instelling lijkt het erop dat de meeste inverters in de wijk zichzelf uitschakelen voordat de mijne dat doet, en dat is precies wat ik wil.

[Voor 18% gewijzigd door gmj2 op 02-10-2022 17:54]

• gmj2
toxict schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:45:

<images>
De Chinese tekst is realtime te vertalen met een andere telefoon, en google translate. Er staat zoiets als "maximale AC spanning:" Je kan daar dus gewoon een getal invullen, b.v. 255. Mijn ervaring is wel dat de instelling verloren gaat zodra de inverter uit is geweest (snachts).

• toxict
gmj2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Er zijn 3 "Duitslanden" in het lijstje: cGermany4105, cGernmany0126 en cGermanyBDEW. Welke is 260v? Trouwens is 260v volgens mij gevaarlijk hoog.

In de lijst met landen is overigens 2x cHolland te zien. Ik heb nu de tweede in de lijst geselecteerd, op het display van de inverter staat nu N161-1-V1.0-0077-4, en nu lijkt de inverter goed te werken (schakelt uit net boven 253,8v, wat bijna nooit voorkomt).

Bij cBelgium viel de inverter uit bij ca 252,8V en bleef vervolgens 15 minuten in "waiting" alvorens weer eens te proberen. Bij huidige instelling lijkt het erop dat de meeste inverters in de wijk zichzelf uitschakelen voordat de mijne dat doet, en dat is precies wat ik wil.
Ik heb de opvolger die niet uit gaat, maar stroom uit het AC gedeelte trekt om aan te blijven.
Dus die instelling zou blijven staan in mijn geval.

Thx

• arj1o1
Mocht iemand anders nog ooit te maken kragen met een "waiting 0s" melding: een update naar de laatste firmware helpt. Helaas moet de leverancier hier wel voor langskomen.

• Klaasbo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-03 22:21
wij hebben een Omniksol-3k-TL2 omvormer die geregeld fout melding 17 aan geeft vermogen 0 w, en dan ook niks doet en het even later wel weer en 580 w aan het net levert. weet iemand wat het kan zijn?

• hesselbeertje
Error 17 = VAC (netspanning) te hoog. Even kijken hoé hoog bij uitvallen. Indien onder de 253V, dan zou je bovenstaande truc kunnen toepassen.

• AJAV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 21:06
Hier ook een slachtoffer van te hoge netspanning. Mijn Omnik 3K-TL is inmiddels bijna 10 jaar oud. Software versie is NL1-V1.0-0058-4, en helaas is elke vorm van communicatie met het ding onmogelijk. De wifi verbinding is altijd problematisch geweest, weigerde contact te maken met welke router dan ook, behalve de goedkope Action dingen die je ook als accespoint kunt gebruiken. Na diverse resets zend hij nog wel uit maar ik kom er niet meer in dus instellingen veranderen zoals hiervoor beschreven is niet mogelijk. Als er iemand een wifi module over heeft houd ik me aanbevolen, ik moet nu de ladder op omdat de omvormer boven in de garage hangt.
Recent ontplooide activiteiten; de AC verbinding van 2,5 mm2 met behulp van een niet meer in gebruik zijnde krachtstroomkabel opgewaardeerd naar 7,5 mm2; resultaat reset niet meer na 2 seconden maar na 3. Hier moet je dus ook geen al te hoge verwachtingen van hebben, ik dacht hier echt het lek mee boven te hebben. Ik meet in de meterkast 246 V, en die waarden heb ik ook al op de omvormer gezien. Maar het zou me niet verbazen als hij er met 249V uit gaat, en sommige buren wel 253V begrenzing op de omvormer hebben. Inmiddels is er een buurtactie gestart om de netbeheerder in beweging te krijgen maar ik ben bang dat mijn probleem niet echt opgelost wordt, alleen verschoven. Een andere omvormer zou nog kunnen maar die is waarschijnlijk niet meer terug te verdienen gezien de huidige ontwikkelingen.
Van de netbeheerder verwacht ik niet veel. Als ze te veel energie af moeten voeren op zonnige dagen is het voordeliger om de particuliere zonnepaneelbezitters te laten zwemmen. :|

[Voor 5% gewijzigd door AJAV op 12-04-2023 10:36]

• gmj2
AJAV schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:27:
Hier ook een slachtoffer van te hoge netspanning. Mijn Omnik 3K-TL is inmiddels bijna 10 jaar oud. Software versie is NL1-V1.0-0058-4, en helaas is elke vorm van communicatie met het ding onmogelijk. De wifi verbinding is altijd problematisch geweest, weigerde contact te maken met welke router dan ook, behalve de goedkope Action dingen die je ook als accespoint kunt gebruiken. Na diverse resets zend hij nog wel uit maar
Je kunt de wifi op 2 manieren resetten.
1. Via front paneel (volgens mij is dit alleen reset van IP/DHCP instellingen)
YouTube: Wifi Resetten

2. via hard-reset button op wifi kaart. (YouTube: Omnik WiFi resetbutton )

Optie 2 heeft mij al een keert geholpen, toen mijn wifi ook instabiel was. De reset knop 20 sec indrukken voor volledige factory default van wifi kaart (alle lampjes moeten uit gaan en dan weer aan)
Vervolgens kan je direct connecten naar AP_<serienr> en inloggen met admin/admin, of de oude omnik app op telefoon gebruiken om in te stellen.

• gmj2
En wat ook helpt voor stabiele wifi verbinding met Omnik, is om DHCP uit te zetten en een vast IP adres in te stellen van je interne netwerk.

[Voor 5% gewijzigd door gmj2 op 12-04-2023 23:31]

• AJAV
Bedankt voor de linkjes GMJ2. Dat resetten heb ik al meerdere keren gedaan, alleen de laatste maand zonder succes. En omdat ik geen contact krijg via de wifi kan ik ook geen vast IP adres installeren.

• Hug-o
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-05 11:37
Voor Apple: download de app BS Solar. Via AP verbinden, knopje rechtsonder manual mode. Safety regulations en dan een ander land kiezen.

• Hug-o
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-05 11:37
..

[Voor 198% gewijzigd door Hug-o op 26-04-2023 20:48]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
gmj2 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Vergeet de afwijking in de omvormer niet natuurlijk. Het is dus misschien 256V.
Daarnaast heb je nog 1 a 2V verlies in de kabel van de omvormer ergo 253V op de groepenkast.
Het is overigens niet zo dat 253V mag in Nederland maar dat bij 260V opeens al je apparatuur in rook opgaat. De meeste apparatuur heeft een zeer brede ingangsspanning. (vandaar ook geen 120-240V schakelaar meer).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AJAV
Hier is inmiddels vooruitgang geboekt;
- Enexis heeft de trafo voor de wijkspanning gewijzigd, er waren te veel klachten en het is nog onverwacht snel aangepast. Na de aanpassing ging de omvormer nog wel een paar keer op storing, maar aanmerkelijk minder. De spanning op het display van de omvormer kwam nog wel boven de 250Vac.
-Om onduidelijke redenen is de wifi-module weer beperkt benaderbaar.na de zoveelste hard reset Gegevens uitlezen naar de Solarman smart app lukt niet, maar je kunt wel in het startmenu komen. En met de oude Omnik app in de manual mode kon ik ook de landinstelling op cBelgië zetten. In combinatie met een uitschakelvertraging van 10 minuten (geloof ik) werkt het ding voor zover ik kan beoordelen nu probleemloos. Jammer dat ik geen grafiekjes meer kan produceren met de dagopbrengst, dan is het duidelijker zichtbaar. Nu is het telkens de ladder op om de Vac spanning uit te lezen. En die zit toch continue tegen de 250V aan als de zon schijnt. Nu nog een paar heldere en koude dagen, dan weet ik of de problemen definitief opgelost zijn. Bedankt voor alle informatie en tips die hier gedeeld zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gmj2
AJAV schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:56:
Hier is inmiddels vooruitgang geboekt;
- Enexis heeft de trafo voor de wijkspanning gewijzigd, er waren te veel klachten en het is nog onverwacht snel aangepast. Na de aanpassing ging de omvormer nog wel een paar keer op storing, maar aanmerkelijk minder. De spanning op het display van de omvormer kwam nog wel boven de 250Vac.
Lucky you. Na vele klachten hier vanuit de wijk doet Stedin precies niks. Spanning vliegt alle kanten op, tussen 238V en 256V. En ook dit jaar weer vele nieuwe PV installaties erbij in de straat. Diverse keren de stroom in de wijk al uitgevallen. Laatst nog een wijkkast uitgefikt in de buurt.
Spanning grafiek van vandaag met een beetje zon en wolken:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mv.kasper
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 12:37
Gebruik de optie "Reset Max AC voltage", de Chinese melding die volgt vraagt je om de nieuwe Max voltage, bv 253 of evt 1 of 2 volt hoger.
Ook de volgende dag met volle zon geen problemen meer.
firmware: NL1-V1.0-0061-4

[Voor 33% gewijzigd door mv.kasper op 28-05-2023 13:35]

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:21
Gisteren met een oud android toestel en Omnik app gelukt aanpassing door te voeren.

i.v.m. mogelijk juridische gevolgen beeldmateriaal weggehaald en tekst iets aangepast ;(

[Voor 75% gewijzigd door lammerts op 07-06-2023 11:00. Reden: juridisch?]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mv.kasper schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:28:
Gebruik de optie "Reset Max AC voltage", de Chinese melding die volgt vraagt je om de nieuwe Max voltage, bv 253 of evt 1 of 2 volt hoger.
Ook de volgende dag met volle zon geen problemen meer.
firmware: NL1-V1.0-0061-4
technisch een goed advies, maar tegen de wet. Dus niet de bedoeling om dat hier te adviseren.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee