Isoleren plat dak: klimaatfolie onderbreken, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil mijn aangebouwde, ongeïsoleerde garage gaan isoleren. Dit wil ik doen door glaswol tussen de balken aan te brengen en daaronder klimaatfolie.

Nu loop ik alleen tegen een probleem aan in mijn garage. Deze aangebouwde garage stond er al. Later (~2010) is het huis uitgebouwd. Daarbij is er vanuit het nieuwe deel (de berging) een soort van uitbouw gemaakt vanuit de berging de garage in. In deze nis staan de wasmachine en wasdroger. Het nieuwe deel is voorzien van een eigen dak met (ik neem aan) isolatie. Ook de buitenmuur van de berging is voorzien van isolatie.

De nis heeft een houten plaat als plafond met daarboven de dakconstructie zoals de rest van de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64z4Tcw9hDcAy5JcAGuWaz222qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CbohfCAutUXkWrXRinoqQBv.png?f=fotoalbum_large
Indeling van de garage (ooit aangebouwd aan het huis) en de later aangebouwde berging. De dikte van de muren kloppen met de werkelijkheid. Dus de dikke muren zijn dubbel/geïsoleerd, de dunne zijn enkel (half steens of hout).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTx1AkAgXI6iL-S-F0K9XExZjbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG5olo52eSVH6kptlWtv0wNj.jpg?f=fotoalbum_large
De berging met de nis in de garage.

Deze nis/uitbouw is vastgemaakt aan de balkenlaag van de garage. Als ik dus de garage wil isoleren, zou ik eigenlijk het klimaatfolie over de onderkant van de balkenlaag moeten aanbrengen. Dus bovenop het huidige plafonnetje van de uitbouw. Echter nu lukt dat natuurlijk niet zonder de uitbouw/nis te slopen, iets dat ik eigenlijk wil voorkomen.

Nu had ik bedacht om het folie dan met een alternatieve oplossing aan te brengen, met een onderbreking in doorgaande folie. Waarbij ik eerst het folie op de bovenkant van het plafonnetje maak en daarna de steenwol erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOki8gMuoAD1qUU270KMWZR50oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ClfEXOZebXGDA2PKSdt6Gr2.jpg?f=fotoalbum_large
De bovenkant van het planfond, tussen de balken van het dak van de garage in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoMa08rE3iZtsz8yEw4miu3Pot0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQYaoevUKUxS9xdIdD1BSO7I.png?f=fotoalbum_large
De dakopbouw van de garage. Met in rood het klimaatfolie. Aan de rechterzijde zit dus het plafond vast aan de balkenlaag.

Zou dit een optie zijn of haal ik me hiermee heel veel problemen op de hals? Ook met het feit dat er een wasdroger staat en er dus voldoende warme, vochtige lucht wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

BCC

Dat lijkt mij een prima optie, waar ben je bang voor?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 14:31
Ik meende dat het meest ideale is om de isolatie bovenop je dak te doen, wat een mooie combinatie kan zijn met het vervangen van de dakbedekking. Is dat niet toevallig aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja klopt, optie voor warm dak of omgekeerd warmdak heb ik ook naar gekeken. Maar de afwatering is niet goed genoeg voor een omgekeerd dak. En voor een nieuw warm dak is de huidige dakbedekking / bitumen nog te goed.

Dus vandaar een koud dak als oplossing.
BCC schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:02:
Dat lijkt mij een prima optie, waar ben je bang voor?
Vocht in het dakbeschot en daarmee kans op rotten.

[ Voor 29% gewijzigd door bartbh op 27-04-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:46

H-W

Dit is een prima oplossing zo, het vocht kan nog steeds weg uit de constructie. Zorg wel dat de details van de aansluiting bij de balk goed uitgevoerd zijn, dus goed aansluiten en afdichten.