Advies / Build check Nieuwe Werk-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killith
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 13:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige werk computer is flink aan vervanging toe.
Het nieuwe systeem moet mijn huidige werk computer vervangen, deze is al flink verouderd en trekt met name al het zware Excel (Office 365) gebruik niet meer. Ik draai meerdere Excel sessies tegelijk met vrij zware datasheets die realtime data plukken van verschillende datasources buiten Excel en al deze data verwerkt. Het gaat hier om duizenden values die continu worden geüpdatet en gebruikt worden voor o.a. data analyses en koersbewegingen. Tevens wordt er verschillende software gedraaid voor handel op financiële markten en de pc moet moeiteloos meerdere (10+) tabs in browsers tegelijkertijd aankunnen. Ik merk dat de processor die in mijn huidige pc zit (een Intel Xeon uit medio 2015) al dit werk niet meer aankan en continu onder hoge CPU usage presteert waardoor Excel op een gegeven moment begint te bottlenecken. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe pc build die dit allemaal moeiteloos kan draaien. Tevens wordt de computer elke dag 8-10uur intensief gebruikt en verder wordt er grafisch niks bijzonders gedaan, er worden alleen 4x 1080p beeldschermen op aangesloten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens rond EU 1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik zou graag mijn GPU mee willen nemen naar de nieuwe pc. Het gaat hier om een Nvidia Quadro P620 2GB en deze hoeft enkel 4 Full HD 24 inch schermen aan te kunnen sturen. Rest vd componenten heb ik ook al, muis, toetsenbord, etc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel systeem, dit ivm goede ervaringen en icm de Nvidia gpu.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goede Air Flow is wel belangrijk.
Een dichte kast, de pc staat onder mijn bureau en hoeft geen RGB oid in te zitten.
Een aardig stil syteem zou ook wel fijn zijn, maar is geen vereiste.

Ga je overklokken?
Nee dit ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag van jullie willen weten of de build voldoet aan mijn eisen en of dit de meeste bang for buck is. Heb zelf ook flink wat onderzoek gedaan, maar zou graag voor de zekerheid willen weten of alles wel compatible is met elkaar en allemaal in de gekozen behuizing past. Zoals bijvoorbeeld het Moederbord is een Micro-ATX, gaat dit dan wel allemaal passen?
Tevens zijn suggesties en feedback natuurlijk ook van harte welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 376,15€ 376,15
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 184,90€ 184,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 79,89€ 79,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair RM650x (2021) Zwart€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 66,45€ 66,45
1Overige componentenbe quiet! LGA1700 Montagebracket€ 5,95€ 5,95
Totaal€ 1.023,04

Toelichting keuzes:
Processor:
Ik twijfelde in eerste instantie tussen de I7-K variant of de non-K variant. Heb uiteindelijk na onderzoek voor de i7-12700 gekozen, omdat ik niet ga overklokken maar toch twijfel ik nog een beetje omdat de klokfrequentie van deze processor 2.1GHz is en die van de K variant 3.6GHz is.

Moederbord:
Heb voor dit model gekozen vanwege de review op Tweakers en vanwege prijs/kwaliteit verhouding en compatibiliteit met de i7-12700.

Behuizing:
Lijkt mij een degelijke dichte kast, met flink wat ruimte voor Air Flow en de componenten.

Koeling:
Vond het lastig om een juiste koeler te vinden tussen het enorme aanbod. Ik wilde iig wel een andere koeler dan de stock I7 koeler die meegeleverd wordt, aangezien de cpu dan niet volledig wordt benut volgens techspot.com.

RAM:
Wil graag minimaal 32GB en na wat onderzoek gekozen voor de 3200Mhz C16 ipv 3600Mhz, want ik las ook iets van compatibiliteitsproblemen met werkgeheugen van 3600Mhz in combinatie met de I7-12700.

Voeding:
Ik zocht een stabiele en betrouwbare goede voeding. Uit een zee van keuzes voor de Corsair RM650x gegaan. Wist ook niet zeker hoeveel watt ik in totaal nodig heb, maar denk dat 650W wel voldoende moet zijn. :P

Opslag:
Minimaal 500GB en M2. Ben voor de 970 Evo Plus gegaan ipv de 980 vanwege aanwezigheid van dram en betere reviews.

Alle adviezen zijn welkom, alvast bedankt!

Beste antwoord (via Killith op 01-05-2022 09:45)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 14:40

belgianmadcow

enthousiast

Wat je CPU betreft, die basisklok moet je je geen zorgen over maken, onder belasting overklokt de CPU toch zelf, en de max klok verschilt maar 100 Mhz. Ben je zeker dat je zo'n relatief bakbeest van een CPU nodig hebt? Ik zie hele andere CPU's in de BBG Office-systeem in opbouw...maar ik ben niet bekend met de CPU-eisen van mega-Excelfiles. Het zou handig zijn van je huidige CPU precies te benoemen.

Moederbord: inderdaad een mooi, en dat het micro-atx is betekent alleen dat je de steuntjes in de ATX-kast moet herplaatsen. En dat je een redelijke zee ruimte over hebt :P Je zou dus wel een micro-ATX kast kunnen kiezen (en dan letten op maximum hoogte CPU koeler in vergelijking met de hoogte van je gekozen koeler). On edit: naast mooi, is je moederbord ook aan de prijs. Heb je goeie redenen om niet pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4 te nemen? Die kwam ook goed uit de roundup. Er zijn natuurlijk verschillen zoals I/O shield, Audio Codec, aantal gekoelde SSD-slots, meer snelle USB achter en een snelle USB-header voor frontpanel.

Over de voeding:
Met een goeie koeler en ordelijk moederbord kàn je 12700 tot 180 W verbruiken (met ook de erbij horende prestaties ;)) ook al dat het geen K-versie is. Dat dus even als bovengrens genomen.
Je GPU, even moeten gaan snuffelen, 40 W.
Dus met je 650W voeding zit je niet gewoon ruim maar toch wel dik in overkill zone denk ik :)

Niet dat dat 'n drama is. Je kan ook niet direct een berg besparen met pakweg de 550W-versie nemen (5 €).
Maar als het niet volledig modulair mag zijn: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is wél een fikse besparing en nog stiller ook. Ze staat bij de A++ qua stilte. En ze staat in de tier A op LTT. Wel met een opmerking van er geen GPUs stijl 3080 Ti aan te hangen, die hele hoge spikes vragen, maar dat ben je niet van plan, integendeel.

Wat je koeler betreft, in dat Techspot-artikel wordt aangeraden van weg te gaan van de stock koeler, en er een deftige tower cooler op te zetten. Met de Dark Rock Pro heb je direct één van de àllerdeftigste, een pricewatch: be quiet! Shadow Rock 3 Zwart zal de job ook doen.

Je kast is nu niet de definitie van airflow, maar wel 2 goeie fans meegeleverd en je gaat er geen mini-kachel-GPU inhangen. Dus dat gaat z'n job mooi en stil doen. Je zou kunnen kijken naar een micro-ATX-case met een USB-C bij de frontaansluitingen want je mobo heeft dat en je kast niet. Geen idee of het relevant is voor je, vermoed van niet.

Tenslotte, 500 GB SSD's hebben hogere prijs/ GB dan 1 TB. Ik zou zo eentje nemen met wat je op koeler en voeding bespaart, maar ook dat is misschien overkill voor je. :w

[ Voor 12% gewijzigd door belgianmadcow op 27-04-2022 16:58 . Reden: mobo-vraag en CPU-vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Wat je CPU betreft, die basisklok moet je je geen zorgen over maken, onder belasting overklokt de CPU toch zelf, en de max klok verschilt maar 100 Mhz. Ben je zeker dat je zo'n relatief bakbeest van een CPU nodig hebt? Ik zie hele andere CPU's in de BBG Office-systeem in opbouw...maar ik ben niet bekend met de CPU-eisen van mega-Excelfiles. Het zou handig zijn van je huidige CPU precies te benoemen.

Moederbord: inderdaad een mooi, en dat het micro-atx is betekent alleen dat je de steuntjes in de ATX-kast moet herplaatsen. En dat je een redelijke zee ruimte over hebt :P Je zou dus wel een micro-ATX kast kunnen kiezen (en dan letten op maximum hoogte CPU koeler in vergelijking met de hoogte van je gekozen koeler). On edit: naast mooi, is je moederbord ook aan de prijs. Heb je goeie redenen om niet pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4 te nemen? Die kwam ook goed uit de roundup. Er zijn natuurlijk verschillen zoals I/O shield, Audio Codec, aantal gekoelde SSD-slots, meer snelle USB achter en een snelle USB-header voor frontpanel.

Over de voeding:
Met een goeie koeler en ordelijk moederbord kàn je 12700 tot 180 W verbruiken (met ook de erbij horende prestaties ;)) ook al dat het geen K-versie is. Dat dus even als bovengrens genomen.
Je GPU, even moeten gaan snuffelen, 40 W.
Dus met je 650W voeding zit je niet gewoon ruim maar toch wel dik in overkill zone denk ik :)

Niet dat dat 'n drama is. Je kan ook niet direct een berg besparen met pakweg de 550W-versie nemen (5 €).
Maar als het niet volledig modulair mag zijn: pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is wél een fikse besparing en nog stiller ook. Ze staat bij de A++ qua stilte. En ze staat in de tier A op LTT. Wel met een opmerking van er geen GPUs stijl 3080 Ti aan te hangen, die hele hoge spikes vragen, maar dat ben je niet van plan, integendeel.

Wat je koeler betreft, in dat Techspot-artikel wordt aangeraden van weg te gaan van de stock koeler, en er een deftige tower cooler op te zetten. Met de Dark Rock Pro heb je direct één van de àllerdeftigste, een pricewatch: be quiet! Shadow Rock 3 Zwart zal de job ook doen.

Je kast is nu niet de definitie van airflow, maar wel 2 goeie fans meegeleverd en je gaat er geen mini-kachel-GPU inhangen. Dus dat gaat z'n job mooi en stil doen. Je zou kunnen kijken naar een micro-ATX-case met een USB-C bij de frontaansluitingen want je mobo heeft dat en je kast niet. Geen idee of het relevant is voor je, vermoed van niet.

Tenslotte, 500 GB SSD's hebben hogere prijs/ GB dan 1 TB. Ik zou zo eentje nemen met wat je op koeler en voeding bespaart, maar ook dat is misschien overkill voor je. :w

[ Voor 12% gewijzigd door belgianmadcow op 27-04-2022 16:58 . Reden: mobo-vraag en CPU-vraag ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Eens met @belgianmadcow , er zijn alternatieven voor kast, CPU koeler, voeding en SSD

Deze hardware kun je kwijt in een half zo grote kast, bv Inter-Tech IM-1 Pocket. Neem er wel een paar fans bij, bv Arctic F8 PWM Zwart, 80mm achterin voor de lucht afvoer en 1 of 2 stuks Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm voor de aanvoer.
Een Scythe Fuma 2 (met Scythe LGA1700 Mounting Kit) voldoet dan als CPU koeler - en past ook in de kast.

De voeding kan bescheidener, bv Corsair TX550M (2021). En een Samsung 980 1TB is even snel en niet heel veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killith
Bedankt voor de reacties @belgianmadcow en @martyw ! Ik had al zo'n idee dat de voeding een beetje overkill was haha, dus ik ga die in ieder geval even veranderen in 1 vd 2 suggesties van jullie.

Tevens de suggestie voor een kleinere kast met een passende koeler is ook wel een goede inderdaad! De Inter-Tech IM-1 lijkt mij wel een interessante behuizing en lekker compact, goede tip thanks! Ik ga hier ook nog even naar kijken en de build ff tweaken aan de hand van jullie tips.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Als je het zelf gaat bouwen, kijken hoeveel ervaring je hebt. Want je hebt micro-atx en micro-atx, die Pocket is echt wel pocket :) Heel cool, maar ook wel 'n uitdaging om samen te bouwen. Ik zou er alvast een volledig modulaire voeding bij doen als je die kast neemt (en dus zeker niet mijn suggestie voor in de grote PureBase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killith
belgianmadcow schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:20:
Als je het zelf gaat bouwen, kijken hoeveel ervaring je hebt. Want je hebt micro-atx en micro-atx, die Pocket is echt wel pocket :) Heel cool, maar ook wel 'n uitdaging om samen te bouwen. Ik zou er alvast een volledig modulaire voeding bij doen als je die kast neemt (en dus zeker niet mijn suggestie voor in de grote PureBase).
Goed om te weten, heb wel redelijk ervaring met bouwen van computers maar dat zijn tot nu toe alleen maar grote behuizingen geweest. Bedoel je dat het dan sowieso verstandig is om een modulaire voeding te nemen bij Small Form Factor cases of alleen bij echt micro-atx behuizingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Ik moet zeggen dat de definitie van small form factor me niet zo duidelijk is. Het is gewoon, het aantal liter van die Pocket is echt vrij klein, en ook in de reviews zie ik wel wat over "kabels wegwerken niet zo simpel". Dan wil je niet de volledige tros kabels van een niet-modulaire voeding moeten wegproppen. Ik zou bij die case dan bij de RMx blijven, 550 W versie. Heb je maximale vrijheid met de kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killith
belgianmadcow schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:03:
Ik moet zeggen dat de definitie van small form factor me niet zo duidelijk is. Het is gewoon, het aantal liter van die Pocket is echt vrij klein, en ook in de reviews zie ik wel wat over "kabels wegwerken niet zo simpel". Dan wil je niet de volledige tros kabels van een niet-modulaire voeding moeten wegproppen. Ik zou bij die case dan bij de RMx blijven, 550 W versie. Heb je maximale vrijheid met de kabels.
Heb even ingelezen in de Pocket behuizing en deze is inderdaad erg 'Pocket' haha. Maar als alles zou passen zou het wel een leuke compacte build zijn denk ik zo. Momenteel zit ik nu aan onderstaande build te denken, naar aanleiding van jullie feedback.

Dan ben ik van plan om de 2x120mm fans als intake onder in de kast te monteren. De kast komt soort van te hangen aan een beugel onder mijn bureau, dus er is genoeg ruimte onder de computer. En dan 1x80mm aan de achterkant als outtake. Mits dit mogelijk is, want kan geen zij intake doen of front intake ivm de plaatsing vd voeding en hoogte van de cpu koeler.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 376,19€ 376,19
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 184,90€ 184,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 60,91€ 60,91
1ProcessorkoelingScythe LGA1700 Mounting Kit€ 8,85€ 8,85
1VentilatorenArctic F8 PWM Zwart, 80mm€ 6,05€ 6,05
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 6,50€ 6,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 66,45€ 66,45
Totaal€ 999,55