Externe HD voor Apple en Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy87
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 21:49
Ik heb een Apple én Windows apparaat, nu wil ik graag voor de Mac-book wat spullen overladen naar een aparte externe harde schijf die ik nog ga aankopen. Nu zie ik dat er verschil is tussen harde schijven en het gebruik op Mac / Windows. Echter wil ik deze externe harde schijf gaan gebruiken voor beide platformen:
- waarom zijn er speciale extene harde schijven
- kan het kwaad als ik met één HD op beide platformen werk, niet dat ik dan op fouten stuit en schijf moet formatteren
- welke tips of adviezen hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:46
Als je een HD wilt gebruiken voor Windows en MacOS moet je er een hebben die geformatteerd is in een bestandsformaat dat door beide OSen gelezen en geschreven kan worden.

Dat formateren in het juiste bestandsformaat kun je in principe ook zelf doen, dus welke je koopt maakt niet zoveel uit.

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 27-04-2022 14:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy87
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 21:49
FAT kan bij Apple en Windows begrijp ik, wat is doorgaans het bestandsformaat waar de schijven mee geleverd worden? Als dat NTFS is, wat is dan verschil tussen die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Disks die geleverd worden als 'Windows disks' zijn meestal NTFS geformatteerd.
Als je exFAT gebruikt als filesystem, dan kun je het op beide systemen zonder problemen gebruiken. Da's een kwestie van de HDD formatteren, en maakt het werkelijk geen klap uit hoe die geformatteerd is als je 'm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NTFS kun je op macOS wel lezen maar standaard niet schrijven (dus ook niks verwijderen). Dit kan wel met extra software zoals Paragon NTFS die Mac.

Verder is het verschil tussen fat32 en NTFS de maximale bestandsgrootte. Bij fat32 is dat 4GB, bij NTFS is dat meer.

Mijn advies zou zijn; laat die externe schijf lekker zitten, is alleen maar geklooi met kabeltjes en het verplaatsen van die schijf. Beter gebruik je een NAS. Die kun je centraal in je netwerk plaatsen, bijvoorbeeld bij je modem of router zodat je daar een netwerkkabel tussen kunt doen. Een NAS kun je doorgaans vanuit Verkenner en Finder benaderen en beschrijven zonder daar extra software voor nodig te hebben. Je kunt ook nog eens gebruik maken van de extra functies van een NAS, zeker wanneer het een Synology of Qnap model is.

Een NAS is voor je Mac per definitie wel handig omdat je daar je Time Machine back-ups op kunt maken zonder dat je er omkijken naar hebt. Één keer instellen en daarna genieten hoe er ieder uur een back-up gemaakt wordt van de gewijzigde bestanden. Ook merk je niks van, gaat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40
@sypie een NAS is natuurlijk een prima middel. Ik heb een NAS en in m’n MacBook zit een 1TB disk. Toch heb ik een externe schijf nodig. Ook om data te delen met Windows systemen.

Anyway, een NAS heeft een bepaald doel en een externe drive ook. Beide doelen bieden een zelfde soort oplossing. Maar kunnen zeker niet vergeleken worden met elkaar.

Time machine heb ik ooit gebruikt sterker nog heb hier nog een time capsule liggen uit 2008 :+.

Maar het middel moet de usecase dekken. Naast kosten. Natuurlijk. Een NAS kost al snel 300 euro en miet je nog disks kopen.

Wat ik zeg een externe disk heb ik zelf ook nodig om data te delen. Veelal buiten huis. Binnen huis. Voldoet de nas bij mij.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar die NAS kun je ook buitenshuis beschikbaar maken. Met een Synology kun je prima een VPN opzetten voor zowel Windows als macOS. Afhankelijk van de grootte van de gedeelde data en de beschikbare ruimte op de NAS zou dat mijn eerste keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20
Neem gezien je gebruiksdoel gewoon een externe USB3 harddisk die je op een Windows machine formatteert als exFat. Dan kun je die zonder problemen gebruiken op zowel een Windows machine als een Apple.

Wel een tip: als je de externe harddisk aansluit op een Windows machine, voer dan periodiek (bv. maandelijks) een Schijfcontrole uit en scan dan tevens tijdens het gebruik de harddisk op virussen.
Een Apple kan namelijk wel lezen/schrijven op zo'n schijf, maar geen schijfcontrole uitvoeren ("EHBO") op niet-Apple eigen bestandssystemen.
Doo deze gewoonte bescherm je (met name) alle niet-Apple systemen tegen virussen en dataverlies.
Pagina: 1