Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ADVIES: Het zonnepanelen avontuur van MevrouwDeKat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:41
Goedemiddag,

Ik maak graag een weloverwogen beslissing en ben in de wereld van zonnepanelen gedoken voor ons huis. Van all-in aanbieders heb ik in mijn achterhoofd dat ze graag willen verdienen en daarmee misschien niet altijd de allerbeste opties geven. Daarnaast wil ik graag ongeveer begrijpen wat er gaat gebeuren op het dak, en waarom er wel of niet voor bepaalde opties wordt gekozen. Een paar weken terug wist ik nog vrijwel niks over zonnepanelen, ik heb mijn best gedaan met inlezen en alle tools die ik hier op tweakers heb gevonden :)
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Zowel oost als west is dakruimte beschikbaar. De dakpannen liggen onder een hoek van 45 graden. Het platte dak op west gebruiken we liever niet.
Schaduw
Oost: Aantal hoge bomen op een rij, bomen zijn ongeveer net zo hoog als het huis.
West: Geen, mogelijk minimale schaduw door een pijpje op de schoorsteen.
Jaarverbruik
3500 KwH, warmtepomp hebben we voorlopig uit ons hoofd gezet omdat de terugverdientijd in onze situatie erg tegenvalt (we gebruiken -/+ 950 m3 per jaar, en ik verwacht dat ik het aankomende winter nog wat kan tweaken naar minder verbruik). Ik verwacht de komende jaren op het gebied van warmtepompen nog wel wat meer innovatie.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase, extra groepen naar zolder zijn al beschikbaar voor gebruik. Nog een oude terugdraaiende teller aanwezig in de meterkast.
Budget en doel
Energie naar 0, met een goede terugverdientijd. Budget, uiteraard zo min mogelijk uitgeven en zo dus een snellere terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
De panelen moeten neergelegd worden door een installateur. De zaken hier omheen kan ik zelf prima regelen. Volgens mij is die BTW teruggave helemaal niet zo moeilijk, en dat bespaart toch weer 100 euro!
Bijhouden van data
Ja, goed voor monitoring. Maar hoeft niet tot in de treure bijgehouden te worden.
Reeds verkregen offertes
Verkregen offertes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqTEIXqvedQ66jWRZbVPpgKQnVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcTDDASZYisCtJQpDA8JjQvR.png?f=fotoalbum_large

Nog lopende aanvragen:

C - Lokale aanbieder klein
D - Lokale aanbieder groter

Via webshops zelf winkelmandje vol leggen inc. montage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaqVe0G4mnYpj0vIFxlxvJLTDiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7hMqGofenLfgf7SAN1ii7zf.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel of ik dit helemaal goed heb aangepakt, maar er is hier vast iemand die hierin kan adviseren!
Regio
Noord Holland
Concrete vragen:
-Heb ik in het plan voldoende rekening gehouden schaduw van de bomen voor?
-Zit ik juist qua omvormers, of moet ik voor iets heel anders gaan?
- Het optimizer verhaal zit me nog niet helemaal lekker, we hebben opzich minimaal schaduw. De ene aanbieder kiest voor helemaal geen optimizers, de andere voor een aantal, en weer een ander wilt achter elk paneel een optimizer zetten. What to do?
-Moet ik in m’ n eigen plan voor hogere WP panelen gaan?
- Is er iets waar ik met mijn -leken- kennis niet aan heb gedacht?

[ Voor 14% gewijzigd door MevrouwDeKat op 21-12-2022 15:05 ]

Beste antwoord (via MevrouwDeKat op 18-05-2022 22:23)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:58
Okay, dat zit voor mijn gevoel wel in de richting van een Solaredge systeem. Maar wel met deze opmerkingen:

Ja het gaat per Wp duurder zijn dan serieel. Nee het geeft niet pro rata meer opbrengst. Ik denk dat het wel nuttig is om zoveel mogelijk rendement uit het dak te halen met of op toekomst.

En dan bedoel ik toch die warmtepomp. Mijn indruk is dat je je daarop nog meer kan inlezen (via dit forum). Er is in installatie land ontzettend beperkte kennis omtrent werken met warmtepompen. En daar komen veel verkeerde verhalen uit. Het is behoorlijk volwassen techniek die al decennia ingezet wordt in andere landen.

Solaredge zou ik dan wel met s500b optimizers uitvoeren, anders heeft het Solaredge systeem in de ochtend en avond maar heel beperkt ruimte voor schaduw management... Onnodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 27-04-2022 22:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Kun je een foto plaatsen waar je aan de oost kant van de woning tussen woningen en bomen naar zuiden of noorden kijkt?
Ben benieuwd hoe hoog de bomen zijn ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 27-04-2022 13:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MevrouwDeKat
Uiteraard. Lastig op de foto te zetten, gezien het smalle pad en dan de sloot. Ik sta op de foto met mijn rug naar het zuiden, je ziet links in de hoek het dakraam waaruit de andere foto is genomen. Zoals op mijn foto eerder te zien is, zit deze bijna in de nok van het huis.

De bomen lijken hier nog een meter of 2 boven te zitten?
Volgens de bouwtekening van de woning zou het huis ongeveer 8.15 meter hoog moeten zijn. Tussen elke boom zit ongeveer 10 meter, waarbij er (op het breedste deel van de boom) tussen elke boom ongeveer 3 meter vrij is waar geen takken/bladeren zitten. Zie hieronder mijn geniale tekening:

oost
Noord (---0---)---(----0---)---(----0---) zuid

Een andere foto heb ik afgelopen week gemaakt om 7:52, je ziet hierop dat de babyblaadjes van de boom een schaduw werpen op het dak. De kleinere boom maak ik me niet zoveel zorgen over, die is niet hoog genoeg om schaduw op het dak te krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door MevrouwDeKat op 21-12-2022 15:04 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bij het winkelmandje van de webshop ben je de bevestigingsmiddelen vergeten in je winkelmandje te doen. Dat zal de prijs nog wat verhogen.

Hoi!

• MevrouwDeKat
EWK schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:56:
Bij het winkelmandje van de webshop ben je de bevestigingsmiddelen vergeten in je winkelmandje te doen. Dat zal de prijs nog wat verhogen.
Niet handig nee, ik heb het plaatje aangepast :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Okay, dat zit voor mijn gevoel wel in de richting van een Solaredge systeem. Maar wel met deze opmerkingen:

Ja het gaat per Wp duurder zijn dan serieel. Nee het geeft niet pro rata meer opbrengst. Ik denk dat het wel nuttig is om zoveel mogelijk rendement uit het dak te halen met of op toekomst.

En dan bedoel ik toch die warmtepomp. Mijn indruk is dat je je daarop nog meer kan inlezen (via dit forum). Er is in installatie land ontzettend beperkte kennis omtrent werken met warmtepompen. En daar komen veel verkeerde verhalen uit. Het is behoorlijk volwassen techniek die al decennia ingezet wordt in andere landen.

Solaredge zou ik dan wel met s500b optimizers uitvoeren, anders heeft het Solaredge systeem in de ochtend en avond maar heel beperkt ruimte voor schaduw management... Onnodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 27-04-2022 22:23 ]

• MevrouwDeKat
Bedankt voor je verhaal Ronald!

Qua warmtepompen hebben we nu twee offertes aangevraagd en verhalen aangehoord over de apparaten. De eerste verkoper was niet super enthousiast over ons huis (geen vloerverwarming) in combinatie met een warmtepomp.

De andere aanbieder wel, en bood een Atlantic Ace aan die bij 4 graden buiten al over zou schakelen naar CV (juist wanneer je de warmte nodig hebt in je huis dus). De terugverdientijd lag dan op 15 jaar.

Wat betreft Solar Edge, ik begrijp dat niet iedereen hier super enthousiast over is? Er werd ons door een andere partij dan ook verteld dat we dan beter nóg wat extra kunnen investeren en voor Micro omvormers gaan. Zodat je na 10 jaar je omvormer niet alsnog hoeft te vervangen. Wat is jou visie hierop?

• Ronald
Wat mij betreft weer bangmakerij. SE heeft 12 jaar op omvormers, uitbreidbaar tot 20 of 25 jaar garantie.

Een omvormer is heeeeeel makkelijk te vervangen.

(En wat betreft WP: lees topics met vragen over WP. Regelmatig uitleg over wat en hoe. Zonder VV kan, onder voorwaarden... maar dan moet je gaan rekenen... en daar heeft meneer WP geen zin in, want simpel werk voor het oprapen op moment. De Atlantic hybride werkt altijd, maar hybride is een korte termijn oplossing... dus zonde)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Ja +1 voor het wp verhaal, kijk eens of je je huis warm gestookt krijgt door de CV temperatuur lager te zetten (bijv 50C), dan heb je een goede indicatie of je radiatoren je huis warm krijgen met een lagere aanvoertemperatuur. Je kunt je radiatoren 'upgraden' door er ventilatoren op te zetten bijvoorbeeld, of een enkele belangrijke radiator upgraden met een Jaga convector.

Ook zou ik proberen zo veel mogelijk Wp op je dak te leggen, ook al valt je verbruik mee, door de hoge energieprijzen kun je een contract nemen waar je (veel) meer terugkrijgt met teruglevering, ook ben je zo goed voorbereid op overschakeling naar meer electrisch verbruik (kookplaat/wp/auto enz).

• MevrouwDeKat
50 graden en radiatorventilatoren staan voor komend stookseizoen op de planning! nu staat alles toch uit.

Wat betreffend de zonnepanelen dus:
Zoveel mogelijk WP op het dak proberen te krijgen, ondanks overcapaciteit.
De oplossing met een aantal Tigo omvormers onder de kritische panelen zou een optie zijn, maar je krijgt meer WP uit je opstelling als je voor Solar Edge gaat. Nadeel van Solar Edge is dat alle panelen in je opzet een optimizer nodig hebben.

Is er zoiets als een globaal percentage wat je kan noemen wat Solar Edge meer op zal leveren? Ik lees ergens 6% zonder schaduw, en 16-25% met schaduw, klopt dat?
Ik ben benieuwd wat voor invloed Solar Edge heeft op de terugverdientijd.

• Ronald
Zonder schaduw zit je eerder in de richting 2-3% extra met Solaredge. Erg veel schaduw richting 10%.

Solaredge verlengt dus tvt, maar omdat je op langere termijn naar mijn inzicht elke kWh nuttig kunt gebruiken denk ik dat het lonend is in jouw situatie.

• MevrouwDeKat
Nog even een update van dit topic, we hebben vandaag eindelijk akkoord gegeven voor een offerte. Het is uiteindelijk een andere partij geworden dan we van te voren rekening mee hadden gehouden.

Het is te merken dat aanbieders het druk hebben, een aantal reageerde helemaal niet meer, hebben nooit een offerte opgestuurd of bleven maar dezelfde fouten maken in het ontwerp.

Uiteindelijk voor een aanbieder gekozen die qua prijs niet de goedkoopste was, maar wel in 1x met de juiste tekening en een goed voorstel kwam. We gaan voor 12 panelen, 6 oost, 6 west, met Solar Edge zoals Ronald voorstelde. De aanbieder heb ik hier op tweakers gevonden omdat deze meerdere malen genoemd werd als een goede partij hier in de regio :)

Komen totaal op een prijs van 1,43 per watt piek, de installatie zal nog wel even op zich laten wachten. Bedankt voor de adviezen!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
MevrouwDeKat schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:58:
Nog even een update van dit topic, we hebben vandaag eindelijk akkoord gegeven voor een offerte. Het is uiteindelijk een andere partij geworden dan we van te voren rekening mee hadden gehouden.

Het is te merken dat aanbieders het druk hebben, een aantal reageerde helemaal niet meer, hebben nooit een offerte opgestuurd of bleven maar dezelfde fouten maken in het ontwerp.

Uiteindelijk voor een aanbieder gekozen die qua prijs niet de goedkoopste was, maar wel in 1x met de juiste tekening en een goed voorstel kwam. We gaan voor 12 panelen, 6 oost, 6 west, met Solar Edge zoals Ronald voorstelde. De aanbieder heb ik hier op tweakers gevonden omdat deze meerdere malen genoemd werd als een goede partij hier in de regio :)

Komen totaal op een prijs van 1,43 per watt piek, de installatie zal nog wel even op zich laten wachten. Bedankt voor de adviezen!
Wel 80v optimisers?

• MevrouwDeKat
Van de voltages heb ik niet zoveel verstand, maar het is deze combinatie die in de offerte genoemd staat:
SolarEdge 3680 + 370 DMEGC 12*370 met S440

Ik heb de schaduwwerking op het dak de afgelopen weken in de gaten gehouden. Twee weken terug was de schaduw van alle bomen rond 9:00 weg op de plekken waar de panelen komen te liggen. De andere boom in de rij blijkt toch niet hoog genoeg om ook een schaduw te maken. In de zomer staat de zon nog hoger dus verwacht ik nog minder schaduw op het dak.

[ Voor 25% gewijzigd door MevrouwDeKat op 21-12-2022 15:04 ]

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
MevrouwDeKat schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:05:
Van de voltages heb ik niet zoveel verstand, maar het is deze combinatie die in de offerte genoemd staat:
SolarEdge 3680 + 370 DMEGC 12*370 met S440

Ik heb de schaduwwerking op het dak de afgelopen weken in de gaten gehouden. Twee weken terug was de schaduw van alle bomen rond 9:00 weg op de plekken waar de panelen komen te liggen. De andere boom in de rij blijkt toch niet hoog genoeg om ook een schaduw te maken. In de zomer staat de zon nog hoger dus verwacht ik nog minder schaduw op het dak.

[Afbeelding]
S440 optimisers zijn niet goed, die geven maar 60v. Ik zou voor de zekerheid voor de S500b gaan.

@Ronald kan jij dit bevestigen?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35
mathijshooi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
[...]

S440 optimisers zijn niet goed, die geven maar 60v. Ik zou voor de zekerheid voor de S500b gaan.

Dat geeft hij toch al aan in zijn post.

• mathijshooi
Dracula schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Dat geeft hij toch al aan in zijn post.
?

• MevrouwDeKat
mathijshooi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
[...]

Wat is precies de definitie van ‘niet goed’? Zou je misschien kunnen uitleggen waarom ze niet goed zijn? En waarom we dus echt voor een ander type moeten kiezen? Dan heb ik argumenten om in gesprek te gaan met het bedrijf. Ik begrijp dat het iets met schaduwmanagement te maken heeft?

• Ronald
Niet goed als in kans op productie beperking van panelen in de volle zon als het andere dak in schaduw ligt.
Dit productie verlies kan soms groot zijn...

Met s500b gebeurt dat zeker niet.

• mathijshooi
MevrouwDeKat schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Wat is precies de definitie van ‘niet goed’? Zou je misschien kunnen uitleggen waarom ze niet goed zijn? En waarom we dus echt voor een ander type moeten kiezen? Dan heb ik argumenten om in gesprek te gaan met het bedrijf. Ik begrijp dat het iets met schaduwmanagement te maken heeft?
Je hebt 380V nodig bij de omvormer, je hebt 6 panelen per kant dus dat is dan 63V. Dit gaat niet want die optimiser kan maar 60V geven. En soms heb je ook nog een paneel in de schaduw (want waarom heb je anders een Solaredge systeem??) dus bij 5 panelen in de zon wordt het dan 76V behoefte.

Je hebt dus minimaal een 80V optimiser nodig of meer panelen...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:24
Over de hybride: lees je goed in. Die Atlantic is onhandig omdat je bijna niks kan instellen.
Bv de uitschakelgrens: vaak ligt die economisch gezien onder de nul graden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MevrouwDeKat
mathijshooi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Je hebt 380V nodig bij de omvormer, je hebt 6 panelen per kant dus dat is dan 63V. Dit gaat niet want die optimiser kan maar 60V geven. En soms heb je ook nog een paneel in de schaduw (want waarom heb je anders een Solaredge systeem??) dus bij 5 panelen in de zon wordt het dan 76V behoefte.

Je hebt dus minimaal een 80V optimiser nodig of meer panelen...
Oké, duidelijk, daar kan ik wel wat mee. Bedankt! Ik heb het balletje opgegooid bij de aanbieder die we akkoord hebben gegeven. Zal laten weten wat de uitkomst ervan is :)

• mathijshooi
MevrouwDeKat schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Oké, duidelijk, daar kan ik wel wat mee. Bedankt! Ik heb het balletje opgegooid bij de aanbieder die we akkoord hebben gegeven. Zal laten weten wat de uitkomst ervan is :)
Vraag hem naar het opbrengst verlies diagram en laat hem 2 versies maken. 1 met de 60v en 1 met de 80v optimisers.

Zo’n diagram ziet er zo uit, gaat om de post opbrengst factor verlies. En dan met inachtneming dat de designer veelal het verlies enigszins onderschat. De installateur moet dan wel ook de bomen hebben ingetekend want anders heb je geen schaduw natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtceiWPNcz_krHgEal_pcFkFgZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMmyyNGw9IDU8iyBiPsXsqDA.png?f=user_large

• MevrouwDeKat
antwoord ontvangen:

S500B geeft iets hogere uitgangspenning. Vanwege de 6/6 verdeling op het dak zal er ondanks de schaduw voldoende spanning op het dak zijn. Ze zeggen dat zodra de zon schijnt het aantal volt van een schauwpanelen niet onder de 35V zal zijn.

Ze kunnen alsnog wel de S500B of P404 plaatsen (ligt aan wat er dan leverbaar is). als we dat graag willen.

Wat is jullie gedachte hierover?

• MevrouwDeKat
@Ronald en @mathijshooi Mijn voorlopige conclusie van zelf lezen in het SolarEdge topic is, de P404 is een ouder model maar is qua specs goed te vergelijken met de S500B. Klopt dat en kan ik hier dan veilig akkoord mee akkoord kan gaan?

Lezende in het SolarEdge topic moet ik het risico gewoon niet nemen, en gewoon voor die 80V gaan voor die paar tientjes...

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Je zegt:

"Ik verwacht de komende jaren op het gebied van warmtepompen nog wel wat meer innovatie."

Ik verwacht niet dat daar veel in te innoveren is. Om maar wat te noemen; warmtepompen met aardwarmte, bestaan al ruim 40 jaar en hebben nauwelijks onderhoud nodig en zijn al goed uit-ontwikkeld.
Bovendien gaan ze lang mee (25/30 jaar+).

• Ronald
@MevrouwDeKat ik heb zelf 20 stuks p404 ;)

De s500b ondersteund veel en veel meer panelen, de p404 mag slechts 11A Isc, en verreweg de meeste recente panelen zitten daar boven.

Dmegc 370 kom ik tegen met Isc 11,29A... En dat is wat veel voor p404

• mathijshooi
Ronald schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:25:

De s500b ondersteund veel en veel meer panelen, de p404 mag slechts 11A Isc, en verreweg de meeste recente panelen zitten daar boven.

Eens.

• mathijshooi
MevrouwDeKat schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:45:
@Ronald en @mathijshooi Mijn voorlopige conclusie van zelf lezen in het SolarEdge topic is, de P404 is een ouder model maar is qua specs goed te vergelijken met de S500B. Klopt dat en kan ik hier dan veilig akkoord mee akkoord kan gaan?

Lezende in het SolarEdge topic moet ik het risico gewoon niet nemen, en gewoon voor die 80V gaan voor die paar tientjes...
Ook al zal het in de werkelijkheid mee vallen wanneer je de 60v optimisers neemt, je zal het jezelf nooit vergeven wanneer je zal zien dat je installatie toch niet goed loopt en de optimisers op 60v clippen. Je hebt dan constant het gevoel dat je geld mis loopt, en geloof me: ik spreek uit ervaring.

• MevrouwDeKat
Ronald schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSe0awlwcxGSfk1WZvrNO_eN_JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzKHP24HL4jk57y75GW19GW0.png?f=fotoalbum_large

@Ronald Het gaat dan om dit getal op de specificaties toch? voor p404 is dat 10.1 blijkbaar. De S500b max. 15. Wel raar dat het in de ene specificatie " Maximale kortsluitstroom (Isc)" en in de andere "maximale ingangsstroom (Isc)" wordt genoemd.

Ik ben nog aan het leren, dus ik hoop dat ik iets zinnigs zeg.
Die waarde van 11,29 Isc A is een waarde die alleen gehaald wordt in de meest optimale condities begrijp ik?
Van een 45 graden oost/west opstelling verwacht je sowieso al niet de volle 370 watt uit het paneel te halen. Volgend deze calculator halen we max. 289 watt uit een 370 watt paneel. Ik vind het allemaal erg interessant en wil jullie dan graag ook nogmaals bedanken voor het meedenken :)

https://www.thomasberger....kw2=370&temp_coeff2=-0.48

• Ronald
Ik denk dat dat een oude datasheet is.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Maar ik mag in mijn systeem ook iets over de ruwe datasheet van designer... En wat mag van designer heeft garantie.

Je instalateur heeft het systeem toch daadwerkelijk daar mee ontworpen? Moet het eenvoudig te verifiëren zijn.

Ik heb overigens 11,4A DC, 385W uit een 350 WP paneel met 11,02 Isc gehaald... Kortstondig na een bui. P404 Optimizer leeft nog.

• MevrouwDeKat
Het is gelukt! Voor 4 euro per paneel extra krijgen we de S500B geplaatst O+
Met zulke bedragen baal je helemaal extra als je 60V hebt liggen en wel last krijg van de schaduwmanagement.

Nogmaals heel erg bedankt, ik heb zoveel geleerd en vond het heel fijn dat jullie konden meekijken en adviseren in individuele situaties.

• MevrouwDeKat
Dixie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:54:
Je zegt:

"Ik verwacht de komende jaren op het gebied van warmtepompen nog wel wat meer innovatie."

Ik verwacht niet dat daar veel in te innoveren is. Om maar wat te noemen; warmtepompen met aardwarmte, bestaan al ruim 40 jaar en hebben nauwelijks onderhoud nodig en zijn al goed uit-ontwikkeld.
Bovendien gaan ze lang mee (25/30 jaar+).
De techniek zelf heb ik onvoldoende kennis van, Maar Ik verwacht dat er qua prijzen, levertijden/beschikbaarheid en installatie kennis nog wel wat valt te winnen. Verder heb ik het gevoel dat we beter over X jaar voor full-electric kunnen kiezen, of een andere oplossing. ipv nu een hybride laten plaatsen. De terugverdientijd kwam in ons geval rond de 20 jaar. Onze CV kan nog minimaal 10 jaar mee, dus we hebben besloten om het nog even te laten zoals het is.

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
MevrouwDeKat schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:41:
[...]

De techniek zelf heb ik onvoldoende kennis van, Maar Ik verwacht dat er qua prijzen, levertijden/beschikbaarheid en installatie kennis nog wel wat valt te winnen. Verder heb ik het gevoel dat we beter over X jaar voor full-electric kunnen kiezen, of een andere oplossing. ipv nu een hybride laten plaatsen. De terugverdientijd kwam in ons geval rond de 20 jaar. Onze CV kan nog minimaal 10 jaar mee, dus we hebben besloten om het nog even te laten zoals het is.
Begrijpelijk. Echter een CV-ketel is na 15 jaar (als die het redt..) echt verouderd en niet zuinig meer en dus aan vervanging toe. Ik heb het geluk dat ik een woning ga betrekken met een warmtepomp op aardwarmte. Die hebben het hoogste rendement van alle warmtepompen (600%) en gaan héél lang probleemloos mee, met weinig onderhoud. Ze zijn ook wel het duurste van alle systemen.
Ik ken mensen die het al 40 jaar hebben. tegen die tijd ben ik al lang uit dat huis vertrokken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 26-05-2022 15:14 ]

Pagina: 1