Goedemiddag,
Ik maak graag een weloverwogen beslissing en ben in de wereld van zonnepanelen gedoken voor ons huis. Van all-in aanbieders heb ik in mijn achterhoofd dat ze graag willen verdienen en daarmee misschien niet altijd de allerbeste opties geven. Daarnaast wil ik graag ongeveer begrijpen wat er gaat gebeuren op het dak, en waarom er wel of niet voor bepaalde opties wordt gekozen. Een paar weken terug wist ik nog vrijwel niks over zonnepanelen, ik heb mijn best gedaan met inlezen en alle tools die ik hier op tweakers heb gevonden
West: Geen, mogelijk minimale schaduw door een pijpje op de schoorsteen.
/f/image/BcTDDASZYisCtJQpDA8JjQvR.png?f=fotoalbum_large)
Nog lopende aanvragen:
C - Lokale aanbieder klein
D - Lokale aanbieder groter
Via webshops zelf winkelmandje vol leggen inc. montage:
/f/image/T7hMqGofenLfgf7SAN1ii7zf.png?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel of ik dit helemaal goed heb aangepakt, maar er is hier vast iemand die hierin kan adviseren!
-Zit ik juist qua omvormers, of moet ik voor iets heel anders gaan?
- Het optimizer verhaal zit me nog niet helemaal lekker, we hebben opzich minimaal schaduw. De ene aanbieder kiest voor helemaal geen optimizers, de andere voor een aantal, en weer een ander wilt achter elk paneel een optimizer zetten. What to do?
-Moet ik in m’ n eigen plan voor hogere WP panelen gaan?
- Is er iets waar ik met mijn -leken- kennis niet aan heb gedacht?
Ik maak graag een weloverwogen beslissing en ben in de wereld van zonnepanelen gedoken voor ons huis. Van all-in aanbieders heb ik in mijn achterhoofd dat ze graag willen verdienen en daarmee misschien niet altijd de allerbeste opties geven. Daarnaast wil ik graag ongeveer begrijpen wat er gaat gebeuren op het dak, en waarom er wel of niet voor bepaalde opties wordt gekozen. Een paar weken terug wist ik nog vrijwel niks over zonnepanelen, ik heb mijn best gedaan met inlezen en alle tools die ik hier op tweakers heb gevonden
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Zowel oost als west is dakruimte beschikbaar. De dakpannen liggen onder een hoek van 45 graden. Het platte dak op west gebruiken we liever niet.Schaduw
Oost: Aantal hoge bomen op een rij, bomen zijn ongeveer net zo hoog als het huis.West: Geen, mogelijk minimale schaduw door een pijpje op de schoorsteen.
Jaarverbruik
3500 KwH, warmtepomp hebben we voorlopig uit ons hoofd gezet omdat de terugverdientijd in onze situatie erg tegenvalt (we gebruiken -/+ 950 m3 per jaar, en ik verwacht dat ik het aankomende winter nog wat kan tweaken naar minder verbruik). Ik verwacht de komende jaren op het gebied van warmtepompen nog wel wat meer innovatie.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase, extra groepen naar zolder zijn al beschikbaar voor gebruik. Nog een oude terugdraaiende teller aanwezig in de meterkast.Budget en doel
Energie naar 0, met een goede terugverdientijd. Budget, uiteraard zo min mogelijk uitgeven en zo dus een snellere terugverdientijd.Wie gaat het project uitvoeren
De panelen moeten neergelegd worden door een installateur. De zaken hier omheen kan ik zelf prima regelen. Volgens mij is die BTW teruggave helemaal niet zo moeilijk, en dat bespaart toch weer 100 euro!Bijhouden van data
Ja, goed voor monitoring. Maar hoeft niet tot in de treure bijgehouden te worden.Reeds verkregen offertes
Verkregen offertes:/f/image/BcTDDASZYisCtJQpDA8JjQvR.png?f=fotoalbum_large)
Nog lopende aanvragen:
C - Lokale aanbieder klein
D - Lokale aanbieder groter
Via webshops zelf winkelmandje vol leggen inc. montage:
/f/image/T7hMqGofenLfgf7SAN1ii7zf.png?f=fotoalbum_large)
Ik twijfel of ik dit helemaal goed heb aangepakt, maar er is hier vast iemand die hierin kan adviseren!
Regio
Noord HollandConcrete vragen:
-Heb ik in het plan voldoende rekening gehouden schaduw van de bomen voor?-Zit ik juist qua omvormers, of moet ik voor iets heel anders gaan?
- Het optimizer verhaal zit me nog niet helemaal lekker, we hebben opzich minimaal schaduw. De ene aanbieder kiest voor helemaal geen optimizers, de andere voor een aantal, en weer een ander wilt achter elk paneel een optimizer zetten. What to do?
-Moet ik in m’ n eigen plan voor hogere WP panelen gaan?
- Is er iets waar ik met mijn -leken- kennis niet aan heb gedacht?
[ Voor 14% gewijzigd door MevrouwDeKat op 21-12-2022 15:05 ]
/f/image/ZzKHP24HL4jk57y75GW19GW0.png?f=fotoalbum_large)