Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joogle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-08 13:53
Mijn vraag
Ik heb mijn RAW (CR3) bestanden naar mijn computer gekopieerd (vanaf mijn SD-kaart) en na het hele proces blijkt dat de bestanden ipv MB's GB's zijn geworden. Maar hoe krijg ik dit in orde...? En natuurlijk de bestanden niet gekopieerd maar geknipt. 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik
WIN10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al vanalles gezocht/gegoogled, maar geen enkel resultaat. Alsook heb software geprobeerd voor corrupte files, maar telkens te grote bestanden.

Simsalabim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
CR3 bestanden zijn een compressed formaat en worden bij decompressie erg veel groter.

Op zich lijkt het onwaarschijnlijk dat ze tijdens het verplaatsen omgezet zijn naar normale bestanden.
Weet je zeker dat ze echt zo groot zijn en dat je niet naar een getal kijk wat het zou worden als je ze uitpakt?

Windows heeft sinds kort support voor CR3 bestanden en kan dus daar ook thumbnails van tonen, misschien geeft windows ook wel de afmetingen na decompressen weer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft niks met hardware te maken. Het is eerder foto gerelateerd. Schopje FVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joogle
Ben(V) schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:19:
CR3 bestanden zijn een compressed formaat en worden bij decompressie erg veel groter.
Dat is wel zo, maar gewoon bij het kopieren van SD-kaartje naar SSD kan het moeilijk vergroten x100. Dus volgens mij ergens een fout bij de verwerking in Windows.
Op zich lijkt het onwaarschijnlijk dat ze tijdens het verplaatsen omgezet zijn naar normale bestanden.
Weet je zeker dat ze echt zo groot zijn en dat je niet naar een getal kijk wat het zou worden als je ze uitpakt?
Uitpakken doe ik niet. Het is gewoon de.CR3 bestanden kopieren van het eene naar het andere.
Windows heeft sinds kort support voor CR3 bestanden en kan dus daar ook thumbnails van tonen, misschien geeft windows ook wel de afmetingen na decompressen weer.
Bij een vorige keer heb ik het gewoon kunnen kopieren zonder bijwerkingen. Dus heel verwondert dat het nu zo raar doet.

Simsalabim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

Reptile209

- gers -

Kijk eens bij één bestand zowel op de SD als op je harddisk naar wat er staat in de bestandseigenschappen (rechtsklik -> eigenschappen) bij de afmeting.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joogle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n7Go8MjXSnJ6-ZBgRaFcmjMm7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cyXZItHR3q6XgX3LER94h72g.jpg?f=user_large

Dit had ik al gezien. Heel raar, want dit zou normaal ongeveer gelijk moeten liggen.
En ik weet dat de foto's zelf rond de 50MB zijn, dus daarom dat het lijkt of het x100 is.

Het grappige is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPz5jZwoj22aciATuZVaNjZXLJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rQ6wungGHsmZc7DHeV203Q3q.jpg?f=user_large
Die schijf is dan 1TB groot :P

[ Voor 37% gewijzigd door Joogle op 27-04-2022 14:47 . Reden: extra txt + beeld ]

Simsalabim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Is inderdaad een F&V vraag. Maar dan wel eentje voor de categorie Workflow.

Verder vreemd verhaal. Hoe kopieer je de bestanden? Met Windows Explorer? Dan zou ie inderdaad niks uit moeten pakken of bestanden groter maken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:07
Probeer het eens via Totalcommander, mijn go to file manager.
Als het daar wel goed mee gaat doet Windows er dus iets vreemds mee.

[ Voor 36% gewijzigd door apollo13 op 27-04-2022 15:32 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Of gebruik Teracopy :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoscoP
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-12-2024

RoscoP

..the best is yet to come..

Ook na knippen kan je mbv File Recovery software de files terug lezen op je SD-kaartje, als je er nog niets overschreven hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het lijkt alsof er iets flink mis is met je partitietabel m.b.t. sector size.

Doe eens in een command prompt;
fsutil fsinfo ntfsinfo x:
waarbij x jouw disk is

Doe meteen een chkdsk /f /r voor die disk/volume/partitie

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 27-04-2022 16:21 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joogle
Deze gebruik ik al jaren.

De foto's komen blijkbaar rechtstreeks van mijn CFast Express kaartje, die ik dan via de camera koppel aan de computer, aangezien ik daar nog geen kaartlezer voor heb.

Dus bij deze ineens de kaartlezer besteld, zodat ik de foto's kan recoveren. Ik hou jullie op de hoogte. In +10 jaar dit te doen (SD via kaartlezer), nog nooit voorgehad. En deze enkele keer wanneer ik de foto's knip ipv kopieer, gebeurt er dit. 8)7

Simsalabim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joogle
PD2JK schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:20:

waarbij x jouw disk is

Deze heb ik gedaan, wat 5u in beslag nam. Dus maar laten doen wanneer ik ging slapen. 's Morgens nagekeken en alles was in orde.

Uiteindelijk is de CFexpress kaartlezer aangekomen. De CR3 files heb ik kunnen en deze zijn nu met de juiste bestandsgrootte geexporteerd. Alle foto's bewerkt en de klant tevreden.

Dus al bij al, geen idee wat dit probleem geweest is.

Toch allen bedankt! _/-\o_

Simsalabim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
PD2JK schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:20:

waarbij x jouw disk is

Ik denk dat je gelijk hebt en dat de schijf niet erg betrouwbaar meer is. Hoe oud is de schijf?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
dit heeft niets met betrouwbaarheid schijf te maken, het is een bestandssysteem issue.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joogle
DutchKel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 03:28:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt en dat de schijf niet erg betrouwbaar meer is. Hoe oud is de schijf?
Hij is de laatste dagen ook trager geworden. En piekt het in taakbeheer tegen de 100% voor simpele kopietjes. +/- 10 jaar steekt hij er zeker in. Dus voor zekerheid deze uit de computer gehaald en een nieuwe vervanging gestoken.

Alsook een v/d dagen nog eens extra testen op doen.

Simsalabim

Pagina: 1