Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 13:20
Ik heb een foto gemaakt van een kaart. De kaart is scherp, de foto ook als ik inzoom alleen zit hij vol met spikkels. Ik heb geen idee wat de exacte term hier voor is, maar ik hoop iemand hier wel en wat ik er eventueel aan kan doen om dit te voorkomen/weg te werken
Heb een stukje uit de foto geknipt, maar zo ziet de hele foto er dus uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v40StjAEmc0rrbqMdT1XRnGvC-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCa1JQDblyZRZACHX7cEdmae.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de kaart gewoon zo, door middel van rasterdruk, gedrukt is.
Hier een voorbeeld van een soortgelijk patroon:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSeQcnz5uIlev7pH-Fdzx42xeK7DqeP8Fv69zre8W635YZHuptIwNGrqVnTdjAMskpg3Q&usqp=CAU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Je bedoeld die 'vierkantjes' met punt in het midden? Dat is hoe die kaart is afgedrukt. Zeg maar net zoals wanneer je een LCD zou fotograferen en ingezoomd rode, groene en blauwe staafjes ziet.

Je kunt dit beperken door een beetje blur toe te voegen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ah oké, ja dat bedoel ik inderdaad. Is met het blote oog niet te zien op de kaart.

De vraag is even zou dit zichbaar zijn als hij op groot formaat geprint wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blueflame_Core schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:32:
Ah oké, ja dat bedoel ik inderdaad. Is met het blote oog niet te zien op de kaart.

Ja en nee, ligt eraan hoe dichtbij je gaat staan om het te bekijken.
Posters op billboards worden ook op deze manier afgedrukt. Van dichtbij ziet het er niet uit, maar vanaf de snelweg zie je er niks van. Dan lijkt het gewoon een scherpe foto.

Wil je het zeker weten? Maak een testprint.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:32:

Wat je ziet is het drukwerkraster.

Een normale ansichtkaart zal op 200 DPI worden gedrukt, Magazines doen 300 DPI en een krant vaak maar iets van 125 DPI.

Hoe lager de resolutie, des te grover het beeld - voor een krant maakt dat weinig uit, voor een magazine wil je vaak mooi beeld hebben.

Die enorme reclameborden bij de NS of snelweg hebben vaak maar 75 DPI - die zie je enkel van meters afstand en dus vallen die gaten niet eens op.

Los daarvan ga je geen afbeelding van 15 bij 10 meter op 300 DPI zitten ontwerpen... dan heb je aardig wat megapixels nodig.

"Vroeger" (tot 2000) was de resolutie, processorkracht en bijbehorende verwerking / opslag echt een issue, vandaar dat er gespeeld werd met de resolutie, afhankelijk van het doel van het drukwerk.

Kortom : het feit dat jij nu een camera hebt waarop je haarscherp het drukraster ziet van een 200 DPI kaart, geeft aan dat je een zeer goede camera hebt.

Of je het ziet wanneer je het afdrukt?

Dat hangt af van de resolutie waarop je afdrukt... een goede printer / digitaal drukker toont alles, dan ga je het zien.

Een slechte printer zal er een blur van maken.

Dus het werkt anticyclisch : hoe beter je camera, des te meer gaten je ziet, en des te slechter je printer hoe minder je er van gaat weernemen.

Zeker als je de boel gaat schalen, gaat het zichtbaar worden.

Wat je kan doen is een demoiré (of desnoods denoise) filter loslaten op exact die kaart, dan verdwijnen de gaten wel wat (maar houd je logischerwijs wel een vager beeld over).

Despeckle of dust & scratches doet ook wonderen : maar je moet het echt beperken tot de "aangetaste" delen (die feitelijk dus een perfecte weergave van de werkelijkheid zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SibF59iU2n5uH_tqh_lJdFP3JZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NfrQKaq0xe2qs5X6TNkVNgS8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Oké bedankt voor alle reacties. Het is mij helder.

Edit: Mocht iemand hier ooktegen aan lopen, ik heb op zich wel een goede video gevonden. YouTube: Easy way to de-screen a printed image using Adobe Photoshop filters
Komt aardig op het zelfde neer wat hierboven is geschreven, maar denk meld het toch even.

[ Voor 75% gewijzigd door Blueflame_Core op 28-04-2022 12:06 ]

Pagina: 1