Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 08:52
Na tijdenlang probleemloos gebruik heb ik sinds kort problemen met mijn videokaart. Ik zou graag willen weten of er nog iets aan te doen is. Hieronder de modules in gebruik:

videokaart: MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB
moederbord: ASRock B550 Phantom Gaming 4
voeding: Seasonic S12G 450W
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
Besturingssysteem: Windows 10

De problemen begonnen ongeveer twee weken geleden. Tijdens het spelen van een spelletje, na pakweg 10 minuten, werd het scherm zwart. De monitor kreeg geen videosignaal meer. Dat was op te lossen door de computer te herstarten. Enkele dagen later stopte het videosignaal meteen bij het opstarten van een spelletje, en kreeg ik ook geen beeld meer na opstarten. Mijn CPU heeft geen geïntegreerde video, dus het was lastig te achterhalen wat er mis ging. Ik heb de videokaart losgehaald, stof eruit gespoten, teruggestopt en het CMOS-batterijtje uit het moederbord even losgemaakt. Daarna ging het weer. De computer draait goed onder normale omstandigheden, maar zodra er een zeker beroep op de videokaart wordt gedaan valt het beeld uit. Dat kan het starten van een spelletje of het starten van een GPU-test zijn. Ik moet dan steeds het stuurprogramma van de videokaart herinstalleren omdat het beeld dan is teruggevallen tot de basisresolutie.

De twee ventilatoren van de videokaart doen het goed, en zolang ik beeld heb is de temperatuur niet hoog (30-40 graden celcius). Ik heb Open Hardware Monitor geïnstalleerd, die gegevens van de videokaart naar een logbestand schrijft. In de logbestanden zie ik geen snel oplopende temperatuur. Ik denk dus dat het niet aan de koeling ligt.

Stuurprogramma's zijn allemaal actueel, ik denk dat het daar ook niet aan ligt. Bovendien valt het veranderde gedrag van de videokaart niet samen met veranderingen van stuurprogramma's, voor zover ik weet.

Is er een manier om erachter te komen wat precies voor het uitvallen van de videokaart zorgt? Of is hij gewoon duidelijk stuk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:20
Je krijgt een black screen dus, maar dat kan meer oorzaken hebben dan de videokaart. Moederbord en werkgeheugen bijvoorbeeld.
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Wat is het merk en type van het RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.com
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 17:52
Ik heb van iets soortgelijks lasgehad met mijn videokaart. Wat het voor mij toen verhielp was de drivers verwijderen met DDU en de meest recente variant weer te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-07 16:05

CaDje

Framedrops for life

Heb je al eens een cpu stresstest gedaan zoals prime95? Je kunt ook nog het geheugen testen met memtest86. Event viewer kan ook soms nog wel eens nuttige informatie bevatten.

Het enige naast the usual suspects die ik nog kan bedenken is de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
De videokaart in een ander systeem testen is de kortste klap. Is het dan goed zou ik de voeding als eerste proberen.

Reseaten van cpu en geheugen kan ook helpen, en eerst met 1 stick proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Inmiddels lijkt de situatie nog wat verslechterd; nadat het stuurprogramma van de videokaart is geïnstalleerd (dat moet steeds opnieuw na een zwart scherm) en de computer herstart in de resolutie van de monitor krijg ik al na een paar minuten een zwart scherm, zonder activiteiten die de videokaart extra belasten. Ik kan nu eigenlijk alleen nog maar in 1024x768 werken.

Mijn indruk is dat alle signalen erop wijzen dat er iets mis is met de videokaart. Maar ik zou het graag onomstotelijk aan willen kunnen tonen.

@Uszka : Moederbord had BIOS 1.90, inmiddels bijgewerkt tot 2.10. Maar dat maakte niet uit. Hoe dan ook werkte alles goed met BIOS 1.90, totdat het niet meer goed werkte. Daaruit denk ik af te kunnen leiden dat het moederbord niet het probleem is.
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Maar ook daar is niets veranderd tussen de situatie waarin alles werkte en de situatie waarin dat niet meer het geval was.

@Alex.com : Stuurprogramma's verwijderen met DDU en daarna weer installeren heb ik al geprobeerd. Het hielp niet.

@CaDje : Ik heb net Prime95 en MemTest86 uitgevoerd. Er zijn geen problemen met CPU of RAM.

@meljor : Helaas heb ik geen andere systemen om de videokaart op te testen. Maar er zit wel een computerreparatiewinkeltje bij mij in de buurt. Daar zou ik eens langs kunnen wippen. De kaart in een ander systeem stoppen zou wel een goede test zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 14:57

NeHoX

Gamer + PV

Staan er overclocking features aan voor de cpu in het bios? Draait het geheugen op specificatiesnelheid?

Ik verdenk eerder de voeding dan andere zaken. Ook omdat het onder belasting gebeurd verder goed draait en temps goed zijn.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:16
Ik zou de kaart inderdaad in een ander systeem uitproberen,kijken of dat wel werkt, omdat je de cpu en RAM hebt uitgesloten.

Echt aantonen dat het de gpu is,kan je alleen uitsluiten door deze te testen in een goed werkend systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 27-04-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
@Alex.com : Er wordt niet overgeklokt en het geheugen heeft ook de standaardinstellingen. De voeding is wel oud, ik denk een jaar of zeven, dus die vervang ik hoe dan ook maar.

@freaky35 : Ik hoop vrijdag bij het computerreparatiewinkeltje langs te kunnen gaan voor (hopelijk) een test in een ander systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranciscusK
Welnu, ik heb ten eerste de voeding vervangen. Die ging van 450 W naar 750 W. Het maakte niets uit.
Vervolgens kon bij de lokale computerreparatiewinkel de kaart in een ander systeem worden getest. Ook daar resulteerde dat in afgekapt videosignaal wanneer de kaart iets te doen kreeg.
Tenslotte heb ik hem open geschroefd en van binnen schoongemaakt. Dat gaf ook geen verandering.

Ik ga nu maar een vervanging kopen.

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!
Pagina: 1