Infiltratiekrat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hallo,

Wij zijn bezig met het opnieuw aanleggen van onze achtertuin en nu komt daar ook een veranda met tuinhuis bij. Dit is in totaal 20m2. Nu attendeerde het bedrijf die onze tuin aanlegt ons er op om na te denken over de afwatering van dit dak. Hij vertelde ook over infilratiekratten, nog nooit van gehoord, maar lijkt mij wel een goed systeem (voor zover ik dat kan beoordelen).

Bij het afgraven van het oude gras, viel het wel op dat de ondergrond behoorlijk nat is (onder de toplaag is het hier kleigrond). Wanneer wij veel regenwater hadden ontstonden daar ook wel behoorlijke plassen en zakte het water niet snel weg. Dit was nooit een probleem want wij wonen in een hoekwoning en die kant van de tuin zit aan de doorgaande weg. Dus in ieder geval geen buren die er last van hadden.

Zouden wij uberhaupt er goed aan doen om zo'n infiltratiekrat in te graven en zo ja, hoeveel liter? Zelf dacht ik dat een regenton er wel voor zorgt dat het krat kleiner kan. Ik zag een berekening voorbij komen van 15L per m2 dakoppervlak. Dat zou 300L betekenen. https://irritech.nl/infil...8OXSeQnYIJWBoC40YQAvD_BwE

Hieronder het ontwerp en waar een krat zou kunnen komen (rood aangegeven). Dat donkergrijze is grind (wat ook al voor meer afwatering zal zorgen. Rechts loopt de openbare weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oy7ocXW.png

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Een regenton draagt alleen bij als hij leeg is. Zodra hij vol is, moet al het water toch op een andere manier weg. Dit soort systemen worden ook toegepast in bijv brandgangen waar de capaciteit van de afwatering onvoldoende is.

Komt die overkapping deels buiten je achtererf gebied? Zoja, geen commentaar gehad op je vergunningsaanvraag? Of is het dat grijze stuk, wat wel achter het huis blijft? Dan is een vergunning niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:58:
Een regenton draagt alleen bij als hij leeg is. Zodra hij vol is, moet al het water toch op een andere manier weg. Dit soort systemen worden ook toegepast in bijv brandgangen waar de capaciteit van de afwatering onvoldoende is.

Komt die overkapping deels buiten je achtererf gebied? Zoja, geen commentaar gehad op je vergunningsaanvraag? Of is het dat grijze stuk, wat wel achter het huis blijft? Dan is een vergunning niet van toepassing.
Ja de regenton zouden we bij hevige regenval kunnen lozen met een slang richting de straat (in uitzonderlijke situaties).

Wat betreft de vergunning: ik heb contact opgenomen met de gemeente of ik dit vergunningsvrij mocht bouwen en zij hebben per E-mail aangegeven dat ik binnen de vergunningsvrij m2 oppervlakte blijf. Ze hebben hierbij niets gezegd over het achtererf. In mijn beleving is het achtererf t/m de garage.

Op de afbeelding zie je links het tuinhuisje en rechts daarvan de overkapping.
Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:

· 1.gewoon onderhoud van een bouwwerk, voor zover detaillering, profilering en vormgeving van dat bouwwerk niet wijzigen;

· 2.werkzaamheden ingevolge een besluit als bedoeld in artikel 13, 13a of 13b van de Woningwet;

· 3.een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

o a.voor zover op een afstand van niet meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:

§ 1°.5 m,

§ 2°.0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en

§ 3°.het hoofdgebouw,

o b.voor zover op een afstand van meer dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw:

§ 1°.indien hoger dan 3 m: voorzien van een schuin dak, de dakvoet niet hoger dan 3 m, de daknok gevormd door twee of meer schuine dakvlakken, met een hellingshoek van niet meer dan 55°, en waarbij de hoogte van de daknok niet meer is dan 5 m en verder wordt begrensd door de volgende formule:

maximale daknokhoogte [m] = (afstand daknok tot de perceelsgrens [m] x 0,47) + 3;

§ 2°.functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw, tenzij het betreft huisvesting in verband met mantelzorg,

o c.op een afstand van meer dan 1 m vanaf openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn,

o d.de ligging van een verblijfsgebied als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012, in geval van meer dan een bouwlaag, uitsluitend op de eerste bouwlaag,

o e.niet voorzien van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte,

o f.de oppervlakte van al dan niet met vergunning gebouwde bijbehorende bouwwerken in het bebouwingsgebied bedraagt niet meer dan:

§ 1°.in geval van een bebouwingsgebied kleiner dan of gelijk aan 100 m2: 50% van dat bebouwingsgebied,

§ 2°.in geval van een bebouwingsgebied groter dan 100 m2 en kleiner dan of gelijk aan 300 m2: 50 m2, vermeerderd met 20% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 100 m2,

§ 3°.in geval van een bebouwingsgebied groter dan 300 m2: 90 m2, vermeerderd met 10% van het deel van het bebouwingsgebied dat groter is dan 300 m2, tot een maximum van in totaal 150 m2,

[ Voor 53% gewijzigd door Pakhaas op 27-04-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat ligt zo te zien dan ook netjes op je achtererf. Wij zitten ook op de hoek, maar bij ons loopt de grens van het achtererf gebied heel raar vanwege een erker aan de zijkant van het huis (niet later aangebouwd, hoort bij het ontwerp van het huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:12:
Dat ligt zo te zien dan ook netjes op je achtererf. Wij zitten ook op de hoek, maar bij ons loopt de grens van het achtererf gebied heel raar vanwege een erker aan de zijkant van het huis (niet later aangebouwd, hoort bij het ontwerp van het huis).
Ja het is wel goed dat je hierover nadenkt en mij er op attendeert. Niks zo vervelend om achteraf met de gemeente in discussie te belanden of nog erger, dat het afgebroken moet worden.

Ik heb de gemeente de plattegrond en ontwerp gestuurd en de openvraag gesteld of dit vergunningsvrij kan. De ambtenaar heeft aangegeven dat het binnen de toegestane oppervlakte van het achtererf blijft (aangegeven bij f). Hij heeft niets gezegd over dat het bijvoorbeeld binnen een meter van het achtererf moet blijven. Wel moet het een meter van de openbare weg afblijven, maar die is wel 9m daarvandaan. Aangegeven bij 3.c.

Sowieso had de gemeente mij bij het vragen naar informatie moeten voorlichten. Ze hadden alle benodige info, dus ze kunnen daar niet meer op terugkomen lijkt mij.

Trouwens onderaan de afbeelding (dus grenzend aan de overkapping) is de oprit van de achterburen en geen openbare weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 27-04-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 19:03
Toevallig hier een vergelijkbaar probleem en zag laatst een filmpje voorbij komen van Hydroblobs. Ik heb vervolgens een hydroblob put gekocht voor onder de tuinkraan, maar ga denk ik ook blobs installeren in de tuin.
Misschien dat dat in deze ook een oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
MartijnAbel schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:44:
Toevallig hier een vergelijkbaar probleem en zag laatst een filmpje voorbij komen van Hydroblobs. Ik heb vervolgens een hydroblob put gekocht voor onder de tuinkraan, maar ga denk ik ook blobs installeren in de tuin.
Misschien dat dat in deze ook een oplossing is?
Bedankt. Ik ga er vanmiddag even naar kijken. Wat is precies het verschil met een infiltratiekrat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 19:03
Pakhaas schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:48:
[...]

Bedankt. Ik ga er vanmiddag even naar kijken. Wat is precies het verschil met een infiltratiekrat?
Is volgens mij vergelijkbaar, maar zou het beter af moeten geven aan de grond

https://www.regenwaterbuffer.nl/infiltratiekrat/

Het is overigens misschien niet meteen een oplossing voor je hemelwaterafvoer van je overkapping, maar meer voor de wateroverlast die je kunt ervaren.

[ Voor 18% gewijzigd door MartijnAbel op 27-04-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Pakhaas schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:48:
[...]

Het heeft een andere werking
Een infiltratiekrat is een sterk waterdoorlatende box, waarin het regenwater wordt opgevangen en geleidelijk afgegeven aan de grond terwijl een Hydroblob een vast blok is welke water kan opnemen en langzaam afgeeft. Hierdoor wordt de grond niet in een keer overbelast, maar zal het water op een dusdanige manier naar de grond gaan door de infiltratiekrat of infiltratieblok, dat het goed opgenomen kan worden door de bodem. Het water zal dus tijdelijk geborgen worden en door het waterdoorlatende textiel van de infiltratiekrat weer richting de grond verdwijnen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pakhaas schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:02:
[...]

Ja de regenton zouden we bij hevige regenval kunnen lozen met een slang richting de straat (in uitzonderlijke situaties).
Bij hevige regenval (zoals vorig jaar) zit die in een paar minuten vol (ik heb een 200 liter regenton). Het is inderdaad een buffer maar niet heel veel. Het ging toen zo hard dat de deksel omhoog gedrukt werd :p

Als je iets in laat graven zou ik het groter maken (1000 liter?) en er een pompje en kraantje op aan sluiten en dan misschien de overloop ervan zo'n infiltratiekrat maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 27-04-2022 10:13 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Marzman schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:07:
[...]

Bij hevige regenval (zoals vorig jaar) zit die in een paar minuten vol (ik heb een 200 liter regenton). Het is inderdaad een buffer maar niet heel veel. Het ging toen zo hard dat de deksel omhoog gedrukt werd :p
Dat geldt bij die regenval van 2 maanden geleden ook voor zo'n krattensysteem kan ik uit eigen ervaring vertellen. Kleigrond is slecht doorlatend. Dan staat je tuin als nog blank. Als het dan stopt met regenen is het wel met 24u a 48u weer enigszins weggezakt.

Beste is afvoergoten in je tuin naar het riool, maar dat is vloeken in de kerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:12:
[...]

Dat geldt bij die regenval van 2 maanden geleden ook voor zo'n krattensysteem kan ik uit eigen ervaring vertellen. Kleigrond is slecht doorlatend. Dan staat je tuin als nog blank. Als het dan stopt met regenen is het wel met 24u a 48u weer enigszins weggezakt.

Beste is afvoergoten in je tuin naar het riool, maar dat is vloeken in de kerk :P
Onze hele tuin loopt af richting straat, we zitten ook op kleigrond. In periodes van veel regen blijft dan het water wel langer dan 48 uur staan in de grasveldjes in de buurt. We hebben pas een keer problemen gehad (in de veranda), maar toen was de regenval ook heel extreem.

Maar andere huizen twee straten verder hebben een paar keer met zandzakken moeten slepen, dat was bij ons net nog niet. Het water liep wel de veranda in maar dat komt doordat die geen dorpel heeft en het was meer water dan de hellingshoek van de tuin dus dan loopt het ook 'omhoog'.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 27-04-2022 10:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

Reinier

\o/

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:12:
[...]

Je hebt "slechtste" verkeerd geschreven :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:46
Groen dak erop leggen. Dat werkt verkoelend in de zomer, buffert regenwater, ziet er mooier uit dan epdm dakbedekking/grind en is ook nog eens goed voor de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 01:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Wij hebben ook zo'n infiltratievat. Meer omdat bij ons soms het stormwater niet wegkan, omdat bij veel neerslag de afvoer niet toereikend is. Hij ligt hier onder de oprit, met daarachter een terugslagklep, om te voorkomen dat het riool bij ons naar binnenloopt.

Aan de achterkant hebben we vanaf het dak een overstort die het water de tuin in laaat lopen.

Daarnaast zijn ze hier in de straat nu toevalligerwijze bezig om de hemelwaterafvoer van het riool los te koppelen, dat zou sowieso als het goed is alle issues met het riool moeten oplossen.

Vroeger wel een paar keer water op de oprit gehad (tot vlak voor de deur), maar sinds dat infiltratiekrat geen issues meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Spacecowboy op 27-04-2022 13:21 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Marzman schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:07:
[...]

Bij hevige regenval (zoals vorig jaar) zit die in een paar minuten vol (ik heb een 200 liter regenton).
Dat heb je met een infiltratiekrat ook, ze lopen sneller vol dan ze het water kunnen afvoeren bij hevige regenval.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
In doorlatende grond kan een infiltratiekrat ook droogte veroorzaken, maar dat zal hier geen probleem zijn zo te zien.
Nuttig om te weten, is hoe diep de kleilaag is (als je niet onder de klei uitkomt met de bodem van de krat, heeft het geen zin; ik dacht dat je hier in BE van alle verplichting tot infiltratie ontslaan word als je kan aantonen dat de bodem klei is (niet doorlatend genoeg).
Ook diepte grondwater, je wil ook je krat niet onder het grondwaterniveau steken (dan staat ie constant vol).

En nog een persoonlijke bedenking: zo'n infiltratiekrat is een zeer dure plastic bak, waar wat geotextiel rond zit. Wellicht zijn gestapelde bierbakken goedkoper; en dan kan je tijdens het graven de inhoud nog opdrinken ook; win win.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:42
Bij klei wordt er in principe vanuit gegaan dat hemelwater niet infiltreert maar horizontaal afstroomt. Een infiltratievoorziening heeft dan ook niet zoveel zin tenzij je deze plaatst in een goed doorlatende grond (mogelijk dat deze wel aanwezig is onder de kleilaag, maar als de kleilaag een meter dik is dan kun je dat ook wel met 'nee' beantwoorden).

De gemeente zal in principe ook geen infilratievoorzieningen aanleggen in gebieden waar klei aanwezig is, enkel om dit te bufferen en vertraagd af te voeren (bijvoorbeeld door een drain onder de voorziening aan te leggen die uitkomt op het oppervlaktewater/riool).

Er van uitgaande dat in jouw situatie sprake is van nagenoeg geen infiltratie is het maken van een krat niet zo zinvol. Als je wel wat wil bufferen en vertraagd wil afvoeren kun je denken aan een groendak of aan een regenton waarbij je zorgt dat er ook wat ruimte is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wij hebben hier ook infiltratie kratten in de tuin liggen.
Extra groot, zodat ze ook al het water van ons dak opvangen ipv op het riool te lozen.

Wij hebben sindsdien geen last meer van wateroverlast in de tuin.

Bij ons heeft de leverancier onderzoek gedaan wat voor grond we hebben en hoeveel kratten we hiervoor nodig zouden hebben, dit is per grondsoort dus totaal anders.
Er zit nog wel een overloop op voor het geval van echt extreme buien.
Maar heb het nog niet zien overlopen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05:59
Zitten hier ook op kleigrond. Voormalig akkerbouw. Afwatering hebben wij geregeld door drainage buizen te gebruiken. Buren hebben altijd last van water bij een hevige bui terwijl wij droog zijn. Drainage buizen liggen wel in een bedje van grind en zand. Zodat het water ook de ruimte krijgt om er te komen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 13:29
Zoals hier al eerder gezegd loopt water niet in alle grondsoorten zo maar weg. Als je toevallig in een gebied woont waar de zandlaag niet al te diep zit, is dat de best doorlatende laag. Als je het niet zeker weet zou ik e.e.a. (laten) uitzoeken. Die kratten zijn te duur om het even te proberen 😄
Bij ons zit die zandlaag op 1,5 meter en ik heb ooit een aantal 200mm pvc buizen verticaal in de grond gezet (gat gemaakt met een grondboor) tot in de zandlaag. De buizen toen volgestort met grind. Daar toen de hwa op aangesloten. Werkte top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 21:55
ERMAWG schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:35:
Zoals hier al eerder gezegd loopt water niet in alle grondsoorten zo maar weg. Als je toevallig in een gebied woont waar de zandlaag niet al te diep zit, is dat de best doorlatende laag. Als je het niet zeker weet zou ik e.e.a. (laten) uitzoeken. Die kratten zijn te duur om het even te proberen 😄
Bij ons zit die zandlaag op 1,5 meter en ik heb ooit een aantal 200mm pvc buizen verticaal in de grond gezet (gat gemaakt met een grondboor) tot in de zandlaag. De buizen toen volgestort met grind. Daar toen de hwa op aangesloten. Werkte top.
Bij nieuwbouw in Limburg schijnt dit zelfs verplicht te zijn, desnoods op 10 meter diep infiltreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:12
Een Wadi geïntrigeerd in de tuin kan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Heren bedankt voor alle adviezen.

Laatst heb ik een proefsleuf moeten graven en kwam tot 80cm diep, dit was sowieso allemaal klei. We woning in Friesland in een gedeelte wat bekend staat om zijn klei grond (tussen Franeker en Leeuwarden).

Zoals ik het nu lees heeft infiltratie dan weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
To_Tall schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:05:
Zitten hier ook op kleigrond. Voormalig akkerbouw. Afwatering hebben wij geregeld door drainage buizen te gebruiken. Buren hebben altijd last van water bij een hevige bui terwijl wij droog zijn. Drainage buizen liggen wel in een bedje van grind en zand. Zodat het water ook de ruimte krijgt om er te komen.
Dit is ook een idee, door drainage buizen aan te leggen onder het grind richting de straat (rechts op de tekening). De regenton van 276L zal ook wat opvangen en en daaraan kunnen we een tuinslag koppelen en richting de straat laten leeglopen bij uitzonderlijke regenval.

Het dak zal ook geschikt zijn voor sedum bepaling, maar dit kan later altijd nog.

We gaan even verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
We hebben uiteindelijk de afvoer van de veranda en het tuinhuisje onder de grond aangesloten op de afvoer van het garagedak.
Pagina: 1