Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35
Mijn ouders willen graag hun huis voorzien van panelen en hebben plat dak als schuin dak (45 graden)

De vraag is nu wat is wijsheid? Met of zonder micro omvormers en welke offerte te kiezen.

Als ze niet voor de Micro omvormers gaan kunnen er nog wel wat panelen bij op west (stuk of 4 sowieso)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3c5rN0Kf6-zVEQ70M2PAX6FfQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLZOSMGyeL9nJw3m7gJJ7atp.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuine dak zowel West (links) als Oost (rechts) ruimte genoeg (ongeveer 15 meter lang en 6 meter hoog)

Wel twee schoorstenen aanwezig en een paar kleine afvoerpijpjes
Schaduw
Er staan flink wat bomen rond om, vandaar ook dat het platte dak op het Zuiden (onder) niet echt een optie lijkt te zijn gezien de vele schaduw
Jaarverbruik
18.000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, en hoofdzekering is voor zover ik weet 40A
Budget en doel
Kosten drukken, budget max 15k
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie bedrijf
Bijhouden van data
Leuk maar geen vereiste
Reeds verkregen offertes
Offerte Oost - West 1:

22x GL - Q.PEAK DUO BLK ML-G9 370 Wp
SMA Sunny Tripower 6.0 AV-40
8.140 Wp
6.398 kWh

€ 9.264,92

€1,13 per Wp

Offerte Oost - West 2:

GL - SunPower P3 - 380AC + micro omvormer IQ7A
8.250 Wp
6.908 kWh
€ 11.853,33

€ 1,43 per Wp

Offerte Oost - West 3:

GL - SunPower Maxeon 5 - 400AC + micro omvormer IQ7A
8.800 Wp
7.368 kWh
€ 13.283,33

€ 1,50 per Wp
Regio
Drenthe

[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 26-04-2022 15:29 ]

Alle reacties

• Dracula
Er is nog een 4de offerte met panelen op platte dak en optimizers (solaredge setup) maar dat lijkt mij erg onzinnig met zoveel schaduw

[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 26-04-2022 19:51 ]

• Dracula
Niemand? Ik probeer te snappen hoe alles werkt maar ik kom er gewoon niet goed uit en de adviseurs roepen allemaal iets anders…

Ik kwam dit nog tegen.

Hoe kies je tussen serieschakeling, parallelschakeling of optimizers?

Eigenlijk is de keuze voor serieschakeling, parallelschakeling of poweroptimizers heel eenvoudig. De keuze voor het juiste zonnestroomsysteem is voor het overgrote deel afhankelijk van de eigenschappen van het dak van je woning.

• Zo is er bij veel beschikbaar dakoppervlak (minimaal ruimte voor 6 zonnepanelen) maar één beste keuze: een seriegeschakeld-zonnestroomsysteem.

• Heb je echter weinig ruimte op je dak voor zonnepanelen en moeten de panelen op verschillende dakvlakken komen? Dan is een parallelgeschakeld-systeem met micro-omvormers de beste keuze.

• In het geval dat je wel genoeg ruimte hebt voor een groot zonnestroomsysteem maar last hebt van schaduwval, meerdere dakvlakken moet gebruiken of effectief de prestaties van al je panelen wilt bijhouden is een systeem met power optimizers de beste keuze.

Ik zou dus denken dat een parallel systeem hier de beste optie is? Er is misschien wel wat schaduw maar zal niet veel zijn.

Offerte 2 en 3 lijken dus logisch?

[ Voor 81% gewijzigd door Dracula op 27-04-2022 09:31 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Met jaarverbruik 18000kWh en 15000 euro budget zijn geen van deze offertes ook maar in de buurt van de juiste keuze.

Neem contact op met GewoonZon Assen.

Mijn gedachte op basis van de luchtfoto, budget en verbruik:
SolarEdge SE17K met p8xx/p9xx commerciële optimizers.

Voor 15000 euro moet je een heel dik deel van die 18000kWh kunnen opwekken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dracula
Ronald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:24:
Met jaarverbruik 18000kWh en 15000 euro budget zijn geen van deze offertes ook maar in de buurt van de juiste keuze.

Neem contact op met GewoonZon Assen.

Mijn gedachte op basis van de luchtfoto, budget en verbruik:
SolarEdge SE17K met p8xx/p9xx commerciële optimizers.

Voor 15000 euro moet je een heel dik deel van die 18000kWh kunnen opwekken.
Dank voor je antwoord.

Ik neem aan wel gewoon op de schuine daken en niet op de platte want die heeft wel heel veel schaduw?

Die 15k is wel echt de max maar ik ga zeker eens kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 27-04-2022 10:40 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet waar het vandaan komt maar vaak is het gebaseerd op verouderde info. Neemt niet weg dat het qua kosten flink uitelkaar gaat lopen als je véél panelen plaatst

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 27-04-2022 10:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
En ik zeg dat je jezelf in de vingers snijdt als je niet minimaal die 18000kWh op gaat wekken... Denk echt heel hard na of je die 15K echt als limiet wil... Maak de berekeningen.

22ct/kWh incl belasting zie ik niet terugkomen, maar daar mag je van mening over verschillen.

De SE17K met commerciële optimizers is een hele rare prijstechnische sweetspot binnen SolarEdge systeem.
Heeft wel minimaal 20, liefst 28 panelen per dak nodig... Maar ik kom via Solar-Outlet op 15150ex btw voor een 52 paneel systeem. Ik durf niet te zeggen of GewoonZon dat red, maar ze zijn wat ik op forum langs zien komen heel netjes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dracula
Ronald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:47:
En ik zeg dat je jezelf in de vingers snijdt als je niet minimaal die 18000kWh op gaat wekken... Denk echt heel hard na of je die 15K echt als limiet wil... Maak de berekeningen.

22ct/kWh incl belasting zie ik niet terugkomen, maar daar mag je van mening over verschillen.

De SE17K met commerciële optimizers is een hele rare prijstechnische sweetspot binnen SolarEdge systeem.
Heeft wel minimaal 20, liefst 28 panelen per dak nodig... Maar ik kom via Solar-Outlet op 15150ex btw voor een 52 paneel systeem. Ik durf niet te zeggen of GewoonZon dat red, maar ze zijn wat ik op forum langs zien komen heel netjes.
Top, we gaan ze aanschrijven en we zien wat er van komt !!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, is die 15000 kWh verklaarbaar? Bedrijf aan huis of zoiets?
Anders daar eerst eens zoeken/loggen waar het allemaal zit? Ik heb er zo in 2012 ook 5000 kWh uit gehaald.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:32:
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken, is die 15000 kWh verklaarbaar? Bedrijf aan huis of zoiets?
Anders daar eerst eens zoeken/loggen waar het allemaal zit? Ik heb er zo in 2012 ook 5000 kWh uit gehaald.
Het is grandioos off-topic, maar ik ben wel erg nieuwsgierig waar je 5000 kWh in onnodig verbruik vindt! Dat is meer dan het verbruik van een doorsnee huishouden in de eerste plaats :)

Terug ontopic, Enphase lijkt me hier idd onnodig duur, met zoveel panelen. Dat blijkt ook wel uit de offertes.

• Rol-Co

Rol-Co

Wilke schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:53:
[...]

Het is grandioos off-topic, maar ik ben wel erg nieuwsgierig waar je 5000 kWh in onnodig verbruik vindt! Dat is meer dan het verbruik van een doorsnee huishouden in de eerste plaats :)

Terug ontopic, Enphase lijkt me hier idd onnodig duur, met zoveel panelen. Dat blijkt ook wel uit de offertes.
Dat was een cv pomp waar een lusje bij onderhoud was vergeten terug te zetten waardoor de pomp 24/7 liep en 70W verbruikte, diezelfde ook nog eens op de vvw unit, een afzuig installatie met een oude 55W motor.
Dan een upside down koelkast die 665 kWh per jaar doet, 40 inch plasma tv, overal gewone lampen en Tl, koelkast in de schuur maar bijna niet in gebruik, gewone wasdroger ipv een warmtepomp versie enz enz.
Schatting 8000kWh verbruik terug gewerkt naar net geen 3000 en die met 3100Wp op zuid naar 0 gewerkt in 1 jaar.
Moest de krant bij de meter houden met een foto omdat de leverancier het niet kon geloven in 2013.
:)

• Dracula
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:32:
Ja idd deel bedrijfspand met o.a. airco in gebruik voor koeling en verwarming.

Tevens electrische boiler en jacuzzi aanwezig.

En ja ik probeer de oude lui zoveel mogelijk te helpen met vinden van de energie slurpers.

O.a. al stokoude tweede vriezer die eruit gaat, meerdere vijverpompen, tuinverlichting minder lang aan en ga zo nog maar even door.

Nu nog veel apparaten van standby krijgen alleen mijn vader vind het maar lastig als hij even moet wachten tot iets aan is omdat het helemaal uit was ipv standby (bijvoorbeeld een ziggo mediabox)

• Rol-Co

Rol-Co

Dracula schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:55:
[...]

Ja idd deel bedrijfspand met o.a. airco in gebruik voor koeling en verwarming.

Tevens electrische boiler en jacuzzi aanwezig.

En ja ik probeer de oude lui zoveel mogelijk te helpen met vinden van de energie slurpers.

O.a. al stokoude tweede vriezer die eruit gaat, meerdere vijverpompen, tuinverlichting minder lang aan en ga zo nog maar even door.

Nu nog veel apparaten van standby krijgen alleen mijn vader vind het maar lastig als hij even moet wachten tot iets aan is omdat het helemaal uit was ipv standby (bijvoorbeeld een ziggo mediabox)
Dat laatste is wel voor gevorderden, dat doe ik hier niet eens, maar eerst laaghangend fruit pakken, vijverpompen, jacuzzi zijn serieuze verbruikers inderdaad, die vijverpompen heb je ook in zuinige gelijkstroom pompen, jacuzzi weet ik niet of er een oplossing is maar ik zou zeggen meer isoleren en een deksel.

Eerst even in huis zoeken naar verbruik van koelkasten en vriezers, waterbedden, elektrische vloerverwarming enz enz.
15k investeren is nogal wat, misschien wat apparaten vervangen die veel verbruiken, panelen uiteindelijk het laatste met pv doen.

• Dracula
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:27:
[...]

Dat laatste is wel voor gevorderden, dat doe ik hier niet eens, maar eerst laaghangend fruit pakken, vijverpompen, jacuzzi zijn serieuze verbruikers inderdaad, die vijverpompen heb je ook in zuinige gelijkstroom pompen, jacuzzi weet ik niet of er een oplossing is maar ik zou zeggen meer isoleren en een deksel.

Eerst even in huis zoeken naar verbruik van koelkasten en vriezers, waterbedden, elektrische vloerverwarming enz enz.
15k investeren is nogal wat, misschien wat apparaten vervangen die veel verbruiken, panelen uiteindelijk het laatste met pv doen.
Ja koelkasten en vriezers staan al op lijstje.

Geen waterbedden en vloerverwarming etc.

Jacuzzi is geïsoleerd met deksel maar goed is en blijft energievreter maar mijn vader heeft hem echt nodig ivm verschillende aandoeningen, het hete water en de bubbels helpen tegen pijn dus die kan echt niet uit.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Dracula schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:57:
Jacuzzi is geïsoleerd met deksel maar goed is en blijft energievreter maar mijn vader heeft hem echt nodig ivm verschillende aandoeningen, het hete water en de bubbels helpen tegen pijn dus die kan echt niet uit.
Sowieso hè, als het ergens voor dient of je het er gewoon voor over hebt, moet men dat zelf weten - vooral het bewustzijn van wat iets nou eigenlijk verbruikt en wat dat elk jaar kost is iets waar veel mensen niet bij stil staan, geen idee van hebben of soms ook misschien wel liever gewoon niet willen weten (en in dat laatste geval bij voorkeur wel op het energiebedrijf mopperen over hoge rekeningen - je kent het fenomeen wellicht).

Maar als je €15k in panelen steekt (en niet zoveel geld hebt dat het allemaal niet uitmaakt), ben ik met @Rol-Co eens dat het een goede zet is om de grootste verbruikers eens goed op een rij te krijgen m.b.v verbruiksmeters e.d.

Trouwens, dat Ziggo-kastje pakt toch 25W ofzoiets? Dus ja, dat is 200 kWh of €50/jaar (tegenwoordig misschien het dubbele). Da's een half PV-paneeltje. Maar met 18.000 kWh verbruik zal dat de grootste post wel niet zijn en heb je die er idd misschien zelfs wel voor over omdat je er niet op wilt wachten. Keuzes :)

• Dracula
Ze worden zich eindelijk beetje bewust van de kosten nu hun energie rekening omhoog knalt. Met pensioen zijn en niet meer de luxe hebben alles te kunnen doen.

Geld gaat ooit ook op maar als me dat kan vertragen is toch fijn door bewuster om te gaan met spullen en wie weet zijn dan minder panelen nodig idd.

• Rol-Co

Rol-Co

Dracula schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:57:
[...]

Ja koelkasten en vriezers staan al op lijstje.

Geen waterbedden en vloerverwarming etc.

Wat nodig is is nodig, geen discussie, maar misschien wel zaak om in kaart te brengen wie wat verbruikt, simpel excelletje een verbruiksmeter en je weet het met een weekje, omrekenen naar een jaar en klaar.
Stel de jacuzzi verbruikt 15000 en de rest van het huis 3 ben je snel klaar, dan weet je het, maar er kunnen ook koelkasten of vriezers zijn (voorbeeld) die een flink verbruik hebben en door de al grote aanwezigheid niet opvallen.
Ook onderscheid tussen bedrijf en huis maken, de 40A aansluiting kan je ook kijken of dat eventueel naar 3x25 kan, een stuk goedkoper in net kosten, vaak red je het daar mee maar het kan door de jacuzzi natuurlijk niet.

Met dit soort dingen de 220 apparaten meten
https://www.conrad.nl/nl/...5486.html#productTechData

• Dracula
Rol-Co schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:28:
[...]

Wat nodig is is nodig, geen discussie, maar misschien wel zaak om in kaart te brengen wie wat verbruikt, simpel excelletje een verbruiksmeter en je weet het met een weekje, omrekenen naar een jaar en klaar.
Stel de jacuzzi verbruikt 15000 en de rest van het huis 3 ben je snel klaar, dan weet je het, maar er kunnen ook koelkasten of vriezers zijn (voorbeeld) die een flink verbruik hebben en door de al grote aanwezigheid niet opvallen.
Ook onderscheid tussen bedrijf en huis maken, de 40A aansluiting kan je ook kijken of dat eventueel naar 3x25 kan, een stuk goedkoper in net kosten, vaak red je het daar mee maar het kan door de jacuzzi natuurlijk niet.

Met dit soort dingen de 220 apparaten meten
https://www.conrad.nl/nl/...5486.html#productTechData
Energie loggers zijn al aanwezig voor individuele apparaten. Tevens een homewizard logger om gebruik van hele huis bij te houden.

Hierdoor gingen er eindelijk ogen open.

• Ronald
Is de jacuzzi verwarmd met elektrisch element?
Volgens mij zijn daar ook warmtepomp oplossingen voor ;)

• Dracula
Ronald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:41:
Is de jacuzzi verwarmd met elektrisch element?
Volgens mij zijn daar ook warmtepomp oplossingen voor ;)
Interessant gaan we eens naar kijken
Pagina: 1