Bosch fornuis, kapot/doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05-2022
Hee,

Ruim een jaar geleden hebben mijn huisgenoten en ik tweedehands een fornuis gekocht van Bosch (E nmr is HGV745228N). Het werkte helemaal perfect tot gister toen blijkbaar iets is doorgebrand (zoals te zien op de foto).

Zelf hebben we weinig verstand ervan dus mijn vraag is of een van jullie een idee heeft of dit makkelijk vervangbaar is, of ik dit zelf kan doen en misschien een indicatie hoeveel zoiets kost indien een monteur dit moet doen. We hebben voor het fornuis erg weinig betaald, maar naast dat het goed werkte voordien, vind ik het zelf ook gewoon erg zonde om producten bij het geringste weg te doen en weer iets nieuws te kopen. Tegelijkertijd als ik een Bosch monteur vraag om langs te komen, ben ik sowieso 100 eu kwijt voordat ik weet of het uberhaupt te repareren valt.

Heb geprobeerd om het zelf online uit te dokteren, maar heb nou niet echt het idee dat ik veel meer te weten kom.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB3vgEMc3_uLwtyK1SNfHZFXmcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lijHgxKhpXWu1kEWGLeSyRwD.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Ovie op 26-04-2022 17:11)

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:55

Baggeraar

Wat een gebagger..

499028 bosch oven selector switch

Kost rond de 60 euro

Ziet eruit dat er gewoon een contact uitgebrand is, slecht contact waarschijnlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik ben ook een leek, maar is dit het onderdeel dat de vonken voor de ontbranding genereert, of echt een essentieel onderdeel van de oven zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovie
Nou ik was er zelf eerst niet bij toen het gebeurde, maar het begon te roken toen de oven werd aangezet.

Het dikkere rode draad is volgens mij voor de display ('zeer geavanceerd' schermpje met een tekentje of de oven al warm is en je kan er een timer mee zetten haha). De zwarte dikkere buis leidt naar de knop voor verschillende standen van de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:07
Je hebt 2 jaar garantie?

[ Voor 12% gewijzigd door Silver7 op 26-04-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:41

Wish

ingwell

Op een tweedehands product?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 12-09 14:07
Wish schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:43:
[...]

Op een tweedehands product?
Offtopic: dat kan wel hoor. Maar ik schat dat de product al ouder is dan 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovie
Helaas, geloof ik zelf ook niet dat de eerdere bezitter hem slechts één jaar had.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

Kost rond de 60 euro

Ziet eruit dat er gewoon een contact uitgebrand is, slecht contact waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Baggeraar schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:52:

Kost rond de 60 euro

Chapeau!

Wel even goed vastleggen welk stekkertje waar zat, anders krijg je een bijzonder werkende oven :)

(en eigenlijk bizar dat dit onderdeeltje ongeveer 1/7 van de nieuwprijs van dit apparaat kost)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vraag me af of de fout hier in zit. Vrees dat je 60 euro uitgeeft om het nieuwe onderdeel straks wederom in rook op te zien gaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

pagani schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:55:
[...]

(en eigenlijk bizar dat dit onderdeeltje ongeveer 1/7 van de nieuwprijs van dit apparaat kost)
Dat komt omdat dit onderdeeltje inclusief jarenlang opslag e.d. is. Serviceparts aanhouden kost gewoon geld. Zo bizar is dat niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovie
Ik ga even mijn opties afwegen, namelijk ook beetje bang voor wat 'Glashelder' zegt. Zal mijn ogen morgen openhouden voor kinderen op kleedjes die de 'Bosch oven selector switches' voordelig verkopen haha.

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Probeer uit te vogelen waar het uitgebrande contact voor dient, volgens mij die rode draad. Kijk waar die naar toe gaat. Vervolgens kun je het onderdeel waar die draad naar toe gaat eens bekijken en/of doormeten. Wellicht gaat deze naar een defect verwarmingselement. Een simpelweg uitgebrand contact is trouwens ook gewoon een plausibele optie.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

Als het effectief voor de weerstand van de oven zou zijn, dan zal de weerstand eerder doorbranden (waardoor er dus geen stroom meer loopt).
Maargoed een weerstand kost ook de wereld niet: https://www.benl.ebay.be/itm/144496645369

Check even waarvoor die rode draad effectief dient, dan ben je zeker
Pagina: 1