Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 10:57
Hallo,

Ik(en vele collega's met mij) werk bij een bedrijf dat valt onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Nu is er een nieuw principe akkoord waarin staat dat 5 mei een officiële vrije dag wordt. Tot zo ver goed nieuws. Dan de maar: Zoals gezegd is het een principe akkoord en is er nog niks definitief.

Ik hoor van andere mensen die onder dezelfde CAO vallen dat ze al verteld is dat ze vrij zijn.

Nou wordt er hier op het werk nogal onduidelijk/moeilijk over gedaan en ontzettend slecht gecommuniceerd. Er wordt o.a. gezegd: "we moeten nog maar eens zien of dat er wel op tijd door is". en "zolang het nog niet officieel is verwacht dan maar gewoon dat je moet werken." Op deze manier kan je dus niks plannen. Want als het op het laatste moment het principe akkoord niet doorgaat of te laat definitief wordt wordt er verwacht dat je op je werk bent.

Ik(en mijn collega's) zijn nou eigenlijk wel benieuwd hoe het precies zit. Ik snap dat er aan een principe akkoord geen rechten kunnen worden ontleent, maar is het niet zo dat als het akkoord er later doorheen komt deze dag alsnog met terugwerkende kracht een vrije dag wordt? en je zodoende deze dag in ieder geval nog "terug" krijgt? de looptijd volgens de CAO tekst is vanaf 1-april-2022.

Als dat het geval is kan ik aangeven dat het "geen zin" heeft om ons te komen laten werken omdat we die dag toch terug krijgen. Ook zou er dan en toeslag van 85% moeten worden betaald?

Als ik rondzoek is dit eigenlijk het enige wat ik hierover kan vinden:
Principeakkoord en achterbanraadpleging
BOVAG en vakbonden hebben op 17 maart een principeakkoord bereikt. De afspraken in dit akkoord zijn nog niet definitief. De achterban van BOVAG heeft al ingestemd met het principeakkoord. Bij de vakbonden staat de raadpleging nog open tot en met 29 april. Zodra ook de achterban van de vakbonden heeft ingestemd met het resultaat, zijn de afspraken pas definitief en wordt de cao aangemeld bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Vanaf dat moment is er voor BOVAG-leden een geldende cao. Naar verwachting is dat eind april.

Is 5 mei in 2022 al een officiële vrije feestdag?

Ja. De verwachting is dat de nieuwe cao voor 5 mei a.s. aangemeld is bij het ministerie van SZW. Dit betekent dat 5 mei in 2022 volgens de nieuwe cao een officiële vrije feestdag is. Dit is uiteraard afhankelijk van de uitkomst van de ledenraadpleging. BOVAG adviseert u daarom hier in uw planning rekening mee te houden.

Werkt een medewerker toch op 5 mei? Dan moet een toeslag van 85% betaald worden.
https://mijn.bovag.nl/act...ei-voor-bedrijven-die-ond

Nou is het voor mij niet zo vreselijk relevant want ik heb tijdens die periode toch vrij, en die ene vrije dag kan ik wel missen.(toen de vakantie gepland was wist ik nog niet dat 5 mei een vrije dag zou worden) Maar ik zou toch graag weten hoe het zit. (dan heb ik in ieder geval wel/geen goed nieuws voor collega's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:43
Tja, even de vakbond navragen?

Vragen?
Heeft u vragen over de cao MvT en het principeakkoord? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via 030 – 65 95 300 of ledenadvies@bovag.nl.

Het zal waarschijnlijk een 'we weten voor 99% zeker, maar we zullen wel de stappen doorlopen moeten hebben' worden als antwoord. oftewel: er kan gepland worden dat je vrij bent, maar je werkgever zou dus nog steeds kunnen eisen dat je komt werken.

Wel is dan de vraag of het onder goed werkgeverschap valt, maar daar heb je met zo'n grote organisatie een medezeggenschapsraad voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Wat hierboven gezegd wordt.

Maar als het zo specifiek vernoemt wordt zal het met terugwerkende kracht zijn. Ofwel jij zal die uren van die dag terug krijgen. En jou collega die op die dag werkt zal 85% extra krijgen.

( alleen in het geval als het CAO akkoord is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
President schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:30:
Tja, even de vakbond navragen?

Vragen?
Heeft u vragen over de cao MvT en het principeakkoord? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via 030 – 65 95 300 of ledenadvies@bovag.nl.

Het zal waarschijnlijk een 'we weten voor 99% zeker, maar we zullen wel de stappen doorlopen moeten hebben' worden als antwoord. oftewel: er kan gepland worden dat je vrij bent, maar je werkgever zou dus nog steeds kunnen eisen dat je komt werken.
Ik ben zelf geen lid van de vakbond.

In het stukje wat ik quote van de Bovag staat dat inderdaad.
Wel is dan de vraag of het onder goed werkgeverschap valt, maar daar heb je met zo'n grote organisatie een medezeggenschapsraad voor?
Er is hier geen medezeggenschapsraad.
corporalnl schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:42:
Wat hierboven gezegd wordt.

Maar als het zo specifiek vernoemt wordt zal het met terugwerkende kracht zijn. Ofwel jij zal die uren van die dag terug krijgen. En jou collega die op die dag werkt zal 85% extra krijgen.

( alleen in het geval als het CAO akkoord is )
Dat is de eigenlijke vraag, werkt zoiets met terugwerkende kracht? Ik kan daar geen informatie of vergelijkbare situaties over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
EHelmond schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:47:
[...]

Ik ben zelf geen lid van de vakbond.

In het stukje wat ik quote van de Bovag staat dat inderdaad.

[...]

Er is hier geen medezeggenschapsraad.

[...]

Dat is de eigenlijke vraag, werkt zoiets met terugwerkende kracht? Ik kan daar geen informatie of vergelijkbare situaties over vinden.
Heb zelf ervaring in die sector. Dat werkt zo als er er een ingangsdatum staat + akkoord is.
Werkte zelf in de zorg waar alle uren / uurlonen / cao afspraken ingeregeld waren in het systeem. Heb geregeld met terug werkende kracht het systeem moeten omzetten.

Vraag het anders bij HR, die weten het meestal.

[ Voor 16% gewijzigd door corporalnl op 26-04-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
EHelmond schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:47:
[...]
Met de CAO onderwijs krijgen we straks in juni een loonsverhoging van januari tm mei.. kan dus prima achteraf verrekend worden.

Al staat er ook:
U kunt er ook voor kiezen om de gewerkte uren zonder toeslag uit te betalen en de medewerker in dezelfde of de volgende week een betaalde vrije dag te geven.

Dan moet je dus 5 mei werken, maar krijg je bij wijze van 12 mei vrij. Is goedkoper voor de werkgever, dan wordt er op 5 mei ook gewoon gewerkt en zijn er verspreid mensen vrij...

[ Voor 32% gewijzigd door President op 26-04-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
@EHelmond

https://mijn.bovag.nl/act...igen-en-tweewielerbedrijf

Veel plezier op 5 mei!

Behalve als je een verkoper bent:
Let op: de afspraken in de cao over feestdagen en toeslagen wanneer een medewerker op een feestdag werkt, gelden voor alle medewerkers, met uitzondering van verkopers. Verkopers hebben op 5 mei dus geen recht op een vrije dag en als zij op 5 mei werken hoeven zij volgens de cao geen toeslag op het salaris te krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door President op 30-04-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Andere sector, maar vergelijkbaar: wij hebben achteraf een extra vrije dag gekregen voor 5 mei 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Wat is er collectief aan een CAO als de ene groep er wel in valt en de andere niet :'). Verwijzend dat verkopers op 5 mei niet vrij zijn.

Blijkbaar was het geven van een vrije dag voor de verkopers te duur voor de werkgevers.

[ Voor 12% gewijzigd door Termi op 30-04-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Rest van Nederland gaat dan op pad om spullen te kopen. Niet iedereen gaat naar een Bevrijdingsfestival zeg maar. Soort 2e paasdag. En verkopers zullen ook wel commissie krijgen/bonussen dus dat is een dag die je niet wil missen zowel niet vanuit bedrijf als als verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:51:
Rest van Nederland gaat dan op pad om spullen te kopen. Niet iedereen gaat naar een Bevrijdingsfestival zeg maar. Soort 2e paasdag. En verkopers zullen ook wel commissie krijgen/bonussen dus dat is een dag die je niet wil missen zowel niet vanuit bedrijf als als verkoper?
Eens, maar niet-verkopers krijgen nu een toeslag van 85% of een tijd-voor-tijd compensatie als ze toch op 5 mei werken. Het zou wel zo eerlijk zijn als verkopers die ook zouden krijgen.

Toen ik nog een bijbaantje bij de supermarkt had kregen we zelfs 100% toeslag op feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
Uiteindelijk is de CAO er door voor 5 mei en is het dus een vrije dag geweest.

In de begeleidende tekst staat het volgende:
Het principeakkoord dat BOVAG en vakbonden op 17 maart jl. hebben gesloten voor de cao voor het Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf is omgezet in een definitieve cao. De achterban van vakbonden heeft vandaag namelijk ingestemd met het gesloten akkoord. De achterban van BOVAG had eerder al ingestemd met het principeakkoord. De cao gaat voor BOVAG-leden in op 1 april 2022, dus met terugwerkende kracht.
Het lijkt me hiermee aannemelijk dat de dag anders met terugwerkende kracht alsnog gekregen/teruggegeven zou zijn.

Gelukkig ben ik geen verkoper.

bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1