Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:04
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4uLiAJhkO05Zkt2hYst0XWxp1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hSLzavJEt07gX3FPn1vfGcJN.png?f=user_large

Het is de woning in het midden met de dakkapel aan de westzijde. Woning staat nagenoeg op de Oost-West as.
Beschikbare (dak)ruimte
Aan de oostzijde ca. 6x6 meter. Aan de westzijde is dat door de dakkapel een stuk minder. Ook valt daar door de dakkapel wat extra schaduw en durf ik het niet aan daar direct panelen op te plaatsen. Dus het gaat mij voor nu om de oostzijde.
Schaduw
Minimaal tot nauwelijks. Aan de westzijde zou in de avond wel wat zachte schaduw zijn door een grote boom. De Oostzijde heeft nagenoeg geen schaduw (wellicht een plukje van een boom als de zon heel erg laag staat).
Jaarverbruik
Wij zijn geen grootverbruikers. 2200kWh op jaarbasis, daar kwam ik vorig jaar op uit. Nu moet ik ook zeggen dat wij apparaten die niet gebruikt worden echt uitschakelen.

Wel zitten we in de overweging om een warmtepomp aan te schaffen of anderzijds de woning slimmer te gaan verwarmen. Een elektrische auto zou kunnen, maar dat zie ik minder snel gebeuren dan de woning slimmer verwarmen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik weet eigenlijk niet goed of het een 1 fase of 3 fase aansluiting is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztDvDFt7lDUz5bBsuxOIG5PhjTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPY0sTWgt58j40dJtFnmmWvW.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Duurzaamheid is het belangrijkste doel, comfort komt daarna om de hoek kijken. Daar wil ik best iets meer voor betalen. Maar het moet ook niet te gek worden. Laat ik stellen dat ik hoop tussen de 4K en 8K uit te moeten geven.

Daarnaast zou ik het fijn vinden om op te kunnen schalen in de toekomst. Ik weet nog niet goed wat daarvoor handig is, starten met een omvormer die meer 'ruimte' biedt?
Wie gaat het project uitvoeren
Dat wil ik laten doen. Bij voorkeur door een bedrijf dat aangesloten is bij de leverancier. Ik zie het mijzelf niet uitvoeren.
Bijhouden van data
Soms knutsel ik wat met Home Assistant, dus het zou leuk zijn als ik de data daar enigzins in terug kan zien. Maar mocht de leverancier een leuke app erbij leveren dan is dat ook prima.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
14 DMEGC
Solaredge 4000H
14 Optimizers
EUR 6.968,19

Offerte 2
9x Trina Vertex TSM-DE09.05 390wp
1x Goodwe GW3000D-NS 1 fase omvormer
EUR 3.608,56

Offerte 3
12x Trina Vertex TSM-DE09.05 390wp
1x Goodwe GW4K-DT 3 fase omvormer
EUR 4.848,22
Regio
Gelderland / Apeldoorn

Alle reacties

• marapuru
Ik ben benieuwd wat jullie adviezen zijn. Eerst 9 panelen laten leggen met een 1 fase omvormer? Of toch voorbereiden op de komst van meer energie vreters in huis en direct al meer leggen... Of juist een grotere omvormer neerleggen en later de panelen uitbreiden. Maar kan dat uberhaupt?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Direct meer leggen is vrijwel altijd efficienter. Nu extra geld uitgeven om later nog eens geld uit te geven kost je netto veel meer, en je krijgt 2 halve systemen die niet perfect samenwerken, of verschillende panelen.
Ook als je het gelijk goed doet heb je nu maar een keer voorrijdkosten.

Ook tegenwoordig komen veel installateurs al niet eens langs voor een kleine installatie. Als je het een beetje de moeite waard maakt heb je kans op een betere prijs en iets meer offertes om uit te kiezen.

Wel is het inderdaad wat lastiger door het dakkapel op west, maar daar zijn echt wel tig opties voor. Op het dakkapel leggen, en op de ruimte er onder. Wel is het misschien nodig dat daar een iets meer complex (=duurder) systeem voor nodig is kwa SolarEdge of Enphase of iets soortgelijks. Misschien dat @Ronald daar meer over kan zeggen.

Als, maar niet bij voorkeur hoor, je het in stappen wil doen zou ik gewoon eerst Oost volleggen met een vol dak en een omvormer die daar geschikt voor is. Per dakdeel leggen is de beste strategie als je het toch wilt opsplitsen. Maar niet doen! Helemaal volleggen gelijk ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Oost denk ik dat er misschien wel 15 panelen kunnen. West 6 of 8 afhankelijk van ruimte onder en boven.

Het oost dak vraagt om een mooie simpele stringomvormer oplossing. Maar dat gaat richting de 5kW wat ik liever op 3 fase zou doen...
De meterkast duidt op 1 fase.

Voor west is dan de vraag of de dakkapel vol kan... Kan niet altijd vanwege belasting beperking.

Dus wat voor de totaal oplossing het beste is is nu niet te zeggen. Die je het in 2 keer, dan ben je en meer kwijt, en heb je een suboptimale oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marapuru
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp de gedachtegang achter het 'groots' aanpakken.

Over dakkapellen beleggen met panelen hoor ik wisselende verhalen, vooral inderdaad over belasting. 1 van de partijen die ik sprak gaf direct al aan dat ze niet op dakkapellen leggen. Wellicht omdat het hen uitzoekwerk = tijd = geld kost in de huidige markt.

Ik denk dat als ik het oostelijke dak vol heb liggen al een mooie opbrengst heb.

Overigens kreeg ik van 1 partij in de offerte direct allemaal optimizers erbij. Maar bij een vrijwel schaduwrijke dak is dat toch niet nodig?

En stel nu dat ik voor een situatie ga waarin ik Oost vol leg (zeg 15 panelen) en West met een stuk of 8 beleg (klinkt als een boterham), zijn er dan door de scheiding van dakhelften wel optimizers nodig?

• Ronald
De meeste instalateurs hebben inderdaad de kennis niet om dakkapellen bouwkundig te beoordelen. De verstandigere leggen daarom geheel niet.

Ik neig naar 15+6/8 gewoon serieel.

Je kunt eventueel Zonneplan aanschrijven, zijn gebruiken op moment Huawei met rond schaduw objecten Huawei optimizers. Dan zit je er tussenin. Zijn vaak prijstechnisch netjes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marapuru
Bedankt voor de tips, ik ga nog wat partijen aanschrijven met een aanvraag voor een 'dak vol' :)

• marapuru
In afwachting van extra offertes ben ik voor mijn eigen situatie een spreadsheet gaan maken waarmee het e.e.a. berekend kan worden.

Daarvoor heb ik de volgende informatie verzameld:

1. De verwachte opbrengst per maand van de panelen via: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
2. De tarieven van mijn energieboer (Shell Energy in mijn geval)
3. De terugloop van de salderingsregeling

Het was nog even zoeken hoe ik de vermindering van energiebelasting moest gaan berekenen. Dus die heb ik voor nu even op 0 euro gezet.

Zie: https://docs.google.com/s...ytOMRBIA/edit?usp=sharing

Mocht iemand er baat bij hebben, voel je vrij deze te kopieren voor eigen gebruik. Of mocht iemand er nog opmerkingen op hebben, ook die zijn welkom :)

• Ronald
@marapuru Als netto producent kun je overwegen naar een 'leverancier' te gaan met beter teruglever tarief; zeker zolang saldering nog geld.

Ik heb heel veel overproductie; dus zit nu te cashen bij Eneco aan 0,58/kWh. Tot de Warmtepomp komt > 4000kWh te veel.
(Zie terugleververgoedingen topic)

• marapuru
Goed opgemerkt. De ironie is dat ik nu juist ben overgestapt naar Shell Energy vanaf Eneco, aangezien ik daar aan een variabel tarief vast zat. Zou er nog eens een berekening op los kunnen laten op zich. Maar het leek mij verstandig ivm mijn gasverbuik om in elk geval geen 2.80+ per m3 te gaan betalen. Bij Shell komt het op zo'n 1.90 neer

• Ronald
Gas en stroom mag je loskoppelen... Ze maken het alleen niet heel duidelijk ;-)

Ik heb mijn gas aan 1.31 bij powerpeers gelaten... voor 3 jaar... Dat ga ik hopelijk niet uitdienen... Gaspijp mot weg.

• marapuru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av3P7e8nlH4G3iCMNuUdcMfYpvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMUdfiEJy6DJ3e9L6tKnkkZJ.png?f=user_large

Is dat bij wet geregeld dan? Of mogen bedrijven zelf kiezen daar van af te wijken?

(tekst die je ziet m.b.t. 'alleen gasaansluiting' klopt overigens niet voor mijn situatie)

[ Voor 14% gewijzigd door marapuru op 30-04-2022 21:37 ]

• Ronald
Eneco accepteerde alleen stroom op hun model contract; zo heb ik de koppeling losgetrokken.

Ze maken het inderdaad niet makkelijk nee ;-)

Medwerker van powerpeers was er heel eerlijk over... Ze willen het niet hardop roepen... maar hij begreep wat ik wilde en heeft het gewoon uitgelegd: Eerst de verlenging accepteren, dan binnen bedenk periode de stroom naar Eneco gezet. (Dus wel de opzegboete betaald en bonus weggegooid, maar voor mij was het zo extreem dat het het met veel gemak waard was)

Pagina: 1