Hoe ventilatiekanalen in verlaagd plafond maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Ik ben aan het onderzoeken of het mogelijk is om een balansventilatiesysteem te laten aanleggen in mijn jaren 70 woning. Het idee van één bedrijf is om in het verlaagde keukenplafond 5 ventielen te plaatsen, 3 voor toevoer richting de woonkamer (in rood getekend in onderstaande afbeelding) en 2 voor afzuiging (in blauw getekend).
De bovenverdieping wordt gedragen door stalen constructiebalken. De houten balken (te zien op de 2e foto (linkeraanzicht) en de 3e foto (recheraanzicht)) zijn er alleen om het keukenplafond aan te bevestigen.
Boven de houten balken zit een betonnen vloer.

Er worden platte ventilatiekanalen van 7cm hoogte gebruikt. Het idee is om deze vanaf de badkamer naar beneden te laten lopen, ongeveer ter hoogte van rechter toevoer ventiel (rechter rode cirkel in de foto). Zou het mogelijk zijn om de ventilatiekanalen in dit plafond te krijgen en zo ja hoe?
Kunnen bijvoorbeeld uit alle houten balken bovenin inkepingen gezaagd worden? En moeten die daarna weer verstevigd worden, op welke manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeFAVPBElQN61Fu2OeRKgRvwEU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdKa0pjS2T8UgXNt0luiiKDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpGCIFjcigN34DZo7Fr0KY8SeJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLQ6s1HoMlfqp97tVnQDPCQL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD5BigtN26E1_rTJqJErfFM5oeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8xSnF3EDhP90CmarIITmavu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mrbombastic op 27-04-2022 14:08 ]

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 14:30
Ik zie het niet heel goed, maar klopt het dat er ruimte tussen de verdieping zit en de kleiner houten balken? Dan voegen ze in de sterkte niets toe en kan het duct gewoon tegen de verdiepingsvloer aangemaakt worden.

Bij staal kan je 50% van het lijf eigenlijk gewoon weghalen (gat in het midden) zonder veel invloed. Wanneer het groter wordt moet er een flens worden toegepast om genoeg sterkte te houden. Dit is vrij eenvoudig te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Het staal zit gelukkig niet in de weg, dus dat hoeft niet weggehaald te worden.

Er zit inderdaad een beetje ruimte tussen de houten balken en de verdiepingsvloer, maar nog niet genoeg. De houten balken zijn er alleen om platen tegenaan te bevestigen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om uit die oranje houten middenbalk een inkeping te maken van 7cm?
Ik schat dat die balk zelf 12-14 cm hoog is.

[ Voor 28% gewijzigd door mrbombastic op 26-04-2022 12:15 ]

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wellicht eenvoudiger, de Brink Indoor Mixfan, ventilatie via het trapgat of een vorm van decentrale WTW.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 17:18
Die oranje middenbalk twijfel ik aan.
Logischerwijs zou ik denken een versteviging voor de vloer boven die in het midden loopt.

Als die losloopt zonder dat er wat op steunt moet er wel een stuk uittehalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zo op het eerste zicht zou ik al dat hout eruit slopen en op dezelfde hoogte alles terug hangen maar met metalstuds, dan heb je 10cm gewonnen.

Die oranje balk loopt in het verlengde van de potten en balken, als dat voor steun zou zijn zou die oranje balk dwars over de potten moeten zitten.

De Nederbelg !

Pagina: 1