Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Op zolder bij mij in huis, is een wand geplaatst om een kamer te realiseren. Hierdoor ontstond
er een lichtpunt in die kamer, met de wandschakelaar hiervan nog op de overloop.

Om dit aan te passen naar 2 lichtpunten met een eigen schakelaar in die ruimte's is 2 maanden gelden een
electricien gekomen. Toen bleek dat er lekstroom aanwezig was. Over de aarde draad.
Met als gevolg dat de aardlek er steeds uit klapte. Na een boel gedoe is dit opgelost, mij niet helemaal
duidelijk hoe. Maar het kwam er op neer dat de deurbel travo, op dezelfde groep zat. Die is op een andere
groep gezet, en het werkte. Iets met overbelasting van die groep.

Het heeft zonder enig probleem voor 2 maanden gewerkt, tot 3 dagen terug. Snachts is de aardlek
door die groep weer uitgevallen, en hij ging niet meer aan.

De electricien is gister terug gekomen en geconstateerd dat er nog steeds een probleem was met de
aarde draad. Die onder de vloer door het beton van de overloop naar de nieuwe kamer loopt.

Zonder aarde draad functioneerd alles, met die erbij klapt de aardlek eruit.

De situatie nu is, alles tot aan de overloop heeft aarde. Van daar af naar de kamer is de
aarde eraf gehaald. En zijn er 3 stop contacten zonder aarde.

Mijn vraag.

Is dit een probleem ? Moet dit aangepast worden (wat nog niet zo simpel is want het ligt in het beton)
Is dit veilig ?

Aangezien het contact met de electricien dusdanig slecht is geworden door bovenstaande verhaal
heb ik besloten niet verder te gaan met hem. Het functioneerd nu, Maar is dit oke ?

Beste antwoord (via teacher op 06-05-2022 10:02)

• ppeterr
UPDATE

Vanmorgen is er andere elektricien langsgekomen. Een groot bedrijf hier in Noord-Holland.
Met hem het hele verhaal doorgesproken, en hij is aan de gang gegaan. Alles los, alles bekeken.
Alles doorgemeten. En tot de zelfde conclusie gekomen. Er loopt door de vloer een buis met
bedrading waar sluiting zit. Dit was vrij snel gevonden, natuurlijk ook door het hele voorgaande verhaal.

De vorige die hier mee bezig was gaf aan dat alles muurvast zat in de vloer, en dus het laten
vervallen van een en ander waardoor het functioneel zou worden zou een oplossing zijn.

De beste man die hier vandaag was, en ik trouwens ook waren het daar zeker niet mee eens.
Je verhult het probleem, en dat zou uiteindelijk verergeren met alle gevolgen van dien.

Even kort besproken welke route de bedrading dan zou moeten krijgen om het op te lossen.
Maar eerst zou hij zelf even proberen de bedrading eruit te trekken, het was toch al stuk - dus hopsa.

Floep, alles eruit. (boel kwam er vochtig uit) dus sluiting door vocht))

10 Min later nieuw erin.

5 min later. Alles aangesloten.

Klaar!

Ik ben blij dat ik een ander heb laten komen, mede door de antwoorden over de oplossing
en de veiligheid van hoe het er bij lag na de vorige elektricien.
Wel een duur lesje.....maar stuk beter voor de nachtrust.

Thanks all!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 22:49
Aarde heeft niets te maken met het afgaan van de aardlekschakelaar.
Aarding zorgt er alleen voor dat bij lekstroom je zelf niet onder stroom staat of dat hij zelf aarde gaat zoeken via een ander ongewenste route.

De aardlekschakelaar gaat alleen af op het moment dat er lekstroom gedetecteerd op de fase en nul. Dit komt dus vaak door een defect apparatuur of een probleem in de bedrading. Dat er wel of geen aarding aanwezig is maakt voor de aardlek niets uit.

Wat aarding waarschijnlijk zichtbaar heeft gemaakt is dat het defecte apparaat nu wel lekstroom heeft doordat het kan ontstappen via de aarde.

[ Voor 13% gewijzigd door com2,1ghz op 26-04-2022 08:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
Ik betwijfel of er iets mis is met je aardedraad, en het lijkt mij onwenselijk om die draad los te halen om een ander probleem te maskeren. Ik denk eerder dat het probleem in een stroomgebruiker (apparaat, lichtarmatuur oid) zit die ergens sluiting maakt tussen de nul en de aarde. Wat is er recent toegevoegd/veranderd? Haal dat eens (één voor een) los totdat je het probleem hopelijk vind?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@com2,1ghz @Glenfiddich

Er is niks aangesloten op de stroom punten, enkel dus 1 lichtpunt met een lampje erin gedraaid.

Als die schakelaar op uit staat, zelfs dan dus met helemaal niks aan klapt de aardlek eruit.
Ook zonder lampje erin klapt de aardlek. Op het moment als hij de aarde draad los haalt
bij het verdeel punt op de overloop naar die kamer. Dan werkt alles.

Er lijkt dus inderdaad een probleem te zitten in de bedrading die door het beton heen loopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:41
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:11:
[...]
De electricien is gister terug gekomen en geconstateerd dat er nog steeds een probleem was met de
aarde draad. Die onder de vloer door het beton van de overloop naar de nieuwe kamer loopt.
[...]
Ik neem aan dat het aarddraad in een buis ligt ipv 'door het beton'? Kan er geen nieuwe worden getrokken dan?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:24:
@com2,1ghz @Glenfiddich

Er is niks aangesloten op de stroom punten, enkel dus 1 lichtpunt met een lampje erin gedraaid.

Als die schakelaar op uit staat, zelfs dan dus met helemaal niks aan klapt de aardlek eruit.
Ook zonder lampje erin klapt de aardlek. Op het moment als hij de aarde draad los haalt

Er lijkt dus inderdaad een probleem te zitten in de bedrading die door het beton heen loopt ?
Dat zegt niks, want de meeste schakelaars schakelen alleen de fase en niet de nul. En dat er geen lampje in zit zegt ook niks, want bij een sluiting zal de oorzaak bij lampen eerder in het armatuur zitten dan het lampje zelf. Haal het hele armatuur maar eens los.

Oh en die elektricien? Niet meer bellen.

[ Voor 54% gewijzigd door Glenfiddich op 26-04-2022 08:29 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Slappyjoez schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:26:
[...]

Ik neem aan dat het aarddraad in een buis ligt ipv 'door het beton'? Kan er geen nieuwe worden getrokken dan?
Inderdaad door een buis, de beste man gaf aan dat alles muurvast zat en er geen beweging in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Glenfiddich schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:27:
[...]

Dat zegt niks, want de meeste schakelaars schakelen alleen de fase en niet de nul. En dat er geen lampje in zit zegt ook niks, want bij een sluiting zal de oorzaak bij lampen eerder in het armatuur zitten dan het lampjes zelf. Haal het hele armatuur maar eens los.
Het is echt alleen een fitting met een kroonsteentje. Dit is ook zonder al gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:24:
@com2,1ghz @Glenfiddich

Dat valt gewoon te meten. De aardlek meet dat in ieder geval. Zoals aangegeven, probeer eens het armatuur los te halen zodat er helemaal niets hangt. Gaat hij dan af, dan is er ergens een breuk.

De elektricien heeft ook gekeken wat er alleemaal achter die aardlekschakelaar hangt of niet? Lijkt mij dat hij het probleem hoort te isoleren door zo min mogelijk groepen aan te sluiten om te zien waardoor het komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even terug naar de basis.

Je hebt een aardlekschakelaar in je groepenkast, daarop zitten een aantal (officieel max 4) groepen.

De aardlekschakelaar laat een kleine hoeveelheid lekstroom toe, tot 30 mA als het goed is.

Omdat je 4 groepen op de aardlek hebt kan het dus zijn dat er op verschillende groepen apparaten zitten die bij elkaar meer dan 30mA lekken. Het hoeft dus niet in één apparaat te zitten.

Het is dus zaak om te kijken welke apparaten verdacht zijn (je beltrafo zei je al), vaak zijn dit buitenlampen, natte apparaten als vaatwasser, boiler en wasmachine of omvormers en die op dezelfde aardlek zitten.

Wat ook nog kan is dat je aardlekschakelaar defect is. Is deze erg oud?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 26-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:31:
[...]

Dat valt gewoon te meten. De aardlek meet dat in ieder geval. Zoals aangegeven, probeer eens het armatuur los te halen zodat er helemaal niets hangt. Gaat hij dan af, dan is er ergens een breuk of.

De elektricien heeft ook gekeken wat er alleemaal achter die aardlekschakelaar hangt of niet? Lijkt mij dat hij het probleem hoort te isoleren door zo min mogelijk groepen aan te sluiten om te zien waardoor het komt.
Hij heeft mij dus laten zien, dat op het moment als hij de aarde draad erbij doet op de overloop.
Die naar het licht punt in de kamer loopt. De boel er uitklapt. Dus de bedrading door die buis in het beton.

Hij heeft ook gemeten, maar goed. Hoe en wat is mij niet duidelijk.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-05 19:48
Haal er aub snel een echte electricien bij. Het kan nu prima zijn dat (als voorbeeld, niet zeker) de fase contact maakt met de aarde. Door de aarde dan los te laten springt idd de aardlek niet, maar kan het dus voorkomen dat er 230V op de aardedraad staat. Als je daarop een pc, wasmachine of iets anders met een metalen kast aansluit kun je dus 230V op de behuizing krijgen.

Aardlek probleem oplossen door de aarde los te halen is echt schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:28:
[...]

Het is echt alleen een fitting met een kroonsteentje. Dit is ook zonder al gechecked.
Dan eerst systematisch proberen het probleem te isoleren.

Dat wil zeggen aardedraad weer aansluiten.

Vervolgens alle groepen op de betreffende aardlek uitzetten.

Aardlek inschakelen.

Dan steeds één groep tegelijk weer aanzetten en kijken of het probleem optreedt. Zo vind je de juiste groep.

Vervolgens op die groep alle apparaten uit en stekkers er uit. Heb je dan geen probleem, dan één voor één apparaten weer aan/stekker er in totdat je het probleem hebt. Had je zonder apparaten aan en met alle stekkers los nog steeds een probleem, dan alle lamparmaturen loshalen een voor een, totdat je het probleem hebt. Zit het probleem niet daar in, dan schakelaars en stopcontacten één voor één loshalen om te kijken of dáár een probleem zit.

Ergens zit een sluiting, en dat probleem zal geïsoleerd moeten worden (pun intended).

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 26-04-2022 08:40 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Wolly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:33:
Even terug naar de basis.

Je hebt een aardlek in je groepenkast, daarop zitten een aantal (officieel max 4) groepen.

De aardlek laat een kleine hoeveelheid lekstroom toe, tot 30 mA als het goed is.

Omdat je 4 groepen op de aardlek hebt kan het dus zijn dat er op verschillende groepen apparaten zitten die bij elkaar meer dan 30mA lekken. Het hoeft dus niet in één apparaat te zitten.

Het is dus zaak om te kijken welke apparaten verdacht zijn (je beltrafo zei je al), vaak zijn dit buitenlampen, natte apparaten als vaatwasser, boiler en wasmachine of omvormers en die op dezelfde aardlek zitten.

Wat ook nog kan is dat je aardlekschakelaar defect is. Is deze erg oud?
Wat je hier zegt, heb ik een beetje mee gekregen van de uitleg door de electriecien.
Het klopt, op de aardlek zit de witte groep, 4 stuks. Het kan dus zijn dat er lekstroom is op
een van de andere groepen waardoor de groep van zolder er uit klapt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:33:
[...]

Hij heeft mij dus laten zien, dat op het moment als hij de aarde draad erbij doet op de overloop.
Die naar het licht punt in de kamer loopt. De boel er uitklapt. Dus de bedrading door die buis in het beton.

Hij heeft ook gemeten, maar goed. Hoe en wat is mij niet duidelijk.
Hoe stopt hij die aarde erbij? Normaliter lopen draden door buizen naar ieder kamer naar het lichtpunt. Vanaf daar worden ze verbonden met allerlei andere draden zoals het lichtarmatuur en de stopcontacten/schakelaars.

Op het moment dat alleen een aarde is aangelegd, dan is het nog niet aangesloten en kan er helemaal niets gebeuren, tenzij er een breuk is.

Als jij zegt dat met het aansluiten van de aarde op het armatuur de aardlek afgaat, dan is er iets mis met het armatuur.
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:37:
[...]

Wat je hier zegt, heb ik een beetje mee gekregen van de uitleg door de electriecien.
Het klopt, op de aardlek zit de witte groep, 4 stuks. Het kan dus zijn dat er lekstroom is op
Alles wat op die aardlekschakelaar zit kan de boosdoener zijn. Dat dient de elektricien uit te sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door com2,1ghz op 26-04-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:37:
[...]

Ja. Er kunnen bijvoorbeeld 3 boosdoeners zijn:
Groep 1: Wasmachine: lekt 15 mA
Groep 2: Vaatwasser: lekt 4 mA
Groep 2: Buitenlamp: lekt 8 mA

Bij elkaar 27 mA dus in principe niet genoeg. Maar al je andere apparaten lekken ook een klein beetje en bij elkaar opgeteld kan het net teveel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
com2,1ghz schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:37:
[...]

Hoe stopt hij die aarde erbij? Normaliter lopen draden door buizen naar ieder kamer naar het lichtpunt. Vanaf daar worden ze verbonden met allerlei andere draden zoals het lichtarmatuur en de stopcontacten/schakelaars.

Op het moment dat alleen een aarde is aangelegd, dan is het nog niet aangesloten en kan er helemaal niets gebeuren, tenzij er een breuk is.

Als jij zegt dat met het aansluiten van de aarde op het armatuur de aardlek afgaat, dan is er iets mis met het armatuur.
Op de overloop op de 1e verdieping, onder de brandmelder zit een verdeelpunt naar een etage hoger en een slaapkamer op de 1e verdieping. Dit is het oude uitgangspunt.

Hij heeft op zolder een nieuw verdeel punt gemaakt, en hiervanuit gaan werken.

Maar even terug naar het begin, ik zelf kan hier niet mee aan de gang. Er is duidelijk nog iets niet in
orde. Hoewel het functioneert. Hij had een offerte gemaakt om dit te maken in 4uur. Ik heb daar zelf
al 8 uur van gemaakt. Ondertussen is hij er al 17 uur mee bezig geweest.

Ik heb niet het idee dat hij dit veroorzaakt heeft, maar er dus iets mis is wat hij niet kan oplossen.

Ik ben dus al in contact geweest met een ander bedrijf (groot/bekend) voor het geval het weer spaak
zou lopen hier en ik zonder stroom zou blijven zitten.

Als ik het zo een beetje bekijk, is het dus niet verstandig zo te laten. En zal er dus een ander naar moeten
kijken verder. Het moet dan maar, ondanks dat het prijskaartje van het omzetten van een lichtpunt dan tegen de 1k loopt :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
dit lijk mi op een beschadigde fasedraad in een van de leidingen. je gaf zelf al aan dat eea muurvast zat in een leiding. dar kan heel goed de isolatie van de fasedraad beschadigd zijn, wat lekstromen veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
De bekabeling is gewoon na te meten. Haal de stroom eraf en meet de weerstand tussen de aarde en je fase/nul draad bij het lichtpunt.
Minder dan 1Mohm is vervangen. En je aardlek klapt bij 230V/30mA= 7,7 kohm.

Dat moet iedere elektricien weten en kunnen. De aarde loshalen is net zoiets als de batterij uit de CO melder halen omdat je hoofdpijn krijgt van het constante gepiep.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:11
@ppeterr
Maak is een foto van je meterkast en de groepenverdeling?
Daarnaast een lijstje maken wat er precies op welke groep zit aangesloten.
Je blijft maar telkens terug komen op die zoldergroep terwijl dat niet eens de boosdoener hoeft te zijn.
Dan wordt het voor ons ook wat duidelijker/makkelijker om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Deshmir schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:53:
@ppeterr
Maak is een foto van je meterkast en de groepenverdeling?
Daarnaast een lijstje maken wat er precies op welke groep zit aangesloten.
Je blijft maar telkens terug komen op die zoldergroep terwijl dat niet eens de boosdoener hoeft te zijn.
Dan wordt het voor ons ook wat duidelijker/makkelijker om je te helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MFUOpWr8BrX3ngA1hTdFzBsuz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9orqJgJ3XCQoqtGJ4yvyWkD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gX5xGI8R83SDCGgY4KaQ2Byl6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmxlaXGbkcrbGreFPqO76H2j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens net een ander bedrijf gesproken, daar komt iemand van langs om het door te spreken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Jij: "Elke keer als ik door mijn verrekijker kijk, dan zie ik dat het bos in brand staat"
Elektricien: "Het probleem zit in je verrekijker, als je er niet meer doorheen kijkt zie je de brand ook niet meer."

Als het aansluiten van een aardedraad een probleem blootlegt, is de oplossing NOOIT om dan maar die draad niet aan te sluiten...
Ik hoop dat je deze man nog niet al zijn geld hebt gegeven, zo iemand veroorzaakt nog een keer een brand met deze 'kennis'.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@dragonhaertt

Het verhaal wat hier aan voorafgaat is ook heel apart, van een klusje wat 4 uur zou moeten
duren. Naar 17 uur. Maar nogmaals, hij gaf wel aan dat als ik twijfel over deze oplossing
ik elders advies in zou moeten winnen. En ik ben er bijna van overtuigd dat hij niet het probleem
veroorzaakt heeft. Dat gaat binnenkort vanzelf naar voren komen, omdat er nu een ander bedrijf
naar gaat kijken.

Hij is dus wel al betaald, 2 maanden geleden. Toen functioneerde alles nog.

Dat is toch ook raar, dat iets 2 maanden werkt. En dan opeens niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:11
Je geeft aan de witte groep, dan tel ik:
1: Keuken + hal + toilet + buitenlamp voor
2: slaapkamer 1 + zolder + overloop + cv ketel
4: wasautomaat
Correct?
En bij het aansluiten van de aardedraad gaat de hele groep uit.

Ik heb een vaag vermoeden dat ergens in de verdeeldoos dan een kabeltje los/verkeerd is aangesloten.
Je kan ook de buitenlamp nog controleren of daar niet corrosie oid is ontstaan.

Andere optie is alles uit, zolder aan (2) en dan of 1 of 4 aan en kijken of het voorkomt.
En dan gan uitsluiten, andere optie is een multimeter kopen en kabels gaan valideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:23:
@dragonhaertt

Het verhaal wat hier aan voorafgaat is ook heel apart, van een klusje wat 4 uur zou moeten
duren. Naar 17 uur. Maar nogmaals, hij gaf wel aan dat als ik twijfel over deze oplossing
ik elders advies in zou moeten winnen. En ik ben er bijna van overtuigd dat hij niet het probleem
veroorzaakt heeft. Dat gaat binnenkort vanzelf naar voren komen, omdat er nu een ander bedrijf
naar gaat kijken.

Tja, een elektricien die 17 uur doet over een lichtpunt aansluiten en een aardlekprobleem opsporen (welke uiteindelijk niet goed opgelost blijkt) zou ik niet volledig betalen.
Misschien heeft het een tijd gewerkt, maar hij maakt gewoon uren met zoeken naar een probleem waar hij klaarblijkelijk te weinig kennis van heeft. De uitspraak 'het ligt aan de aardedraad' is daar voldoende bewijs voor.

Ik stel ook niet dat hij het probleem veroorzaakt heeft, maar hij kan het ook niet oplossen of op zijn minst correct diagnosticeren. Voor die uren heb je nu wel betaald.

Goed dat je nu een andere partij inschakelt, hopelijk kunnen die je wél op een goede manier verder helpen.

(Wat betreft kroonsteentjes, hopelijk zijn die er niet door deze elektricien in gezet? Ik probeer altijd ver weg te blijven van kroonsteentjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:27:
[...]
Inderdaad door een buis, de beste man gaf aan dat alles muurvast zat en er geen beweging in zit.
Is er een kans aanwezig dat bij het plaatsen van de wanden door de betreffende buis heen geboord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:34:
[...]

(Wat betreft kroonsteentjes, hopelijk zijn die er niet door deze elektricien in gezet? Ik probeer altijd ver weg te blijven van kroonsteentjes)
Kroonsteentjes bij lichtpunten zijn normaal mits er aan de ene kant een klem zit voor de installatiedraad en de kroonsteen aan de kant van huishouddraad voor je lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Deshmir Correct. Het is echt voor mij een hoofdpijn dossier geworden, en ik heb de kennis niet
om er verder mee te gaan. De antwoorden hier hebben mij doen besluiten om het door een ander
bedrijf te laten beoordelen, het is niet veilig het hoort zo niet. Thanks voor jou input in deze!

@dragonhaertt

Hij is voor 8 uur werk betaald. En de uren gister onder de noemer "service". Vervolgens afscheid
genomen van hem. Met een werkend maar niet juist stroom gebeuren op zolder.
Ik heb al een gesprek gehad met iemand van de firma die gaat komen, alles is doorgesproken en
er komt iemand naar kijken. Een optie die hij aangaf is de route onder de vloer te laten vervallen, en
een nieuwe te maken door de nok/ over het plafond.

Kroonsteentjes is zeer tijdelijk :) Er moet nog een mooie lamp komen. Als alles in orde is natuurlijk.

@Brokencore Daar zeg je wat. Dat neem ik mee met de inspectie die gaat plaatsvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

com2,1ghz schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:46:
[...]

Kroonsteentjes bij lichtpunten zijn normaal mits er aan de ene kant een klem zit voor de installatiedraad en de kroonsteen aan de kant van huishouddraad voor je lamp.
Ik weet dat ze 'normaal' zijn, maar ik zie liever wago klemmen dan kroonsteentjes tegenwoordig.
Een elektricien die nieuwe kroonsteentjes zou plaatsen zou ik niet zo blij mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:58:
[...]

Ik weet dat ze 'normaal' zijn, maar ik zie liever wago klemmen dan kroonsteentjes tegenwoordig.
Een elektricien die nieuwe kroonsteentjes zou plaatsen zou ik niet zo blij mee zijn.
Ik zie het als volgt. Hij heeft een aantal werkzaamheden buiten de zolder om wel correct
gedaan. En hij uiteindelijk evengoed er voor heeft gekozen om er dus een uur of 9 onbetaald
mee aan de gang te gaan om het te proberen op te lossen. Is er bij deze man geen gebrek aan
inzet. Maar een gebrek aan het inschatten van problemen en de daarbij behorende kennis om
dat op te lossen. De offerte was rond de 250 euro, 4 uur werk.

De eerste dag is hij van 12u tot 2300u bezig geweest. (probleem niet opgelost)
Toen heb ik hem aangegven de offerte te verdubbelen, als hij de volgende dag
met een oplossing zou komen (door hem zelf of hoe dan ook)

De volgende dag is hij gekomen, en heeft het dus (op zijn manier) opgelost. En
voor 3 uur de andere werkzaam heden gedaan. (klein spul) en in orde)

2 Maanden later - probleem is terug, hij lost het weer op zijn manier op (bjna 3 uur werk)

Daarna hebben we de hand geschud, en afgesproken elkaar niet meer te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:58:
[...]

Ik krijg het gevoel dat het om een verhuisfitting gaat die met een kroonsteen is aangesloten. Als ik moet kiezen dan nog liever dat, dan een tig keer herbruikte en inmiddels lamme wagoklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Aganim schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:26:
[...]

Ik krijg het gevoel dat het om een verhuisfitting gaat die met een kroonsteen is aangesloten. Als ik moet kiezen dan nog liever dat, dan een tig keer herbruikte en inmiddels lamme wagoklem.
Correct. Is even tijdelijk.

Dit is de boos doener
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy05zfzTNawjyK_mIi9pW44gMU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L32cdgsORH7itssmg1QnzBlD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:29:
[...]

Dit is de boos doener
[Afbeelding]
Fase en nul op groen/geel? Foei :X

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
RocketKoen schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:34:
[...]

Fase en nul op groen/geel? Foei :X
Dit hing er dus al, en niet heel relevant voor een tijdelijke oplossing toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:37:
[...]

Dat iemand het zo voor een ander heeft achter gelaten is helemaal slecht. Sluit je zo de fase aan op je armatuur als je de andere kant van het kroonsteentje niet hebt gezien.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Anoniem: 57381 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:50:
Je zou die leiding in het beton even buitenom kunnen bypassen. Dan weet je in ieder geval of het probleem in het beton zit. Relatief eenvoudig om te doen en je weet gelijk waar je aan toe bent.
Goed idee, vermoed dat de firma die hier gaat komen dat zal gaan uitvoeren.
Hij gaf al telefonisch aan, om de route van de bedrading te veranderen mocht dat het priobleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:49

menonv

Beunhazerij?

Kan echt al heeeel stom zijn. Badkamer ofzo, met een LED lampje, met vocht in de aansluiting, die de fase retour doet op de aarde.... Reken maar dat dat lampje het dan gewoon doet, maar dan zit je echt op de "max" waar de aardlek voor gaat trippen. Als je dan nog ergens een beetje een lekstroompje hebt met een gaar apparaat (probeer maar eens een standaard aliexpress ladertje) mag er voor de rest niks meer misgaan.

Maargoed. Speculatie.

Alles lostrekken en doormeten.... rest kun je niks doen.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:49

menonv

Beunhazerij?

ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:29:
[...]

Dit is de boos doener
[Afbeelding]
Om kapot te blijven!! Vooral achter die doos duwen en wegwerken! Dan iemand die je echt de grond in wilt werken de lamp komen laten vervangen!

;w ;w ;w

Nee serieus, ff normaal doen met die draad kleuren. :P

[ Voor 6% gewijzigd door menonv op 26-04-2022 11:04 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:37:
[...]

Totaal geen probleem voor een tijdelijke oplossing, zeker als je je nieuwe elektricien ook maar tijdelijk in leven wil houden |:(

Nee, niet acceptabel. Ik zou het meteen losschroeven en niet gebruiken totdat je de oorzaken gevonden hebt.
Als je licht nodig hebt gebruik je daar maar even een zaklamp. Had die elektricien in die 17 uur niet even een halve meter draad kunnen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:14:
[...]

Totaal geen probleem voor een tijdelijke oplossing, zeker als je je nieuwe elektricien ook maar tijdelijk in leven wil houden |:(

Nee, niet acceptabel. Ik zou het meteen losschroeven en niet gebruiken totdat je de oorzaken gevonden hebt.
Als je licht nodig hebt gebruik je daar maar even een zaklamp. Had die elektricien in die 17 uur niet even een halve meter draad kunnen vervangen?
Oke.oke....

Dont blame the messenger :) Ik weet niet heel veel over electra he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 17:16
als ik zo in het begin lees zitten de draden dus vast in de buis en is er geen beweging in te krijgen. 99.99% kans dat daar dus het probleem zit. ik vermoed dat op de plek waar de draden vast zitten er een sluiting zit tussen aarde en nul of aarde en fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:16:
[...]

Oke.oke....

Excuus, was verder ook niet vijandig richting jou bedoeld, maar meer nóg een aanwijging van de onkunde van de elektricien.

Naast het losmaken van deze draden zou ik ook de groen-gele draad goed labelen, zolang deze niet werkelijk aan de aarde in je stoppenkast zit aangesloten. Grote kans dat hier gewoon 230 op staat (aangezien het aansluiten een aardlek veroorzaakt) welke een onverwachte onveilige situatie kan opleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:29
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:16:
[...]

Oke.oke....

Het is ook heel goed dat je er andere partij bij haalt, maar een beetje kennis kan wel iemands leven redden.

Dit is het lijstje wat ik ooit 30 jaar geleden kreeg...
  • Bruin: Fasedraad (230V AC) - nooit aan likken
  • Blauw: Nuldraad
  • Groen/Geel: Aardedraad
  • Zwart: Schakeldraad - 50/50 kans op 230V AC en zit na de schakelaar - als je van Russische roulette houd kan je er aan likken
Tuurlijk hoef je het niet te onthouden maar als
we dan twee aardedraden zien op een plek waar ze niet horen worden we een beetje nerveus... :P

(Voor de andere sparkies .... 30 jaar geleden stond er netjes 220V AC) O-)

Veel succes en hopelijk vinden ze het snel en kan jij rustig en veilig van je nieuwe kamer genieten...
En een beetje opscheppen op een verjaardag over de aderidentificatie volgens de HD308 mag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Zit het probleem niet in de nieuwe lichtschakelaar, grote kans dat de fase draad daar tegen het chassis aanzit waardoor de schakelaar behuizing mogelijk fysiek onder stroom staat. Zodra je dan de aarde erbij prikt gaat logischerwijs de aardlek eruit. De nul draad staat niet in contact met chassis waardoor het mogelijk wel werkt zonder aarde? Ben geen elektricien maar zou eea kunnen verklaren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

MrSparkels schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:13:
[...]

Het is ook heel goed dat je er andere partij bij haalt, maar een beetje kennis kan wel iemands leven redden.

Dit is het lijstje wat ik ooit 30 jaar geleden kreeg...
  • Bruin: Fasedraad (230V AC) - nooit aan likken
  • Blauw: Nuldraad
  • Groen/Geel: Aardedraad
  • Zwart: Schakeldraad - 50/50 kans op 230V AC en zit na de schakelaar - als van Russische roulette houd kan je er aan likken
Tuurlijk hoef je het niet te onthouden maar als
we dan twee aardedraden zien op een plek waar ze niet horen worden we een beetje nerveus... :P

(Voor de andere sparkies .... 30 jaar geleden stond er netjes 220V AC) O-)

Veel succes en hopelijk vinden ze het snel en kan jij rustig en veilig van je nieuwe kamer genieten...
En een beetje opscheppen op een verjaardag over de aderidentificatie volgens de HD308 mag :Y
toon volledige bericht
  • Bruin: nooit aan likken
  • Blauw: nooit aan likken
  • Groen/Geel: nooit aan likken
  • Zwart: nooit aan likken
  • Elektronica: nooit aan likken
  • Elektra: nooit aan likken
FTFY O-)

Tevens meet ik altijd alles door voordat ik het aanraak, zowel vóór als ná afschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
Ik ga jullie updaten als er iemand is wezen kijken :)

Bedankt voor de tips, vooral geleerd nergens aan te likken. Hoe graag ik dat ook zou willen.
madbwr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:58:
als ik zo in het begin lees zitten de draden dus vast in de buis en is er geen beweging in te krijgen. 99.99% kans dat daar dus het probleem zit. ik vermoed dat op de plek waar de draden vast zitten er een sluiting zit tussen aarde en nul of aarde en fase.
Dit verwacht ik dat het probleem is. Dan wordt het de boel omleggen.
Servee schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:24:
Zit het probleem niet in de nieuwe lichtschakelaar, grote kans dat de fase draad daar tegen het chassis aanzit waardoor de schakelaar behuizing mogelijk fysiek onder stroom staat. Zodra je dan de aarde erbij prikt gaat logischerwijs de aardlek eruit. De nul draad staat niet in contact met chassis waardoor het mogelijk wel werkt zonder aarde? Ben geen elektricien maar zou eea kunnen verklaren.
Dit zou heel erg slordig zijn, het is al meerdere keren los geweest. En zou opgemerkt moeten zijn,
maar goed. Alles kan gezien de huidige status van het werk.

[ Voor 95% gewijzigd door ppeterr op 26-04-2022 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:14:
[...]

Wellicht (staat niet op foto) hangt er aan die 2 geel/groene aders gewoon een verhuisfitting.
Gewoon in deze staat overzichtelijk als tijdelijke verlichting opgehangen, als hier een elektricien een optater van krijgt moet ie sowieso wat anders gaan doen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Serpz0r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:03:
[...]

Wellicht (staat niet op foto) hangt er aan die 2 geel/groene aders gewoon een verhuisfitting.
Gewoon in deze staat overzichtelijk als tijdelijke verlichting opgehangen, als hier een elektricien een optater van krijgt moet ie sowieso wat anders gaan doen.
Klopt er hangt gewoon een fittingkje aan. Met dus 2 verkeerde draden.
Hangt trouwens niet aan het plafond. Maar hoog aan de muur (tussenmuur naar buren)

Anyway - dit is niet het probleem denk ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dhv8qJ1TbPnFlkf7LUCi2BnTC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLFOmg8rdFtk7thBZyZem3cj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ppeterr op 26-04-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wolly schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:33:
Je hebt een aardlek in je groepenkast, daarop zitten een aantal (officieel max 4) groepen.

De aardlek laat een kleine hoeveelheid lekstroom toe, tot 30 mA als het goed is.

Hij heeft geen aardlek in de groepenkast, hij heeft een aardlekschakelaar in de groepenkast. Een aardlekschakelaar schakelt af als die een aardlek detecteert.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 26-04-2022 14:19 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Afspraak staat voor volgende week donderdag. Dan wordt het duidelijk.

Hopelijk fikt mijn huisje niet af in de tussentijd. :F

Bovenstaande zal wel meevallen gelukkig, maar na een goed gesprek met meerdere
personen van het bedrijf wat komt volgende week. En natuurlijk jullie antwoorden en
suggesties in dit topic besloten dat dit opgelost en duidelijk moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:23:
@dragonhaertt

naar gaat kijken.

Storing zoeken in een bestaande installatie is een enorm vervelend karwei. Alles zit in lasdozen, als het een installatie is die je zelf niet hebt aangelegd weet je de exacte groepenverdeling niet, etc. Ik ben ook wel eens een dag aan het zoeken naar een storing in de tuinverlichting. Heb tegen de klant gezegd, vraag maar offerte voor nieuwe installatie (in de grond, overal dichtgegoten lasdozen) want nieuwe installatie gaat weer 20 jaar zonder gedoe mee.

@ppeterr goed dat je voor een second opinion gaat. Zoals iemand al eerder in dit topic suggereerde, ergens in de installatie gaat t fout. Als er geen stekker ergens in de desbetreffende groep zit, is het de installatie zelf. Alle lasdoppen los en meten maar ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Justin013

Ik heb wat je daar benoemt inderdaad wel geleerd tijdens de uren van zijn werkzaamheden, ik ben er practisch de gehele tijd bij geweest.. Het is een hels gedoe. Niet alleen voor mij als bewoner, maar zeker ook voor hem als persoon die dit maar even moest oplossen. Ik had de hoop ergens schema's van te hebben, het huis is niet zo heel oud. Een jaar of 10. Dan zou je dat toch verwachten.
Ik ben ze niet tegen gekomen in mijn papierwerk. En ja, dan is het voor iemand die moet troubleshooten een groot probleem. Zeker als er enige kennis of vakmanschap ontbreekt terwijl het normaal gesproken een simpele klus is.

Zo ging hij ook van start. Ik had er echt een goed gevoel bij. Zelfs na een 5tal uren. Met schade in mijn stucwerk. Schade aan mijn nok van de boven verdieping. Schade aan de wand van de hal. Een WCD die niet meer normaal vast te zetten was in de muur, en een opmerking "maak je niet druk ik kan dit blindelings" toen ik hem vroeg of hij niet eerst had moeten beginnen met doormeten.

Toen hij klaar was, en de schakelaar omgooide. En "plop" de hele zooi zonder stroom stond.

Dacht ik, zo....met een schakelaar van 3 euro. dat is knap, mijn domotica systeem kost honderden euro's
en tientallen regels code om dat voor elkaar te krijgen :P

Anyway, ik heb nu een firma uitgekozen die hoog aangeschreven staat in de regio. Een waar ik eigenlijk
direct mee in zee had willen gaan. Wellicht zou het dan ook niet helemaal goed gegaan zijn, maar ik
denk dat er dan een duidelijkere pad stelling zou zijn die tot een betere oplossing had gekomen.
En wellicht duurder. Maar ja, nu betaal ik het ook twee keer.

Het is een lesje geweest, voor de installateur. Maar ook voor mij. Volgende week de uitslag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

Reinier

\o/

Serpz0r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:03:
[...]

Niet mee eens. Groen/geel als fase en nul gebruiken is gevaarlijk en stom. Altijd, hoe dan ook. Simpel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Reinier schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:14:
[...]

Niet mee eens. Groen/geel als fase en nul gebruiken is gevaarlijk en stom. Altijd, hoe dan ook. Simpel!
Dit is de vorige bewoner geweest en niet de installateur. En om eerlijk te zijn, als ik niks anders
voor handen zou hebben zou ik dit ook zo doen. Als tijdelijke oplossing.

Maar je hebt gelijk het klopt niet het is niet juist. Maar aan de andere kant, het zit aan de lamp zijde
dus je ziet buiten de kleur codering om van de bedrading toch gelijk hoe het zit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSparkels
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:24:
[...]
  • Bruin: nooit aan likken
  • Blauw: nooit aan likken
  • Groen/Geel: nooit aan likken
  • Zwart: nooit aan likken
  • Elektronica: nooit aan likken
  • Elektra: nooit aan likken
FTFY O-)

Tevens meet ik altijd alles door voordat ik het aanraak, zowel vóór als ná afschakelen.
@dragonhaertt Je hebt een punt met nergens aan likken en eerst meten ... assumptions is the mother of all fuck-ups, maar volgens de norm zouden blauw en geel/groen in 'normale' omstandigheden veilig moeten zijn.

offtopic: laatst nog een hotel schakeling in een keuken waarbij aan beide kanten een een fase aangesloten zat 8)7. Moest verwijderd worden ivm met complete renovatie maar je staat toch raar te kijken als je zoiets tegenkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSparkels
ppeterr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:17:
[...]

Dit is de vorige bewoner geweest en niet de installateur. En om eerlijk te zijn, als ik niks anders
voor handen zou hebben zou ik dit ook zo doen. Als tijdelijke oplossing.

Maar je hebt gelijk het klopt niet het is niet juist. Maar aan de andere kant, het zit aan de lamp zijde
dus je ziet buiten de kleur codering om van de bedrading toch gelijk hoe het zit ?
Ik snap je reactie en ja je ziet het, maar als Sparkie ben ik hier best allergisch voor. Het zal wel in ons bloed zitten dat we hier reageren, maar een optater krijgen omdat iemand ff een shortcut neemt die niet zichtbaar is... niet fijn.

Benieuwd wat eruit komt volgende week. Heb zo'n mijn vermoedens maar ik wacht rustig af als men d.m.v. logische elimineren en meten er achter is gekomen waar het fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
MrSparkels schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:29:
[...]

Ik snap je reactie en ja je ziet het, maar als Sparkie ben ik hier best allergisch voor. Het zal wel in ons bloed zitten dat we hier reageren, maar een optater krijgen omdat iemand ff een shortcut neemt die niet zichtbaar is... niet fijn.

Benieuwd wat eruit komt volgende week. Heb zo'n mijn vermoedens maar ik wacht rustig af als men d.m.v. logische elimineren en meten er achter is gekomen waar het fout gaat.
Mee eens, in mijn eigen vakgebied (en dat is iets heel anders, namelijk grafisch) heb ik hetzelfde.
Alles correct en duidelijk zoals het hoort en niet anders. Maar electra is niet mijn vak gebied, geheel niet zelfs.
En ja, dat had degene die hier over vloer gekomen is wellicht moeten opvallen, en corrigeren. Maar goed
of dat dan direct bij zo een klus hoort dat weet ik niet.

Als de stroom in orde is, komt er een prachtige lamp te hangen. Op de juiste manier aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
Reinier schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:14:
[...]

Het doet er niet toe. Kleur draad trekt een stroom zich niks van aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
hee @ppeterr ik heb het volgende verhaal 1 keer meegemaakt. maar me ook wezenlijk gezocht..
een losse draad in een lasdop kan ook de aardlek laten springen. vooral in de fase of de nul.
dus ook even alle lasdozen/plafonddozen laten checken door het bedrijf dat komt.

verhaal 2 ooit een keertje een lasdoos een fase draad verwijdert/aansluitpunt was niet terug te vinden.
en een oude aardlek. voor de zekerheid ook maar vervangen. zeker oudere aardlekschakelaar worden geveoliger maar die van jouw kunnen er nog wel even tegen.

maar nu even back on topic. sluit eens uit in welke groep het probleem zit ?
dus alle 3 de schakelaar omlaag aardlek omhoog en groepen erbij zetten tot de aardlek eruit klapt.
bij de laatste groep die zorgt dat de aardlek eruit klapt zit de storing. (wel rustig schakelen en niet als een idioot.)

test 2 (vervolg.) nu is het bedeling dat je probleem groep gaat testen.
de aardlek schakelaar weer omhoog. en de probleem groep.
klapt die weer eruit ? dan weet je zeker dat het dus in die groep zit.
(de 2 goede groepen laat je uit bij deze test zo kan het probleem elimineren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 21:06
Justin013 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 03:54:
[...]

Het doet er niet toe. Kleur draad trekt een stroom zich niks van aan.
wow. Het maakt niet uit aan welke kant van de weg je rijdt. De auto gaat vooruit 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Joost1981_2 op 27-04-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 21:06
miciel schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:34:
dus alle 3 de schakelaar omlaag aardlek omhoog en groepen erbij zetten tot de aardlek eruit klapt.
bij de laatste groep die zorgt dat de aardlek eruit klapt zit de storing. (wel rustig schakelen en niet als een idioot.)

Dit is een goede tip. Stukje bij beetje het probleem kleiner maken. Je geeft aan dat je niet veel kennis hebt over electra maar de principes zijn eigenlijk simpel. Als je netjes te werk gaat voorkom je zoveel fouten.

1 voor 1 de groepen uit en meten waar het lek vandaan komt. Je moet dit even durven maar met een multi-meter (gewoon bij normale bouwmarkt) kan je al dingen simpel meten. Instellen op mA wisselspanning (AC) en je kunt het probleem steeds beter lokaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
miciel schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:34:
hee @ppeterr ik heb het volgende verhaal 1 keer meegemaakt. maar me ook wezenlijk gezocht..
een losse draad in een lasdop kan ook de aardlek laten springen. vooral in de fase of de nul.
dus ook even alle lasdozen/plafonddozen laten checken door het bedrijf dat komt.

verhaal 2 ooit een keertje een lasdoos een fase draad verwijdert/aansluitpunt was niet terug te vinden.
en een oude aardlek. voor de zekerheid ook maar vervangen. zeker oudere aardlekschakelaar worden geveoliger maar die van jouw kunnen er nog wel even tegen.

toon volledige bericht
De gene die hier bezig is geweest heeft het probleem volgens mij wel aardig geisoleerd. Dat neemt
niet weg natuurlijk dat zoals ik begrijp er een te hoge lekstroom kan opgebouwd worden in een van
de andere groepen die op de aardlek schakelaar zitten.

Mijn kennis is absoluut veel minder dan degene die het hier niet heeft kunnen oplossen, althans
niet op de juiste manier. Feit is dat het nu werkt, en gelukkig relatief veilig. Ik ga ondanks jou goede tips
er niet zelf verder aan sleutelen. En wacht rustig af wat de inspectie volgende week opleverd.

Als er inderdaad een draadje nog ergens los hangt, of een andere simpele reden. Dan is het leergeld voor mij. Ik heb duidelijk dan (en wellicht kan ik dat nu wel al concluderen) de verkeerde langs laten komen.

Maar, mijn redenatie daarachter is. Het is (leek) een simpele klus, daar hoeft niet een specialistisch bedrijf
voor te komen. En kan over het algemeen toch wel gedaan worden door een gemiddelde zzp'r.

Ik wacht af.

edit: En natuurlijk iedereen bedankt alvast voor de vele reacties en tips!
edit2: Eventjes voor de duidelijkheid, mijn initiele vraag was niet "hoe los ik dit zelf op", maar "is dit oke en veilig genoeg" - Nou dat is ondertussen wel goed beantwoord :)

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 27-04-2022 11:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• ppeterr
UPDATE

Vanmorgen is er andere elektricien langsgekomen. Een groot bedrijf hier in Noord-Holland.
Met hem het hele verhaal doorgesproken, en hij is aan de gang gegaan. Alles los, alles bekeken.
Alles doorgemeten. En tot de zelfde conclusie gekomen. Er loopt door de vloer een buis met
bedrading waar sluiting zit. Dit was vrij snel gevonden, natuurlijk ook door het hele voorgaande verhaal.

De vorige die hier mee bezig was gaf aan dat alles muurvast zat in de vloer, en dus het laten
vervallen van een en ander waardoor het functioneel zou worden zou een oplossing zijn.

De beste man die hier vandaag was, en ik trouwens ook waren het daar zeker niet mee eens.
Je verhult het probleem, en dat zou uiteindelijk verergeren met alle gevolgen van dien.

Even kort besproken welke route de bedrading dan zou moeten krijgen om het op te lossen.
Maar eerst zou hij zelf even proberen de bedrading eruit te trekken, het was toch al stuk - dus hopsa.

Floep, alles eruit. (boel kwam er vochtig uit) dus sluiting door vocht))

10 Min later nieuw erin.

5 min later. Alles aangesloten.

Klaar!

Ik ben blij dat ik een ander heb laten komen, mede door de antwoorden over de oplossing
en de veiligheid van hoe het er bij lag na de vorige elektricien.
Wel een duur lesje.....maar stuk beter voor de nachtrust.

Thanks all!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

Reinier

\o/

Goed nieuws! Hopelijk herhaalt het verhaal zich over een x aantal maanden niet, gezien het vocht in de buis. Daar loopt de nieuwe bedrading doorheen? Of heb je een lek gevonden en hersteld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
Reinier schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:00:
Goed nieuws! Hopelijk herhaalt het verhaal zich over een x aantal maanden niet, gezien het vocht in de buis. Daar loopt de nieuwe bedrading doorheen? Of heb je een lek gevonden en hersteld?
Hij gaf aan dat het best kan dat dit er al vanaf de bouw ingezeten heeft, het was ook
niet heel veel. Condens meer. Maar als dat er voor lange tijd ingezeten heeft kan
dat een oorzaak zijn. Ik heb er verder over nagedacht, en kan ook nog als reden "verzinnen",
lekkage van de wasmachine of droger die op die plek heeft gestaan, of althans in de buurt.
Dit was bij de vorige bewoner en bij mij niet het geval, de zolder is opnieuw ingericht.

Tijd zal het leren, tevens heb ik veel geleerd over hoe het in elkaar zit in huis.
Volgende keer (wat ik niet mag hopen) wijs ik het zo aan 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
Ik wil jullie allemaal als beste antwoord markeren :)

Electra is echt een vak apart. Dat moet gewoon goed.

[ Voor 23% gewijzigd door ppeterr op 06-05-2022 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:00

Deurwaarder

*blaf*

ppeterr schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:05:
[...]
Volgende keer (wat ik niet mag hopen) wijs ik het zo aan 8)
Kleine tip: Maak een schetsje en wat aantekeningen en bewaar dat in de meterkast.
Als je over een jaar of 7 iets wilt aanpassen of oplossen is de kennis van nu misschien toch wat weggezakt :)

-Geen deurwaarder-

Pagina: 1