Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03:59
Dag,

Omdat wij een kleine tussenwoning hebben met weinig buitenruimte zoek ik een warmtepomp oplossing voor zolder en de buitenunit in het schuine dak verwerkt.

Nu viel mijn oog op een 5800i van Nefit, maar er zullen vast andere vergelijkbare oplossingen zijn. WP moet wel op propaan draaien voor de iets hogere basistemp van 65-70 graden, wij hebben namelijk een traditionele waterwarmtesysteem met warmteafgiftepunten die daarop geoptimaliseerd zijn. Voor onze vloerverwarming is een warmtepomp ook ideaal.

Iemand al die Nefit op het oog of een vergelijkbaar alternatief aan het overwegen?

https://nefit-bosch.nl/informatie/nieuws/5800i

Lijkt ideaal, bij elk punt kunnen wij een vinkje zetten:
  • Geen (geschikte) ruimte voor de buitenunit
  • Geen (geschikte) ruimte voor de binnenunit en/of de warmwatervoorziening
  • Geluidseisen en mogelijke geluidshinder door de buitenunit
  • Bestaande afgiftesysteem niet, of niet optimaal geschikt voor toepassen warmtepompen
  • Complexe installatie, resulterend in lange installatietijd, ongemak en hoge kosten
  • Vaak extra isolatie noodzakelijk voor optimaal rendement
  • Esthetische uitdagingen
Er zijn op dit moment vrijwel geen systemen op de markt die voor al deze problemen een afdoende oplossing bieden. De Compress 5800i AWR rekent af met de veelvoorkomende uitdagingen.

[ Voor 40% gewijzigd door mv_ak op 26-04-2022 12:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
Als je 70 graden nodig hebt is je woning niet geschikt voor een warmtepomp.

Eerst zorgen dat de temperatuur omlaag kan via combinatie van isoleren en aanpassingen afgifte systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
En er wordt door Nefit toch juist geadverteerd met 65-70 dus dan moet het gewoon werken toch? (tegen een iets lagere SCOP maar dat is te overzien).

Hierdoor is de oplossing geschikt voor bestaande afgiftesystemen met conventionele radiatoren.
Top!
Nefit/Bosch is wel een serieus bedrijf denk ik zo... Hopelijk zit op deze unit ook de standaard 50% subsidie (zonder installatie). En wat ik lees, omdat het aansluit op bestaande systeem zouden de installatiekosten beheersbaar moeten zijn, max 1.500?

Nee 60 graden is genoeg, getest door de CV temperatuur aan te passen. Dus aanpassen afgifte systeem gelukkig niet nodig. Wat later wel kan is wat meer isoleren om de elektriciteitsrekening van de WP wat omlaag te brengen.

Maar goed, hoop dat er meer AWR systemen in de markt zijn of snel komen, vooralsnog voor onze situatie lijkt dit de ideale oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door mv_ak op 26-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-06 16:13
mv_ak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:33:
En er wordt door Nefit toch juist geadverteerd met 65-70 dus dan moet het gewoon werken toch? (tegen een iets lagere SCOP maar dat is te overzien).
Tuurlijk gaat dat werken maar dan vervang je gewoon gas door electra. Heb je meer informatie over je vloerverwarming? Heb je geprobeerd je water temperatuur je verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49
Waarom de warmteafgifte niet vervangen door LTV convectoren? Dan kan je met een hogere SCOP verwarmen en dan betaal je je niet 't schompes aan stroom?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Ja, in ons geval kan een lagere watertemperatuur tot 50-55 graden nog wel net, deze winter getest. Vloerverwarming is bijverwarming maar al jaren meer dan voldoende. CV enige tijd geleden opentherm ingeregeld waardoor het systeem veel rustiger werkt en ook direct 10% besparing opleverde. Alleen warmwater een probleem, die moet hoger blijven anders wordt het bad niet warm!

Snap dat ik die SCOP beter in een berekening mee moet nemen, kijken hoe groot het verschil is.

Alternatief is een gewone warmtepomp zoals de VAILLANT AROTHERM PLUS VWL 75/6, ook R290 en dus ook koelen in de zomer. Maar dan heeft de buitenunit een uitstroom bereik van 5 meter nodig en een stabiele stevige ondergrond, daar is eigenlijk geen plek voor. Dakkapel voorzie ik problemen. Voordeel is dat de Vaillant nu beschikbaar is en onder de subsidieregeling valt.

[ Voor 12% gewijzigd door mv_ak op 26-04-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
mv_ak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:05:
Ja, in ons geval kan een lagere watertemperatuur tot 50-55 graden nog wel net, deze winter getest. Alleen warmwater een probleem, die moet hoger blijven anders wordt het bad niet warm!
....
.... SWW en VWW zijn twee verschillende dingen. En 55°C is érg warm voor een bad :)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Sanitair Warm water komt nooit direct uit je WP. Daar heeft deze het vermogen niet voor. Altijd via een boiler/vat wat door de WP met enige regelmaat verwarmd wordt.

Of eventueel - bij heel weinig SWW verbruik met doorstroomverwarmer (douche) of kokend water kraan / close-in (bleh)

Als je badkraan 70 graden nodig hebt om het bad met 40 graden te vullen: Verkalkt, stuk of slecht product (Die zijn er helaas): schoonmaken of vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 26-04-2022 15:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Ronald schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:11:

Als je badkraan 70 graden nodig hebt om het bad met 40 graden te vullen: Verkalkt, stuk of slecht product (Die zijn er helaas): schoonmaken of vervangen.
Goeie tip, kraan is inderdaad niet goed meer wellicht dat daar een (deel)oplossing ligt. Dan kan hopelijk de keteltemperatuur ook wat zakken waardoor het weer wat efficiënter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
mv_ak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:16:
[...]

Goeie tip, kraan is inderdaad niet goed meer wellicht dat daar een (deel)oplossing ligt. Dan kan hopelijk de keteltemperatuur ook wat zakken waardoor het weer wat efficiënter wordt.
Dat is echt de beste manier. Nu je nog aan het gas zit, kijken hoe laag je aanvoertemperatuur kan, en je gas verbruik goed monitoren. Dat maakt evt berekeningen een stuk makkelijker.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 20:18
alternatief als oud werkernemer van de group
is wellicht ook deze
https://burgerhout.com/nl...-air-warmtepompbehuizing/

dan moet je alleen een installateur die bijv bij Rensa z'n/haar spullen haalt
https://rensa.nl/Search?criteria=delta%20discovery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@mv_ak Ik heb afgelopen jaar een niet al te goedkope douche en bad set gekocht. Regendouche die slechts het water voor een gemiddelde relatief waterbesparende handdouche nodig heeft en handdouche van nog minder. (Damixa Silhouet ingeruild met Pine-serie handdouches, vertegenwoordiger van Damixa kon de vraag waarderen en heeft de ruil geregeld)

Kon ook prima overweg met de verkoper ;-)

Onder andere gaf hij aan dat sommige 'als A-merk' bekend staande producten geen garantie geven op goede werking als ze gevoed worden met water van minder dan 90 graden (Dus de-facto nooit garantie geven). Ik geef iets van 45 graden aan douche en bad... volgens CV instelling dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
xtrme schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:21:
alternatief als oud werkernemer van de group
is wellicht ook deze
https://burgerhout.com/nl...-air-warmtepompbehuizing/

dan moet je alleen een installateur die bijv bij Rensa z'n/haar spullen haalt
https://rensa.nl/Search?criteria=delta%20discovery
Bedankt voor de tip! Lijkt een mooi alternatief en kost geen binnenruimte. Afgezien van boiler dan, maar dat is dan in plaats van de CV.

Bij de 5800i en Delta Discovery Air: Bijkomend voordeel is dat de afvoer van de ventilatielucht ook onder de kap van de warmtepomp kan worden aangebracht
Dan dus tegelijk een deels WTW, wat weer een pluspunt en extra besparing oplevert. (wij hebben nu mechanische ventilatie en geen balansventilatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:28
mv_ak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:33:
Ik vind de oplossing van de 5800i AWR voor ons ook zeer goed toepasbaar. Maar dan wel met LTV. De COP gaat dramatisch naar beneden indien de temperaturen hoger moet worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-y_FuqfzeYNNWOOczqz6WDbNBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahCxp0Bn0WFJ9ptv50Ng0aR8.png?f=fotoalbum_large
bron: Natuurlijke koudemiddelen in warmtepompen (in opdracht van RVO.nl voor de
Topsector Energie op verzoek van TKI Urban Energy)

Is de COP bij 7°C buiten voor 35°C verwarming ca. 4.9, voor 70°C is dit nog maar ca. 2.5. Dat betekent dus, dat je 2x zoveel stroom gebruikt bij HTV t.o.v LTV. Dit betekent waarschijnlijk ook, dat deze unit niet toereikend zal zijn om je huis te verwarmen (Thermisch vermogen ca. 3.6 kW bij -7/70).

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 08-05-2022 15:22 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 12:33

s3n

Jojan265 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Ik vind de oplossing van de 5800i AWR voor ons ook zeer goed toepasbaar. Maar dan wel met LTV. De COP gaat dramatisch naar beneden indien de temperaturen hoger moet worden:
[Afbeelding]
bron: Natuurlijke koudemiddelen in warmtepompen (in opdracht van RVO.nl voor de
Topsector Energie op verzoek van TKI Urban Energy)

Is de COP bij 7°C buiten voor 35°C verwarming ca. 4.9, voor 70°C is dit nog maar ca. 2.5. Dat betekent dus, dat je 2x zoveel stroom gebruikt bij HTV t.o.v LTV. Dit betekent waarschijnlijk ook, dat deze unit niet toereikend zal zijn om je huis te verwarmen (Thermisch vermogen ca. 3.6 kW bij -7/70).
Interessante post, dankjewel! Ik ben op zich ook wel te porren voor deze oplossing, en ben benieuwd naar de uiteindelijke kosten. Als je een huis hebt wat met LTV toe kan, is dit wel iets wat waarschijnlijk op een zelfde plek als je huidige CV kan hangen, zonder issues met koelleidingen.

Ik ga het product proberen te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:40
Wat meestal vergeten wordt te melden bij propaan warmtepompen is dat die niet op iedere locatie geplaatst kan/mag worden ivm ontploffing gevaar

Propaan warmtepomp in het schuine dak is niet slim(3% propaan is genoeg(meen ik) om je dak eraf te laten vliegen)
Ontploffing gevaar is het grote nadeel van propaan als koelgas, was dat niet zo extreem zouden meerdere fabrikanten direct over gaan op propaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 12:33

s3n

123Arjan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:35:
Wat meestal vergeten wordt te melden bij propaan warmtepompen is dat die niet op iedere locatie geplaatst kan/mag worden ivm ontploffing gevaar

Propaan warmtepomp in het schuine dak is niet slim(3% propaan is genoeg(meen ik) om je dak eraf te laten vliegen)
Ontploffing gevaar is het grote nadeel van propaan als koelgas, was dat niet zo extreem zouden meerdere fabrikanten direct over gaan op propaan
Kijkende naar https://www.installatie.n...omp-verhuist-naar-binnen/ verwacht ik dat hier over nagedacht is. Valliant had ook al een propaan wamtepomp in het programma, samen met Nefit verwacht ik niet dat er een "gevaarlijk" product in de markt gezet gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:40
Het product is niet gevaarlijk, de opstelplaats KAN het gevaarlijk maken

Propaan is een prachtig koelmiddel, zolang er maar rekening mee wordt gehouden door de installateur met het uitzoeken van de opstelplaats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogervdh
  • Laatst online: 11:54
Zeer interessant product! Zit toevallig in een traject om de CV-ketel door een all-electric warmtepomp te vervangen en dit past perfect in het plaatje. CV (en alle biijbehorende infrastructuur) zit in een techniekhok op zolder en dat maakt een reguliere warmtepomp plaatsen best lastig. Deze zou naar de kelder kunnen (plek zat), maar dan moet er ook best veel aangepast, gebroken, etc. worden. Verder zit ik ook nog met de buitenunit. Die zou dan aan de kant komen waar de buren het terras hebben. Allemaal niet heel erg wenselijk, gaan veel (dure) arbeidsuren in zitten, esthetisch minder fraai, etc. Op de noordkant van het dak heb ik heel veel ruimte (op de zuidkant liggen uiteraard de zonnepanelen). Wat ik ook postief vind is dat de thermische schil vrijwel geheel in takt blijft. Er zijn ook soortgelijke in-dak oplossingen, waarbij er een gigantische opening in het dak gemaakt moet worden. Dat zie ik allemaal niet zitten. Kortom, zeer benieuwd wanneer Nefit-Bosch met meer details gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulyn
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik zit ook te denken over dit apparaat.
Helaas kan ik nog niemand vinden om het te plaatsen.

Als straks de gasmeter weg is wil ik daar een ontkalker plaatsen.
Dan slaan je kranen niet zo aan, wordt je was zachter, is beter voor je huid, kortom allemaal voordelen!
En het is ook beter voor je verwarmingsapparaat natuurlijk.

Even tegen de anti-propaan combi schuin dak.
Dit apparaat komt toevallig speciaal op de markt voor een schuin dak.
En 3% propaan om je dak op te blazen? 3% van wat? Dat maakt heel veel verschil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:13
Interessant apparaat. Ik zit in het traject om een woning te kopen en wil eigenlijk ook van het gas af. Maar op zolder is er geen ruimte dus een oplossing zoals dit zou perfect zijn. Vraag mij alleen af wanneer die daadwerkelijk op de markt komt en welke installatieadviseur hierin kan adviseren.

Hoewel ik nu zie dat die max 6kW heeft. Geen idee of mijn nageisoleerde woning uit 1900 van zo'n 95m2 via radiatoren dan warm te krijgen is.

[ Voor 19% gewijzigd door AMARONE op 04-07-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 18:25
Zeer interessant product wat ik zeker ga volgen. Mijn rijtjeshuis uit 1984 verbruikt 700 m3 gas voor verwarming en een aanvoer temperatuur van 60 graden is meestal voldoende voor koude winterdagen (rond vriespunt).

Ik heb geen vloerverwarming, enkel radiatoren. Het stookhok zit op zolder in een aparte ruimte. Dakhelling is 45 graden. Afhankelijk van de prijs kan dit product een mooie oplossing zijn.

Explosie gevaar lijkt mij hier niet aanwezig. Als er een lek ontstaat, blaast deze het gas in de buitenlucht. Immers het monoblock staat op het dak. Als er een ontstekingsbron aanwezig is krijg je enkel een vlam op de plaats van het lek totdat het gas op is.

Ik heb eens op een afstandje staan kijken hoe een auto met LPG uitbrandde. Alle omstanders waren er van overtuigd dat er een grote explosie zou komen.
Na een tijdje smolt er een plastic veiligheids dop in de tank, waardoor het LPG gas er uit spoot. Er was een steekvlam van een metertje, die na een halve minuut weer stopte. De auto brandde verder gewoon door.

Helaas voor de omstanders was er geen explosie.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Pim57 Lpg tanks zijn, omdat het een risico product is veiliger gemaakt dan benzine tanks… die klappen wel. Lpg heeft overdruk ventiel.

Maar ook voor jouw geld: 60 graden nodig bij het vriespunt: dan ga je het ook met de Vaillant niet warm houden bij -veel storm. En hogere verbruiks kosten dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 18:25
Ronald schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:12:
Maar ook voor jouw geldt: 60 graden nodig bij het vriespunt: dan ga je het ook met de Vaillant niet warm houden bij -veel storm. En hogere verbruiks kosten dan gas.
Deze wp kan tot 70 en mijn cv aanvoer is nog nooit boven de 70 graden geweest. Ook bij -10 buiten niet.

Toegegeven bij strenge vorst heb ik een waardeloze COP. Maar dat zullen maar enkele dagen per jaar zijn.

En mocht in extreme koude de cv het niet meer warm krijgen, dan moet er maar even een kacheltje met COP=1 bijgezet worden. Of een extra trui aan en kruik mee naar bed 8) .

Edit: O ja bijna vergeten, ik heb nog een Panasonic airco van 3,5 kW hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 31-07-2022 22:15 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Even goed door de datasheets heen. Bij -10 doet de arotherm plus volgens mij en geen 7kW, en geen 70 graden

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 31-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je hebt geen 70 graden nodig om je radiatoren warm te houden. dat h eeft geen enkel huis tenzij je afgiftesysteem gewoon compleet verkeerd in elkaar steekt en probeert te verhullen met bruut geweld ipv gewoon beginnen met radiatioren goed aan te sluiten en stookgedrag aan te passen.

durf er wel een kratje bier op te zetten dat het wel lukt met 45 graden of minder.

en de hele discussie over propaan is nutteloos, dat is alsof je een auto uitzoekt op het type olie wat in de versnellingsbak zit. totaal niet belangrijk voor de gebruiker.

en propaan is alleen maar leuk voor de fabrikant omdat het zo belachelijk goedkoop is ten opzichte van R32. dat het in de marketing word aangeprezen als de 2 komst van jesus dient alleen maar om mensen ervan te overtuigen dat het "Groener" is of zo. dat het de fabrikant ~100 euro per installatie bespaart negeren ze maar even tactvol.

dat je nu op 70 graden stookt wil niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk moet doen. dat wil alleen maar zeggen dat niemand de CV heeft bijgesteld sinds hij uit de doos is gekomen en door de CV boer tegen de muur is gekwakt.

en probeer een beetje de adviezen van een CV boer zoals nefit en vrienden beetje met korrel zout te nemen. marketing is geen advies. dat een machine 60+ graden kan halen wil niet zeggen dat je dat moet doen. net als dat een ferrari 300+ kan lopen. wil niet zeggen dat je dat moet doen elke keer als je de oprit afrijd.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 01-08-2022 02:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:36
Hallo allemaal,

Deze nefit-bosch oplossing lijkt mij ook wel wat. Probleem is echter dat ik geen idee heb wat ons gas- en elektriciteitsverbruik is. We wonen er pas sinds maart en hebben dus nog geen winter meegemaakt. Hier een paar cijfers:

Huidige situatie:
bouwjaar 1934
type woning: tussenwoning
Hellingshoek dak ongeveer 45 graden
Isolatie spouwmuur ongeveer 7cm
Isolatie dak ongeveer 7cm
Isolatie vloer (nieuw)
vloerverwarming volledige begane grond, exclusief hal, 10cm afstand tussen de buizen 5 groepen, totaal 45m2 oppervlak. (nieuw)
HR++ glas begane grond (nieuw)
eerste verdieping HR+
tweede verdieping HR++ (nieuw)
11 zonnepanelen ZuidWest, opbrengst ongeveer 2800Kwh per jaar (kan nog geoptimaliseerd worden)
Radiatoren op de eerste een tweede verdieping zijn van type 22
CV-ketel op gas, 60 graden sanitair water, 50 graden verwarming, eco-stand, 60% max vermogen. (verwarmingswater kan nog verder omlaag, maar dat slaat pas aan in het najaar)

We overwegen:
Nieuwe voordeur (je kijkt letterlijk naar buiten door de kieren)
5 extra panelen aan de voorkant op Zuid-west
8 panelen achterkant Noord-oost (Extra opbrengst in de ochtend, maar wellicht de moeite niet waard)
16 panelen Zuid-West op overkapping in de tuin
Elektrische auto met bidirectioneel laden (V2X)
(Hybride) Warmtepomp

Is deze oplossing voor ons al het overwegen waard of kunnen we beter nog een jaar wachten om te zien wat alle veranderingen hebben gedaan? Ik ben overigens op de hoogte van de CV-test a 50-55 graden die we kunnen doen a.s. winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 07:22

zeekoe

zeekoe

Wat je kunt proberen is op een koude dag in de winter in de ochtend je gasverbruik in het eerste uur dat je de CV aanzet meten. Doe dat (aantal kuub) keer 10 en je hebt grofweg je piekvermogen in kW. Zit je op 600 liter bij -5 graden celcius (~ 6 kW), dan weet je dat je het met die temperatuur heel krap aan, of niet, redt.
Een warmtepomp heeft wat meer aanlooptijd, en op deze manier meten is een beetje grof, dus er valt wat te plussen en te minnen, maar het geeft een indicatie. Als je op 800 liter bij 0 graden zit, dan zou ik er niet voor gaan.

Heeft iemand trouwens al een idee van de prijs?

[ Voor 5% gewijzigd door zeekoe op 12-08-2022 08:43 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54
87Vortex87 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:28:
Hallo allemaal,

Deze nefit-bosch oplossing lijkt mij ook wel wat. Probleem is echter dat ik geen idee heb wat ons gas- en elektriciteitsverbruik is. We wonen er pas sinds maart en hebben dus nog geen winter meegemaakt. Hier een paar cijfers:

Huidige situatie:
bouwjaar 1934
type woning: tussenwoning
Hellingshoek dak ongeveer 45 graden
Isolatie spouwmuur ongeveer 7cm
Isolatie dak ongeveer 7cm
Isolatie vloer (nieuw)
vloerverwarming volledige begane grond, exclusief hal, 10cm afstand tussen de buizen 5 groepen, totaal 45m2 oppervlak. (nieuw)
HR++ glas begane grond (nieuw)
eerste verdieping HR+
tweede verdieping HR++ (nieuw)
11 zonnepanelen ZuidWest, opbrengst ongeveer 2800Kwh per jaar (kan nog geoptimaliseerd worden)
Radiatoren op de eerste een tweede verdieping zijn van type 22
CV-ketel op gas, 60 graden sanitair water, 50 graden verwarming, eco-stand, 60% max vermogen. (verwarmingswater kan nog verder omlaag, maar dat slaat pas aan in het najaar)

We overwegen:
Nieuwe voordeur (je kijkt letterlijk naar buiten door de kieren)
5 extra panelen aan de voorkant op Zuid-west
8 panelen achterkant Noord-oost (Extra opbrengst in de ochtend, maar wellicht de moeite niet waard)
16 panelen Zuid-West op overkapping in de tuin
Elektrische auto met bidirectioneel laden (V2X)
(Hybride) Warmtepomp

Is deze oplossing voor ons al het overwegen waard of kunnen we beter nog een jaar wachten om te zien wat alle veranderingen hebben gedaan? Ik ben overigens op de hoogte van de CV-test a 50-55 graden die we kunnen doen a.s. winter.
Ik zou minstens 1 winter wachten voordat je een offerte tekent. Dan heb je data om een besluit te onderbouwen. Zonnepanelen zijn enkel belangrijk voor het financiële plaatje, dus ik zou beginnen met de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:13
Weet iemand al wanneer die Bosch 5800 de markt op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

AMARONE schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:46:
Weet iemand al wanneer die Bosch 5800 de markt op komt?
dat zel nog wel even duren. als die op de markt komt gaat het gros naar nieuwbouw en renovatieprojecten. aanenmers vinden zulke machines geweldig omdat het hun probleem niet is als de garantie verlopen is.

nog afgezien dat het pokkeduur zal zijn ten opzichte van gewoon een monoblok ergens achterin de tuin knikkeren en een losse warmtepompboiler op de zolder voor 3k totaal.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 20-09-2022 20:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Het lijkt mij ook wel een goede oplossing. Ik vraag me wel af wat de invloed kan zijn van wind op de prestaties en betrouwbaarheid. Ik zit hier aan de kust en op de hoogte van het dak is de wind harder dan aan de grond. Stel het vriest. Zou de vrieswind de COP beinvloeden? Ik was altijd in de veronderstelling dat een buitenunit op een beschermde plek moet staan om de koelende impact van de wind te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 15:58
@mv_ak Wat is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hansdg53 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:21:
Het lijkt mij ook wel een goede oplossing. Ik vraag me wel af wat de invloed kan zijn van wind op de prestaties en betrouwbaarheid. Ik zit hier aan de kust en op de hoogte van het dak is de wind harder dan aan de grond. Stel het vriest. Zou de vrieswind de COP beinvloeden? Ik was altijd in de veronderstelling dat een buitenunit op een beschermde plek moet staan om de koelende impact van de wind te minimaliseren.
ja, het word beinvloed omdat die sneller dichtvriest en vaker moet ontdooien en ontdooien kost meer energie.

maar dat is allemaal niet het probleem van de aannemer, dat is jouw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
Nog niets in afwachting van betere oplossingen en prijsstelling WP’s. En de 5800i zou nu naar verwachting medio 2023 op de markt komen. CV terug gezet naar normaal bereik, eco stand niet goed voor de ketel blijft maar aan uitschakelen dan, kans op defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Update op dit topic / het doel is nog steeds geruisloos gasloos met warmtepomp (tussenwoning) :

https://www.warmte365.nl/...-warmtepomp-64ADADB4.html

Waar ik me zorgen om maak is geluidsoverlast. En dan met name op koude dagen vroeg in de ochtend, als het maximum vermogen gevraagd wordt. De meeste tussenwoningen hebben een betonnen vloer, 2e verdieping, dus wellicht dat het meevalt. Lees veel horrorverhalen over WP installaties op uitbouw met een houten onderdak waarvoor het eigenlijk niet gespecificeerd is (maar blijkbaar toch geïnstalleerd door de installateur).
Pagina: 1