W10 niet opstarten met "kapotte" HDD; data redden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:58
Vandaag gebeurde bij mij iets vreemds.
Ik startte de PC op, maar Windows 10 werd niet geladen. Ik bleef het zwarte scherm zien met de naam van het moederbord (Asrock) met het laadsymbool van die kleine cirkeltjes.
Ik heb toen geprobeerd om via USB Windows op te starten maar ook dat lukte niet.

Ik heb toen op het moederbord (Asrock Taichi) gekeken tijdens het opstarten of er foutcodes te zien waren. Ik heb de codes opgeschreven (A0, A2, 0d) en opgezocht wat deze betekenden.
Vervolgens heb ik alle 3 HDD`s afgekoppeld, zodat de PC alleen maar met de NVME (Windows Boot Manager) kon opstarten.
Wonder boven wonder startte de PC op. Daarna heb ik telkens een HHD aangesloten om te kijken of de PC nog steeds wilde opstarten.
Mijn conclusie was dat 2 van de 3 HDD wel werken, maar 1 lijkt het te hebben begeven (Seagate Barrcuda ST2000DM006 2TB).

Vervolgens heb ik Windows opgestart met alle HDD`s behalve de Seagate. Toen in de Verkenner heb ik die Seagate HDD aangesloten. De Verkenner herkende hem wel, maar de Verkenner bleef maar laden en er stond geen data bij de Seagate.

Is er nog een mogelijkheid om toch de data op die Seagate te redden of is dat een gepasseerd station?
De Seagate is gekocht in november 2018, dus misschien nog recht op garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45

DataGhost

iPL dev

Dat is hoogstwaarschijnlijk niet meer mogelijk nee, tenzij je flink geld neerlegt en een datarecoverybedrijf ermee aan de gang laat gaan. Misschien kan je wel SMART-gegevens uitlezen maar waarschijnlijk vertelt dat je ook dat de schijf niet meer werkt. De symptomen zijn in ieder geval kenmerkend voor een kapotte schijf. In een gunstig geval is er iets op de printplaat aan de hand, dat zou je *heel misschien* kunnen fixen door de printplaat van een volledig identieke en werkende schijf over te zetten op de kapotte, maar dat is geen garantie op succes. Als de printplaat nog okee is is het eigenlijk gewoon klaar want dan zijn er onderdelen stuk die je niet zelf kan vervangen.

Maakt de schijf nog wel geluid? Tikken ofzo? Spint 'ie nog op?

Garantie zou je nog kunnen hebben inderdaad, maar dan krijg je gewoon een nieuwe, lege schijf. Seagate gaat in ieder geval niks met de eventueel nog aanwezige data op garantieschijven doen, zelfs als dat nog mogelijk was.

Edit: oh ja, je hebt natuurlijk wel uitgesloten dat de voedingskabel, de SATA-kabel en de SATA-poort op je moederbord niet kapot zijn, door bijvoorbeeld de kabels van een van de andere schijven te gebruiken?

[ Voor 37% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2022 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb even gekeken op de site van de winkel waar ik de Seagate gekocht had, maar daar wordt hij niet meer verkocht. Bovendien staat er bij gelijksoortige schijven van Seagate dat er maar een beperkte garantie van 2 jaar is, dus zal ik wel achter het net vissen.
Hoe zou ik SMART-gegevens kunnen uitlezen van die Seagate schijf, als hij nergens wordt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Inderdaad, eerst goed controleren of de schijf volledig correct is aangesloten. Desnoods ook even een andere SATA kabel en andere SATA connector op het moederbord proberen, want die willen ook wel eens stuk gaan. Vervolgens ga je naar het BIOS en controleer je daar of de schijf wordt gedetecteerd.

Als dat niet zo is, dan kun je eigenlijk wel ophouden. Als de schijf niet opspint (luisteren!) dan kun je nog proberen met wat zacht kloppen of tikken of je er schot in krijgt. Of je haalt 'm weer uit de pc en klapt een paar keer met het frame op tafel. Als de lagers wat stroef gaan, dan heb je kans dat je 'm hiermee weer (tijdelijk!) aan de praat krijgt, maar ik vrees het ergste. Als de schijf wel opspint maar blijft tikken of ratelen is het ook bekeken met je data.

Maar daar heb je uiteraard een backup van! Dus geen nood, backup uit de kast, nieuwe schijf bestellen en gaan met die banaan ;)

Heb je geen backup, dan zul je de schijf moeten opsturen naar een recoverybedrijf. Ik heb daar geen ervaringen mee, maar ik hoor dat het meestal wel lukt om een groot deel van de data weer terug te krijgen. Reken echter wel op een kostenplaatje boven de 1000 euro...

[ Voor 12% gewijzigd door PhilipsFan op 26-04-2022 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Ik heb de schijf ook al op een andere SATA poort op het moederbord aangesloten, maar geen succes.
Ik heb geen backup van de data, maar gelukkig staan er geen belangrijke documenten op. Voornamelijk films en tv series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Je zou nog eens kunnen proberen of de schijf nog zodanig leesbaar is dat je nog wat kan proberen met recovery software.
Bijvoorbeeld door met HDtune een (quick) scan doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.hdtune.com/errorscan_failed.png
Pagina: 1