Wij hebben een nieuwbouwhuis maar we moeten nog steeds aan de tuin beginnen. De plaats waar wij wonen staat bekend om het zakken van grond aangezien het veen grond is.. Nu wil ik uiteindelijk de tuin laten onderheien en daarna een fundering aanbrengen. De tuin is 7 meter breed en 9 m diep. Zijn er andere mogelijkheden dan onderheien? Ik heb namelijk geen zin om elk jaar mijn tuin op te hoge en een tuin met een vlonder met houten palen dat rot op den duur ook weg. De palen en het heien is nog redelijk te betalen maar het afgraven en een fundering leggen is nogal prijzig. Iemand ideeën?
Een fundering aanbrengen? Dus je wil in feite een betonnen plaat in je tuin storten van 7 bij 9 meter?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Het water kan dan niet de grond in en hoe wil je een tuin aanleggen op beton?
Als je dat wilt doen zou ik hooguit het terras deel doen (waar je zit)
Als je dat wilt doen zou ik hooguit het terras deel doen (waar je zit)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Veel planten planten. Dan is niet zo erg als dat zakt en heb je veel minder straat wat je moet her straten als het verzakt. Daarnaast is een goed aangelegde groene tuin bijna onderhoudsvrij.
Durf wel te zeggen minder onderhoud dan een betonnen/stenen parkeerplaats tuin. Waar je ook de tegels netjes wil houden en onkruid vrij wil maken etc.
Durf wel te zeggen minder onderhoud dan een betonnen/stenen parkeerplaats tuin. Waar je ook de tegels netjes wil houden en onkruid vrij wil maken etc.
Gewoon aanleggen. En over x aantal jaar ophogen. En het accepteren dat het eenmaal wat kan verzakken. Het verzakken gebeurd niet overal.
Dat is eenmaal het nadeel van nieuwbouw.
( Wij wonen nu 5 jaar in nieuwbouw, het verzakken vind ik nog meevallen )
Een fundering aanleggen lijkt me nou totaal onwijs in een tuin. ( Water problemen etc )
Dat is eenmaal het nadeel van nieuwbouw.
( Wij wonen nu 5 jaar in nieuwbouw, het verzakken vind ik nog meevallen )
Een fundering aanleggen lijkt me nou totaal onwijs in een tuin. ( Water problemen etc )
[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 26-04-2022 08:08 ]
Jullie hebben zeker geen huizen in het veenweide gebied? In Boskoop/Alphen Gouda zijn er stukken waar het in 10 jaar tot 20cm zakt. Dat is niet een beetje. En dat gaat ook gewoon door tot het veenpaket van meters dik 'op' is.
Als je je tuin gaat onderheien moet je er wel rekening mee houden dat de omgeving (vaak) niet onderheid is. Dus met de fiets je tuin inrijden kan over 10 jaar ineens een hindernis zijn heb ik bij vrienden gezien. Ik weet ook van een collega die zijn vijver had onderheid, wat er na 15 jaar toe had geleid dat je gedeeltelijk onder zijn vijver door kon kijken
Kortom, persoonlijk zou ik je aanraden met de buurt mee te zakken en er rekening mee te houden dat je je straatwerk zo nu en dan moet rechtleggen. En, zoals al eerder geadviseerd, veel plantenborders maken, dat scheelt herstraten
Als je je tuin gaat onderheien moet je er wel rekening mee houden dat de omgeving (vaak) niet onderheid is. Dus met de fiets je tuin inrijden kan over 10 jaar ineens een hindernis zijn heb ik bij vrienden gezien. Ik weet ook van een collega die zijn vijver had onderheid, wat er na 15 jaar toe had geleid dat je gedeeltelijk onder zijn vijver door kon kijken
Kortom, persoonlijk zou ik je aanraden met de buurt mee te zakken en er rekening mee te houden dat je je straatwerk zo nu en dan moet rechtleggen. En, zoals al eerder geadviseerd, veel plantenborders maken, dat scheelt herstraten
[ Voor 0% gewijzigd door breadje op 26-04-2022 08:45 . Reden: spelling ]
Dat is hip tegenwoordig. Grote tuin, maar dan wel alleen maar tegels/beton! Scheelt onderhoud!Harrie_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 04:10:
Een fundering aanbrengen? Dus je wil in feite een betonnen plaat in je tuin storten van 7 bij 9 meter?
blup
denk vooral aan je afwatering mocht je 't toch gaan doen, een zwembad van 7*9 is erg duur in onderhoud en stookkosten 
ik zou het verzakken gewoon accepteren, wat is het gemiddelde van de regio, een 3-4mm/jaar ? als iedereen en alles in de buurt tegelijkertijd verzakt dan valt 't niet op toch? misschien over 20 jaar een keer iets aan doen.
ik zou het verzakken gewoon accepteren, wat is het gemiddelde van de regio, een 3-4mm/jaar ? als iedereen en alles in de buurt tegelijkertijd verzakt dan valt 't niet op toch? misschien over 20 jaar een keer iets aan doen.
Ik woon in deze buurt ja. Ik ben geen planten mens dus een tuin vol met planten zie ik ook niet zo zitten. Ik wil eigenlijk de fundering is laten aflopen zodat het water ook afloopt. Na de 9 bij 7 meter gaat de tuin een stuk naar beneden en vanaf daar mogen we nog tot aan de plasberm in de sloot bouwen. Dit willen en kan waarschijnlijk ook niet onderheit worden. We willen hier een steiger/vlonder maken. Om ons heen zijn meer tuinen onderheit maar toevallig mij beide buren niet. Als je hier door de wijk heen loopt zie je bij sommige mensen al verzakkingen en eigenlijk wil ik dat verkomen.breadje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:44:
Jullie hebben zeker geen huizen in het veenweide gebied? In Boskoop/Alphen Gouda zijn er stukken waar het in 10 jaar tot 20cm zakt. Dat is niet een beetje. En dat gaat ook gewoon door tot het veenpaket van meters dik 'op' is.
Je tuin "drijvend" maken. Het zandpakket vervangen door een laag eps schuim. Minder gewicht dus het zakt minder. Dan zakt het minder, maar het is ook minder star in overgangen naar de buren.
Of het zandpakket gedeeltelijk 1 a 1,5 m dik vervangen door bims, ook veel lichter dan zand dus minder zakken. maar voordeel, je kan nog wel een tuin aanleggen en regenwater kan nog weg.
Of het zandpakket gedeeltelijk 1 a 1,5 m dik vervangen door bims, ook veel lichter dan zand dus minder zakken. maar voordeel, je kan nog wel een tuin aanleggen en regenwater kan nog weg.
Hou er met ophogen rekening mee dat het alleen maar harder gaat zakken omdat het veenpakket almaar zwaarder wordt belast.
Als alles zakt, de buren, de straat, kun je misschien beter meezakken. Als je een fundering legt kan het regenwater moeilijk weg en gaat alles dan naar de lager liggende buren
/▌
Lekker heien, maar niet zeggen dat je een tuin bouwt.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Hier zakt het 35 jaar na de bouw nog steeds met 1cm/jaar.
Sommige buren hebben (delen) laten onderheien begreep ik. Een heeft dat recent gedaan met lange houten palen om de 60cm oid. Geen idee of dat zin heeft want de veenlaag is volgens mij dieper dan de lengte van die palen.
Hebben zelf piepschuimplaten onder de grond gelegd, maar ook dat had maar heel weinig zin..
Het blijft gewoon ellende die veengrond, je blijft bezig. Stratenmakers hebben er goed werk aan. Ons terras is na 6 jaar alweer zodanig verzakt dat we er iets aan moeten gaan doen binnenkort
Er zijn systemen met een vlonder die je steeds weer omhoog kunt stellen, misschien dat overwegen, en de rest planten en grond en daar elk jaar een hoop verse grond op storten om het op te hogen..
Sommige buren hebben (delen) laten onderheien begreep ik. Een heeft dat recent gedaan met lange houten palen om de 60cm oid. Geen idee of dat zin heeft want de veenlaag is volgens mij dieper dan de lengte van die palen.
Hebben zelf piepschuimplaten onder de grond gelegd, maar ook dat had maar heel weinig zin..
Het blijft gewoon ellende die veengrond, je blijft bezig. Stratenmakers hebben er goed werk aan. Ons terras is na 6 jaar alweer zodanig verzakt dat we er iets aan moeten gaan doen binnenkort

Er zijn systemen met een vlonder die je steeds weer omhoog kunt stellen, misschien dat overwegen, en de rest planten en grond en daar elk jaar een hoop verse grond op storten om het op te hogen..
Bedenk je goed dat je het zakken van grond niet kunt voorkomen. Teveel maatregelen, krijg je straks mini zinkhole onder je terras of dat soort grappen. Het inzakken van de grond gaat gewoon door, en wanneer er genoeg grond 'weg' is krijg je ineens grote verzakkingen.
Of omdat je buren in ander tempo zakken krijg je hoogte verschillen waardoor regenwater (en later grond) langs de randen gaat bewegen. Dat kan voor hele sterke en tevens hele lokale hoogteverschillen zorgen die je overduidelijk ziet. Terwijl als alle 3 de tuinen tegelijk gelijkwaardig zakken het jaaaren kan duren voordat je je afvraagt of er iets verzakt is.
Onze buren gingen ook voor volledig terras. Paar maanden later zorgde de slechte afwatering er al voor dat de halve tuin opnieuw open moest om een regenafvoer aan te leggen. Het water gaf namelijk hele sterke verzakkingen op de paar plekken waar het water gezamenlijk een uitweg vond en massaal zand wegspoelde onder de tegels. In zo'n kaarsrechte volledig betegelde tegeltuin zie en merk je verder elk verschil in verzakking direct omdat een tegel ineens schuin lijkt te liggen, waardoor een verzakking optisch enorm wordt versterkt.
Wonen er nu bijna 2 jaar, en ze zijn alweer toe aan 2e keer ' groot onderhoud' want nu komt ondertussen water vanaf beide buren hun tuin in. Door al dat tegelgewicht zakt de tuin sneller en wordt alles nogmaals versterkt, waardoor langs de randen bij de schuttingen het zand letterlijk onder de tegels wordt weggespoeld. Daar was met het aanleggen van de afwatering nog geen rekening mee gehouden - toename van aanvoer, terwijl weggespoelde zanddeeltjes zorgen voor vermindering van de afvoer.
Dus denk liever na hoe je de eigen ervaring kunt sturen en controleren - zegmaar hoe je tuin er over 10 jaar uit ziet - dan hoe je het symptoom tijdelijk kunt beheersen. Als je juist aanpakt waardoor je verzakking zou kunnen opmerken, of wat de verzakking versneld, merk je het minder dus stoor je je er minder snel aan.
Bijvoorbeeld genoeg groen (goede afwatering, laag gewicht, wortels voor de stabiliteit van de grond, evt verzakking merk je niet op omdat planten omhoog groeien en/of zicht op referentie punten ontnemen). Hooguit voor de eerste 2-3m terras maatregelen nemen zodat het hoogteverschil met de woonkamer niet té groot opstapje wordt, wederom vooral om het opmerken tegen te gaan.
Of omdat je buren in ander tempo zakken krijg je hoogte verschillen waardoor regenwater (en later grond) langs de randen gaat bewegen. Dat kan voor hele sterke en tevens hele lokale hoogteverschillen zorgen die je overduidelijk ziet. Terwijl als alle 3 de tuinen tegelijk gelijkwaardig zakken het jaaaren kan duren voordat je je afvraagt of er iets verzakt is.
Onze buren gingen ook voor volledig terras. Paar maanden later zorgde de slechte afwatering er al voor dat de halve tuin opnieuw open moest om een regenafvoer aan te leggen. Het water gaf namelijk hele sterke verzakkingen op de paar plekken waar het water gezamenlijk een uitweg vond en massaal zand wegspoelde onder de tegels. In zo'n kaarsrechte volledig betegelde tegeltuin zie en merk je verder elk verschil in verzakking direct omdat een tegel ineens schuin lijkt te liggen, waardoor een verzakking optisch enorm wordt versterkt.
Wonen er nu bijna 2 jaar, en ze zijn alweer toe aan 2e keer ' groot onderhoud' want nu komt ondertussen water vanaf beide buren hun tuin in. Door al dat tegelgewicht zakt de tuin sneller en wordt alles nogmaals versterkt, waardoor langs de randen bij de schuttingen het zand letterlijk onder de tegels wordt weggespoeld. Daar was met het aanleggen van de afwatering nog geen rekening mee gehouden - toename van aanvoer, terwijl weggespoelde zanddeeltjes zorgen voor vermindering van de afvoer.
Dus denk liever na hoe je de eigen ervaring kunt sturen en controleren - zegmaar hoe je tuin er over 10 jaar uit ziet - dan hoe je het symptoom tijdelijk kunt beheersen. Als je juist aanpakt waardoor je verzakking zou kunnen opmerken, of wat de verzakking versneld, merk je het minder dus stoor je je er minder snel aan.
Bijvoorbeeld genoeg groen (goede afwatering, laag gewicht, wortels voor de stabiliteit van de grond, evt verzakking merk je niet op omdat planten omhoog groeien en/of zicht op referentie punten ontnemen). Hooguit voor de eerste 2-3m terras maatregelen nemen zodat het hoogteverschil met de woonkamer niet té groot opstapje wordt, wederom vooral om het opmerken tegen te gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 26-04-2022 11:27 ]
Precies waar ik woonbreadje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:44:
Wat is dan de 'angst' met een tuin met planten, want 90% van wat je wil voorkomen in je openingspost is met meer planten de oplossing.Joost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:04:
[...]
Ik woon in deze buurt ja. Ik ben geen planten mens dus een tuin vol met planten zie ik ook niet zo zitten. Ik wil eigenlijk de fundering is laten aflopen zodat het water ook afloopt. Na de 9 bij 7 meter gaat de tuin een stuk naar beneden en vanaf daar mogen we nog tot aan de plasberm in de sloot bouwen. Dit willen en kan waarschijnlijk ook niet onderheit worden. We willen hier een steiger/vlonder maken. Om ons heen zijn meer tuinen onderheit maar toevallig mij beide buren niet. Als je hier door de wijk heen loopt zie je bij sommige mensen al verzakkingen en eigenlijk wil ik dat verkomen.
Ik zou gewoon eens gaan praten met een goede hovenier die verstand heeft van planten en je daar echt goed over kan informeren.
Probleem is dat inderdaad alles zakt, behalve de huizen.Marzman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:09:
Als alles zakt, de buren, de straat, kun je misschien beter meezakken. Als je een fundering legt kan het regenwater moeilijk weg en gaat alles dan naar de lager liggende buren
Zowel aan de straat zijde (zorg van de gemeente) als de tuinzijde zal er dus een hoogte verschil gaan ontstaan.
Dit is niet te voorkomen tenzij je de tuin onderheid (tot op het zelfde niveau als het huis) en dus inderdaad een "zwevende" tuin gaat krijgen tov de ondergrond.
Beplanting is geen probleem zolang er maar voldoende grond is.
Voldoende water vasthouden voor je planten mogelijk wel (geen verstand van).
Wellicht is een "tussenoplossing" mogelijk? Een plaatfundering voor de tegels die met de rest mee kan zakken. (maar onderling dus niet)
En enkel ter plaatse van de gevel wanneer nodig een opstapje maken.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Ik hou niet van tuinieren dus ja ik wil een tuin die makkelijk te onderhouden is. Vaak met planten erin heb je meer onderhoud.
Zo een vlondel die je naar boven kan draaien dat kan ik. Alleen na een tijdje rotte de palen weg of je kan hem niet meer hoger draaien.
Wat sommie mensen hier al zeggen misschien alleen de terras onderheien en dan de rest met planten of gras/kunstgras zodat dat deel van de tuin makkelijk is om op te hoge
Zo een vlondel die je naar boven kan draaien dat kan ik. Alleen na een tijdje rotte de palen weg of je kan hem niet meer hoger draaien.
Wat sommie mensen hier al zeggen misschien alleen de terras onderheien en dan de rest met planten of gras/kunstgras zodat dat deel van de tuin makkelijk is om op te hoge
Er zijn genoeg planten waar je niet veel aan hoeft te doen. Gras icm een maairobot lijkt me ook ideaal. Als het al verzakt, is het geen probleem. Desnoods gooi je er na een paar jaar een kuub aarde overheen om op te hogen (groeit het in de regel gewoon doorheen)
* pietje63 is voorstander van groen in tuinen, ook omdat het beter is voor de waterhuishouding van ons mooie landje
* pietje63 is voorstander van groen in tuinen, ook omdat het beter is voor de waterhuishouding van ons mooie landje
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Zo hebben onze buren het ook gedaan (locatie Waddinxveen, nieuwbouw. Tenminste we wonen er nu bijna 6jr). Onze terras/tuin is niet onderheid, onder onze (aluminium) overkapping zitten schroefpalen. Ik heb nog nergens iets gemerkt dat de tuin is ingezakt en dat lijkt dus ook wel reuze mee te vallenJoost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:29:
Ik hou niet van tuinieren dus ja ik wil een tuin die makkelijk te onderhouden is. Vaak met planten erin heb je meer onderhoud.
Aan mijn tegels (en de ruimte er tussen) heb ik meer werk dan aan mijn planten. Beetje extra groen tussen planten valt niet op. Tussen tegels welJoost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:29:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Gewoon zorgen dat de grond niet inklinkt, vocht vast laten houden en dus planten plaatsen.
Als je niet wil tuinieren moet je een flat kopen.
Als je niet wil tuinieren moet je een flat kopen.
Mijn hele voor/achtertuin [huis is raarJoost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:29:
In de twee jaar dat ik hier woon heb ik misschien 10 uur getuinierd, en ik hoor van alle buren hoe mooi ze mijn tuin vinden
Ik ben drukker bezig met mijn grasveldje, ik besteed meer tijd aan het maaien van 20m2 gras dan aan 20m2 tuin onderhouden.
People as things, that’s where it starts.
Serieuze vraag: hoe lossen ze dit op met de riolering, waterleiding en bekabeling naar het huis? De tuin zakt wel, dus die leidingen zakken mee. Op een gegeven moment moet dit toch fout gaan?Morelleth schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:02:
[...]
Probleem is dat inderdaad alles zakt, behalve de huizen.
Zowel aan de straat zijde (zorg van de gemeente) als de tuinzijde zal er dus een hoogte verschil gaan ontstaan.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Hoe minder belasting je aanbrengt hoe minder snel het zakt. Ik zou gaan voor onderheid terras en tuin met planten en bijvoorbeeld houten staptegels. Zakken gaat het sowieso dus stel je er maar op in.
Ons huis (Gouda) is in 1955 gebouwd, recent is de straat 0,50 meter (!) opgehoogd en na 4 jaar zijn we alweer 15 cm gezakt. Op veen wonen is gewoon om de paar jaar ophogen..
Ons huis (Gouda) is in 1955 gebouwd, recent is de straat 0,50 meter (!) opgehoogd en na 4 jaar zijn we alweer 15 cm gezakt. Op veen wonen is gewoon om de paar jaar ophogen..
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Wat doen mensen bij onderhoud aan de tuin? Simpelweg planten/bloemen weghalen die ze niet willen, onder de noemer van 'onkruid'. Als jij zegt dat je die planten wilt is het geen onkruid meer.Joost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:29:
Wij doen af en toe ronde met de handschoen, trekken eruit wat we niet mooi vinden/dood is. Ben met misschien uurtje/maand wel klaar. In het najaar richting de winter keertje 2-3 uur omdat er dan heel veel tegelijk afsterft.
Daarmee is het groen niet meer werk dan het stuk tegels, ook daar moet af en toe wat worden weggehaald tussen de voegen.
Wel scheelt het de komende jaren enorm veel frustratie, want door al dat groen en speelse indeling merken we helemaal niks van eventuele inklinking of verzakkingen.
Ja de hele tuin voltegelen ken ik wel, maar een grote plaat beton erin storten was nieuw voor mijBezulba schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:46:
[...]
Dat is hip tegenwoordig. Grote tuin, maar dan wel alleen maar tegels/beton! Scheelt onderhoud!
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Tuin met struiken/heesters maken, dat is amper werk. Vaste planten daarentegen, of erger nog 1 jarige planten blijft werk geven.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Is het een vrijstaande woning, tweekapper of rijtje? Ik zou namelijk wel met eventuele buren schakelen, die gaan niet blij zijn als hun grondpeil over een jaar (en jaar op jaar) een centimeter of wat lager ligt dan het jouwe.
En gezien bijna alle nieuwe huizen infiltratiekratten hebben: Heb jij die ook? Je zult ook iets met de afwatering moeten doen. En wederom, als je buren overlast krijgen door jouw (grond- danwel regen-)waterafvoer heb je een issue.
En gezien bijna alle nieuwe huizen infiltratiekratten hebben: Heb jij die ook? Je zult ook iets met de afwatering moeten doen. En wederom, als je buren overlast krijgen door jouw (grond- danwel regen-)waterafvoer heb je een issue.
[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 26-04-2022 16:17 ]
De tuin die het makkelijkst te onderhouden is is een tuin zoals de natuur hem zelf inricht. Gewoon laten groeien, 1 x in de maand een half uurtje weghalen wat je niet wilt en gewoon laten gaan. Wat heesters en struiken aanplanten her en der, bloemenweide inzaaien (hoef je niet te maaien) tot aan de waterkant en dan ben je er al. Ga geen geld uitgeven aan dure vlonders, heien en tegels. Het gaat zakken. Werk met de natuur, niet er tegenin.Joost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:29:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Flexibele leidingen met voldoende vrije overlengte voor alle nuts voorzieningen.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:13:
[...]
Serieuze vraag: hoe lossen ze dit op met de riolering, waterleiding en bekabeling naar het huis? De tuin zakt wel, dus die leidingen zakken mee. Op een gegeven moment moet dit toch fout gaan?
En om de zoveel tijd als de rek er ongeveer uit is vernieuwen (meestal tegelijk met een straat ophogen).
Riool weet ik niet precies. Volgens mij was daar ook sprake van een meer flex aansluiting.
Maar dat is dus een serieus probleem en gevaar als er te lang niets aan gedaan word.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
@Joost1982
Als je weinig aan je tuin wil doen, moet je dat slim aanpakken. Je tuin volgooien met tegels/beton is ook geen oplossing, want dat wordt ook smerig en heeft onderhoud nodig.
Je woont op veen en dat gaat zakken omdat het uitdroogt en omdat er veel gewicht op wordt gegooit. Dus zorg ervoor dat het water lekker de grond in kan gaan = minder verzakking.
Verder zou je veel met grind kunnen gaan werken in combinatie met een paar mooie graspollen. Op grind kan je prima zitten, zeker als je grindplaten toepast:
https://www.grind-split.n...ije-oprit-met-grindplaten
Ook zou je sedum kunnen overwegen, kan goed tegen droogte. 1x per jaar maaien en klaar. Ook hierop kan je lopen en zitten: https://www.fleurproshop....edummatten/sedummatten-m/
Kortom, genoeg oplossingen die weinig onderhoud vergen, makkelijk weer op te hogen zijn en veel minder ingrijpend zijn dan heel je tuin onderheien.
Als je weinig aan je tuin wil doen, moet je dat slim aanpakken. Je tuin volgooien met tegels/beton is ook geen oplossing, want dat wordt ook smerig en heeft onderhoud nodig.
Je woont op veen en dat gaat zakken omdat het uitdroogt en omdat er veel gewicht op wordt gegooit. Dus zorg ervoor dat het water lekker de grond in kan gaan = minder verzakking.
Verder zou je veel met grind kunnen gaan werken in combinatie met een paar mooie graspollen. Op grind kan je prima zitten, zeker als je grindplaten toepast:
https://www.grind-split.n...ije-oprit-met-grindplaten
Ook zou je sedum kunnen overwegen, kan goed tegen droogte. 1x per jaar maaien en klaar. Ook hierop kan je lopen en zitten: https://www.fleurproshop....edummatten/sedummatten-m/
Kortom, genoeg oplossingen die weinig onderhoud vergen, makkelijk weer op te hogen zijn en veel minder ingrijpend zijn dan heel je tuin onderheien.
Even een +1 voor alle opmerkingen voor een natuurlijke tuin. Doe dit! Je gaat er geen spijt van krijgen. Het zorgt voor verkoeling in de zomer, is toekomstgericht met de buien van tegenwoordig, goed bodemleven zorgt voor minder onderhoud en een bijtje, vlinder of vogel in je tuin geeft zoveel meer dan de nieuwbouw spinnen en eksters.
On topic: Voordat je allerlei aannames maakt over toekomstige verzakkingen: vraag het na bij de ontwikkelaar of gemeente! Bodemdaling wordt tegenwoordig onderkent. Ik kan me niet voorstellen dat er vanuit de gemeente geen eisen zijn gesteld voor de nieuwbouw. Een zetting van 25 a 30 cm over de komende 30 jaar is streng, maar gebruikelijk voor west Nederland. Meestal kunnen deze eisen alleen gesteld worden voor het openbaar gebied, maar dan heb je in ieder geval een idee.
On topic: Voordat je allerlei aannames maakt over toekomstige verzakkingen: vraag het na bij de ontwikkelaar of gemeente! Bodemdaling wordt tegenwoordig onderkent. Ik kan me niet voorstellen dat er vanuit de gemeente geen eisen zijn gesteld voor de nieuwbouw. Een zetting van 25 a 30 cm over de komende 30 jaar is streng, maar gebruikelijk voor west Nederland. Meestal kunnen deze eisen alleen gesteld worden voor het openbaar gebied, maar dan heb je in ieder geval een idee.
Fua
De gemeente heeft de ontwikkelaar/aannemer dit project gegeven maar dan moesten hun ook de straten/trottoir aanleggen. De eis was wel dat de straten in de eerst 10 jaar geen 10cm mocht zakken volgens mij anders moest de aannemer/ontwikkelaar opdraaien voor de verzakking. Ik weet niet hoe dat met onze achtertuin zit.
Ik heb zo'n vermoeden dat die aannemer, omdat ie toch met de straat en het trottoir bezig was, niet gratis en voor niks jullie achtertuinen ook zo aangepakt heeft dat ze niet gaan zakken.Joost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:31:
De gemeente heeft de ontwikkelaar/aannemer dit project gegeven maar dan moesten hun ook de straten/trottoir aanleggen. De eis was wel dat de straten in de eerst 10 jaar geen 10cm mocht zakken volgens mij anders moest de aannemer/ontwikkelaar opdraaien voor de verzakking. Ik weet niet hoe dat met onze achtertuin zit.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hun kunnen niks aanleggenJoost1982 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:31:
Zij
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Een wilde bloementuin? Een buurman van mijn vader was ook zoiets aan het maken de laatste keer dat ik op bezoek was.RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:57:
[...]
Mijn hele voor/achtertuin [huis is raar] is groen dankzij de vorige bewoners, en dan niet groen van het gras, maar buxusstruikjes, boompje, overal bodembedekking en prachtige bloemen.
In de twee jaar dat ik hier woon heb ik misschien 10 uur getuinierd, en ik hoor van alle buren hoe mooi ze mijn tuin vindenHet is zeker geen superstrakke modeltuin, maar dat wil ik zelf ook niet. De paardebloemen blijven ook staan, goed voor de bijen.
Ik ben drukker bezig met mijn grasveldje, ik besteed meer tijd aan het maaien van 20m2 gras dan aan 20m2 tuin onderhouden.
/▌
Dit is het beste advies. Heesters en struiken planten eventueel nog wat bomen. Heb je echt nauwelijks onderhoud aan. Neem geen gras, dat kost het meeste tijd qua onderhoud. Ik heb geen grote tuin maar hoef zelden wat te doen aan de planten, alleen het gras vergt tijd.Yaksa schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:19:
[...]
De tuin die het makkelijkst te onderhouden is is een tuin zoals de natuur hem zelf inricht. Gewoon laten groeien, 1 x in de maand een half uurtje weghalen wat je niet wilt en gewoon laten gaan. Wat heesters en struiken aanplanten her en der, bloemenweide inzaaien (hoef je niet te maaien) tot aan de waterkant en dan ben je er al. Ga geen geld uitgeven aan dure vlonders, heien en tegels. Het gaat zakken. Werk met de natuur, niet er tegenin.
Pagina: 1