Advies: Zinvol ook panelen op Noord-Oost te leggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn20k
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:47
Update: bedankt voor de adviezen, ik heb hiermee een keuze gemaakt om Noord-Oost ook te voorzien van panelen zodra dit qua verbruik interessant is. Op basis van de info opgedaan in dit topic bleek het niet verstandig om 3 leg oriëntaties op slechts 2 strings aan te sluiten. Bij het bijleggen van panelen zal ik voor een extra (kleine) omvormer gaan. Ik zal nu wel gelijk de voorbereidingen treffen om deze uitbreiding in de toekomst eenvoudig te realiseren.
Inleiding
Om wat minder afhankelijk te zijn van de hoge energieprijzen en om meer zelfvoorzienend te zijn zal ik komende maand grotendeels in eigen beheer de onderstaande setup plaatsen.
Er is momenteel niet zoveel keuze in producten die leverbaar zijn maar ik heb het volgende gereserveerd, waarbij er nog enkele dagen de mogelijkheid is om extra panelen toe te voegen en de definitieve omvormer te kiezen.

Ik twijfel nu of het zin heeft om ook gelijk wat panelen op Noord-Oost te leggen. Nu je toch bezig bent vallen de meerkosten wel mee en mogelijk dat het ook in de toekomst zin heeft als de salderingsregeling op de schop gaat.

Na lang meelezen hoop ik dat iemand advies heeft hierover?
Standaard setup Zuid-West
Panelen: 11x Longi Solar – Mono 365 all black – totaal 4015WP
• 5x portrait onder dakkapel
• 6 x landscape op uitbouw (2x3 panelen op Valk Triple zonneschans)
Toelichting: deze panelen zijn qua prijs/kwaliteit een gunstig aanbod en zien er nog eens mooi uit. Ondanks dat we panelen op de zonneschans minder zullen zien gemakshalve dezelfde panelen aangehouden. De 450w panelen van optie 2 zijn te groot voor de zonneschansen.

Omvormer: 1-fase Goodwe GW 3000D-NS of GW 3600D-NS
Toelichting/vraag:
- Bij optie 1 zullen de panelen verdeeld over 2 strings aangesloten worden. Dit vanwege het verschil in hellingshoek panelen (10 graden plat dak en 33 graden schuin dak)
- Is de GW 3000D-NS eventueel voldoende voor de setup of is het beter om de GW 3600D-NS te kiezen? Ik heb vooralsnog voor de GW 3600D-NS gekozen.
-> het is de GW 3000D-NS geworden
Standaard setup Zuid-West + extra panelen Noord-Oost
optie 1 met aanvullend op Noord-Oost extra panelen.

Panelen:
• 6x Longi Solar – Mono 365 all black – totaal 2190 WP (2 rijen 3 panelen portrait)
of
• 6x Longi Solar – Mono 450 silver white half cut – totaal 2700 WP (2 rijen 3 panelen portrait)

Totaal Zuid-West + Noord-Oost = 6205 WP / 6715 WP

Omvormer: 1-fase Goodwe GW 5000D-NS
Toelichting: ivm schaduw van dakkapel buren wil ik slechts 3 panelen langs elkaar leggen en zo ruim wegblijven bij de dakkapel. Ik neig naar 6x450W panelen om zo iets meer vermogen op de string te krijgen. Dat deze panelen minder mooi zijn dan all black panelen maakt niet uit omdat we deze panelen niet zien vanuit de achtertuin.

Panelen Zuid-West + Noord-Oost zullen ieder op een eigen string aangesloten worden:
string 1 - 11 panelen 4015WP op Zuid-West
string 2 - 6 panelen 2190 of 2700 WP op Noord-Oost

Update: op basis van de info opgedaan in dit topic bleek het niet verstandig om 3 leg oriëntaties op slechts 2 strings aan te sluiten. Bij het bijleggen van panelen zal ik voor een extra (kleine) omvormer gaan.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wxg680BMfW7_D3K5idNJdkOpAro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1LZ81hALWapDyghJWF0zjWW.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zuid-West
- Uitbouw plat dak – 6 panelen met 2x Valk Triple
- Ruimte onder dakkapel – 5 panelen portrait met Clickfit Evo montage

Noord-Oost
- 2x3 panelen om vrij te blijven van schaduw.

Berging/Schuur op Zuid-West
- Te weinig ruimte op dak voor plaatsen panelen. Nok tot dakrand is 160cm en doordat dak schuur lager ligt dan het huis is er veel schaduw bij het draaien van de zon. Slechts 3 meter breedte blijft grotendeels schaduwvrij
Schaduw
Zuid-West zeer kort schaduw tot de zon goed draait. Op de luchtfoto lijkt het ergen dan de praktijk.
Noord-Oost schaduw van dakkapel zie foto (tijdstip 09:00):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10NOcVDXMrs4n_2hN5Ps1auevhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmjSnIqPfNOkj20cr4qgdMVS.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Huidig 3500 KW met plug-in hybride
Verwacht 5000 KW met elektrische auto
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, graag zo houden. Opladen/bijladen elektrische auto kan thuis prima met granny-charger, sneller laden kan op het werk.
Budget en doel
Zoveel mogelijk rendement en afdekken huidig/verwacht verbruikt
Wie gaat het project uitvoeren
grotendeels in eigen beheer de onderstaande setup plaatsen. Een bevriende elektricien zal de aansluiting nalopen en de aansluiting in de meterkast verzorgen.
Bijhouden van data
Standaard via omvormer, geen interesse in opbrengst per paneel
Reeds verkregen offertes
n.v.t.

Update: de 4015 WP op Zuid-oost leggen kost in eigen beheer 3050 euro inclusief btw. = 76 cent per WP. Kosten zijn wat hoger door 2x de Valk Triple schans.

meerprijs voor extra panelen, extra omvormer, montage en aansluitmateriaal bedraagt ongeveer:
- 1750 euro (incl btw) voor 2700 WP extra op Nood-Oost = 65 cent per WP

[ Voor 10% gewijzigd door martijn20k op 26-04-2022 23:15 . Reden: keuze gemaakt op basis van advies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Noord oost absoluut rendabel, zeker bij zelf doen.

Maar ik tel 3 leg oriëntaties, plat dak, zw, no. Dus je hebt 2 omvormers nodig om 3 trackers te krijgen...
En dan is het de overweging waard toch een 3 fase aansluiting te maken zodat het vermogen verdeeld wordt en er minder kans is op 'overbelasting' van het net (afschakelen bij 253V)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn20k
Ronald schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:04:
Noord oost absoluut rendabel, zeker bij zelf doen.

Maar ik tel 3 leg oriëntaties, plat dak, zw, no. Dus je hebt 2 omvormers nodig om 3 trackers te krijgen...
En dan is het de overweging waard toch een 3 fase aansluiting te maken zodat het vermogen verdeeld wordt en er minder kans is op 'overbelasting' van het net (afschakelen bij 253V)
Goed om te horen dat het rendabel kan zijn om Noord-oost ook mee te pakken.

Je hebt gelijk dat ik dan eigenlijk te maken heb met 3 leg orientaties maar ik had de hoop dat beide op Zuid-west in dit geval wel op 1 MPPT konden ook al is het niet zo efficient als deze een eigen MPPT geven. Zou ik enkel Zuid-west leggen verdeel ik ze natuurlijk wel over 2 MPPT.

De meerkosten van een 3 fase aansluiting en 2 omvormers ipv 1 is toch al snel 700-750 euro. Wil je dit in 5 jaar terug verdienen dan zou je hierdoor meer dan 600kw extra per jaar opbrengst moeten hebben t.o.v. 1 grotere omvormer met mogelijk wat minder efficiency.
(750euro meerprijs / 0,25 cent per Kwh = 3000kwh / 5 jaar = 600 kwh per jaar)

Noord-oost een eigen omvormer geven geeft het gevoel dat ik deze omvormer slechts een paar uur per dag echt gebruik. Zuid-west en Noord-oost samen op een grotere omvormer geeft het idee beter gebruik te maken van 1 omvormer. Al zeg ik dit zonder enige expertise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De verliezen van plat dak 13° en ~30° in 1 string zijn veel te groot.

Bij gelijke paneel aantallen is hooguit polystring te overwegen, maar dan heb je wel een omvormer met hoge ingangstroom nodig.

Zelf doen = zelf kennis op doen. Geen aannames doen... Vragen, vragen, vragen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn20k
Ronald schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:49:
De verliezen van plat dak 13° en ~30° in 1 string zijn veel te groot.

Bij gelijke paneel aantallen is hooguit polystring te overwegen, maar dan heb je wel een omvormer met hoge ingangstroom nodig.

Zelf doen = zelf kennis op doen. Geen aannames doen... Vragen, vragen, vragen.
Bedankt voor de info, duidelijk dan zal ik voor een setup met 2 omvormers gaan. Ik hoop met dit topic inderdaad mijn aannames in te vullen met ontbrekende kennis. Rest met name de vraag over welke omvormer te kiezen.

vraag:
Zal ik de 4015WP op Zuid-West aansluiten op een Goodwe GW 3000D-NS of GW 3600D-NS?
- De GW 3000D-NS heeft een Max. DC Input Power (W) van 3900 W. Zou dit teveel aftoppen op zeer zonnige dagen?
- GW 3600D-NS heeft een Max. DC Input Power (W) van 4680W en is hiermee ruim voldoende maar wellicht overkill.

het prijsverschil is +/- 100euro

Voor Noord-oost zal een omvormer met 1 MPPT voldoen. De keuze gaat dan tussen de:
Goodwe GW2000-XS en GW2500-XS. Hierop komen dan 6 panelen van 450wp. Totaal 2700WP.
- De GW2000-XS heeft een Max. DC Input Power (W) van 2600 W. Dit lijkt me ruim voldoende met een setup van 2700WP die op Noord-oost ligt?
- De GW2500-XS heeft een Max. DC Input Power (W) van 3250 W.

het prijsverschil is +/- 50euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Deze vragen kun je het beste eerst zelf proberen te antwoorden met behulp van Sunny Design. Het geeft je inzicht ;-)

Je hoeft niet per se je huis volledig in te tekenen; ik vind dat vaak lastig met die software. De handmatige planning (zonder tekening) is voldoende.

Als je dan op gelijke paneel aantallen komt voor beide hoofddakdelen is polystring op een SMA mogelijk kosteneffectief tov 2 GoodWe.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 26-04-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn20k
Ronald schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:47:
Deze vragen kun je het beste eerst zelf proberen te antwoorden met behulp van Sunny Design. Het geeft je inzicht ;-)

Je hoeft niet per se je huis volledig in te tekenen; ik vind dat vaak lastig met die software. De handmatige planning (zonder tekening) is voldoende.

Als je dan op gelijke paneel aantallen komt voor beide hoofddakdelen is polystring op een SMA mogelijk kosteneffectief tov 2 GoodWe.
Ik had eerder al even gekeken naar Sunny Design maar liep destijds vast met het tekenen en plaatsen van de zonnepanelen. De marges van Sunny Design zorgde ervoor dat ik mijn panelen niet goed ingetekend kreeg.

In de handmatige planning is het gelukt en ik denk dat ik hiermee een antwoord heb gekregen. Om toch te gaan voor de Goodwe 3kw omvormer. Dit levert volgens Sunny Design 1kw meer op per jaar ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONNwKHNrPBQymdUFs1j4jd59doA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBfXJIdNwephJRwwdDHTrvLM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKlZgnKM9VJwPXkCwCkzTLsE5cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wf1gZ7haBjXhXYnApqeGk4g4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO796hoMtQvOc11VcMe-C_YljMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrxHFQrAi20ChB3CuILnVIGw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0evS89PwhQ2rIemjitDwK48Ee9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rcorf0dSpKOI6LXBxbxlAlkV.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk aantal panelen voor beide hoofddakdelen gaat niet lukken in mijn beoogde setup.

Ik heb mijn setup ook even door PVcalc gehaald daar komt een wat optimistische bruto jaaropbrengst van 4652kw uit. Waarbij er op sommige zonnige dagen in bijvoorbeeld Augustus naar verwachting wel pieken van 3900W kunnen voorkomen.

https://www.thomasberger....w2=1825&temp_coeff2=-0.35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveran
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2024
Leuk topic, ik heb zelf laatst hiermee ook geworsteld.
Wij hadden 9x 285wp panelen op het zuid-westen, maar waren vanwege omzetting van gas naar warmtepomp op zoek naar meer zonne-energie.
Hiervoor samen met een zonnepaneel installateur uit de buurt eea ingetekend en uiteindelijk besloten tot het verplaatsen van de oude panelen naar de voorkant. Dit is een noord-oost orientatie en geeft vooral energie in de ochtend. Achter hebben we 14 nieuwe panelen geplaatst van 350wp met zuid-west orientatie. Deze panelen gaan begin van de middag "aan" en geven vooral veel energie rond 14u/15u.
Hierdoor hebben we maar een omvormer nodig van 5kw, dit is zo berekend door de installateur.
Het is aangelegd in een string met optimizers per paneel.
Als voorbeeld heb ik 2 screenshots toegevoegd. De eerste is wanneer de panelen aan de voorkant actief zijn, de panelen achter zijn dan nog vrijwel uit. 2de screenshot is in de middag wanneer de achterpanelen met name actief zijn en de panelen voor vrijwel niks meer doen.
Dit alles zorgt ervoor dat je over een groter deel van de dag energie terug levert en niet een grote piek hebt op het moment wanneer iedereen terug levert (15u) en daarnaast zorgt het ervoor dat wij met ons beperkte dak toch voldoende energie kunnen opwekken om de warmtepomp af te dekken. Daarnaast heb ik de warmtepomp zo ingesteld dat deze met name stroom (tapwater) verbruikt wanneer de zonnepanelen het meest leveren, rond 14/15u.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Overigens is het rendement van de panelen duidelijk minder door het verplaatsen naar de voorkant, waar ze eerst op een factor 0,9 zaten, zitten ze nu op een factor 0,6. Jammer, maar nog steeds prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic7ABYDF-JXbcAIv6wib1JTSBVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nN7zOibizzh1U9RpEBZNFyXS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFzj1Mmw-UlWV7OpL-9dMPvbolc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xoUQboKI8mtQ1gHwGEluKQs0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn20k
Op basis van het advies en info een keuze gemaakt om nu enkel Zuid-west te leggen. Dit dekt mijn huidige verbruik ruimschoots af. Mijn energiecontract heeft slechts een vergoeding van 7 cent voor de KWh die ik over hou. Het beste zou ik ze dan ook gebruiken, hiervoor is een volledig elektrische auto nodig of een airco om mee bij te verwarmen in de winter. Energiecontract openbreken is zonde omdat ik recent 5 jaar heb kunnen vastleggen voor redelijke prijzen.

Verdere overwegingen om te wachten is dat ik geleerd heb dat ik in mijn situatie beter geen drie leg oriëntaties op de 1 fase omvormer met 2 MPPT kon aansluiten. Hiervoor zou een duurdere setup nodig zijn of een 2de omvormer. Mogelijk dat ik in de toekomst dan ook maar overstag ga voor 3-fase aansluiting zodat ik eventueel toch een zware laadpaal kan plaatsen en dit ook beter is als ik met een airco zou gaan bijverwarmen. Ik heb

Ik ben dankzij jullie wel overtuigd dat Noord-oost volleggen in mijn geval rendabel is, zeker als ik het in eigen beheer kan doen.

De spullen worden de Zuid-west setup worden over 2-3 weken geleverd. Ik zal nog wel even een foto plaatsen als het geïnstalleerd is. Ik ga wel gelijk rekening houden met de plaatsing van een tweede omvormer en 6x450WP panelen op Noord-oost. De bekabeling hiervoor zal ik direct klaar leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn20k
Update:

Afgelopen vrijdag de panelen gelegd. Het weer zat daarbij niet helemaal mee. Uiteindelijk wel gelukt om in 2 delen die dag alles te plaatsen. De aansluiting in huis heb ik zaterdagmiddag afgerond.

Het plaatsen hebben we met zijn 2en gedaan waarbij beide geen ervaring hadden. Het was dus soms even goed uitzoeken en als ik het opnieuw zou moeten doen gaat de 2de keer vast sneller.

Het was wel aardig wat gesjouw, zeker met zijn 2en. Snap niet hoe sommige vakmensen dit alleen voor elkaar krijgen.

Ik vrees dat ik mijn omvormer net 1 maatje te klein heb gekozen. Achteraf bleek ik nog geluk te hebben dat ik überhaupt een omvormer heb ontvangen. Haast alles was tijdelijk niet leverbaar en tot op het laatste moment was niet duidelijk of ik wel een omvormer geleverd zou krijgen met de panelen. Indicatie was een mogelijke vertraging tot juli.

Ik zie dat ik ook niet goed gekeken heb in mijn omvormer berekening in sunny design. Ik dacht dat de 3kw variant 1kWh meer opleverde, echter bleek dit bijna 20kWh minder op jaarbasis. Probleem is dat je natuurlijk niet weet of dat in de praktijk het verschil ook zo klein is. Voor mijn gevoel top ik nu toch wel behoorlijk af.

Ik heb de opbrengst even vergeleken met de buren die 8x360wp met SolarEdge hebben liggen. (+/- 8/11 van mijn set). Zij hadden vandaag 15,7kWh opbrengst en ik 21,7 kWh. Dat is ook haast precies 8/11 verschil.

De kosten voor mijn set-up kwamen uiteindelijk inclusief alle kleine spulletjes uit op 3146euro incl btw. Inmiddels is het materiaal al weer 10-15% in prijs gestegen.

Ik zou in de toekomst Noord-oost nog wel een 2de set willen maken van bijvoorbeeld 2000-3000WP echter zie ik wel op tegen het leggen op een dak 2-hoog. Dat is voor mij als leek niet met 2 ladders te doen vanaf de grond. Een steiger of hoogwerker zou dan wel nodig zijn.
Het leggen nu was met behulp van de uitbouw een stuk makkelijker.

Tips voor anderen:
- als je een beetje handig bent ga gewoon zelf leggen. Het scheelt veel geld
- bestel wat meer kabel dan je denkt nodig te hebben. We kwamen eigenlijk net wat solarkabel tekort (+/-20cm) dit opgelost met de omvormer wat dichterbij te monteren.
- schrijf/print je legplan en aansluitschema even uit
- neem bij een zuid opstelling niet een te kleine omvormer.
- ga je optijd verdiepen, ik ben vrij lastminute en in een drukke periode hier mee aan de slag gegaan.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEn2jei-fz59r2dk5RHNSCAMFto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EfDkJKPFIqjlakVPGWggCsU.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst zondag 22 mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfLTt0ZnUJd_KyD_0-Igq6N-JX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpJxj144bNMUWpRcVZPctgaL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door martijn20k op 22-05-2022 23:15 ]

Pagina: 1