Update: bedankt voor de adviezen, ik heb hiermee een keuze gemaakt om Noord-Oost ook te voorzien van panelen zodra dit qua verbruik interessant is. Op basis van de info opgedaan in dit topic bleek het niet verstandig om 3 leg oriëntaties op slechts 2 strings aan te sluiten. Bij het bijleggen van panelen zal ik voor een extra (kleine) omvormer gaan. Ik zal nu wel gelijk de voorbereidingen treffen om deze uitbreiding in de toekomst eenvoudig te realiseren.
Er is momenteel niet zoveel keuze in producten die leverbaar zijn maar ik heb het volgende gereserveerd, waarbij er nog enkele dagen de mogelijkheid is om extra panelen toe te voegen en de definitieve omvormer te kiezen.
Ik twijfel nu of het zin heeft om ook gelijk wat panelen op Noord-Oost te leggen. Nu je toch bezig bent vallen de meerkosten wel mee en mogelijk dat het ook in de toekomst zin heeft als de salderingsregeling op de schop gaat.
Na lang meelezen hoop ik dat iemand advies heeft hierover?
• 5x portrait onder dakkapel
• 6 x landscape op uitbouw (2x3 panelen op Valk Triple zonneschans)
Toelichting: deze panelen zijn qua prijs/kwaliteit een gunstig aanbod en zien er nog eens mooi uit. Ondanks dat we panelen op de zonneschans minder zullen zien gemakshalve dezelfde panelen aangehouden. De 450w panelen van optie 2 zijn te groot voor de zonneschansen.
Omvormer: 1-fase Goodwe GW 3000D-NS of GW 3600D-NS
Toelichting/vraag:
- Bij optie 1 zullen de panelen verdeeld over 2 strings aangesloten worden. Dit vanwege het verschil in hellingshoek panelen (10 graden plat dak en 33 graden schuin dak)
- Is de GW 3000D-NS eventueel voldoende voor de setup of is het beter om de GW 3600D-NS te kiezen? Ik heb vooralsnog voor de GW 3600D-NS gekozen.
-> het is de GW 3000D-NS geworden
Panelen:
• 6x Longi Solar – Mono 365 all black – totaal 2190 WP (2 rijen 3 panelen portrait)
of
• 6x Longi Solar – Mono 450 silver white half cut – totaal 2700 WP (2 rijen 3 panelen portrait)
Totaal Zuid-West + Noord-Oost = 6205 WP / 6715 WP
Omvormer: 1-fase Goodwe GW 5000D-NS
Toelichting: ivm schaduw van dakkapel buren wil ik slechts 3 panelen langs elkaar leggen en zo ruim wegblijven bij de dakkapel. Ik neig naar 6x450W panelen om zo iets meer vermogen op de string te krijgen. Dat deze panelen minder mooi zijn dan all black panelen maakt niet uit omdat we deze panelen niet zien vanuit de achtertuin.
Panelen Zuid-West + Noord-Oost zullen ieder op een eigen string aangesloten worden:
string 1 - 11 panelen 4015WP op Zuid-West
string 2 - 6 panelen 2190 of 2700 WP op Noord-Oost
Update: op basis van de info opgedaan in dit topic bleek het niet verstandig om 3 leg oriëntaties op slechts 2 strings aan te sluiten. Bij het bijleggen van panelen zal ik voor een extra (kleine) omvormer gaan.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1LZ81hALWapDyghJWF0zjWW.jpg?f=user_large)
- Uitbouw plat dak – 6 panelen met 2x Valk Triple
- Ruimte onder dakkapel – 5 panelen portrait met Clickfit Evo montage
Noord-Oost
- 2x3 panelen om vrij te blijven van schaduw.
Berging/Schuur op Zuid-West
- Te weinig ruimte op dak voor plaatsen panelen. Nok tot dakrand is 160cm en doordat dak schuur lager ligt dan het huis is er veel schaduw bij het draaien van de zon. Slechts 3 meter breedte blijft grotendeels schaduwvrij
Noord-Oost schaduw van dakkapel zie foto (tijdstip 09:00):
:strip_exif()/f/image/xmjSnIqPfNOkj20cr4qgdMVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwacht 5000 KW met elektrische auto
Update: de 4015 WP op Zuid-oost leggen kost in eigen beheer 3050 euro inclusief btw. = 76 cent per WP. Kosten zijn wat hoger door 2x de Valk Triple schans.
meerprijs voor extra panelen, extra omvormer, montage en aansluitmateriaal bedraagt ongeveer:
- 1750 euro (incl btw) voor 2700 WP extra op Nood-Oost = 65 cent per WP
Inleiding
Om wat minder afhankelijk te zijn van de hoge energieprijzen en om meer zelfvoorzienend te zijn zal ik komende maand grotendeels in eigen beheer de onderstaande setup plaatsen.Er is momenteel niet zoveel keuze in producten die leverbaar zijn maar ik heb het volgende gereserveerd, waarbij er nog enkele dagen de mogelijkheid is om extra panelen toe te voegen en de definitieve omvormer te kiezen.
Ik twijfel nu of het zin heeft om ook gelijk wat panelen op Noord-Oost te leggen. Nu je toch bezig bent vallen de meerkosten wel mee en mogelijk dat het ook in de toekomst zin heeft als de salderingsregeling op de schop gaat.
Na lang meelezen hoop ik dat iemand advies heeft hierover?
Standaard setup Zuid-West
Panelen: 11x Longi Solar – Mono 365 all black – totaal 4015WP• 5x portrait onder dakkapel
• 6 x landscape op uitbouw (2x3 panelen op Valk Triple zonneschans)
Toelichting: deze panelen zijn qua prijs/kwaliteit een gunstig aanbod en zien er nog eens mooi uit. Ondanks dat we panelen op de zonneschans minder zullen zien gemakshalve dezelfde panelen aangehouden. De 450w panelen van optie 2 zijn te groot voor de zonneschansen.
Omvormer: 1-fase Goodwe GW 3000D-NS of GW 3600D-NS
Toelichting/vraag:
- Bij optie 1 zullen de panelen verdeeld over 2 strings aangesloten worden. Dit vanwege het verschil in hellingshoek panelen (10 graden plat dak en 33 graden schuin dak)
- Is de GW 3000D-NS eventueel voldoende voor de setup of is het beter om de GW 3600D-NS te kiezen? Ik heb vooralsnog voor de GW 3600D-NS gekozen.
-> het is de GW 3000D-NS geworden
Standaard setup Zuid-West + extra panelen Noord-Oost
optie 1 met aanvullend op Noord-Oost extra panelen.Panelen:
• 6x Longi Solar – Mono 365 all black – totaal 2190 WP (2 rijen 3 panelen portrait)
of
• 6x Longi Solar – Mono 450 silver white half cut – totaal 2700 WP (2 rijen 3 panelen portrait)
Totaal Zuid-West + Noord-Oost = 6205 WP / 6715 WP
Omvormer: 1-fase Goodwe GW 5000D-NS
Toelichting: ivm schaduw van dakkapel buren wil ik slechts 3 panelen langs elkaar leggen en zo ruim wegblijven bij de dakkapel. Ik neig naar 6x450W panelen om zo iets meer vermogen op de string te krijgen. Dat deze panelen minder mooi zijn dan all black panelen maakt niet uit omdat we deze panelen niet zien vanuit de achtertuin.
Panelen Zuid-West + Noord-Oost zullen ieder op een eigen string aangesloten worden:
string 1 - 11 panelen 4015WP op Zuid-West
string 2 - 6 panelen 2190 of 2700 WP op Noord-Oost
Update: op basis van de info opgedaan in dit topic bleek het niet verstandig om 3 leg oriëntaties op slechts 2 strings aan te sluiten. Bij het bijleggen van panelen zal ik voor een extra (kleine) omvormer gaan.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1LZ81hALWapDyghJWF0zjWW.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zuid-West- Uitbouw plat dak – 6 panelen met 2x Valk Triple
- Ruimte onder dakkapel – 5 panelen portrait met Clickfit Evo montage
Noord-Oost
- 2x3 panelen om vrij te blijven van schaduw.
Berging/Schuur op Zuid-West
- Te weinig ruimte op dak voor plaatsen panelen. Nok tot dakrand is 160cm en doordat dak schuur lager ligt dan het huis is er veel schaduw bij het draaien van de zon. Slechts 3 meter breedte blijft grotendeels schaduwvrij
Schaduw
Zuid-West zeer kort schaduw tot de zon goed draait. Op de luchtfoto lijkt het ergen dan de praktijk.Noord-Oost schaduw van dakkapel zie foto (tijdstip 09:00):
:strip_exif()/f/image/xmjSnIqPfNOkj20cr4qgdMVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Huidig 3500 KW met plug-in hybrideVerwacht 5000 KW met elektrische auto
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, graag zo houden. Opladen/bijladen elektrische auto kan thuis prima met granny-charger, sneller laden kan op het werk.Budget en doel
Zoveel mogelijk rendement en afdekken huidig/verwacht verbruiktWie gaat het project uitvoeren
grotendeels in eigen beheer de onderstaande setup plaatsen. Een bevriende elektricien zal de aansluiting nalopen en de aansluiting in de meterkast verzorgen.Bijhouden van data
Standaard via omvormer, geen interesse in opbrengst per paneelReeds verkregen offertes
n.v.t.Update: de 4015 WP op Zuid-oost leggen kost in eigen beheer 3050 euro inclusief btw. = 76 cent per WP. Kosten zijn wat hoger door 2x de Valk Triple schans.
meerprijs voor extra panelen, extra omvormer, montage en aansluitmateriaal bedraagt ongeveer:
- 1750 euro (incl btw) voor 2700 WP extra op Nood-Oost = 65 cent per WP
[ Voor 10% gewijzigd door martijn20k op 26-04-2022 23:15 . Reden: keuze gemaakt op basis van advies ]