Netwerkkabel plus xmvk door één buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Ik wil onder een overkapping verlichting en een netwerkkabel voor een camera (POE) naar het plafond brengen. De stroomkabel moet een xmvk 5x1,5mm2 worden ivm twee schakelaars (2 schakeldraden), de netwerkkabel is een buiten/grondkabel cat6 UTP

Mag/kan ik die door één pvc buis leggen, zou dat storing geven op de netwerkkabel? De lengte van het deel dat beide kabels zouden delen is ong 4m

Beste antwoord (via Stefke op 26-04-2022 10:57)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
sftp is onzin.

De twist in een utp kabel heft elke storing van buiten op.
De aderparen zijn gebalanceerde ingangen en door de twist wordt elke storing op de ene ader opgeheven door eenzelfde storing met omgekeerde polariteit op de andere ader.

Afgeschermde utp is alleen zinvol in situaties waar grote bundels utp bij elkaar liggen en elkaar via de zogenaamde "Alien Next" elkaar kunnen beïnvloeden, storingen uit andere bronnen doen echt helemaal niets op cat6 utp kabel

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor PVC buis ga je leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
slagvaste pvc, ik heb het over het bevestigen van de kabels vanaf de grond naar het plafond, dus in het zicht om de kabeltrajecten netjes strak te maken

edit: niet zo'n issue om dubbele buizen te maken voor beide kabels maar als het niet nodig is (qua interferentie etc)

[ Voor 53% gewijzigd door Stefke op 25-04-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stefke schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:16:
slagvaste pvc, ik heb het over het bevestigen van de kabels vanaf de grond naar het plafond, dus in het zicht om de kabeltrajecten netjes strak te maken

edit: niet zo'n issue om dubbele buizen te maken voor beide kabels maar als het niet nodig is (qua interferentie etc)
Interferentie speelt geen rol. 't Gaat om de veiligheid. Althans je zou niet willen dat er op je netwerk poorten ineens 230VAC kwam te staan. En ook niet op de vingertjes van vrouw en kinderen. Algemeen geldt dat 230V en data kabels niet door dezelfde buis mogen gaan. Maar daar zijn uitzonderingen op als je de juiste 230V kabel gebruikt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23
ja dat mag, want xmvk is van zichzelf al dubbel afgeschermde draad :)
(alhoewel ik misschien wel zou kiezen voor YMVK-AS , mantel is ietsje dikker en ook nog eens een metalen manten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je die kabels in een slagvaste pvc buis legt is noch een utp buitenkabel nog een stroomkabel met aardscherm nodig.
Dat aardscherm van een stroomkabel beschermt tegen beschadiging, bijvoorbeeld een schop erdoor steken, dat aardscherm zorgt er dan voor dat de zekering eruit springt.

Een utp buitenkabel is ook overbodig.
Voor beiden zorgt de slagvaste pvcbuis voor voldoende fysieke afscherming.

Je kunt dus gewoon xmvk en standaard utp cat6 gebruiken.
Dit mag in een buis omdat de xmvk voldoende beveiliging geeft, gewoon VD draad mag niet.

En cat6 utp is volkomen ongevoelig voor invloeden van een stroomkabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het is een UTP buitenkabel omdat die ook nog een stukje verder gaat dan de lichtaansluiting richting de camera langs t plafond (en hij zit er al tot aan de overkapping in dus ik laat m lekker zitten)

Maar geen issue dus om deze 2 kabels door één buis te laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 15:36
neem sftp kabel

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 25-04-2022 21:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
sftp is onzin.

De aderparen zijn gebalanceerde ingangen en door de twist wordt elke storing op de ene ader opgeheven door eenzelfde storing met omgekeerde polariteit op de andere ader.

Afgeschermde utp is alleen zinvol in situaties waar grote bundels utp bij elkaar liggen en elkaar via de zogenaamde "Alien Next" elkaar kunnen beïnvloeden, storingen uit andere bronnen doen echt helemaal niets op cat6 utp kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
@Stefke Die mogen gewoon bij elkaar in één buis.

Ter illustratie: Ik heb hier recentelijk 6 x YMVK (4x 3x2.5mm2, 2x 5x2.5mm2) én 5 x UTP (Cat 7 grondkabel) door een 110 mm PVC-buis vanuit de meterkast onder de oprit door en vervolgens tot achter in de tuin gelegd.
UTP voor 2 accespoints (PoE), netwerkdozen in de schuur, bij zwembad en op het terras.
Al met al zo'n 240 meter electra en 200 meter UTP. Alles werkt storingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Xmvk mag je niet met andere kabels in een buis omdat het niet dubbel geïsoleerd is. Ymvk mag je wel leggen samen met utp omdat het dubbel geïsoleerd is.
Ben(V) schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:07:
Als je die kabels in een slagvaste pvc buis legt is noch een utp buitenkabel nog een stroomkabel met aardscherm nodig.
Dat aardscherm van een stroomkabel beschermt tegen beschadiging, bijvoorbeeld een schop erdoor steken, dat aardscherm zorgt er dan voor dat de zekering eruit springt.

Een utp buitenkabel is ook overbodig.
Voor beiden zorgt de slagvaste pvcbuis voor voldoende fysieke afscherming.

Je kunt dus gewoon xmvk en standaard utp cat6 gebruiken.
Dit mag in een buis omdat de xmvk voldoende beveiliging geeft, gewoon VD draad mag niet.

En cat6 utp is volkomen ongevoelig voor invloeden van een stroomkabel.
Het is zeker niet overbodig om een buiten utp label te nemen. Deze zijn gemaakt om blootgesteld te worden aan de elementen. Tenzij je de kabel volledig tot eind punt in een buis legt loop je de kans dat de mantel van een gewone kabel binnen 2 jaar helemaal verpulvert.

Daarnaast zit in een utp buitenkabel gel wat ervoor zorgt dat als jij toch ergens een beschadiging in de mantel hebt er geen vocht in de kabel zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard is xmvk wel dubbel geisoleerd, het heeft twee buitenmantels (grijze buitenmantel en witte binnenmantel) en iedere draad heeft ook weer een eigen mantel in zijn eigen kleur.

Het verschil met ymvk is enkel dat die iets dikkere buitenmantel heeft, maar verder precies hetzelfde opgebouwd is.

En in een buis onder een afdak is utp buitenkabel echt overbodig al kan het natuurlijk geen kwaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 25-04-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ben(V) schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:35:
Uiteraard is xmvk wel dubbel geisoleerd, het heeft twee buitenmantels (grijze buitenmantel en witte binnenmantel) en iedere draad heeft ook weer een eigen mantel in zijn eigen kleur.

Het verschil met ymvk is enkel dat die iets dikkere buitenmantel heeft, maar verder precies hetzelfde opgebouwd is.
Ja, dat is ook wat ik gevonden had over het verschil tussen y- en xmvk. Ik denk dat hierboven misschien onbedoeld ymvk-as bedoeld wordt (grondkabel)
En in een buis onder een afdak is utp buitenkabel echt overbodig al kan het natuurlijk geen kwaad.
MIsschien wel, maar het werkt wat netter af met een buis, maar ik hoef ook niet elk hoekje/bochtje in een buis te steken vanwege de UV inwerking

@Masimo 6x xmvk? Had je niet beter een groepenkastje in de tuin kunnen maken dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 26-04-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij bedrijven ligt het niet anders in de kabelgoten, al is het in eerste instantie met een scheiding ertussen, tot de goot vol is na zoveel jaar en dan licht het door elkaar. Geen enkel probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Frogmen schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:34:
Bij bedrijven ligt het niet anders in de kabelgoten, al is het in eerste instantie met een scheiding ertussen, tot de goot vol is na zoveel jaar en dan licht het door elkaar. Geen enkel probleem.
Dat zal YMVK kabel zijn, XMVK mag je niet bij elkaar leggen in kabelgoten.

@Stefke Het combineren van utp + XMVK in 1 buis lijkt mij geen probleem, de enige kabel die warmte zou kunnen uitstralen is de XMVK en dat is bij lange na niet voldoende om brand te veroorzaken. Qua storing op je netwerk zie ik ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Er komt ook alleen maar een paar stuks ledverlichting op (vandaar dat t ook maar 5x1,5mm2 draad is). De UTP is alleen maar voor een camera.

Het is de overkapping van ons bijgebouw, daar ligt een dikke kabel 5x6mm2 naar een eigen groepenkast. Van daar uit gaat er bekabeling naar de overkapping

Het is dus niet zo spannend, maar ik wilde t toch maar even navragen

edit: ik lees wel hier dat XMVK inderdaad niet gebundeld moet worden, YMVK kan wel vanwege betere warmtebestendigheid
https://www.elektramat.nl/kennisbank/xmvk-of-ymvk/
Maar goed, ik bundel hier geen XMVK dus n.v.t. voor mij

[ Voor 83% gewijzigd door Stefke op 26-04-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Daar staat dus helemaal niet dat xmvk niet gebruikt mag worden.
Enkel dat de isolatie van ymvk dikker is en dus ook meer warmte bestendig is.

In situaties waar veel kabels in een goot liggen met zware gebruikers erop zou het beter kunnen zijn om ymvk te gebruiken, maar in deze situatie is dat niet zinvol en het is zeker niet verboden om xmvk te gebruiken.

Ymvk is hier alleen maar lastiger omdat er ook nog utp door moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Niet expliciet maar bij de sectie over verschillen tussen XMVK en YMVK staat
De YMvK kabel kan ook gebruikt worden in kabelgoot en mag gebundeld worden.
Dat lees ik als dat XMVK niet gebundeld zou mogen worden

Maar dat is dus sowieso niet belangrijk voor mijn toepassing

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 26-04-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
Ben(V) schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:48:
sftp is onzin.

Een stroomkabel gaat altijd inwerken op een niet afgeschermde utp kabel. Je zit hier weer onzin uit te kraaien. Als je online opzoekt op "UTP cable next to power cable" geef iedereen hetzelfde antwoord en dat is dat er wel storing optreed. Er word voor niet afgeschermde UTP kabel voorgeschreven om deze minimum 200mm van stroomkabels af te leggen en afgeschermde kabel mag minder dan 200mm van een stroomkabel liggen en niet korter dan 5cm. En dit in een artikel geschreven door organisaties dier er kennis van hebben zoals FLUKE Networks, BICSI. Hier vind je het artikel terug: https://www.truecable.com...-ethernet-and-power-cable

En @Ben(V) als je nog eens iets nuttigs wilt vertellen zoek dan eerst u beweringen op voor je hier iets uit u duim zuigt.

@Stefke lees artikel in link ook maar eens dan weet je dat je ze beter niet door 1 buis legt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Dyckie
Het verschil is dat ik kennis bezit en jij alleen kunt googlen.
En iedereen weet dat je voor elke onzin er wel een verhaal over op het internet voor te vinden is.

Verdiep je eerst eens in de werking van utp en stop eens met deze persoonlijk vete.
Het begint nu wel erg op te vallen dat je alleen hier reageert als ik iets post en altijd het tegengestelde gaat beweren.

En om naast de theorie nog even real life ervaring in te brengen.
Wij hebben hier zonnepanelen op het dak en de convertor hangt op zolder.
De netkabel (ook xmvk) loopt van de ene kant van het huis naar de andere kant en dan twee verdiepingen omlaag naar de meterkast.
In dezelfde buis zit een cat 6 utp kabel en er is echt geen invloed van die powerkabel te merken of te meten, terwijl zonnepanelen stroom ongeveer de meest smerige belasting is.

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 26-04-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:00:
@Dyckie
Het verschil is dat ik kennis bezit en jij alleen kunt googlen.
En iedereen weet dat je voor elke onzin er wel een verhaal over op het internet voor te vinden is.

Verdiep je eerst eens in de werking van utp en stop eens met deze persoonlijk vete.
Het begint nu wel erg op te vallen dat je alleen hier reageert als ik iets post en altijd het tegengestelde gaat beweren.
Het BICSI staat voor: The Global Leader in ICT Education, Certification and Standards. Dus als zij zoiets posten klopt het wel want zij leggen de standaarden ivm alles wat met netwerken te maken heeft. Als jij vind dat dit onzin is moet jij weten. Maar wat zij de wereld in posten zijn waarheden. Dus als jij u mening hebt mij niet gelaten maar ik volg toch liever de waarheden van een instantie die zich daar dagdagelijkse mee bezig houd en de normen opsteld.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dyckie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:12:
[...]

@Stefke lees artikel in link ook maar eens dan weet je dat je ze beter niet door 1 buis legt.
Misschien klopt de theorie wel, maar als het in de praktijk gewoon werkt en het gaat om een paar ledlampjes en een camera dan is het misschein niet zo'n issue.

Als er mensenlevens vanaf hangen, dan zou je wellicht beter die richtlijnen kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Stefke schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:24:
[...]

Misschien klopt de theorie wel, maar als het in de praktijk gewoon werkt en het gaat om een paar ledlampjes en een camera dan is het misschein niet zo'n issue.

Als er mensenlevens vanaf hangen, dan zou je wellicht beter die richtlijnen kunnen volgen.
Ledlampjes kunnen rare fenomenen met zich mee brengen in elektrische leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dus? Wat voor ramp zou dat zijn? Als het niet werkt kan ik altijd nog een apart traject aanleggen, op 20cm van elkaar ... gezien een aantal reacties denk ik niet dat dat nodig gaat zijn

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 26-04-2022 20:33 ]

Pagina: 1