Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• abezap
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11 00:06
Beschikbare (dak)ruimte
5.10 breed bij 4.20
Schaduw
Nee het is een plat dak
Jaarverbruik
3200Kwh, gaat waarschijnlijk niet veel stijgen
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25
Budget en doel
Doel is een groot deel van ons eigen verbruik op te wekken. We gaan dat niet helemaal kunnen compenseren, maar we hebben ervoor over wat het kost. Nu heb ik een hoop offertes opgevraagd, maar de prijs per KwH is een stuk hoger dan ik hier op het forum vind.. nu wil ik graag weten of dit logisch te verklaren is of dat ik gewoon niet de goede heb gevonden.

Ik heb meerdere tekeningen gezien waardoor ik denk dat 8 panelen moeten passen

We willen graag een systeem dat minimaal 25 jaar meegaat en waar we weinig omkijken naar hebben, daarom schijnt het zo te zijn dat micro omvormers de beste keus zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Dat moet nog blijken, van de ontvangen offertes neig ik naar nummer 3 omdat dit degene is met micro-omvormers en de laagste prijs per kwh
Bijhouden van data
Fijn, maar niet heel specifieke wensen
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXJVXMKAee3S8eEvEvALdALcooU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZG6IjVw7YdQM8rqOtsX0H1B.png?f=fotoalbum_large

Edit: na het maken van deze post kwam er nog een extra offerte binnen die er het meest veelbelovend uitziet in vergelijking met de anderen.

8stuks hyundai perc shingled 405wp 3240 opbrengst2615 4650 euro/wp1,43 25/25@84.8 enphase iq7+ 25 20
Regio
Utrecht

[ Voor 20% gewijzigd door abezap op 06-05-2022 22:37 ]

Beste antwoord (via abezap op 02-05-2022 20:22)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ja, zonder schaduw is enphase vrij duur voor weinig meerwaarde.

Eerlijk gezegd zijn al je offertes schreeuwend duur. Of ze hebben het daar zo druk dat ze goud geld kunnen vragen of ze vinden je dak heel moeilijk of zo..? Wel lastig om plat dak moeilijk te vinden of is het onmogelijk te bereiken?

Meer opbrengst is meer beter. Je verbruik neerleggen is van toen je het van salderen moest hebben omdat de terugleververgoeding laag was en de panelen nog vrij duur waren. Nu is het vrij goedkoop (nou ja, normaal dan, bij jou dus nogal duur) en krijg je 58 ct/kWh terugleververgoeding. Ook wanneer salderen eraf gaat is meer beter want dan compenseer je aan de ene kant meer verbuik met de terugleververgoeding en aan de andere kant dek je meer verbruik af door vaker en meer op te wekken wat je direct verbruikt en dus per definitie 'saldeert'.

De foto suggereert dat je schuine daken bijna volledig op oost en west liggen. Hoe kan dat dak dan al vanaf 11 uur volledig in de schaduw liggen. Ik neem ook aan dat je dakkapel niet het hele dak in de schaduw legt. Die meervoudige oriëntaties zouden dan wel een reden kunnen zijn voor enphase, btw, want dat kan eigenlijk alleen met micro's. Hoewel ik persoonlijk voor APS zou gaan want dat is behoorlijk goedkoper (en heb ik zelf ook ;)).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Alle reacties

• Termy

Termy

Enphase micro's zijn zo ongeveer de duurste optie gemiddeld genomen en je systeem is vrij klein dus dat maakt het relatief duur.

Zonder schaduw of meerdere oriëntaties met weinig ruimte is er niet echt een reden om voor enphase te gaan. Die garantie is alleen leuk als ze het ook voor je komen vervangen (dus arbeid inbegrepen), anders is het een beetje een wassen neus.

Zijn alle offertes voor panelen op zuid? Niemand die dakjes oost/west of noord/zuid voorstelt? Meestal kan je dan meer opwek per oppervlak realiseren op plat dak, maar misschien niet hier, kwestie van beetje puzzelen. In dakjes past 4x2 zeker met panelen die ongeveer 2 m lang zijn. Dus 2 panelen in elkaars verlengde in de richting van de korte kant van je dak en 4 diep langs de lange kant. Dat worden dus noord/zuid dakjes.

Waarom niks op de schuine daken, btw? Dat zou enphase dan nog een redelijke optie maken aangezien je dan gewoon overal een paneel kan stoppen waar het past zonder je druk te hoeven maken over of het wel goed gaat werken. Het is moeilijk oordelen wat er precies op je schuindak past maar mogelijk nog 4 panelen als ze qua breedte in landscape passen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• abezap
Zou je dan adviseren om een omvormer systeem te nemen, is dat goedkoper inc de vervanging over 12 jaar? Of zeg je dat deze prijzen nog best redelijk zijn?

Op een na zijn alle offertes op zuid, meer opbrengst dan wat ik nu krijg aangeboden heb ik niet echt nodig, als ik er nog meer op zou plaatsen dan wek ik meer op dan ik verbruik.

p mijn schuine daken is niet echt een optie, aan de achter kant heb ik na 11 uur geen zon meer en aan de voor kant liggen ze in de schaduw van een soort dakkapelletje wat ik heb.

Acties:
  • Beste antwoord

• Termy

Termy

Eerlijk gezegd zijn al je offertes schreeuwend duur. Of ze hebben het daar zo druk dat ze goud geld kunnen vragen of ze vinden je dak heel moeilijk of zo..? Wel lastig om plat dak moeilijk te vinden of is het onmogelijk te bereiken?

Meer opbrengst is meer beter. Je verbruik neerleggen is van toen je het van salderen moest hebben omdat de terugleververgoeding laag was en de panelen nog vrij duur waren. Nu is het vrij goedkoop (nou ja, normaal dan, bij jou dus nogal duur) en krijg je 58 ct/kWh terugleververgoeding. Ook wanneer salderen eraf gaat is meer beter want dan compenseer je aan de ene kant meer verbuik met de terugleververgoeding en aan de andere kant dek je meer verbruik af door vaker en meer op te wekken wat je direct verbruikt en dus per definitie 'saldeert'.

De foto suggereert dat je schuine daken bijna volledig op oost en west liggen. Hoe kan dat dak dan al vanaf 11 uur volledig in de schaduw liggen. Ik neem ook aan dat je dakkapel niet het hele dak in de schaduw legt. Die meervoudige oriëntaties zouden dan wel een reden kunnen zijn voor enphase, btw, want dat kan eigenlijk alleen met micro's. Hoewel ik persoonlijk voor APS zou gaan want dat is behoorlijk goedkoper (en heb ik zelf ook ;)).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Patrick van Zonnekompas Utrecht al gecontacteerd?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• abezap
Termy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:49:

Mijn dak is best simpel, lijkt me je kan er prima bijkomen en het fietspad voor mijn deur blokkeren kan zonder problemen. Dus ik denk dat ze het heel druk hebben en inderdaad vragen wat ze willen. Mijn schuine daken zijn niet echt ideaal.. ik zou wellicht nog wel 1 of 2 panelen aan de voorkant kunnen laten monteren maar die hebben dan maar de halve dag zon.

Ik ga er nog wel even naar kijken, dat APS ziet er ook interessant uit. Bedankt voor je tips!

• abezap
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:26:
Patrick van Zonnekompas Utrecht al gecontacteerd?
Nee, maar die heb ik nu een mailtje gestuurd. bedankt voor de tip!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:20
Hier krijgt hele straat zonnepanelen (nuja, krijgen...) , Hebben een "leuke" deal kunnen maken. Wel 5 maanden wachttijd voor ze komen installeren - daardoor krijgen we ze pas zodra slecht seizoen begint, maar ik herken je probleem.
Dit is ook in Utrecht (zuilen)

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:35
In Utrecht goede ervaringen met Thijs van ikwekop.nl. Zorgde voor onze afwijkende daken voor een perfecte Oost-West oplossing, met een hoger dan verwachte opbrengst.

Anders is er nog het energie collectief van Energie-U via zonnig030.nl

• abezap
Ikwekop.nl en zonnekompas utrecht hebben hierna wat scherpere offertes gestuurd. Waarchijnlijk word het een van deze 2. :)

• Termy

Termy

Stellen die ook dakjes voor of alleen op zuid?

• P sanders
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-04 12:08
Na het debacle solar bouwmarkt die gehaakte daken toch niet doen wat ze voor af wel beloofde. Daarom de gehele deal kunnen annuleren. Deze partij werkt met veel onderaannemers die kwalitatief zeer slecht zijn.
Nu het positieve.
Via enphase kwam ik bij ikwekop.nl terecjt echt een aanrader het zijn vak mensen en gebruiken goede spullen. Alles gaat in overleg en het resultaat is top.
Zie hier het resultaat 400WP Hyundai x12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU9_ra2ThqBOfGghQ9tx1DBUakM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0fxxbc4KEjrgofs5h7LKn2j.jpg?f=fotoalbum_large

• Termy

Termy

Ik heb nu iig een redelijk idee van waar je woont ;).

Ziet er goed uit! Ik kan me de oorspronkelijke (?) foto's niet herinneren maar had je niet een plat dak? Daar ziet dit niet naar uit :p.

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-11 01:10

JML

Kun je die offertes van ikwekop en zonnekompas nog delen?
Pagina: 1