Toon posts:

externe hd niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Akbert-11
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-01 14:27
Mijn vraag
Heb via usb een WD harddisk aangesloten maar die zie ik (ineens) niet meer in WIN10
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen of moet ik de schijf als v e r l o r e n beschouwen....?!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 10...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In schijfbeheer zie ik de betreffende schijf niet.
Een usb-stick aangesloten op dezelfde USD poort zie ik wel.

De onzichtbare schijf hoor ik wel als deze op de pc is aangesloten

Alle reacties

• Akbert-11
Heb in apparaatbeheer bij USB controllers gezocht naar een geel uitroepteken, wat duidt op een problematische harde schijf. Geen geel uitroepteken - helaas !!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Al geprobeerd op andere pc? Lukt dit niet dan kan ook de USB controller defect zijn. Maak dan de behuizing open en sluit de schijf aan via sata op je moederbord.

[Voor 153% gewijzigd door NimRod1337 op 25-04-2022 20:22]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 20:40

DarkSide

theres no place like ::1

even bij schijfbeheer kijken of je hem daar ziet?
Mogelijk wordt er idd geen driveletter voor vrijgegeven? Dan kan je hem daar ook meteen toevoegen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Akbert-11

Hoe pak ik dit aan - welke driveletter ? De externe schijf staat hier niet bij...
Sorry, ik ben niet in thuis in deze materie maar hoop niet te laat iets te leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
  • Nu online
Andere pc geprobeerd? Werkt de schijf daar wel? Zo nee, moet de behuzing open en dan hopen dat er een sata aansluiting op de hdd zit zodat je de schijf direct op je moederbord kan aansluiten..

Kans is aanwezig dat alleen de usb controller stuk is.

• Akbert-11
Beste NimRod,

Schijf werkt ook niet op andere pc, helaas.

De betreffende harddisk is een WD Elements 1TB schijf die volgens mij geen SATA aansluiting heeft nadat ik hem heb opengemaakt.

Ik heb wel een USB 3.1 to 2,5 inch SATA hard drive adapter. Mocht de WD Elements wel een SATA aansluiting hebben, kan ik deze adapter dan gebruiken ?

Zo zie mijn schijfbeheer er uit - geen externe schijf te zien...:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-01 14:20
Welke WD elements heb je precies, er zijn er meerdere in die serie.
Akbert-11 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:22:
De betreffende harddisk is een WD Elements 1TB schijf die volgens mij geen SATA aansluiting heeft nadat ik hem heb opengemaakt.
Waar maak je dat uit op? SATA is nu al zolang een standaard (protocol) voor HDD connecties dat de kans zeer klein is dat die specifieke HDD dat niet heeft. En zou ze geen SATA hebben dan is mSATA (waar verloopstukjes voor zijn) voor de handliggender dan bv een IDE variant. Eea is wel afhankelijk van de leeftijd .
Ik heb wel een USB 3.1 to 2,5 inch SATA hard drive adapter. Mocht de WD Elements wel een SATA aansluiting hebben, kan ik deze adapter dan gebruiken ?
Ja, test (indien mogelijk) van te voren wel even of die adapter werkt. Dat gezegd als er een SATA connector op de drive zit is direct op het moederbord aansluiten de betere optie omdat je dan de USB adapter als component overslaat.

Je kan dan de behuizing voorzichtig openen (als de data erop je meer waard is dan een mogelijke garantieclaim).

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• Akbert-11
Eureka !!
Vanmorgen startte ik mijn pc op en jawel: hij was zichtbaa. hiep, hiep hoera.
Mensen bedankt voor al jullie inspanningen - ik heb er toch van geleerd!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:35
En nu gauw backups maken.
Het is pas een backup als het op twee plekken of meer staat. :)

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• Akbert-11
SpamLame schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:53:
Welke WD elements heb je precies, er zijn er meerdere in die serie.

[...]
Waar maak je dat uit op? SATA is nu al zolang een standaard (protocol) voor HDD connecties dat de kans zeer klein is dat die specifieke HDD dat niet heeft. En zou ze geen SATA hebben dan is mSATA (waar verloopstukjes voor zijn) voor de handliggender dan bv een IDE variant. Eea is wel afhankelijk van de leeftijd .

[...]

Ja, test (indien mogelijk) van te voren wel even of die adapter werkt. Dat gezegd als er een SATA connector op de drive zit is direct op het moederbord aansluiten de betere optie omdat je dan de USB adapter als component overslaat.

Je kan dan de behuizing voorzichtig openen (als de data erop je meer waard is dan een mogelijke garantieclaim).
Het betreft de WD Elements 10A8 USB Device

• Akbert-11
PD2JK schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:00:
En nu gauw backups maken.
Het is pas een backup als het op twee plekken of meer staat. :)
Jha, was al bezig!!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:47
SpamLame schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:53:
Waar maak je dat uit op? SATA is nu al zolang een standaard (protocol) voor HDD connecties dat de kans zeer klein is dat die specifieke HDD dat niet heeft.
Vrijwel alle beetje recente externe 2,5inch WD drives hebben usb rechtstreeks op de print. Misschien dat er ergens intern sata aanwezig is, maar dat is niet echt bruikbaar voor een gewone consument.

• Akbert-11
Nou mensen, ik d a c h t dat het opgelost was maar tijdens het kopiëren van de bestanden verscheen er ineens een melding dat er te weinig schijfruimte was ??? Heb dat weggeklikt en vervolgens was mij externe schijf foetsie.

PC uitgezet, schijf afgekoppeld, weer aangekoppeld en pc weer opgestart maar geen WD Elements te bekennen...

Overigens, als ik mijn pc helemaal uitzet, blijft het lampje op de schijf wel branden.....
Tsa, was nu mede gezien de onheilstijding van hcQd hierboven

• SpamLame
hcQd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:06:
[...]

Vrijwel alle beetje recente externe 2,5inch WD drives hebben usb rechtstreeks op de print. Misschien dat er ergens intern sata aanwezig is, maar dat is niet echt bruikbaar voor een gewone consument.
Wel crap in dat geval klopt mijn opmerking niet.

@Akbert-11 Even iets simpeler aangezien de drive het weer eventje gedaan heeft, kan het niet de kabel/soldeer breuk zijn?

Wellicht nog proberen de bijgeleverde kabel ICM een USB 2 poort gebruiken dan wel een USB2 micro USB kabel.
Een andere mogelijkheid is dat de USB connector op/in je drive slechte verbinding maakt. Even voorzichtig bewegen om die theorie te "testen".

• Akbert-11
oké, en a l s de hdisk dan weer zichtbaar is, krijg ik na verloop (13Gb) deze melding:

...en is de hdisk weer nergens te bekennen.

Moet ik dan minder (grote bestanden) ineens kopiëren ?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
Het kan zijn dat de Windows file manager in de war raakt door de problemen op de HDD?
In dit soort gevallen kan je beter een efficiëntere file manager gebruiken.
Probeer het eens met de Total Commander file manager.
Zet dan ook tijdelijk Windows defender /antivirus uit voor sneller copieeren.

[Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 26-04-2022 10:04]

• NimRod1337
  • Nu online
Ik denk eigenlijk een slechte connector of kabel of soldeerpunt, wellicht kan je er een andere usb kabel aan solderen, als ook alle usb logica op de disk zelf zit (die ook nog steeds kapot kan zijn), dan zou ik dat proberen. De melding doet mij ook denken aan slecht zittende usb sticks.

Volgens mij komt dit veel vaker voor:
YouTube: WD Passport hard drive data recovery after physical damage to connector

[Voor 27% gewijzigd door NimRod1337 op 26-04-2022 10:30]

• Akbert-11
Heb de pc uit- en weer aangezet en nu is de WD Elements weer zichtbaar. Opstarten, waarbij het lampje op de externe hdisk uit is, werkt blijkbaar wel goed. Ik blijf jullie adviezen opvolgen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:47
Waarschijnlijk beter om een image te maken met ddrescue, dan kun je weer herstarten als de verbinding weg is gevallen. Enige kennis van Linux is hierbij wel een pre.

• NimRod1337
  • Nu online
Akbert-11 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:58:
Heb de pc uit- en weer aangezet en nu is de WD Elements weer zichtbaar. Opstarten, waarbij het lampje op de externe hdisk uit is, werkt blijkbaar wel goed. Ik blijf jullie adviezen opvolgen....
Wordt warm, koelt af rinse repeat: typische modern age soldeer metaalmoeheids breuk omdat er tegenwoordig geen 60/40 meer gebruikt wordt, maar loodvrije soldeer die veel minder kan hebben.

• Akbert-11
wat bedoel je met 'rinse repeat'?

• NimRod1337
  • Nu online

• Akbert-11
betekent dit dat ik de bestanden maar vaarwel moet zeggen ?

• NimRod1337
  • Nu online
Akbert-11 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:12:
betekent dit dat ik de bestanden maar vaarwel moet zeggen ?
Ik zou zelf als eerste de soldeerpunten van de usb connector reflowen, die je in het filmpje ziet. Daarna indien nog nodig uitvinden met een schema wat deze punten doen, 5v, data etc, en er vervolgens een nieuwe kabel op solderen. Dit is relatief eenvoudig en ik denk ook dat de disk zelf nog goed is.

• Akbert-11
NimRod1337 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:18:
[...]

Ik zou zelf als eerste de soldeerpunten van de usb connector reflowen, die je in het filmpje ziet. Daarna indien nog nodig uitvinden met een schema wat deze punten doen, 5v, data etc, en er vervolgens een nieuwe kabel op solderen. Dit is relatief eenvoudig en ik denk ook dat de disk zelf nog goed is.
Ben daar niet handig in. Is er geen SATA-usb mogelijkheid om de bestanden te lezen/kopieren ?

schijf ziet er zo uit:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
  • Nu online
Akbert-11 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:26:
[...]

Ben daar niet handig in. Is er geen SATA-usb mogelijkheid om de bestanden te lezen/kopieren ?

schijf ziet er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies inderdaad de connector die ik verwachtte. Nee, de soldeerpunten op je disk zijn gaar. Daar moet het gefixt worden.

Waardeloos ontwerp omdat je afgezien van 60/40 soldeer probleem ook nog elke keer de stekker direct in je disk plaatst, ipv op een separaat usb board, hetgeen de connector op de disk onder stress zet. Misschien is dat zelfs wel de hoofdoorzaak.

In geval van separaat usb board heb je altijd nog sata (meestal).

[Voor 15% gewijzigd door NimRod1337 op 26-04-2022 12:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpamLame
Akbert-11 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:26:
[...]

Vast wel, zie ook hcQd in "externe hd niet herkend" .
Alleen als je de interne SATA vindt, zal je nog steeds moeten solderen of i.i.g. iets fabriceren om dat naar "buiten" te brengen.
schijf ziet er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indien een andere kabel geen soelaas bood en als je het zelf niet kan of aandurft bijv aan Dr_ChipTX vragen of hij je helpen kan/wil. Zijn recenties zijn goed genoeg en het lijkt mij dat ie de spullen kan hebben de soldeerverbinding te herstellen.
Als alternatief kan je ook een lokale makerspace contacteren.
EN als het je veel € waard is de data te laten redden door een derde partij kan je ook een datarecovery dienst inschakelen.

Mijn aanvliegroute in deze zou zijn;
1-de drive als verloren beschouwen (ook na herstel) er valt nu niks meer te verliezen
2-de data zal nog wel intact zijn.
3-zelf proberen een werkbare connectie te krijgen, denk bv aan uitoefenen druk op de connector of een bepaalde positie van de connector en de data eraf halen (mogelijk in meerdere pogingen, lees behapbare stukken van de drive kopieren of een tool die een restart van de kopie toestaat)
4-De makerspace/V&A alternatief
5-Datarecovery dienst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
Akbert-11 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:58:
Heb de pc uit- en weer aangezet en nu is de WD Elements weer zichtbaar. Opstarten, waarbij het lampje op de externe hdisk uit is, werkt blijkbaar wel goed.
Probeer eventueel ook een volledige shutdown van de PC (afsluiten met Shift) om de schijf (hopelijk) weer zichtbaar/toegankelijk te krijgen.

En inderdaad dit zou ik ook in deze situatie proberen om toch zoveel mogelijk bestanden er af te halen, beste dan met een goede file manager.
SpamLame schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:54:
3-zelf proberen een werkbare connectie te krijgen, denk bv aan uitoefenen druk op de connector of een bepaalde positie van de connector en de data eraf halen (mogelijk in meerdere pogingen, lees behapbare stukken van de drive kopieren of een tool die een restart van de kopie toestaat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Akbert-11
De drive is nu steeds weer zichtbaar. Heb alles gekopieerd. Mocht hij weer kuren krijgen, zal ik de printplaat eens in de oven leggen. Misschien dat daarna de contactjes wel weer werken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Nu online
Je gaat er dus weer data opzetten en hem opnieuw in gebruik nemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SpamLame
Akbert-11 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:17:
De drive is nu steeds weer zichtbaar. Heb alles gekopieerd. Mocht hij weer kuren krijgen, zal ik de printplaat eens in de oven leggen. Misschien dat daarna de contactjes wel weer werken...
Ik zou de schijf niet meer vertrouwen, voor zaken die jij belangrijk acht. Ze is wispelturig en je hebt gevolgen daarvan ondervonden.
Even iets kopieren van de Ene naar de andere pc Kan nog prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Akbert-11
Nee. Deze drive is onbetrouwbaar. Ben alleen benieuwd of hij het in de toekomst toch blijft doen, zo nee, dan stop ik hem een keer in de oven.... Op den duur gooi ik hem dan wel weg

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-01 22:17
hcQd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:59:
Waarschijnlijk beter om een image te maken met ddrescue, dan kun je weer herstarten als de verbinding weg is gevallen. Enige kennis van Linux is hierbij wel een pre.
Eens, bijna zonder uitzondering altijd de beste optie in dit soort gevallen als professionele data recovery geen optie is.

Dit soort gevallen zijn vrijwel nooit resultaat van aansluitingen, kabels e.d., dus als geen ervaring hebt, ga dan vooral geen soldeerbout bij de Gamma halen.

Joep

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee