Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 13:33
Ik heb een Edgerouter X gekocht en mijn gedachte was om deze eenvoudig als switch te gebruiken. Dus simpel internet via Eth0 erin en dan via eth1-4 naar mijn netwerkaparatuur toe.

Maar ik krijg het niet ingesteld.
Ik kan door een kabel in de eth1 poort te stoppen wel verbinding krijgen met de GUI.
Via basic setup geprobeerd een vast ip in te stellen voor eth0 namelijk 192.168.178.2. Deze wordt dan ook door mijn router afgegeven maar na een reboot van de Edgerouter krijg ik geen verbinding meer op zowel de eth0 als eth1 poort. Enige wat me rest is een harde reset.
Daarna via basic wizard geprobeerd eth0 op dhcp te zetten ipv vast ip. Router geeft dan idd een nieuwe lease af maar ook nu krijg ik geen verbinding met de eth0 poort.
Daarna ipv de basic wizard de switch wizard geprobeerd maar ook hier na de reboot geen verbinding meer.

Wat doe ik fout, maak ik een denkfout ergens?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Quentin schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:19:
Ik heb een Edgerouter X gekocht en mijn gedachte was om deze eenvoudig als switch te gebruiken. Dus simpel internet via Eth0 erin en dan via eth1-4 naar mijn netwerkaparatuur toe.
Dan is het een router en geen switch.
Maar ik krijg het niet ingesteld.
Ik kan door een kabel in de eth1 poort te stoppen wel verbinding krijgen met de GUI.
Via basic setup geprobeerd een vast ip in te stellen voor eth0 namelijk 192.168.178.2. Deze wordt dan ook door mijn router afgegeven maar na een reboot van de Edgerouter krijg ik geen verbinding meer op zowel de eth0 als eth1 poort. Enige wat me rest is een harde reset.
Daarna via basic wizard geprobeerd eth0 op dhcp te zetten ipv vast ip. Router geeft dan idd een nieuwe lease af maar ook nu krijg ik geen verbinding met de eth0 poort.
Daarna ipv de basic wizard de switch wizard geprobeerd maar ook hier na de reboot geen verbinding meer.

Wat doe ik fout, maak ik een denkfout ergens?
Hoe loopt je bekabeling? Wat voor kabel sluit je aan op je eth0 ? Is dat iets van UTP vanuit je NTU/FTU van je glasvezel ISP? Of is dat van een andere router (of modem)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ziggo modem is met de Zyxel switch (router?) verbonden (in meterkast) en daarvandaan gaat een utp kabel naar de Edgerouter die in de woonkamer ligt (en de tv/sonos/ziggo kastje etc moet aansturen).
Heb de edgerouter met een nieuwe utp kabel ook in de meterkast erbij gelegd maar dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Quentin schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:46:
Ziggo modem is met de Zyxel switch (router?) verbonden (in meterkast) en daarvandaan gaat een utp kabel naar de Edgerouter die in de woonkamer ligt (en de tv/sonos/ziggo kastje etc moet aansturen).
Heb de edgerouter met een nieuwe utp kabel ook in de meterkast erbij gelegd maar dat maakt niks uit.
Dan maak je dus eigenlijk geen gebruik van de Edgerouter-mogelijkheden en gebruik je 'm als een (un)managed switch, anders krijg je een dubbele NAT, dat wil je eigenlijk niet hebben. Het maakt dan ook niet uit op welke poort je de UTP aansluit. Wel is belangrijk om dan de juiste wizard te selecteren.
Dat is volgens mij de 'switch' wizard; 'Use this wizard to set up the device as a simple layer-2 switch'. Met DHCP of met static IP.
Als je DHCP gebruikt krijgt je Edgerouter een adres toegewezen vanuit je Ziggo modem/Zyxel router. Als je 'm een statisch IP geeft moet je er eentje nemen die in het (al bestaande) netwerksegment zit. Dan kun je 'm na de herstart nog bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ja ik zie net al dat ik gewoon een ubiquiti switch voor de helft van het geld had moeten kopen... zucht.
Nu heb ik overkill in huis waar ik geen gebruik van ga maken.

Het stomme is dat met de switch wizard ik nog steeds geen verbinding krijg... zal zo nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:37
Ik merkte bij mijn Edgerouter X dat het na een reboot soms heel lang duurt voor hij operationeel wordt.
Wacht dus gerust 5 minuten tot je besluit dat je wijziging niet werkt.
Ik heb ook gemerkt dat wijzigingen na een power-cycle niet altijd bewaard bleven. Probeer daarom soft reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Quentin schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:05:
Ja ik zie net al dat ik gewoon een ubiquiti switch voor de helft van het geld had moeten kopen... zucht.
Nu heb ik overkill in huis waar ik geen gebruik van ga maken.

Het stomme is dat met de switch wizard ik nog steeds geen verbinding krijg... zal zo nog eens proberen.
Als je 'm via WKOA nog zou willen retourneren zou ik aanraden één van deze te kiezen: pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) of pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) ligt een beetje aan hoeveel poorten je wilt hebben.

Maar je kunt 'm ook houden tot je ooit glasvezel krijgt/neemt want dan kun je 'm wel gebruiken :) en de functionaliteiten van de Edgerouter zijn echt uitmuntend, ik heb er geen dag spijt van gehad.

Gewoon even rustig wachten na een switch-wizard en in je Zyxel kijken wat voor ip-adres die gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59
Probeer eens via je ziggo modem de edgerouter een vaste ip te geven dmv het mac-adres van je edgerouter. Hij zou na de wizard en herstart hier op benaderbaar moeten zijn normaal gezien.

Heb er zelf ook 1 als switch draaien en deze krijgt ook een vast ip op basis van zijn mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
https://community.ui.com/...95-4160-b6e5-a90bfbdaddac
https://help.ui.com/hc/en...outer-as-a-Layer-2-Switch
1. Plug into the 1st port, eth0, and log into 192.168.1.1

2. Upgrade the firmware to the latest

3. Add eth1, eth2, eth3, eth4 to switch0 under switch0's config in the GUI. Do not add eth0.

4 Give an IP address to the switch other than 192.168.1.1, like 192.168.1.10/24 or any ip on your current subnet.

5.When this is done, plug into eth1, and log back into the router under 192.168.1.10

6.Delete the IP address 192.168.1.1 from eth0, and add it to the switch.

Now all ports are a switch, and accessable from 192.168.1.10
Helpt dit?
Ik las wel dat het nu een vlan unaware switch is.
Lijkt mij de tplink van de action (10 euro) missch ook iets

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 25-04-2022 21:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59
Via de wizard -> switch is wel vlan aware instelbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aarkspUf9nwX99eOI1TtxLi9Pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrVsco1mtfRAR7x7xNoz3oB7.png?f=fotoalbum_large

Enige wat nodig is om deze wizard te doorlopen om een switch te maken.
Dus in dit geval Static IP slecteren en gegevens invullen.
User setup invullen met user en password naar keuze.

En Apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nice dan was die info verkeerd die ik uit dr community post haalde

Missch offtopic maar heerlijk veelzijdig apparaatje is de edgerouter x toch :) mis hem wel, imho een van de beste producten die ubiquiti ooit heeft gemaakt voor t geld

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quentin
De switch wizard had ik ook al geprobeerd zonder resultaat.

@True, ik heb de edgerouter x zonder glasvezel aansluiting dus niet de SFP versie.

Ik ga hem retourneren en een eenvoudige 5 port switch kopen (Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini).

Dank iedereen voor de suggesties!
Pagina: 1