Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 11:19
Mijn vraag
Ergens dit jaar wil ik een roadtrip gaan doen met een paar maten, elk in onze eigen auto's. Hiervoor willen we walkie-talkies aanschaffen, zodat we met elkaar kunnen babbelen en communiceren, zonder dat we hier een mobiele telefoon voor hoeven te gebruiken. Ik heb geen extreme range nodig van 40km ofzo. 5km is meer dan zat. Externe antenne is geen probleem, zolang deze maar een magneet-mount heeft met een zacht oppervlakte (ik vind de lak van m'n auto wél een dingetje namelijk).

Nu zitten we natuurlijk in de auto, dus dan is een 'bakkie' wel handig om te hebben. Die kan gewoon op 12v meedraaien op de accu. Een los handheld ding, zou dus niet handig zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Een 90's stijl auto. 3x. Geen digitale voorzieningen behalve een autoradio met BT.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Beetje research gedaan naar opties, maar kom 99% van de tijd handheld walkies tegen. Ik ben verder ook niet thuis in dit onderwerp, want hoe vaak denk je nog aan walkie-talkies als autorijder? Verder ken ik ook niemand die hier zich mee bezig houd, gezien die gewoon zeggen 'gewoon lekker bellen man'. Die beseffen zich niet dat ik straks door meerdere landen heen rijd, en dus belkosten van toepassing kunnen zijn. Tevens is bellen om te zeggen 'jo, hier ff tanken?' niet heel handig. Bereik is ook een gevalletje voor als we door de bergen heen rijden.

"Disclaimer"
Mocht deze post niet mogen hier, laat het dan even weten. Ik kon verder geen goede plek vinden om dit te vragen. Ik heb de WAO doorgelezen en ik kom hier op uit dat dit als beste onder 'Overige audio apparaten' valt. Mocht dit niet het geval zijn, ga ik verder graven in het Tweakers Fora.

Plezant. Krokant. Galant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:51
Ik denk dat je het in de truckers hoek moet zoeken naar CB radio of 27Mc radio.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waar heb je op gezocht? Als je hebt gezocht op "walkie-talkie" dan is het niet gek dat je vooral handheld resultaten krijgt, want dat is nu eenmaal wat een walkie-talkie is: een draagbare radio, oftewel portofoon.

Zoals hierboven ook al genoemd: ga zoeken op 27Mc radio.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 25-04-2022 17:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niet alle landen staan het gebruik van dit soort apparatuur zomaar toe, dus daar zou ik zeker op letten.

Is er overigens mobiele telefoon mogelijk of in het geheel niet? Je hebt namelijk een prachtige app, Zello, waarmee je van je mobiel een portofoon kunt maken en een groep gesprekspartners tegelijk kan bereiken (https://zello.com/downloads/).).

Er zijn zelfs allerlei accessoires als handmikes en hoofdtelefoons beschikbaar voor Zello: https://zello.com/hardware/headsets-buttons-mics/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58
Naast 27Mc zou je ook kunnen zoeken naar PMR radio's.
Meestal zijn dat portofoons maar er zijn ook inbouw varianten van te koop.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

wolly_a schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:16:
Niet alle landen staan het gebruik van dit soort apparatuur zomaar toe, dus daar zou ik zeker op letten.
Dat is inderdaad goed om rekening mee te houden ja.
Is er overigens mobiele telefoon mogelijk of in het geheel niet? Je hebt namelijk een prachtige app, Zello, waarmee je van je mobiel een portofoon kunt maken en een groep gesprekspartners tegelijk kan bereiken (https://zello.com/downloads/).).).
Dat lost natuurlijk het punt niet op van evt. mobiele kosten (en in sommige landen wellicht ook ontvangst).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Orion84 Ligt er dus een beetje aan waar je naartoe gaat. Blijf je in Europa, dan werkt het goed en blijven de kosten ook binnen de perken. Ontvangst hebben ze wel mooi opgelost. Je kan berichten ook op een later moment (terug)luisteren. We gebruiken het ook veel als we op vakantie gaan met meerdere auto’s naar Oostenrijk.

Op het gebied van radiocommunicatie apparatuur wil je wel meer dan een eenvoudige walkietalkie of een goedkoop portofoontje. We hebben weleens met portofoons gewerkt bij een autorit naar Oostenrijk, maar je rijdt al snel een paar kilometers uit elkaar en dan merk je al snel dat je moeite krijgt met ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

wolly_a schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:10:
@Orion84 Ligt er dus een beetje aan waar je naartoe gaat. Blijf je in Europa, dan werkt het goed en blijven de kosten ook binnen de perken.
Zo lang je binnen de EU (plus een paar andere landen die onder "roam like at home" vallen) blijft is het qua kosten inderdaad niet zo'n issue. Heel veel data zullen voice messages niet verbruiken.
Ontvangst hebben ze wel mooi opgelost. Je kan berichten ook op een later moment (terug)luisteren.
Dat lijkt me nu juist net niet de use case voor communicatie in de auto. Je wilt juist portofoons/bakkie om direct te kunnen communiceren, zonder eerst te bellen / berichtje typen en wachten tot de ander opneemt / bericht leest (of in jouw voorbeeld terugluistert). Dan ben je die afslag / tankstation al lang en breed weer voorbij. Voor een beetje ouwehoeren werkt terugluisteren ook niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Als je hebt gezocht op "walkie-talkie" dan is het niet gek dat je vooral handheld resultaten krijgt
Heb ik inderdaad ook gezocht, maar ik had geen idee hoe ik er anders op moest zoeken.
CB radio of 27Mc radio.
Ah thanks, nu heb ik iets meer zoekmogelijkheden :)
Klopt, daar had ik wel dingen over gelezen. Gezien we voornamelijk een rondreis maken door Duitsland, ga ik de Duitse regelgeving hierover er even bij halen.
Is er overigens mobiele telefoon mogelijk of in het geheel niet?
Nee, want kosten. Ik heb dan wel een EU bundel van 8GB, waar ik geen moeite mee heb om die er doorheen te jagen, kan ik dat niet zeggen van de anderen. Mobiel word tevens ook gebruikt voor navigatie, snelle foto's en andere telefoongesprekken. Maar de hoofdreden zijn gewoon de kosten.
@Orion84 Ligt er dus een beetje aan waar je naartoe gaat. Blijf je in Europa, dan werkt het goed en blijven de kosten ook binnen de perken. Ontvangst hebben ze wel mooi opgelost. Je kan berichten ook op een later moment (terug)luisteren.
We zitten daar een beetje in berggebied, en we zetten 'avoid highways' uit op onze navigatie. Het gaat ons om het rijgenot met de auto's, niet om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Hiervoor schets ik met opzet een beeld waar we nauwelijk bereik zullen hebben, om zo niet voor verrassingen te komen staan.
En ik vind 1x geld uitgeven aan een 'bakkie' wel voldoende, want dan kunnen we dat in NL ook nog gebruiken wanneer we willen. Maandelijkse kosten zie ik niet zitten hiervoor.
Je wilt juist portofoons/bakkie om direct te kunnen communiceren, zonder eerst te bellen / berichtje typen en wachten tot de ander opneemt / bericht leest (of in jouw voorbeeld terugluistert). Dan ben je die afslag / tankstation al lang en breed weer voorbij. Voor een beetje ouwehoeren werkt terugluisteren ook niet natuurlijk.
Dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Als bestuurder mag je in Duitsland geen 27MC gebruiken. Het vasthouden van de mic is al strafbaar.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Als bestuurder mag je in Duitsland geen 27MC gebruiken. Het vasthouden van de mic is al strafbaar.
Oei, dat word lastig. Welke opties blijven dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

SilentDecode schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:11:
[...]

Oei, dat word lastig. Welke opties blijven dan over?
Zit je alleen in de auto dan? Anders gewoon je bijrijder de communicatie laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
Zit je alleen in de auto dan?
Ja. Er is verder niemand die die functie van mij over kan nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door SilentDecode op 26-04-2022 11:42 . Reden: Typo ]

Pagina: 1