HDD uit oude MyCloud oversteken naar nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 10:24
Hallo tweakers,

Ik heb een oude MyCloud NAS waarvan onlangs de support beëindigd is en dus is het tijd voor een nieuwe NAS.

Ik weet nog niet precies welke het moet gaan worden, maar wat ik me vooral afvraag is of het mogelijk is om de HDD uit de oude NAS te sleutelen (het is geen bay systeem, HDD zit er echt vast ingebouwd) en deze in een bay van een nieuwe NAS te schuiven. Gaat dit zonder meer werken, mits de aansluitingen fysiek overeen komen?

Ik heb oude NAS al open gemaakt en gezien dat hier een WD Red WD40EFRX in zit.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een harddisk is een harddisk, dus ja, die kun je er uit slopen en herbruiken.
Je moet alleen niet verwachten dat je aan databehoud kunt doen / de data op je NAS zonder meer kunt lezen, of direct je data gebruiken in een andere NAS (bijv Synology).
Als je de data wilt veiligstellen, dan is het het makkelijkste die over te tanken.

Maar bedenk je goed: je krijgt dan een NAS met een HDD met veel draaiuren, en eentje met weinig draaiuren. Nou zijn die WD Red's prima (ik heb ze hier al sinds 2013 365/24/7 aan staan, maar ik zou dan toch echt wel twee nieuwe pakken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 10:24
The Eagle schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:02:
Je moet alleen niet verwachten dat je aan databehoud kunt doen / de data op je NAS zonder meer kunt lezen, of direct je data gebruiken in een andere NAS (bijv Synology).
Bedoel je hiermee dat de oude NAS data op een bepaalde manier opslaat die voor een andere NAS mogelijk niet direct leesbaar is?

Je punt wat betreft draaiuren begrijp ik. Ik zat te denken om er een tweede nieuwe HDD bij te schuiven en daarmee data van de oude HDD veilig te stellen.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-10 17:07

lasharor

7 december 2004

-LoL- schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:23:
[...]

Bedoel je hiermee dat de oude NAS data op een bepaalde manier opslaat die voor een andere NAS mogelijk niet direct leesbaar is?

Je punt wat betreft draaiuren begrijp ik. Ik zat te denken om er een tweede nieuwe HDD bij te schuiven en daarmee data van de oude HDD veilig te stellen.
Op de HDD van die oude nas staat niet alleen je data maar ook het OS en andere zaken.

Beste is dus om die data manueel naar je nieuwe nas te kopieren en dan eventueel die HDD over te zetten. Dan kan je na een format die HDD weer gebruik in je nieuwe nas.

nog iets complexer als je met een RAID aan de gang wilt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Waarom neem je niet nieuwe disk(s) in je nieuwe NAS om de hierboven vermelde reden (ouwe disk ...)?
Dat geeft als voordeel óók dat je de data op je gemakkie over kunt tanken van de oude NAS (waar immers niets aan mankeert) naar de nieuwe.
De oude NAS kun je dan verder gebruiken voor periodieke "offline" backups.