Lekkende hoofdgaskraan

Pagina: 1
Acties:

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-01 19:42
Even jullie ervaring of ik nou overdrijf in deze situatie.

2 weken geleden mijn cv laten vervangen, bij de werkzaamheden moest de gaskraan even dicht voor werkzaamheden.
Dit gedaan en de cv man kon lekker door. Tot ik later de kraan voor testen weer open deed en na open doen van de deur mij een goede walm gas tegemoet kwam. (Klein 30 min uit geweest).

Wat bleek, de hoofdgaskraan lekte.
Na bellen nood nummer 30 min later iemand aan de deur. Probleem was alleen dat vervangen niet lukte omdat het een oude kraan en oude installatie is. Dus alles moet vervangen worden.
Als noodoplossing, is de kraan in AAN stand getaped en afgedicht. Met als mededeling niet aankomen.
Als je gas ruikt weer bellen. Je zal zo snel mogelijk contact opgenomen worden voor vervangen omdat ze dan de gasleiding moeten knijpen.

Afijn, nu na 1 week niks te horen maar bellen, ja duurt even.
Nu na 2 weken bellen, ja iets met onderdelen hoort binnenkort meer. Bij laatste gesprek aangegeven ik dit niet een antwoord vindt waar ik iets mee kan. Er is een noodoplossing. Dat is voor nood, niet om nog weken te gaan wachten. In geval van calamiteiten heb ik een gaskraan die niet dicht kan en indien ik hem dicht zou draaien kans op weer lekken. Dit vindt ik niet oké, en eerder een Harrie de beunhaas oplossing. (Sorry niks tegen Harrie ) wel tegen beunhaas.

Nu zou ik gebeld worden door de werk inplannen, want tot op heden heb ik niks op papier staan van het probleem en manier van afhandeling.
Reden dat ik dit plaats is even de inzicht of ik nou paniekerig doe omdat het gas is of dat dit heel normaal is geval van gas lek problemen. Als het lek probleem aan mijn kant is, wordt ik bijna direct afgesloten en moet ik per direct oplossen, dan worden oplossingen zoals er nu gebruikt worden na mijn idee geen oplossingen waar mijn verzekering echt blij van wordt.

Graag jullie input of ik nou overdrijf of juist nog standje harder moet gaan eisen van snellere oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SsKf5qqA_JPUulcwW-XTMJ-pqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vpj16ZJLCYfLaZnTbPv5PZil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/warj0ZbFPV7w-Va25ktug_zhJ3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJvLExuXvBnGrL9FDgxbYhGN.jpg?f=fotoalbum_large

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59
maartendd schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:52:
Als noodoplossing, is de kraan in AAN stand getaped en afgedicht. Met als mededeling niet aankomen.
Als je gas ruikt weer bellen.
Zolang je geen gas ruikt zie ik het probleem niet om even te wachten?

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:24
Is de gaskraan nog wel af te sluiten dan? Want anders lijkt me dit zeker wél een probleem. Een gaskraan moet dicht te draaien zijn in geval van lekkage of bijv. brand.

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 13:43
De afdichting die tijdelijk gemaakt is lijkt wel Stopaq te zijn. Dat dicht erg goed af en lijkt mij als tijdelijke oplossing best oke te zijn. Maar moet natuurlijk wel vervangen worden.

iRacing Profiel

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 22:38
Lijkt mij iets voor de gasleverancier, omdat het een hoofdkraan betreft. (Gemeente ?) En als je gas ruikt, gelijk 112 bellen, die hoogstwaarschijnlijk de Brandweer er op af sturen. Dan gaan de procedures wat sneller, neem ik aan, om het permanent op te lossen.
Want, dat het een gevaarlijke situatie is, lijkt me duidelijk. Genoeg voorbeelden in het verleden,,,

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 25-04-2022 16:05 ]

• maartendd
@Exception
Heb ik niet getest omdat ze het getaped hebben om niet te lekken als je dichtdraaide zal de kraan naar binnen gaan en dat wordt nu geblokkeerd met de tape.

@SkullboyNL
Lijkt idd prima “Noodoplossing” alleen rekbaar begrip hoe snel je dan de echte oplossing mag verwachten. Ik denk dan binnen 3 dagen blijkbaar is dat bij Liander tot op heden minimaal 14 dagen verder en nog steeds niks concreets.

@Rukapul
Wat is de definitie even wachten ? Zijn alweer 2 weken verder met een noodoplossing. En geen afspraak of verwachte termijn wanneer ze langskomen

Ps: mijn gas netwerkleverancier is Stedin die dit afhandelen

[ Voor 5% gewijzigd door maartendd op 25-04-2022 16:10 ]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
Ik zou dit niet zo in mijn huis willen hebben.
De hoofdkraan moet ook elk moment af te sluiten zijn bij een brand o.i.d., als jij er nu aan gaat zitten lekt ie dus gewoon de meterkast in die (vaak) bij een de voordeur zit en waarmee je dus een vluchtroute minder hebt.

Brandweer bellen heeft ook weinig nut, anders dan dat ze er alvast zijn in het geval van een explosie, omdat die alleen maar lekkages tijdelijk dichten met tape o.i.d.
Permanente (of soms iets minder permanente :P ) fix van het lek moet altijd door de netbeheerder gedaan worden, en die doen er soms bij een spoedmelding rustig 45 minuten tot een uur over om ter plaatse te komen.

Ik zou netbeheerder op bellen en duidelijk aangeven wat de gevaren zijn en dat dit een fix voor een paar uur (hoogstens 2/3 dagen is), maar niks voor 14 dagen....

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je gas ruikt meteen bellen dat je gas ruikt (dat lijkt me het codewoord). Als die kraan een probleem is (kan ik me voorstellen) vernieuwen ze toch gewoon dat hele stuk pijp?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Exception
Ruben279 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:10:
Brandweer bellen heeft ook weinig nut, anders dan dat ze er alvast zijn in het geval van een explosie, omdat die alleen maar lekkages tijdelijk dichten met tape o.i.d.
De brandweer dicht geen lekkages, maar doet een meting en schakelt bij een positieve meting de netbeheerder in en doet een stap terug. We smoren hooguit het gas met (blus)water, zodat het niet/minder in de lucht terecht komt.

(zelf brandweerman)

Als je gas ruikt meteen brandweer bellen (112!), dan wordt de netbeheerder ook met spoed ingeschakelt. Zit je alleen waarschijnlijk wel een tijdje zonder gas.

[ Voor 22% gewijzigd door Exception op 25-04-2022 20:24 ]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
Exception schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:13:
[...]

De brandweer dicht geen lekkages, maar doet een meting en schakelt bij een positieve meting de netbeheerder in en doet een stap terug.

(zelf brandweerman)
Weet eigenlijk niet hoe het in de ELO staat (misschien ook wel per regio anders?) maar zie hier (regio 02) toch regelmatig dat ze het lek zelf even provisorisch dichtmaken/afdekken met wat er op dat moment maar voor handen is.

Overigens rijd Brandweer hier ook (in tegenstelling tot aantal andere regio's) ook gewoon prio 1, zelfs buiten.

Zelf geen brwman btw, maar kom regelmatig bij dezelfde meldingen ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ruben279 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:23:
[...]

Weet eigenlijk niet hoe het in de ELO staat (misschien ook wel per regio anders?) maar zie hier (regio 02) toch regelmatig dat ze het lek zelf even provisorisch dichtmaken/afdekken met wat er op dat moment maar voor handen is.

Overigens rijd Brandweer hier ook (in tegenstelling tot aantal andere regio's) ook gewoon prio 1, zelfs buiten.

Het is hier al provisorisch dicht.

/▌

• maartendd
Marzman schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:13:
Als je gas ruikt meteen bellen dat je gas ruikt (dat lijkt me het codewoord). Als die kraan een probleem is (kan ik me voorstellen) vernieuwen ze toch gewoon dat hele stuk pijp?
Klopt ze moeten deel leiding vervangen alleen betekend dat ze de leiding buiten eerst moeten opgraven en tijdelijk afknijpen naar mijn woning zodat ze gas vrij het werk kunnen doen uitvoeren.

Alleen nu zijn we 2 weken verder met een noodoplossing en nog steeds geen datum of indicatie wanneer ze het probleem komen oplossen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dus als je de kraan dichtdraait dan lekt deze een klein beetje en nu hij open staat lekt hij niet?

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 21:15

Ligone

Moeha!

Wolly schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:47:
Dus als je de kraan dichtdraait dan lekt deze een klein beetje en nu hij open staat lekt hij niet?
Net omgedraaid... En de gaskraan zal wel dicht kunnen en afdichten... Dat is een aparte dichting... Nu lekt er gas via de spindel...

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Wij (regio 20) dichten alleen leidingen provisorisch welke in het straatwerk zitten, vaak door graafwerkzaamheden. Mocht er binnenshuis gas lekken, draaien we de hoofdkraan dicht en ventileren we de boel en meten natuurlijk op explosiegevaar.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

het lekte waarschijnlijk al langer, nu niet meer. afblijven en afwachten. de meter is eigendom van je netbeheer
(Enexis, Liander, Stedin etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:16
je zou haast denken dat ze het wel snel op gaan lossen gezien de gasexplosies de laatste tijd

waar wachten ze op dat het fout gaat? gekkigheid

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ligone schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:30:
[...]

Net omgedraaid... En de gaskraan zal wel dicht kunnen en afdichten... Dat is een aparte dichting... Nu lekt er gas via de spindel...
Dus er zit een noodreparatie op, jij gebruikt nog gas en die spindel lekt nu?

Zal wel aardig stinken dan?

• Exception
[...]

Op gaslekkages rijden wij ook altijd P1 inderdaad (regio 04). Althans, als het vermoeden is dat het gas betreft. Misschien heb je gelijk hoor, dat in sommige gevallen de brandweer kijkt wat er voor handen is, maar wij hebben zover ik weet geen speciale tape of iets dergelijks op de TS. Ben nog in opleiding tot pompbediener, misschien kom ik het nog tegen! :P
Matis schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:40:
[...]Mocht er binnenshuis gas lekken, draaien we de hoofdkraan dicht en ventileren we de boel en meten natuurlijk op explosiegevaar.
Dat inderdaad :)

[ Voor 12% gewijzigd door Exception op 25-04-2022 20:23 ]

• maartendd
Wolly schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:21:
[...]

Dus er zit een noodreparatie op, jij gebruikt nog gas en die spindel lekt nu?

Zal wel aardig stinken dan?
Nee zoals aangegeven in de uit dichtdraaien. Bleef hij lekken.
Dit was dan ook de reden dat we het ontdekte.

Nu bleef hij in aan staand lekvrij, waarbij de steden man alles in deze stand heeft
Heeft iets te maken met het binnen werk wat werkt met een vet afichting. Oude draai knop die naar binnen draait met spindel.

Nu is alles dicht en lek vrij,……. Controleer elke dag even met geur en flesje sop.

Maar na mijn doen een echte noodoplossing in afwachting van vervanging door stedin.
Alleen dit laatste gaat na mijn idee toch echt langer duren dan wat ik zelf fijn vindt met zo’n oplossing.

In nood moet het gewoon dicht kunnen, en moet niet elke keer voor gemoedsrust testen

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-11-2025
Je zou het eens aan je opstalverzekeraar kunnen voorleggen. Maar ik denk dat zij de bal gewoon terugkaatsen. Verder snap ik je dilemma / twijfel, er zit denk ik niets anders op dan je zorgen duidelijk uiten en een datum eisen,evt via meerdere kanalen proberen (telefoon, email, brief).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59
Waarom de expert wantrouwen? Dit is letterlijk wat (de monteur van) de netbeheerder dagelijks doet. Het lekt niet en er is geen acuut gevaar. De rest wordt er met de haren bijgesleept omdat men de expert niet wil geloven, maar liever een irrationele angst.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:16
Rukapul schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:03:
Waarom de expert wantrouwen? Dit is letterlijk wat (de monteur van) de netbeheerder dagelijks doet. Het lekt niet en er is geen acuut gevaar. De rest wordt er met de haren bijgesleept omdat men de expert niet wil geloven, maar liever een irrationele angst.
Mja, je hebt hier wel te maken met allerlei verschillende mensen/partijen die geen van allen volledig verantwoordelijk zijn of weten wat er speelt.
Kan zomaar zijn dat de monteur die de noodoplossing heeft aangebracht niet beter weet dan dat dit normaal gesproken binnen twee dagen door de netbeheerder wordt opgelost. Die monteur volgt dit alles niet, heeft geen idee van dat dit al twee weken zo in gebruik is en zou daar wellicht niet achter staan.

En de partijen die je dan belt - die gaan alleen over planning en schuiven met taken als onderdelen niet op tijd binnen zijn. Die zullen wellicht niet bedenken dat deze situatie misschien een hogere prioriteit moet krijgen.

Dus geen kwestie van wantrouwen van de expert, maar wel wantrouwen van de lange-termijn robuustheid van de noodoplossing. En wantrouwen van de bureaucratie van de netbeheerder.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het alternatief is dat ze het stuk pijp vervangen terwijl de gaskraan in de straat niet is afgesloten (hebben ze bij mij vorig jaar gedaan, niet geplanned maar het ging stuk bij het vervangen van de meter). Het is niet dat dit veiliger is dan deze noodoplossing :p Vervangen meter zou tien minuten duren, maar na tien minuten stond mijn garage (daar zit mijn meter) en tuin vol gas en zijn drie mannetjes ipv 1 een uur bezig geweest :p

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 26-04-2022 10:26 ]

/▌

• maartendd
Vandaag opnieuw contact gehad en situatie uitgelegd, en ja donderdag staan ze voor de deur voor vervaging van al het materiaal.
Want het was bij de planner niet helemaal duidelijk wat er inderdaad was uitgevoerd en wat het probleem nu acuut nog was.

Kwestie van meerdere partijen en niet alles goed doorgegeven.
Pagina: 1