Onduidelijk probleem USB tethering bij veel verkeer (80/8080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Ik woon tijdelijk in het buitengebied en het internet hier in huis komt momenteel via mijn Huawei P40 Pro binnen die via USB aan een KPN Experiabox hangt.

Eigenlijk werkt dat allemaal best erg goed. Ping is ongeveer 22ms, download 160Mbps en upload 40Mbps.

Praktijkvoorbeeld

Als ik in Microsoft Flight Simulator vlieg worden er nogal wat dingen op de achtergrond gedownload. Hoewel ik dan gewoon op Discord kan blijven kleppen gebeurt het dan regelmatig dat ik bijvoorbeeld niet meer gewoon naar een site kan surfen. Het lijkt er dan op dat verkeer over 80/8080/443 een soort van 'stikt'.

Ik heb ondertussen wel eens 1.1.1.1 zitten pingen en eigenlijk zie ik dan heel erg weinig bijzonders. Dus ik begrijp niet zo goed wat de oorzaak is en wat ik nog zou kunnen controleren. In principe heb ik bandbreedte genoeg. En wanneer ik per ongeluk torrents download is er ook helemaal niets aan de hand. Mijn vermoeden is dus dat het puur de standaard poorten zijn waar iets mis gaat.

Het is niet echt een gangbare internetoplossing dus online is er niet heel veel te vinden. Kwam wel tegen dat flow-control uitzetten misschien kon helpen en ik heb ook nog een keer TCPOptimizer gedraaid.

Ook heb ik zitten wisselen tussen 4G en 5G, dat maakt eigenlijk weinig verschil (ook qua snelheid) maar heb het gevoel dat 4G in de regel wat stabieler is.

Begrijp ook dat alles via een router/telefoon niet helemaal is waarvoor het gemaakt is maar als het werkt dan werkt het prima. Het zijn bepaalde programma's die schijnbaar zorgen dat gewoon browsen niet meer wil. MSFS is er één maar bijvoorbeeld contentmanager voor Assetto Corsa maakt mijn internet ook half stuk als ik hem op de pagina met online servers heb staan.

Verwacht geen kant en klare oplossing, het is ook te vaag. Maar als ik weet met welke settings ik bijvoorbeeld nog kan spelen om het wat stabieler te krijgen is dat weer een leuke puzzel. Toevallig wordt er nu in de straat gegraven voor glasvezel maar er ligt hier verder geen kabel in de grond dus vandaar de houtje-touwtje oplossing.

[ Voor 176% gewijzigd door OzBoz op 25-04-2022 15:41 . Reden: De vraag nog ;) ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:57
@OzBoz Vaak is de titel wat misleidend, maar dat is nu niet het geval?

Edit, dat vermoeden had ik al. ;)
Mijn glazen bol zegt: usb aan een pcie lane en windows link state power management.

---

Dat zal ongetwijfeld de hardware van je phone zijn die het niet bij kan houden en jitter of zelfs packetloss als gevolg.
Onder ontwikkelaarsopties checken of hadwareversnelling voor tethering aan staat (waarschijnlijk wel).

De dedicated 4G modems zijn een stuk stabieler bij flinke load, ik ga ervan uit dat hetzelfde geld voor 5G.
Wellicht dat dat een optie is.

[ Voor 94% gewijzigd door Raymond P op 25-04-2022 15:59 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Onder ontwikkelaarsopties checken of hadwareversnelling voor tethering aan staat (waarschijnlijk wel).

De dedicated 4G modems zijn een stuk stabieler bij flinke load, ik ga ervan uit dat hetzelfde geld voor 5G.
Wellicht dat dat een optie is.
Helaas stond die optie al aan, was toch weer iets waar ik nog niet opgekomen was. Een dedicated modem zal inderdaad wel beter zijn om de load te verwerken maar ik twijfel of dat is waar het mis gaat.

Nu is dat financieel ook even geen optie maar het lijkt mij bv dat als torrent binnen rollen met 18MB/s er een behoorlijke load is, dan heb ik er echter nooit last van.

Het lijkt soms wel te komen doordat DNS servers niet gevonden kunnen worden want dat zie ik dan onderin mijn browser balk. Maar die heb ik ingesteld op die van Cloudflare al twijfel ik altijd waar ik die moet instellen, op mijn telefoon, in de router of gewoon op PC. Weet niet of dat in de praktijk wat uit maakt.

Ik had overigens eerder een P20 rechtstreeks aan mijn PC maar dat vond de telefoon toch niet heel gezellig, die batterij werd wel erg dik na een maand of 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Dat is wel de manier denk ik om dit te onderzoeken
Druk die telefoon direct aan de pc en kijk of die dan meer aan kan. Dan weet je of het de tel of router is

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Welke provider gebruik je hier eigenlijk voor? KPN heeft nog wel eens DNS problemen op een hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:57
OzBoz schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:52:
[...]

Helaas stond die optie al aan, was toch weer iets waar ik nog niet opgekomen was. Een dedicated modem zal inderdaad wel beter zijn om de load te verwerken maar ik twijfel of dat is waar het mis gaat.

Nu is dat financieel ook even geen optie maar het lijkt mij bv dat als torrent binnen rollen met 18MB/s er een behoorlijke load is, dan heb ik er echter nooit last van.
Zo'n snelheid haal je tegenwoordig al met een handje vol seeds. Die paar connecties passen gewoon in de packet queue.
Een lijst met servers checken kan zo'n hardware queue wel snel vol gooien, vooral als op antwoord gewacht moet worden.
Een hoge download snelheid hoeft dus niet noodzakelijk meer belastend te zijn voor de hardware.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Roy Tollenaar schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:09:
Welke provider gebruik je hier eigenlijk voor? KPN heeft nog wel eens DNS problemen op een hotspot.
Het is inderdaad KPN, dus dan is het nog niet zo gek om bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8 als DNS in te vullen? Moet ik dat dan op 1 plek doen PC/Telefoon/Router of bij alles? Ik gok op de Experia.

Zie inderdaad dat er online meer gedoe is met KPN+hotspots.

Pagina: 1