Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 23:02
Wie wil mij ff uitleggen hoe de groepen verdeeld zijn?

Groep 2 en 5 geven geen stroom door.
Mijn oude huis gebruikt alleen groep 1, 3 en 4.
Groep 4 is één normaal stopcontact in het keukenkastje.

Klopt het dat groep 2 en 3 samen gevoegd zijn?
En ook groep 4 en 5?

Dan zijn groep 2 en 3 toch totaal 7200watt ?
En groep 4 en 5 ook totaal 7200watt ?
Maar er zitten 16amp zekeringen in! Dat moet dan toch 32amp zijn?

Wel vreemd dat het een gewoon stopcontact is in het keukenkastje!
Kan er 7200watt door een gewoon stopcontact?
Er zitten nu een inductie van 3600watt en een keuken boiler op met een energieverdeler.

Ik heb ook zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKAbTvFQ-vL9rZKPsDiJzZYAodc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ihcb1MWBjC7zK55pBRCPXCI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon vervangen dat spul, zo'n klein kastje kost niet veel en dan is het weer netjes volgens de huidige standaarden.

Hoofdschakelaar erin, minimaal 2 aardleks, paar groepjes.

Eventueel gelijk overstappen naar 3x25?

Een gewoon stopcontact is overigens altijd maximaal 16A en moet dus ook 16A afgezekerd zijn.
Apparaten van meer dan 2000W op een eigen groep.

Staan 2 en 5 overigens niet gewoon uit met de schakelaar boven de stop? Op 5 zit verder sowieso niets aangesloten dus dat is niet erg.

1 en 2 lijken ook helemaal geen nul te hebben??

[ Voor 43% gewijzigd door Navi op 25-04-2022 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 13:07

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Hallo,

Hier klopt geen zak van. Ik zou per direct een nieuwe kast regelen. Je Nul loopt buiten je hoofdschakelaar, tevens als je PV(Je installateur zou beter moeten weten).

Dan zijn je fase en nul direct aangesloten op je aftakbokken onderin je kast, dit moet eerst via een hoofdschakelaar lopen, anders heb je immers metaal waar spanning opstaat in je kast. Ook blijft je PV stroom leveren als je hoofdschakelaar uit zet.

Ook zie ik een zwarte draad bovenin? Eveneens een rotzooi.

Kortom, een cluster-fuck, neem aub een nieuwe kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
@PJNo dat is een aardlekschakelaar, geen lastscheider.

Edit: 1-2-3 zitten achter de aardlek. De rest niet.
Groep 2 en 5 staan uit met de draaiknoppen boven de zekeringen.
Er zit niets samengevoegd? Of nouja, alleen voor de zekeringen, en dat mag.

[ Voor 70% gewijzigd door jeroen3 op 25-04-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

PJNo schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:35:
Je Nul loopt buiten je hoofdschakelaar.
De foto is wat wazig maar dat is een aardlek, zo te zien heeft TS geen hoofdschakelaar (in dat deel).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:26
Is de ene stopcontact in het keukenkasje toevallig voor een vaatwasser aansluiting? Deze krijgt normaal een aparte groep (nu groep 4). Je zou eventueel de inductie op groep 2 kunnen plaatsen. Groep 5 is niet aangesloten dus geen issue.

Echter zoals een aantal hier aangeven, ik zou ook investeren in een nieuwe kast. Het is verre van ideaal. Maar... volgens de regels 1 aardlek 4 stoppen lijkt het te kloppen, echter zit groep 4 en 5 dan weer niet achter de aardlek. Zonnepanelen zitten op een Alamat, alleen is het ontbreken van een hoofdschakelaar weer niet ideaal. maar niet verboden (gedoogd )bij een oude installatie...

Kast vervangen is meestal de kosten niet.

@Navi Groep 4-5 hebben wel een 0 (gaan via de diagonaale draad naar 0 aardlek) alleen groep 1 kan ik zo ook niet zien, of loopt wordt die doorgelust voor de stop naar rail van stop 2?! 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door epicfailguy23 op 25-04-2022 15:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 13:07

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

@jeroen3 Aardlekschakelaar / hoofdschakelaar of niet, deze dient als beide in dit geval.

En inderdaad groepen 4 & 5 hebben geen aardlek, moet je niet willen.

Ook heb ik vraagtekens bij de draaddiktes... lijkt gewoon installatiedraad her en der onder je groepen...

Nogmaals, kortom, vervangen die handel :P

[ Voor 12% gewijzigd door PJNo op 25-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
epicfailguy23 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:15:
Is de ene stopcontact in het keukenkasje toevallig voor een vaatwasser aansluiting? Deze krijgt normaal een aparte groep (nu groep 4). Je zou eventueel de inductie op groep 2 kunnen plaatsen. Groep 5 is niet aangesloten dus geen issue.

Echter zoals een aantal hier aangeven, ik zou ook investeren in een nieuwe kast. Het is verre van ideaal. Maar... volgens de regels 1 aardlek 4 stoppen lijkt het te kloppen, echter zit groep 4 en 5 dan weer niet achter de aardlek. Zonnepanelen zitten op een Alamat, alleen is het ontbreken van een hoofdschakelaar weer niet ideaal. maar niet verboden (gedoogd )bij een oude installatie...

Kast vervangen is meestal de kosten niet.

@Navi Groep 4-5 hebben wel een 0 (gaan via de diagonaale draad naar 0 aardlek) alleen groep 1 kan ik zo ook niet zien, of loopt wordt die doorgelust voor de stop naar rail van stop 2?! 8)7
Wel ff schrikken van de reacties hier zeg. Ik heb er niet zoveel verstand van.
Die dikke zwarte kabel zitten ook 2 zonnepanelen op die later in de tuin geplaatst zijn. Die hebben een omvormer aan de achterzijde die er 220v van maakt.

Wat zal een nieuwe meterkast incl montage kosten?
Ik wil daar dan gelijk een geaard stopcontact in de meterkast en één buiten de kast op groep2

Wat zijn de voordelen van 3x25amp? Is dat duur om aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HYdWoCMySb52VANOMLwC1ghNqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0S1y4BBPKulBCv7TG9UpQDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Brr, die ouderwetse aanraak-onveilige kasten, met zoveel lange blote verbindingen, ik krijg er de kriebels van.

Lijkt wel wat op onze oude kast vóórdat ik die heb laten vervangen. Daar was ook alles zo open en bloot, zonder hoofdschakelaar, en met drie fasen.

Ik was twee jaar terug 770 euro kwijt voor de plaatsing van een nieuwe groepenkast (9 groepen, 3 aardlekken, 1 krachtgroep, hoofdschakelaar en beltrafo, eea verdeeld over twee kasten ivm toekomstige uitbreidingsmogelijkheden, alles van Eaton).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:26
Ik heb even gekeken op de volgende website, daar kun je redelijk eenvoudig een groepkast defieeren. Echter heb ik zo niet echt een idee wat voor inbouwmaat je hebt. Mocht je 220x380mm hebben dan is er al veel mogelijk. Maar je kunt natuurlijk zelf even rondspelen op de site ;)

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Kosten komen bij mij op +-178,- voor de kast + stopcontact.
Je hebt dan:
1fase hoofdschakelaar (kun je voor kiezen om aan te passen, maar zie ik de noodzaak niet van)
2 aardlekschakelaars
5groepen
1wcd op de rail
Huidige Alamat kan je overzetten.

Dan moet je nog iemand vinden die deze afmonteert. let wel op dat je dit door iemand laat doen die er verstand van heeft. :*) (let op dat die ook vaak nog wat willen verdienen aan een kast).

Zijn er nu 2 verschillende groepen zonnepanelen op 1 groep afgemonteerd? ik zou er dan voor kiezen om die ook te scheiden via een extra alamat. (dus +1 wat je nu hebt).

Voordeel van 3x25a is als je veel extra stroom gaat gebruiken. dus electrische auto/ warmte pomp/ zware installatie zonnepanelen. De kosten om deze om te zetten zijn vaak niet hoog. maar check dit even bij je netbeheerder ;) Maar tenzij je deze voorlopig nog niet gaat plaatsen zie ik er de noodzaak nog niet van in, mocht dat misschien wel zo zijn. kun je ook een 3fasen groepenkast bestellen. iemand die dan weet wat hij doet kan hier eenvoudig alles op 1 fase zetten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
En ik zie rechts een wit kastje met een aardlekbeveiliging. Gezien het knutselwerk is dat waarschijnlijk gedaan door de cowboy die de zonnepanelen heeft geplaatst.

Ongevallen met stroom blijven op deze manier voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkEb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-07-2024
epicfailguy23 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:58:
Ik heb even gekeken op de volgende website, daar kun je redelijk eenvoudig een groepkast defieeren. Echter heb ik zo niet echt een idee wat voor inbouwmaat je hebt. Mocht je 220x380mm hebben dan is er al veel mogelijk. Maar je kunt natuurlijk zelf even rondspelen op de site ;)

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Kosten komen bij mij op +-178,- voor de kast + stopcontact.
Je hebt dan:
1fase hoofdschakelaar (kun je voor kiezen om aan te passen, maar zie ik de noodzaak niet van)
2 aardlekschakelaars
5groepen
1wcd op de rail
Huidige Alamat kan je overzetten.

Dan moet je nog iemand vinden die deze afmonteert. let wel op dat je dit door iemand laat doen die er verstand van heeft. :*) (let op dat die ook vaak nog wat willen verdienen aan een kast).

Zijn er nu 2 verschillende groepen zonnepanelen op 1 groep afgemonteerd? ik zou er dan voor kiezen om die ook te scheiden via een extra alamat. (dus +1 wat je nu hebt).

Voordeel van 3x25a is als je veel extra stroom gaat gebruiken. dus electrische auto/ warmte pomp/ zware installatie zonnepanelen. De kosten om deze om te zetten zijn vaak niet hoog. maar check dit even bij je netbeheerder ;) Maar tenzij je deze voorlopig nog niet gaat plaatsen zie ik er de noodzaak nog niet van in, mocht dat misschien wel zo zijn. kun je ook een 3fasen groepenkast bestellen. iemand die dan weet wat hij doet kan hier eenvoudig alles op 1 fase zetten. O-)
Wcd op rail mag alleen als deze gebruikt wordt voor servicedoeleinden. Dus niet voor het aansluiten van modems ed.

Verder in de gaten houden dat er over het railsysteem niet meer dan 40 A mag lopen. Daarvoor moet je een extra automaat van 32A plaatsen voor de 2 aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:01
Deze groepenkast is al redelijk gedateerd. Dus vervanging is meer dan wenselijk. Niet alle groepen zijn beveiligd door een aardlekschakelaar en er ontbreekt een hoofdschakelaar.

Ik heb meermalen een groepenkast laten vervangen door https://www.nieuwegroepenkast.nu/. Ze leveren en monteren door het hele land. Je kunt vrijblijvend een offerte laten maken. Het geheel moet spanningsloos worden gemaakt. Daarvoor moet het zegel worden verbroken. Dat mag door de installateur met zegelrecht. Doe het veilig!

Kies voor een paar extra groepen voor de toekomst. Bijv. voor een later aan te schaffen elektrische kookplaat, infraroodpanelen, vaatwasser, boiler e.d. Ook een beltrafo kan worden ingebouwd. Misschien verstandig om groepen op te splitsen. Inventariseer desnoods al je aansluitpunten eerst.

De zonnepanelen kunnen op een geheel eigen aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
55martin schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:49:
Deze groepenkast is al redelijk gedateerd. Dus vervanging is meer dan wenselijk. Niet alle groepen zijn beveiligd door een aardlekschakelaar en er ontbreekt een hoofdschakelaar.

Ik heb meermalen een groepenkast laten vervangen door https://www.nieuwegroepenkast.nu/. Ze leveren en monteren door het hele land. Je kunt vrijblijvend een offerte laten maken. Het geheel moet spanningsloos worden gemaakt. Daarvoor moet het zegel worden verbroken. Dat mag door de installateur met zegelrecht. Doe het veilig!

Kies voor een paar extra groepen voor de toekomst. Bijv. voor een later aan te schaffen elektrische kookplaat, infraroodpanelen, vaatwasser, boiler e.d. Ook een beltrafo kan worden ingebouwd. Misschien verstandig om groepen op te splitsen. Inventariseer desnoods al je aansluitpunten eerst.

De zonnepanelen kunnen op een geheel eigen aardlekautomaat.
Maar bij extra groepen moet ik toch ook compleet nieuwe kabels leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ruud888 Als je ze later wilt gebruiken wel ja. Maar nu is het geen meerwerk om alleen de automaat al te plaatsen en betaal je alleen voor wat materiaal. Dat is zeker te overzien. Dan is het in de toekomst makkelijk om nog een kabel te trekken en aan te sluiten.

Uitzondering is wel dat ze dan niet zomaar voor PV te gebruiken zijn. Die wil je op eigen aardlek en bij 1-fase zal je dan nog wat extra werk moeten doen. Als je weet dat je in de nabije toekomst PV wilt zou je dat nu ook al kunnen laten voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:40:
@Ruud888 Als je ze later wilt gebruiken wel ja. Maar nu is het geen meerwerk om alleen de automaat al te plaatsen en betaal je alleen voor wat materiaal. Dat is zeker te overzien. Dan is het in de toekomst makkelijk om nog een kabel te trekken en aan te sluiten.

Uitzondering is wel dat ze dan niet zomaar voor PV te gebruiken zijn. Die wil je op eigen aardlek en bij 1-fase zal je dan nog wat extra werk moeten doen. Als je weet dat je in de nabije toekomst PV wilt zou je dat nu ook al kunnen laten voorbereiden.
Als je ruimte laat voor extra groepen, dan is het toch nagenoeg geen extra werk om die automaten pas te plaatsen wanneer ook de kabels aangelegd worden? Dan moet de kast toch open. Ruimte laten voor uitbreiding lijkt me zeker slim, maar materiaal monteren voor iets wat je in de toekomst misschien nodig gaat hebben, zou ik zonde van het geld vinden. (Aangezien het weinig tot geen werk uitspaart).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Wild Chocolate Niet zo veel nee maar denk toch zeker een (half) uur. Want er zal dan vast weer een extra verbinding in moeten omdat er geen busbar in zit, alle spanning eraf etc. Terwijl die toko's die de kasten kaal bouwen dat er nu zo bij doen.
Pagina: 1